Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Citroen Xantia Activa -96 - Track rat
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
42 besök senaste veckan (36162 totalt)
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1497


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Jag började bromsa precis i knixen (från 200 ungefär). Sen var det hoppihopp


Min bromspunkt är närmare mitten av hojchickanen, men så är jag nog 25-40 km/h (beroende på varv/omkörningar/växlingar etc) kort på dig också

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1497


Trådstartare


Nya hjulen (likadana Federals som förut, men på bredare fälgar) monterade och allt är klart för nya bravader på knutan med Lotusklubben imorgon! En tur på lämplig, såklart avlyst, vägsträcka under gårdagen visade att också Activorna har PSAs nittiotalssignum "lätt kontrollerad lift off-oversteer". Det måste jag lära mig att utnyttja!

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
Daniel Johansson
Avesta
Här sen Mar 2003
Inlägg: 67



Magnus Thomé skrev:
bergodalbaneasfalten i bromszonen i slutet av rakan

<OT>Det är märkligt hur minnet fungerar.. Fick en flashback till Tysklands GP -94. Ingen aning om varför jag kommer ihåg det, jag var 11 år vid tillfället.. Hursomhelst så minns jag att Gerhard Berger vann, men efter loppet kunde ingen av topptrion gå ordentligt till pallen. På presskonferensen berättade Berger att den nya beläggningen på banan var så ojämn att han hade haft svårt att hålla fötterna på pedalerna eftersom de studsade runt så mycket.. </OT>

_________________
Absolute beginner
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1497


Trådstartare
Det blev, trots regn på eftermiddagen, lite körning på Ring Knutstorp igår. Själv missade jag helt att ta bilder, men jag snodde åtminstone en bild från Victors tråd:



Det här var också första gången jag testade att köra med någon form av loggning. Utan GPS-puck blev data lite bristfällig, men bästa varvet var 1:21.024 utan att jag egentligen fick flyt genom ett helt varv. Fram till nittiogradersvänstern efter krönet ser det okej ut tidsmässigt, men sedan kommer idioten och efter det tappar jag massvis med tid på allt och alla. Mer kompetent folk (Simon, Pontus och Victor) föreslog att en bättre utgång ur Idioten skulle hjälpa mycket och det känns ju rimligt. Men hur tar man Idioten med en tung, framhjulsdriven bil? Nästan alla varianter jag testade kändes fel, alternativt fick mig att kryssa runt som en segelbåt i jakt på vind i partiet innan nästa vänster.

"... bästa varvet var 1:21.024 utan att jag egentligen fick flyt ..." Ni hör bortförklaringarna redan nu, eller hur?

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1497


Trådstartare
Jag testade som sagt lite dataloggning, och fick hjälp av Simon med Miatan att göra något vettigt av den insamlade datan. Vi testade att jämföra med ett av Simons 1:16-varv för att få en referens. Uppdateringstakten är uppenbarligen för låg, men det finns ändå lite roligt att läsa ut ur grafen:


_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10146



Himlar skrev:
... Men hur tar man Idioten med en tung, framhjulsdriven bil? Nästan alla varianter jag testade kändes fel, alternativt fick mig att kryssa runt som en segelbåt i jakt på vind i partiet innan nästa vänster.


Idioten går inte att ta optimalt.

Men, det du kan göra är att tidigt rotera skeppet för att så lång raksträcka som möjligt till nästa turn-in. Funkar säkert så länge du inte behöver stänga dörren om någon.

_________________
Anders Hansson
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1497


Trådstartare
Uppdateringtakt glaciär ...

Redan innan Knutan hade jag problem med en läckande kylare. Sista körningen på Sviestad krävde lite avkylningspauser, och en markant förbrukning av kylarvätska kunde identifieras. På väg till Knutan testade jag att köra med kylartätning, och det löste problemet. I några timmar och några centimeter ... Läckan i kylaren flyttade sig cirka fem centimeter, och någonstans här kom jag fram till att det nog var dags att sluta slå på hästen som var min kylare. Den var död. Så det är väl bara att köpa en ny kylare? Nja ...


Citroën jobbade på den här tiden med snabbkopplingar av en typ ingen annan verkar ha gett sig på: principen liknar BMW men där BMW körde med "slang utanpå kylarrör", gjorde fransmännen tvärtom. Det här blir viktigt om en stund.

En bättre begagnad kylare letades fram i gömmorna (det går inte att köpa varken ny kylare eller nya slangar), och arbetet med att demontera kylaren ur bilen påbörjades. Övre koppling gick, efter lite meckande (luftslangar, oljeslangar och oljefilter fick demonteras för att få lite extra plats att komma åt), att få loss hyfsat enkelt. Den undre krävde däremot våld av en mer hatisk natur för att komma loss. Det fanns inget vettigt grepp att ta, utan att såga sönder slangen eller bryta i kopplingen på ett sätt som skulle få den att lida. Och eftersom jag är en erkänt positiv och älskvärd människa kunde jag inte riktigt uppbringa tillräcklig ilska ( = jag gav upp och ledsnade någon vecka) för att få loss det hela. Istället försökte jag få loss kylare med slang, men det var lite väl platsoptimistiskt. Via märkesforumet hittade jag en kylare och en uppsättning bättre begagnade slangar, så jag kunde offra slangarna om så behövdes. Det behövdes. Medelst japansåg gick det till slut att lirka ut kylaren i delar, och ny kylare + undre slang kunde monteras. När jag ändå höll på bytte jag olja och filter (det fanns ju lite mer plats att jobba med det hela nu!). Så, då var det väl dags att skruva ihop allting, skratta och köra? Nja ...

Drivknutsdamasken som byttes i vintras började läcka igen, eftersom jag inte fick universallösningen att greppa ordentligt. Ny drivaxel beställdes, och levererades i god tid för den planerade sommarsemestern i Europa (Nürburgring!). Dock började jag montering av det hela någon vecka innan det var dags att åka, och så tre dagar innan avfärd var jag färdig. Med bilen packad, fixad och på mark för första gången på ett antal veckor var det bara att backa ut ur garaget.

Antiklimaxet när jag lade i backen, släppte upp kopplingen och ... ingenting, hände, var markant. Först: förvirring. Vad har hänt? Sedan: irritation. Planerna gick ju i spillror! Antingen har jag beställt fel, eller fått fel, drivaxel. Xantiorna levererades med två växellådor, och jag hade en axel till "lilla" lådan. Den axeln är 27 mm kortare, precis så mycket att splines inte får något ingrepp men så lite att en stressad Fredrik inte såg detta under bytet. Ridå ...


Istället blev det Corvette på Europasemestern, med besök i England och Tyskland. Mer om det i annan tråd.

Väl på hemmaplan beställdes en ny drivaxel. Samtidigt såg jag en sak angående mitt krängningshämmarstag ...

Det där är inte rakt. Inte ens nära rakt, faktiskt. Det var nog lika bra att beställa ett stag också.

Så, krängningshämmarstag och drivaxel monterades, den här gången passade båda delarna! Barn, kom ihåg att kontrollmäta era beställningar, ibland är storleken viktig ... Den franska motståndsrörelsen hade dock inte slutat att jävlas med mina banåkarplaner, alternativt hade jag varit lite av en klåpare någonstans på vägen: låsningen på spindelleden var totalt gängpaj.


Stämningsbild.

Att byta spindelled på en Xantia är en aktivitet som antagligen finns beskriven någonstans i Genevékonventionen, och om man inte har specialverktyg underlättar det om man kan göra bilen till en bärande del av byggnaden man mekar i för att låsa fjäderbenet från att rotera medan man gängar ur spindelleden ur spindeln. Jag har provat en gång, och det finns inte nog rostlagning i världen för att jag ska välja att byta Xantiaspindelled igen. Och jag hatar rostlagning. Den lokala märkeshandlaren fick äran att ta på sig jobbet.


Stämningsbild igen.

Till slut rullade bilen för egen maskin, så jag gjorde det enda vettiga. Jag automattvättade.

Det är som regn, fast man blir inte blöt.

Jag insåg också hur udda jag suttit i Activan. Stolen är flyttad till dit benen får plats, men ratt och växelspak har inte riktigt följt med. Jag köpte i våras en distans för ratten, som inte monterats för att ... Jag trodde inte jag behövde den. Sedan körde jag Corvetten, och insåg vad "ergonomi för aktiv körning" innebär. Tydligen ska man inte behöva sträcka sig ur stolen för att nå femmans växel eller att svänga runt ett hörn ...

Växelspaken behövde också förlängas. Och eftersom det inte är en gängad växelspaksknopp på Xantia, fick jag mecka upp en lite annan lösning. Efter lite fulmekande, och svetsning fick jag till en löstagbar förlängning med hyfsad ergonomi. Planen var att använda ett cykelhandtag, men det passade inte på tjugofemmillimetersrör så jag fick leta fram en styrlinda jag köpt någon gång för länge sedan.


Inga skämt om vad det liknar, tack! Om det inte är bra skämt, då vill jag höra dem.

Det som saknas nu, är sex längre skruvar för att skruva fast ratten i distansen och ett byte till "rätt" däck. Sedan borde allting vara färdigt för att köra på Sviestad på söndag. Peppar peppar ...

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator

När jag sålde 944:an försökte folk ge mig dåligt samvete för att det inte lägre skulle finnas någon som kunde agera "offeranod" för rejsas alla andra användare. Men efter att ha insett att du åker Activa och C4 känner jag att jag helt kan släppa alla sådana tankar.

(Fast nu har SLK:n börjat tappa en eller två tändspolar nån gång i månaden, så det är väl slut på mitt lugn)

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4101



För mitt eget höga nöjes skull får Cittran fortsätta krångla lite lagom för att du ska kunna fortsätta skriva på ditt mycket underhållande sätt.


_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1497


Trådstartare
P.P. skrev:
När jag sålde 944:an försökte folk ge mig dåligt samvete för att det inte lägre skulle finnas någon som kunde agera "offeranod" för rejsas alla andra användare. Men efter att ha insett att du åker Activa och C4 känner jag att jag helt kan släppa alla sådana tankar.

(Fast nu har SLK:n börjat tappa en eller två tändspolar nån gång i månaden, så det är väl slut på mitt lugn)


Jag har ingen aning om vad du pratar om nu, mina bilar är väl de bäst lämpade för sina respektive uppgifter man kan hitta? Det enda jag saknar är takräckesfästen och drag på C4an ...

Nu är bilen provkörd med ergomoddar, och positionerna är mycket bättre. Känslan i växelspaken är dock ... En varm kniv i smör är mer distinkt, skulle jag säga. En varm kniv i olja också. Under sommarens mekperiod bytte jag växellådsolja och fyllde upp till rätt nivå, 1.8 liter. Jag hade fått ur cirka 1.2 liter. Innan jag bytte växellådsolja var känslan dålig, nu är den obefintlig. Med förlängd växelspak är det nästan lite fånigt. Bättre växelkänsla blir nog ett vinterprojekt.

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator

Himlar skrev:
Det enda jag saknar är takräckesfästen och drag på C4an ...





Du får snacka med Brillko, han vet hur man får med sig packning i en sån.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare

"Offeranodshobbybil"


Det är lite som när man kan ställa sig bredvid mig på sommaren om man vill känna sig fint solbrun.


Instämmer i kören om att bilen helst inte ska bli helt felfri. Blir så mycket tråkigare då för oss....

_________________
Magnus Thomé
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1497


Trådstartare
Janne J skrev:
För mitt eget höga nöjes skull får Cittran fortsätta krångla lite lagom för att du ska kunna fortsätta skriva på ditt mycket underhållande sätt.


Magnus Thomé skrev:
Instämmer i kören om att bilen helst inte ska bli helt felfri. Blir så mycket tråkigare då för oss....



Ni inser att om Activan skulle fungera felfritt skulle jag hitta på något ännu dummare, eller hur? Tänk er "världens snabbaste Yugo med oservad, kallstartad wankelmotor", "mittmotorbil med LHM-fjädring, Honda Goldwing-drivlina och hemmavikt monocoque" eller "hur är en Cadillac Eldorado som banbil?", tre trådkoncept jag vill paxa redan nu.

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator

Visserigen utan wankel, men var försiktig med att dissa Yugo som banbil https://www.youtube.com/watch?v=MjBCB4tQmaE ;-)

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1693



Himlar skrev:
"mittmotorbil med LHM-fjädring, Honda Goldwing-drivlina och hemmavikt monocoque"


Låter som Lekås nästa bygge , om han skulle vilja vara lite mer mainstream.

400kg, aluminuim-monocoque, goldwing-motor och klistriga 13" låter ju som ett perfekt konbane-vapen.

_________________
Markus Ålind
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1497


Trådstartare
Det är lagom med delar som håller sig en trackdaysäsong.



Längre rapport från dagens körning på Sviestad kommer, kanske med loggar!

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1497


Trådstartare
En lite längre uppdatering från helgens körning:

Victor dök upp med Porschen på lördagskvällen, för säsongsavslutning på Sviestad. Efter inledande middag och Aperol Spritz diskuterades en massa bra projektidéer, och möjliga planer för morgondagens körning. Jag fick lära mig en hel del om både glädjen och utmaningen i att ha en "riktig" bil för bana, saker som är bra att veta.

Den tidiga söndagsmorgonen visade att regnet hade dragit över Linköping, och att banan antagligen skulle torka upp under dagen. Jippie!


Bild stulen av Victor.

Första passet var riktigt blött, och lite lömskt halt. Greppet försvann helt i vissa partier, utan att man kunde se mer väta på marken. Jag fick testa att ställa mig på tvären i första vänstern (video kommer så småningom), och att ha både över- och understyrning i högern in i rondellen. Efter en längre oljesanering (en annan bil hade tappat sin oljeplugg och spridit ut olja över ett större område) hade banan börjat torka lite mer, men det fanns fortfarande pölar och blöta partier. Jag kunde i alla fall börja köra lite mer fokuserat på spårval och bromspunkter, och inte behöva åka runt och leta efter grepp. Med Racechrono istallerat på telefonen för första gången kunde jag också få lite varvtider, om än utan mer loggdata på grund av för dålig samplingsfrekvens.

Under ett av eftermiddagspassen fick jag svartflagg, för ljud. Inte ljudnivå då, som man skulle kunna tro. Inte heller allmänt uttryck eller osportsligt utseende, utan av omtanke från flaggvakten som påpekade att min bil hade ett distinkt jetplansljud. Det lät som om jag spräckt en turboslang eller liknande ... Lite felsökning i depån och på banan med Victor som ögon och öron vid sidan av gav slutsatsen att det borde vara ett för restriktivt avgassystem som ger det här ljudet. Jag försöker trycka för mycket avgaser genom originalsystemet när jag laddar fullt och på "höga" varv.

Efter det fick jag väl ett pass till, och när jag rullade ut på nästa reagerade jag på att något skrapade lite lätt när jag körde till depåutfarten. Ett utvarv med testbroms in i rondellen gjorde det tydligt att mina belägg nog gett upp hoppet, och skicket på vänster sida syns i inlägget ovan ... Mina Brembo originalbelägg höll för tre trackdays, med bristande kylning. Mitt alternativ är att specialbeställa XP8/XP10 via Pean, men till cirka en tiodubbling av Brembobeläggens kostnad. Vad tror kollegiet, är det värt att uppgradera eller riskerar jag att öka kostnaderna utan att vinna så mycket annat? Känslan och bromskraften är bra, eller så bra känslan nu blir på en bil med högtrycksbromsar, så det är egentligen slitage som påverkar beslutet.

Så vilka tider körde jag? Min bästa tid för dagen var en 1:14.59, vilket jag väl får anse mig någorlunda nöjd med. Min sista stint var inte snabbast, men mest konsekvent:
1:48.19 (utvarv)
1:22.56
1:24.95
1:17.11
1:17.12
1:18.58
1:18.36
Avsvalning samt invarv.
Racechronos "Optimal lap" för stinten var 1:16.96.

Jag är ju inte något långloppsämne ännu, om man säger så ... Videos från dagen kommer vad det lider.

Sammanfattningsvis: sjukt rolig och bra säsongsavslutning! Vi var flera som har en garagesäsong framför oss, men det ska nog lösa sig. Det mest imponerande ekipaget under dagen var nog Niklas turbomiata med ... jättemånga hästkrafter. Det är lite imponerande att se bilar som både kommer ikapp fort genom kurvorna, och försvinner i accelerationen på rakan!



Nu är det dags för garagesäsong för egen del, och det finns några saker att ta tag i eller som jag är sugen på att ta tag i:
Rostlagning
Bromsbyte fram
Modda växelspak för bättre känsla
Aero
Batteriflytt
Öppnare avgassystem för att eliminera jetplanskänslan
Enkel lättning i fronten
Mer däck

Apropå den där sista punkten: Vilka firmor tar på sig att svarva upp navhål i fälgar? Jag har hittat en möjlig lösning för att montera breda hjul, men då behöver jag öka navhålsdiametern på fälgarna med 0.9 millimeter för att allting ska passa.

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2239



Himlar skrev:

Apropå den där sista punkten: Vilka firmor tar på sig att svarva upp navhål i fälgar? Jag har hittat en möjlig lösning för att montera breda hjul, men då behöver jag öka navhålsdiametern på fälgarna med 0.9 millimeter för att allting ska passa.


Det är ju pyttelite.
Kan du inte ta upp det själv, eller har din citroen några roliga skruvar utan kona så att fälgen inte centrerar på dem?

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1497


Trådstartare
safe skrev:


Det är ju pyttelite.
Kan du inte ta upp det själv, eller har din citroen några roliga skruvar utan kona så att fälgen inte centrerar på dem?


Originalfälgarna har platt skruv med bricka, men Compotivefälgarna jag kör nu har kona och det finns vettiga skruvar som passar på min bil. Fälgarna jag tittar på är jag inte säker på, men det är 'Murican tech så jag misstänker standardkona? Det går såklart att ta en Dremel och slipa ned, men hur klarar man sig utan navcentrering på banan?

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2239



Himlar skrev:
men hur klarar man sig utan navcentrering på banan?


Jättefint!
Min 911 -69 har ingen navstyrning bak från fabriken.

Fälgarna centrerar bra på skruvarna, då har jag dessutom låååånga skruvar och spacers.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1497


Trådstartare
safe skrev:
Jättefint!
Min 911 -69 har ingen navstyrning bak från fabriken.

Fälgarna centrerar bra på skruvarna, då har jag dessutom låååånga skruvar och spacers.


Det låter ju utmärkt! Då finns det en risk att den här bilen rullar på bredare fälgar nästa vår, om inte några enkla tester visar på att det finns mycket mer kvar i däcken som jag inte utnyttjar. Undrar när jag kommer slita igenom en uppsättning däck för första gången ...

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Citroen Xantia Activa -96 - Track rat
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
42 besök senaste veckan (36162 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande