Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Citroen Xantia Activa -96 - Track rat
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
11 besök idag (36163 totalt)
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1497


Trådstartare
Idag blev det halvdag på Sviestad, förmiddagen sov jag bort eftersom regnet kändes lite väl ambitiöst för min del. Under eftermiddagen torkade det dock upp, och jag fick med lite körning på film!

En session kommer här, jag tror det var en av mina bästa som filmades:


_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2239



Det var en kul dag! Hoppas du får din activia lite mindre aktiv när den står still!


/Magnus (2e förare i den vita Porsche 924an)

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1497


Trådstartare
Riktigt rolig dag! Och kul att kunna hänga med er åtminstone ibland Magnus

Snodda bilder från Dennis i eftersnackstråden, jag tror jag behöver kolla på den där Activa-delen av systemet ...



_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
Janne Levenrot
Järfälla
Här sen Dec 2011
Inlägg: 212



Vet du om det är några fler körningar på sviestad inplanerade? Behöver rasta min fransos innan löven faller. och det är ju kul att slåss med koncernkamrater

_________________
Janne Levenrot
Peugeot 306 GTI-6 - Trackdayleksak

Tack till:
FR Autosport - König motor
Citera
Janne Levenrot
Järfälla
Här sen Dec 2011
Inlägg: 212



#dubbelpost

_________________
Janne Levenrot
Peugeot 306 GTI-6 - Trackdayleksak

Tack till:
FR Autosport - König motor
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2239



Janne Levenrot skrev:
Vet du om det är några fler körningar på sviestad inplanerade? Behöver rasta min fransos innan löven faller. och det är ju kul att slåss med koncernkamrater


http://idrottonline.se/LinkopingsMS-Bilsport/Sektioner/Banracing/prova . . . .

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1497


Trådstartare
Janne Levenrot skrev:
Vet du om det är några fler körningar på sviestad inplanerade? Behöver rasta min fransos innan löven faller. och det är ju kul att slåss med koncernkamrater


Som Magnus länkade är det en körning till planerad, jag är ännu inte helt säker på om jag ska köra den. Lördagen efter verkar det finnas möjlighet att köra på Knutstorp, och jag har vänner som tycker jag ska göra en vända söderut den helgen och uppleva Knutan i något annat än en Ford Ranger med lågväxel ikopplat. Å andra sidan, om jag får stil på bilens krängning och däcken verkar klara det kanske jag kör båda tillfällena.

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1497


Trådstartare
Det blev ingen mer körning ifjol, varesig på Sviestad eller Knutstorp. Istället ägnades höst och vinter åt småfix (okej, allt har typ hänt sedan början av februari, som vanligt, men det behöver vi ju inte nämna ...).

Allt började med en Skåneresa när jag hämtade upp nya fälgar som ska få trackday-däck så fort jag slitit ut nuvarande uppsättning.


Efter lite massering av guiden för parkeringsbromsvajern verkar de passa utmärkt, så det ska bli intressant att se vad 1" extra i fälgbredd och luftigare fälgar kan ge för bromsar och grepp.

Samtidigt tog jag en vända förbi Malmö och "hjälpte" med att skruva på en sån där riktig sportbil. Det kändes konstigt.


Väl hemma i Östergötland beställde jag prylar:

Bogserstrap, inga konstigheter.

Länkar till Activasystemets mekaniska kontrollenhet. Dessa skruvas i bärarmen och roterar ett fjädrat länkage som ... det är en lång historia. Sammanfattningen är att dessa slits och glappar i en glidlagring, vilket gör att bilen inte blir riktigt stabil. Att byta dessa tar bort en felkälla i krängningshämningen.

Rattnav, för att kunna montera eftermarknadsratt. Inga konstigheter här heller.

Vissa av prylarna monterade jag också, som mina nya bromsar:


Både skivor och belägg som jag plockade av såg fräscha ut efter 2500 mil och tre bandagar, men jag ville uppgradera och kvalitetssäkra lite. I år blir det Black Diamond skivor och Brembo OEM belägg fram, och Brembo OEM och Black Diamond belägg bak.

Efter detta byte, och lite annat pillande, var det dags att besiktiga och eftersom det är så roligt gjorde jag det två gånger över påskhelgen:



Detta, plus lite annat, gjorde också att jag missade årets första bandag på Sviestad. Jag var där och tittade snabbt, och den här bilden från Robban beskriver yttertemperaturen alldeles förträffligt:

Jag var inte helt ledsen över att missa detta tillfälle ...

