Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford GT40 - Scratchbygge/Amatörbygge
<<   1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 24, 25, 26   >>
34 besök senaste veckan (198948 totalt)
SwedishGT40
västmanland
Här sen Apr 2006
Inlägg: 377


Trådstartare
Milstolpe uppnåd!
Hästskon är komplett och på plats 👍




_________________
Daniel Lorenz
Bygger Ford GT40 replika
Gatlegal klassiker
Citera
Cristofer

Här sen Apr 2015
Inlägg: 36



Riktigt roligt projekt att följa, bra tempo! Skall själv dra igång mitt eget bygge nästa vinter så följer framvagns-diskussionerna med stort intresse
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741



Gör en överslagsräkning på hur mycke caster du vill kunna justera. Jag tror 5-8 grader är tillräckligt. 8 grader, om spindeln är t ex 200mm mellan kulorna i spindellederna blir 28mm. Vilket inte är särskilt lite, men med bra brickor inget problem att bygga in

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
SwedishGT40
västmanland
Här sen Apr 2006
Inlägg: 377


Trådstartare
Ska ta med era tankar när jag designar bärarmarna.
Det faktum att det inte haglar in kommentarer måste innebära att grejerna antingen är horribelt designade eller inte alls tokiga. Allt där emellan borde genererat mer flöde i tips thumbs up


Idag uppnådes nästa milstolpe. Chassiet är färdigt i sitt grundutförande!
Nästa blir helsvetsning och sen vänder vi fokus mot hjulupphängning.



_________________
Daniel Lorenz
Bygger Ford GT40 replika
Gatlegal klassiker
Citera
SwedishGT40
västmanland
Här sen Apr 2006
Inlägg: 377


Trådstartare
Helsvetsning av chassiet pågår, så under tiden är det hjulupphängningsteori som pågår.

En fråga riktad till dom som har koll på gällande SFRO regler. Vad gäller för tillverkning av en hylsa liknande denna? (lånad bild, har ingen ritning :P)



1. Kan man svetsa in en 10.9 bult som är avsvarvad i huvudet?
2. Ska man välja ett stångmaterial på 1000MPA brottgräns med 900MPA sträckgräns och svarva till med gänga istället?
3. SFRO har tidigare uttryckt att man vill se delar som tillverkas och svetsas med bärarmar i så lika materialkvalitet som möjligt. Men följer man detta så tullar man på det faktum att dom också kräver 10.9 skruvkvalitet i hjulupphängningen...

EDIT: svarar mig självt lite.
Följande princip borde funka bra för att uppfylla SFRO kraven och blir väldigt enkelt justerbara



_________________
Daniel Lorenz
Bygger Ford GT40 replika
Gatlegal klassiker
Citera
clarohr
Lyngby, Danmark
Här sen Sep 2009
Inlägg: 28



Konstruer om muligt i "double shear" ;-)

_________________
Claus Rohr
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741



Finns färdiga sånna länkhuvuden med bussning också bl a i USA. Blir tumgänga iofs men..

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
SwedishGT40
västmanland
Här sen Apr 2006
Inlägg: 377


Trådstartare
Någon som har koll på hur man räknar ut belastningen genom en spindelled?
Fick svar från SFRO att SAAB 900 spindelleden är godkänd för tryckande laster eller max 500kg dragande last.

_________________
Daniel Lorenz
Bygger Ford GT40 replika
Gatlegal klassiker
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12851



Fråga dem om det är 500kg statisk eller dynamisk?

Glöm dragande last - det är alldeles för många scenarion i form av curbstudsande eller trottoarkantskörning.
Även om du får den godkänd, kommer den slitas ut i förtid eftersom den inte är gjord för dragande last. thumbs down
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3954



Hittade en skrynklig lapp i en låda från då tiden var förr.

Static:
Axiel elasticitet, 3000N, max 0.25 mm
Radiell elasticitet, 3000N, max 0.35 mm
Pullout force, min 40kN

Dynamic:
Joint to be mounted in a rigid fixture and tested as follows:
A "tensile" load of 3000N followed by a compressive load of 5500N at a frequency of 10-20 Hz. Duration of test to be 500 000 cycles.


Man bör ju dock ha i åtanke att kanske inte alla pirater där ute haft samma skrynkliga lappar.

_________________
Ragnar Burenius
Citera
SwedishGT40
västmanland
Här sen Apr 2006
Inlägg: 377


Trådstartare
Ragnar skrev:
Hittade en skrynklig lapp i en låda från då tiden var förr.

Static:
Axiel elasticitet, 3000N, max 0.25 mm
Radiell elasticitet, 3000N, max 0.35 mm
Pullout force, min 40kN

Dynamic:
Joint to be mounted in a rigid fixture and tested as follows:
A "tensile" load of 3000N followed by a compressive load of 5500N at a frequency of 10-20 Hz. Duration of test to be 500 000 cycles.


Man bör ju dock ha i åtanke att kanske inte alla pirater där ute haft samma skrynkliga lappar.


Är det en spec på saab spindeln?

_________________
Daniel Lorenz
Bygger Ford GT40 replika
Gatlegal klassiker
Citera
SwedishGT40
västmanland
Här sen Apr 2006
Inlägg: 377


Trådstartare
Hittade lite varianter på spibdlar som är byggda för dragande last.
Detomaso pantera båda leder
Jaguar xj6 övre led
Ferrari 355
Maserati sebring
Maserati quattroporte s3

Alla dessa är bättre än miatan då dom är mycket enkla i sitt utförande 👍

_________________
Daniel Lorenz
Bygger Ford GT40 replika
Gatlegal klassiker
Citera
NBC2

Här sen Dec 2007
Inlägg: 273



Ovan nämnda spindlar är säkert bra, men förmodligen dyra.

Om man vänder en SAAB-spindel upp och ner, i nedre bärarmen?

_________________
SO Johansson
Citera
SwedishGT40
västmanland
Här sen Apr 2006
Inlägg: 377


Trådstartare
NBC2 skrev:
Ovan nämnda spindlar är säkert bra, men förmodligen dyra.

Om man vänder en SAAB-spindel upp och ner, i nedre bärarmen?


En upp o nervänd saab spindel kommer orsaka så att undre bärarmen inte ligger plan mot marken vid 10cm markfrigång tyvärr.
istället kollar jag lite priser, och jaggaspindlarna är överkomliga. 150-500kr beroende på vad man köper.

dom andra som är nämnda ligger på 800-1500kr styck...

_________________
Daniel Lorenz
Bygger Ford GT40 replika
Gatlegal klassiker
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Är det inte ofta man använder volvo 140 nedre spindlar (kanske redan diskuterats tidigare sidor)

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250



knotan skrev:
Är det inte ofta man använder volvo 140 nedre spindlar (kanske redan diskuterats tidigare sidor)


Jag misstänker att Daniel söker spindelleder som skruvas fast i bärarmen, Volvo 140 pressas underifrån i ett runt hål i bärarmen. Den är som önskat gjord för dragande belastning, det är i alla fall positivt.

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Jaha jag förstår. Jag vet att ibland tänker man att det "vore enklast" men sen i slutändan tänker man ofta att det hade gått enklare att bara svarva hylsan och svetsa dit eget fäste direkt exakt som man vill ha det

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Magnus Mårtenson
Höllviken
Här sen Jun 2006
Inlägg: 469



Mercedes har undre leder för dragande last. Visserligen dubbla koner så man får svarva konad hylsa både till bärarm och ev. upright, men de borde vara starka så det räcker.

_________________
Magnus Mårtenson

www.MSCC.se
Citera
SwedishGT40
västmanland
Här sen Apr 2006
Inlägg: 377


Trådstartare
Har köpt hem spindlar från jaguar, och bussningar från Volvo.
Första ritningen på övre armen är klar i sitt utkast. Mått måste justeras när andra mått är givna.
T.ex. bredd på spindelns hus är okänt. Får mäta när grejerna kommer hem helt enkelt.
Under tiden så helsvetsas chassiet, är klar med alla åtkomliga sidor nu och ska till o skära loss ramen och vända den upp o ner för sista sömmarna.
Kan hända att jag pausar lite dock, då jag gärna skulle vilja verifiera ryggbågens position mot karossen och svetsa den också när grejerna sitter stumt i bordet.

Ska se om man inte kan få tillgång till en annan kaross och mäta lite inom kort.

_________________
Daniel Lorenz
Bygger Ford GT40 replika
Gatlegal klassiker
Citera
NBC2

Här sen Dec 2007
Inlägg: 273



Har du någon bild på Jaguar-spindelleden?

_________________
SO Johansson
Citera
SwedishGT40
västmanland
Här sen Apr 2006
Inlägg: 377


Trådstartare
Ramen är färdigsvetsad för nu.
Ska svetsa ryggbågen när jag har kollat av några mått till.
Så nu blir det lugnt i garaget ett tag för att fokusera på hjulupphängning istället.

_________________
Daniel Lorenz
Bygger Ford GT40 replika
Gatlegal klassiker
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford GT40 - Scratchbygge/Amatörbygge
<<   1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 24, 25, 26   >>
34 besök senaste veckan (198948 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande