Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Citroen Xantia Activa -96 - Track rat
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
13 besök senaste veckan (36120 totalt)
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1497


Trådstartare
Fjädringen gör ju i alla fall vad den ska, föraren är det annat med ...


Bild lånad från Robban och eftersnackstråden https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113714.

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1497


Trådstartare
Vinterpyssel?





Om någon råkar ha en skärmbreddare vänster bak till en Alfa 75 TS liggande kan jag vara intresserad.

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
Fejlep
Malmö
Här sen Mar 2012
Inlägg: 401



Himlar skrev:


Om någon råkar ha en skärmbreddare vänster bak till en Alfa 75 TS liggande kan jag vara intresserad.


Hör med folk på alfapower.nu eller alfaromeo.org. Nån har säkert drivor med breddare...

_________________
Filip Norén, Malmö | Miata NA | BMW E46 Touring
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1497


Trådstartare
Fejlep skrev:


Hör med folk på alfapower.nu eller alfaromeo.org. Nån har säkert drivor med breddare...



Alfapower och EBay trålas redan, men eftersom det finns en del Alfafolk på Rejsa känns det värt jobbet att slänga ut en fråga här också Alfaromeo.org ska jag kolla upp!

En annan fråga, inför hösten; hur räddar/lagar man en fälgkant som denna?



_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
bop
Valla
Här sen Maj 2018
Inlägg: 333



lämnar den till t.ex. skullman eller någon annan som kan svetsa på material och sen svarva till en ny kant.
Om du nu tycket de är värda det dvs.
f.ö. så satt ju alfabreddarna som en fläskläpp och jag -älskar- galenskapen i att göra banbil av en cittra! Keep it up!!

_________________
Fredrik van Lienden
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1497


Trådstartare
Nu på sista körningen lånade jag Simons GoPro och filmade lite. Det här är körningen med mitt snabbaste varv:



Dataoverlay (och högupplöst film) är inte min grej, men det här var varvtiderna jag körde under det passet:

2:09.17 (utvarv)
1:21.75
1:18.38
1:20.59
1:14.69
1:20.25

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41507

Forumägare
Forumägare

Nyfiken på vad du hittar för pris på fälgfixet. Intera är ju inte helt gratis om man säger så... Skullman är ju bra men jag vet inte var det hamnar på om det ska lackas också. Finns en firma i Uppsala som fixar fälgar inkl lack för vettigare pris tror jag, minns inte vad de hette men kan försöka ta reda på det. Men som sagt, nyfiken på vad du hittar också!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1497


Trådstartare
Jag har tittat på fälgarna, och trots att de kommer behöva en del jobb tror jag att jag kan snygga upp dem tillräckligt förutom just det här urslaget. Det verkar inte finnas några sprickor eller liknande i fälgen, så jag överväger att göra en fulare (och billigare/snabbare) lösning för att snygga till fälgkanten. Först ska jag testa att de är runda, efter det ger jag mig nog på fälgkanterna.

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1497


Trådstartare
Jag har fortsatt att titta på fälgarna (och faktiskt provat in dem med "spacers"), och hittat en skada som gör mig lite orolig. Fälgkanterna tror jag mig kunna slipa och spackla med okej resultat (det ser ut att enbart vara kosmetiska skador), men sedan har vi denna:





Borde jag vara orolig? Hur lagar man bäst detta? Mina tankar pendlar mellan "det behöver inte ens lagas, lägg bara på däck och var nöjd" och "fälgen är skrot, lika bra att slänga" så ja ...

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1497


Trådstartare
Jag har fortsatt att fixa med bromsarna.

Nya skivor och belägg beställdes, samma uppsättning som senast:


Jag plockade av skivor och belägg från året, ena sidan ser schysst ut och andra ... lite mer sliten.



Beläggen som det finns material kvar på har en del sprickor, men det ser inte alltför illa ut för att vara efter en säsong:



Jag tolkar det som att bromsarna på den slitna sidan överhettats, låter detta rimligt? Slitningen verkar ganska jämn på båda beläggen, så jag tror inte nödvändigtvis att det är glidaxel (enkolvsok) eller liknande som gett upp hoppet.

Efter besiktning (som genomförs efter bromsbyte och rostlagning) kommer jag börja bygga på bromskylning. Är det någon som har en snygg lösning på hur man gör det med skivor som är "stängda" inåt (och alltså inte tar in luft i centrum på insidan av skivan, som de flesta kyllösningar verkar sikta på)?

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6049



Ang bromskylning...

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013



Himlar skrev:


Efter besiktning (som genomförs efter bromsbyte och rostlagning) kommer jag börja bygga på bromskylning. Är det någon som har en snygg lösning på hur man gör det med skivor som är "stängda" inåt (och alltså inte tar in luft i centrum på insidan av skivan, som de flesta kyllösningar verkar sikta på)?

Jag byggde om skivorna ,fräste kylslitsar på insidan i jämnhöjd med kylkanalen på utsidan så nu tar skivan luft från båda sidorna.

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2238



Himlar skrev:
Jag har fortsatt att titta på fälgarna (och faktiskt provat in dem med "spacers"), och hittat en skada som gör mig lite orolig. Fälgkanterna tror jag mig kunna slipa och spackla med okej resultat (det ser ut att enbart vara kosmetiska skador), men sedan har vi denna:

https://rejsa.nu/im/user/12899/2018-12-09-23-32-23_img_7906.jpg
https://rejsa.nu/im/user/12899/2018-12-09-23-32-23_img_7915.jpg
https://rejsa.nu/im/user/12899/2018-12-09-23-32-23_inkedimg_7901_li.jp . . . .

Borde jag vara orolig? Hur lagar man bäst detta? Mina tankar pendlar mellan "det behöver inte ens lagas, lägg bara på däck och var nöjd" och "fälgen är skrot, lika bra att slänga" så ja ...