I helgen lyckades jag förhoppningsvis lösa två av bilens banrelaterade fel. Vi minns från i somras (tack Dennis för bilden!):

I slutet av den här veckan fick jag hjälp med OBD-felkodsläsning och fick ut en fin lista på "permanenta fel":
Magnetventil krängningshämmare
Magnetventil bak
Magnetventil fram
Dator
Rattgivare
Potentiometer gaspedal
Dålig inställning gaspedal
Givare bromstryck
Diagnoskrets
Givare karosshöjd
Beräkning rakt fram-läge
Magnetventil turbo

Jippie ... Magnetventil turbo verkar relatera till laddtrycksventilen, vilket också stämmer med att motorvarningslampan till och från lyser och att bilen då är mycket slöare i acceleration. En ersättningsventil hittades i gömmorna i garaget, och helt plötsligt fanns både acceleration och släckta lampor. Jippie?
Sedan då till "alla andra" fel. Dessa relaterar allihopa till fjädringen, och med lite hjälp av mer kompetent folk än mig kom vi fram till att det nog är ECUn till fjädringen som strular. Istället för felkodsläsning provade jag något mer traditionellt; byta och testa. Jag hade en ECU liggande från en av de andra bilarna, och med den monterad är bilen mjukare i fjädringen (eftersom den då använder både den mjuka och hårda fjä... den fungerar, helt enkelt) och kränger inte. Helt plötsligt är bilen nästan lika bekväm som min XM, och mycket roligare i rondellerna. Jippie!

Dessutom hann jag roa mig med att bättringslackera lite:

Det blev inte helt perfekt, men fullt dugligt för en lekbil.

Så vad nu? Bilen är besiktigad, påställd, i fullgott skick och jag väntar endast på en rattnavsspacer för att kunna montera in ratt och stol. Rätt skön känsla att "inte kunna göra något". Dessutom är jag anmäld till vad som verkar bli min premiär, LCCSs körning på Knutstorp 1/5. Ses vi där?

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
rallyelwood
Södra dellens strand
Här sen Mar 2004
Inlägg: 505



Himlar skrev:
...

Länkar till Activasystemets mekaniska kontrollenhet. Dessa skruvas i bärarmen och roterar ett fjädrat länkage som ... det är en lång historia. Sammanfattningen är att dessa slits och glappar i en glidlagring, vilket gör att bilen inte blir riktigt stabil. Att byta dessa tar bort en felkälla i krängningshämningen.
...


Kulleden i ena änden på det länkaget gick av fram vänster på min Activa efter en "skogsvägstur". Bilen stod mycket snett efter det. (Kulan hade rostat fast i sin kopp.)

Om jag hade orkat felsöka och rätta till alla fel med hydraulsystemet kanske jag hade varit nöjd med, och behållt, mina Activa längre?

Jag hade också problem med att motorlampan tändes, men kanske var felet "åt andra hållet". Vid kraftig acc gick det som ett huj upp till ca 3000 rpm sedan tåg det tvärt slut och lampan tändes.

Kul att följa detta udda banbilsprojekt.

_________________
h e n n i n g b ä c k n e r t
Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246
Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1497


Trådstartare
rallyelwood skrev:

Kulleden i ena änden på det länkaget gick av fram vänster på min Activa efter en "skogsvägstur". Bilen stod mycket snett efter det. (Kulan hade rostat fast i sin kopp.)

Om jag hade orkat felsöka och rätta till alla fel med hydraulsystemet kanske jag hade varit nöjd med, och behållt, mina Activa längre?

Jag hade också problem med att motorlampan tändes, men kanske var felet "åt andra hållet". Vid kraftig acc gick det som ett huj upp till ca 3000 rpm sedan tåg det tvärt slut och lampan tändes.

Kul att följa detta udda banbilsprojekt.


Var det som att den slog av samtidigt? I så fall var det troligtvis ECUn som klagade på för högt laddtryck, den slår tydligen av bränslepumpen som sista säkerhetsåtgärd. Det vore intressant att se om man kan ställa om den övre gränsen i ECUn, men jag har inte rotat alltför mycket i Lexia för att förstå om detta är möjligt.

Och det finns fortfarande Activor att köpa, i helt okej skick! Ja, jag vill ha sällskap i Citroën-på-bana-gänget ...

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
rallyelwood
Södra dellens strand
Här sen Mar 2004
Inlägg: 505



Himlar skrev:
Var det som att den slog av samtidigt? I så fall var det troligtvis ECUn som klagade på för högt laddtryck, den slår tydligen av bränslepumpen som sista säkerhetsåtgärd. ...


Ja, typ. Som att slå i ett hårt varvstopp kändes det som.

_________________
h e n n i n g b ä c k n e r t
Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246
Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1497


Trådstartare
Det blev lite körning på Sviestad ikväll. Bilen blev lite annorlunda att köra med vettig effekt! Jag kände att jag hängde med på ett annat sätt, och fick planera om bromspunkter och kurvtagning lite.

Tyvärr har jag inga varvtider, inga vettiga bilder, utan bara en reflektion om hur kul det är att köra på bana också i en "dålig" bil (jag har fortfarande inte fått stil på krängningshämningen, det bör lösas snart) och hur lyckligt lottad man är som kan spontanåka på bana efter jobbet här i stan!

Men jag är lite glad att LMS skaffat coolare klistermärken, den här ger mer cred på jobbparkeringen än de gröna prickarna från ifjol


Nu blir det snart Skåne och Knutan, den enda andra bana jag kört i Sverige (okej, Knutan kördes med en Ford Ranger med lågväxel i, men det räknas väl ändå?).

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1497


Trådstartare
Några av Robbans bilder från gårdagen:





Idag hämtade jag ett däck för att kunna montera på ny uppsättning hjul inför tisdag, och köpte en ny styrbox till fjädringen att testa byta för mer konsekvent beteende.

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare

Jag måste fråga den uppenbara frågan, av alla bilar borde din vara den som klarade bergodalbaneasfalten i bromszonen i slutet av rakan bäst, både fransk och Citroens activasystem Ja jag vet att det inte kan trolla liksom Men jag är ändå nyfiken på hur du upplevde inbromsningszonen?

_________________
Magnus Thomé
Citera
pillee
kalmar
Här sen Aug 2006
Inlägg: 133



Magnus Thomé skrev:
Jag måste fråga den uppenbara frågan, av alla bilar borde din vara den som klarade bergodalbaneasfalten i bromszonen i slutet av rakan bäst, både fransk och Citroens activasystem Ja jag vet att det inte kan trolla liksom Men jag är ändå nyfiken på hur du upplevde inbromsningszonen?


Hej,jag var där den 2 april med min traktor(volvo 945)blev väldigt
snopen på era problem

Mvh Peter
(detta öket lånad från robban i eftersnackstråden)
[img]

[/img]

_________________
Peter Infang
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare

pillee skrev:
Hej,jag var där den 2 april med min traktor(volvo 945)blev väldigt
snopen på era problem

Mvh Peter


Att jag tyckte det var hoppigt menar du?


(hmmm... har ingen smiley med en bil som studsar )

_________________
Magnus Thomé
Citera
pillee
kalmar
Här sen Aug 2006
Inlägg: 133



Magnus Thomé skrev:
pillee skrev:
Hej,jag var där den 2 april med min traktor(volvo 945)blev väldigt
snopen på era problem

Mvh Peter


Att jag tyckte det var hoppigt menar du?


(hmmm... har ingen smiley med en bil som studsar )


Ja att ni tyckte det var på slutet,för jag tyckte att hela rakan var
dålig,men hade inga problem att den var hoppig på slutet
Mvh Peter

_________________
Peter Infang
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare

Kan vara pga hastighet kanske att det märks olika?

_________________
Magnus Thomé
Citera
pillee
kalmar
Här sen Aug 2006
Inlägg: 133



Magnus Thomé skrev:
Kan vara pga hastighet kanske att det märks olika?


Kann det säkert vara,hoppas att det kann vara någon mer som har en åsikt,
(ursäkta att jag kladdar i din tråd Himlar)

Mvh Peter

_________________
Peter Infang
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1497


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Jag måste fråga den uppenbara frågan, av alla bilar borde din vara den som klarade bergodalbaneasfalten i bromszonen i slutet av rakan bäst, både fransk och Citroens activasystem Ja jag vet att det inte kan trolla liksom Men jag är ändå nyfiken på hur du upplevde inbromsningszonen?


Fan vet om den inte kan trolla också, bara inte på ett bra sätt ...
Jag tyckte den bronspunkten var svår, jag kopplade det till mer effekt och därmed högre hastighet men det kan vara så att det var guppigare i år än i fjol. Jag fick mycket av bromsa-släppa-bromsa-rullagenomkurvan så jag är inte den bästa att bedöma.

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare

Jag började bromsa precis i knixen (från 200 ungefär). Sen var det hoppihopp

_________________
Magnus Thomé
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Citroen Xantia Activa -96 - Track rat
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
11 besök idag (36163 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande