Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Citroen Xantia Activa -96 - Track rat | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 13 besök senaste veckan (36120 totalt) |
Fjädringen gör ju i alla fall vad den ska, föraren är det annat med ...
Bild lånad från Robban och eftersnackstråden https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113714. _________________ MVH/ Fredrik Henriksson "But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum |
||||||
Vinterpyssel?
Om någon råkar ha en skärmbreddare vänster bak till en Alfa 75 TS liggande kan jag vara intresserad. _________________ MVH/ Fredrik Henriksson "But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum |
||||||
Hör med folk på alfapower.nu eller alfaromeo.org. Nån har säkert drivor med breddare... _________________ Filip Norén, Malmö | Miata NA | BMW E46 Touring |
||||||
Alfapower och EBay trålas redan, men eftersom det finns en del Alfafolk på Rejsa känns det värt jobbet att slänga ut en fråga här också Alfaromeo.org ska jag kolla upp! En annan fråga, inför hösten; hur räddar/lagar man en fälgkant som denna? _________________ MVH/ Fredrik Henriksson "But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum |
||||||
lämnar den till t.ex. skullman eller någon annan som kan svetsa på material och sen svarva till en ny kant.
Om du nu tycket de är värda det dvs. f.ö. så satt ju alfabreddarna som en fläskläpp och jag -älskar- galenskapen i att göra banbil av en cittra! Keep it up!! _________________ Fredrik van Lienden |
||||||
Nu på sista körningen lånade jag Simons GoPro och filmade lite. Det här är körningen med mitt snabbaste varv:
Dataoverlay (och högupplöst film) är inte min grej, men det här var varvtiderna jag körde under det passet: 2:09.17 (utvarv) 1:21.75 1:18.38 1:20.59 1:14.69 1:20.25 _________________ MVH/ Fredrik Henriksson "But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum |
||||||
Nyfiken på vad du hittar för pris på fälgfixet. Intera är ju inte helt gratis om man säger så... Skullman är ju bra men jag vet inte var det hamnar på om det ska lackas också. Finns en firma i Uppsala som fixar fälgar inkl lack för vettigare pris tror jag, minns inte vad de hette men kan försöka ta reda på det. Men som sagt, nyfiken på vad du hittar också!
_________________ Magnus Thomé |
||||||
Jag har tittat på fälgarna, och trots att de kommer behöva en del jobb tror jag att jag kan snygga upp dem tillräckligt förutom just det här urslaget. Det verkar inte finnas några sprickor eller liknande i fälgen, så jag överväger att göra en fulare (och billigare/snabbare) lösning för att snygga till fälgkanten. Först ska jag testa att de är runda, efter det ger jag mig nog på fälgkanterna.
_________________ MVH/ Fredrik Henriksson "But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum |
||||||
Jag har fortsatt att titta på fälgarna (och faktiskt provat in dem med "spacers"), och hittat en skada som gör mig lite orolig. Fälgkanterna tror jag mig kunna slipa och spackla med okej resultat (det ser ut att enbart vara kosmetiska skador), men sedan har vi denna:
Borde jag vara orolig? Hur lagar man bäst detta? Mina tankar pendlar mellan "det behöver inte ens lagas, lägg bara på däck och var nöjd" och "fälgen är skrot, lika bra att slänga" så ja ... _________________ MVH/ Fredrik Henriksson "But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum |
||||||
Jag har fortsatt att fixa med bromsarna.
Nya skivor och belägg beställdes, samma uppsättning som senast: Jag plockade av skivor och belägg från året, ena sidan ser schysst ut och andra ... lite mer sliten. Beläggen som det finns material kvar på har en del sprickor, men det ser inte alltför illa ut för att vara efter en säsong: Jag tolkar det som att bromsarna på den slitna sidan överhettats, låter detta rimligt? Slitningen verkar ganska jämn på båda beläggen, så jag tror inte nödvändigtvis att det är glidaxel (enkolvsok) eller liknande som gett upp hoppet. Efter besiktning (som genomförs efter bromsbyte och rostlagning) kommer jag börja bygga på bromskylning. Är det någon som har en snygg lösning på hur man gör det med skivor som är "stängda" inåt (och alltså inte tar in luft i centrum på insidan av skivan, som de flesta kyllösningar verkar sikta på)? _________________ MVH/ Fredrik Henriksson "But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum |
||||||
Jag byggde om skivorna ,fräste kylslitsar på insidan i jämnhöjd med kylkanalen på utsidan så nu tar skivan luft från båda sidorna. _________________ Tony Petersson Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen |
||||||
Är det en bra fälg så håller den för att riktas. Handslägga med en träbit emellan. En press skulle kanske funka också. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||||
Har du någon bild på detta?
Vilka skivor på vilken bil? Med vänlig hälsning, Per
_________________ Per Axblom |
||||||
Har du någon bild på detta?
Vilka skivor på vilken bil? Med vänlig hälsning, Per
_________________ Per Axblom |
||||||
Jag skulle också gärna se bilder på detta! Jag letar fortfarande en lösning, både vad gäller skivor och ok (jag verkar kunna köra XM V6-ok som är lite större och har större belägg, och tittar fortfarande på om jag kan hitta skivor som är öppna "inåt"), kylning och belägg (just nu lutar jag åt att kapa ned några belägg från en annan bil alternativt specialbeställa XP8/XP10). All inspiration någonstans i kedjan är tacksam! _________________ MVH/ Fredrik Henriksson "But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum |
||||||
Ja det är verkligen krångligt med skivor som tar luft från utsidan. Men hur illa är det som det är? Mjuknar de efter en stund? Fejdar helt? Eller håller de hela vägen men du vill få ner temp för att få ner hur fort de slits kanske? Sprickorna i belägget ser jag personligen inte som något konstigt men jag brukar ju ha ganska varma grejer jämnt så...
_________________ Magnus Thomé |
||||||
Nu ska man väl inte ta mig som sanningsvittne (ta det som en regel i livet: lita inte på något jag säger. Har jag sagt att jag är föreläsare till och från?), men jag upplever ingen fejd alls. De håller perfekt hela vägen till jag kliver på bromsen och ena sidan bromsar lika bra som vanligt och andra sidan ... inte alls. Jag får egentligen ingen förvarning om att det är så snabb nedslitning, förrän belägget är helslut. Som sagt finns det några tänkbara lösningar, men just bromsarna vill jag gärna ha lite "hängslen och livrem" kring, för att inte behöva vara orolig för att ta mig hem om jag kör någon annanstans än på Sviestad.
Sprickan känns inte så bra, som det är just nu har jag fått prisuppgifter på lagning från både Intera och Fälgfixarna, och den stora skillnaden ligger i fraktkostnad. Förhoppningsvis kan jag lösa det inom snar framtid. _________________ MVH/ Fredrik Henriksson "But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum |
||||||
Så det bromsade finfint ända tills det plötsligt var stål mot stål på ena belägget på ena sidan.
Och om jag hängt med så är det belägget på yttersidan som tog slut snabbast (även om innerbelägget slets nästan lika fort) Vilken sida av oket har cylinder och vilken sida är "glidahelaoketsidan"? _________________ Magnus Thomé |
||||||
Precis, allting fungerar fint tills beläggen är helt genomslitna. Ja, yttersidan tog slut först. Yttersidan är utan kolv, kolven sitter på insidan av skivan. _________________ MVH/ Fredrik Henriksson "But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Citroen Xantia Activa -96 - Track rat | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 13 besök senaste veckan (36120 totalt) |