Är det en bra fälg så håller den för att riktas. Handslägga med en träbit emellan. En press skulle kanske funka också.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 856



Har du någon bild på detta?
Vilka skivor på vilken bil?

Med vänlig hälsning, Per

volymmannen skrev:
Himlar skrev:


Efter besiktning (som genomförs efter bromsbyte och rostlagning) kommer jag börja bygga på bromskylning. Är det någon som har en snygg lösning på hur man gör det med skivor som är "stängda" inåt (och alltså inte tar in luft i centrum på insidan av skivan, som de flesta kyllösningar verkar sikta på)?

Jag byggde om skivorna ,fräste kylslitsar på insidan i jämnhöjd med kylkanalen på utsidan så nu tar skivan luft från båda sidorna.

_________________
Per Axblom
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 856



Har du någon bild på detta?
Vilka skivor på vilken bil?

Med vänlig hälsning, Per

volymmannen skrev:
Himlar skrev:


Efter besiktning (som genomförs efter bromsbyte och rostlagning) kommer jag börja bygga på bromskylning. Är det någon som har en snygg lösning på hur man gör det med skivor som är "stängda" inåt (och alltså inte tar in luft i centrum på insidan av skivan, som de flesta kyllösningar verkar sikta på)?

Jag byggde om skivorna ,fräste kylslitsar på insidan i jämnhöjd med kylkanalen på utsidan så nu tar skivan luft från båda sidorna.

_________________
Per Axblom
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1497


Trådstartare
Aerodynamic skrev:
volymmannen skrev:
Himlar skrev:


Efter besiktning (som genomförs efter bromsbyte och rostlagning) kommer jag börja bygga på bromskylning. Är det någon som har en snygg lösning på hur man gör det med skivor som är "stängda" inåt (och alltså inte tar in luft i centrum på insidan av skivan, som de flesta kyllösningar verkar sikta på)?


Jag byggde om skivorna ,fräste kylslitsar på insidan i jämnhöjd med kylkanalen på utsidan så nu tar skivan luft från båda sidorna.


Har du någon bild på detta?
Vilka skivor på vilken bil?

Med vänlig hälsning, Per


Jag skulle också gärna se bilder på detta! Jag letar fortfarande en lösning, både vad gäller skivor och ok (jag verkar kunna köra XM V6-ok som är lite större och har större belägg, och tittar fortfarande på om jag kan hitta skivor som är öppna "inåt"), kylning och belägg (just nu lutar jag åt att kapa ned några belägg från en annan bil alternativt specialbeställa XP8/XP10). All inspiration någonstans i kedjan är tacksam!

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41507

Forumägare
Forumägare

Ja det är verkligen krångligt med skivor som tar luft från utsidan. Men hur illa är det som det är? Mjuknar de efter en stund? Fejdar helt? Eller håller de hela vägen men du vill få ner temp för att få ner hur fort de slits kanske? Sprickorna i belägget ser jag personligen inte som något konstigt men jag brukar ju ha ganska varma grejer jämnt så...

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41507

Forumägare
Forumägare

Himlar skrev:
fälg


Den lite mjukt bulade kanten kan man väl nästan låta vara? Men sprickan inne i fälgen känns verkligen inte bra alls. Få svetsad av någon kunnig?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1497


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Ja det är verkligen krångligt med skivor som tar luft från utsidan. Men hur illa är det som det är? Mjuknar de efter en stund? Fejdar helt? Eller håller de hela vägen men du vill få ner temp för att få ner hur fort de slits kanske? Sprickorna i belägget ser jag personligen inte som något konstigt men jag brukar ju ha ganska varma grejer jämnt så...


Nu ska man väl inte ta mig som sanningsvittne (ta det som en regel i livet: lita inte på något jag säger. Har jag sagt att jag är föreläsare till och från?), men jag upplever ingen fejd alls. De håller perfekt hela vägen till jag kliver på bromsen och ena sidan bromsar lika bra som vanligt och andra sidan ... inte alls. Jag får egentligen ingen förvarning om att det är så snabb nedslitning, förrän belägget är helslut. Som sagt finns det några tänkbara lösningar, men just bromsarna vill jag gärna ha lite "hängslen och livrem" kring, för att inte behöva vara orolig för att ta mig hem om jag kör någon annanstans än på Sviestad.

Magnus Thomé skrev:

Den lite mjukt bulade kanten kan man väl nästan låta vara? Men sprickan inne i fälgen känns verkligen inte bra alls. Få svetsad av någon kunnig?


Sprickan känns inte så bra, som det är just nu har jag fått prisuppgifter på lagning från både Intera och Fälgfixarna, och den stora skillnaden ligger i fraktkostnad. Förhoppningsvis kan jag lösa det inom snar framtid.

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41507

Forumägare
Forumägare

Så det bromsade finfint ända tills det plötsligt var stål mot stål på ena belägget på ena sidan.

Och om jag hängt med så är det belägget på yttersidan som tog slut snabbast (även om innerbelägget slets nästan lika fort)

Vilken sida av oket har cylinder och vilken sida är "glidahelaoketsidan"?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1497


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Så det bromsade finfint ända tills det plötsligt var stål mot stål på ena belägget på ena sidan.

Och om jag hängt med så är det belägget på yttersidan som tog slut snabbast (även om innerbelägget slets nästan lika fort)

Vilken sida av oket har cylinder och vilken sida är "glidahelaoketsidan"?


Precis, allting fungerar fint tills beläggen är helt genomslitna.
Ja, yttersidan tog slut först. Yttersidan är utan kolv, kolven sitter på insidan av skivan.

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Citroen Xantia Activa -96 - Track rat
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
13 besök senaste veckan (36120 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande