Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford GT40 - Scratchbygge/Amatörbygge
<<   1, 2, 3 ... 9, 10, 11 ... 24, 25, 26   >>
35 besök senaste veckan (198957 totalt)
Magnus Mårtenson
Höllviken
Här sen Jun 2006
Inlägg: 470



Kör också med Protech. Folket där är dessutom trevliga att ha och göra med, inga problem att få renoverat dämpare som blev krökta efter en lufttur med hård landning.
Öhlins m.m. är säkert bättre, men utanför min prisklass.

_________________
Magnus Mårtenson

www.MSCC.se
Citera
SwedishGT40
västmanland
Här sen Apr 2006
Inlägg: 377


Trådstartare
Magnus Mårtenson skrev:
Kör också med Protech. Folket där är dessutom trevliga att ha och göra med, inga problem att få renoverat dämpare som blev krökta efter en lufttur med hård landning.
Öhlins m.m. är säkert bättre, men utanför min prisklass.


Dom ligger väl ungefär vid min maxgräns för kostnad.
Kan bli aktuellt, eller så nöjer man sig med enkel justering o kommer ner till halva priset...

En helt annan fråga.
Vad kallas typen av bakvagn gt40 har?
Det är ju typ en kombo av a arm och 4länk.

Det jag undrar på är vilka förhållningsregler som gäller vid design av längsgående länkarna, förutom det faktum att dom ska vara lika långa.

EDIT: Komplettering.

Jag vet inte hur man ska hantera hybridbakvagnens geometri när det gäller fyrlänken.
Båda länkarna skall vara lika långa, det är jag med på.
Men kolla bilden.
Att lutningen på infästningen till upright och kaross skall vara samma är jag införstådd med.
Men vad gäller vinkeln sett bakifrån?
Röda cirklarna är om man sätter infästningen lika för både upright och stag, då är det 10° förskjutning i sidled sett bakifrån.
Eller så gör man dubbla infästningen i uprighten nertill för att ge dom blåa cirklarna istället och hålla infästningens vinkel vertikal sett bakifrån.

Vad är det man ska tänka på här för att få det rätt?
Ska stagen ligga horisontellt vid rideheight?




_________________
Daniel Lorenz
Bygger Ford GT40 replika
Gatlegal klassiker
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1131



Ligger inte infästningarna för de övre stagen i linje med varandra (längs körriktningen) och infästningarna för de undre stagen i linje med varandra? Det jag menar är - går det inte att betrakta dom som en övre och undre A-arm med väldigt bred bas? Om du ritar infästningarna sett ovanifrån kanske det klarnar.

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
SwedishGT40
västmanland
Här sen Apr 2006
Inlägg: 377


Trådstartare
Klingan75 skrev:
Ligger inte infästningarna för de övre stagen i linje med varandra (längs körriktningen) och infästningarna för de undre stagen i linje med varandra? Det jag menar är - går det inte att betrakta dom som en övre och undre A-arm med väldigt bred bas? Om du ritar infästningarna sett ovanifrån kanske det klarnar.


Tyvärr så går det ej att se det så tydligen. Har efter en del efterforskning fått lite klarhet i det iaf, men var sjukt mycket krångligare än jag först tänkt mig...

Har skrapat ihop en bakre upright iaf, komplett med korrekt nav o skiva samt en "close enough" version av tänkt coilover för att se att det finns frigång. Kommer nog göra en distanshylsa för coilovern samt skjuta infästningen i chassiet ett par cm framåt för att säkra frigång för om man skulle vilja montera grövre doningar nån gång, eller dubbeljusterade. Men dom detaljerna kan man reda ut när grejerna är hemma, då det inte påverkar designen av uprighten.



_________________
Daniel Lorenz
Bygger Ford GT40 replika
Gatlegal klassiker
Citera
2QIK4U
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 517



Citat:" grövre doningar nån gång, eller dubbeljusterade"

Svar: Dom har samma mått

_________________
mvh
Stockholms snabbaste speedhopägare
________________________________

Robert Hoffman
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5583



SwedishGT40 skrev:
Har skrapat ihop en bakre upright iaf, komplett med korrekt nav o skiva samt en "close enough" version av tänkt coilover för att se att det finns frigång. Kommer nog göra en distanshylsa för coilovern samt skjuta infästningen i chassiet ett par cm framåt för att säkra frigång för om man skulle vilja montera grövre doningar nån gång, eller dubbeljusterade. Men dom detaljerna kan man reda ut när grejerna är hemma, då det inte påverkar designen av uprighten.



Hur mycket plats har du uppåt innanför övre bärarms fästet?
Tänkte ifall det går att göra liknade lösning som det är på många se7en


//Nisse

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
SwedishGT40
västmanland
Här sen Apr 2006
Inlägg: 377


Trådstartare
Tyvärr Nisse, det utrymmet är obefintligt.

En sådär lite udda fråga.
Har aldrig tillverkat egna chassifästen för bärarmar tidigare(med gummibussning) och undrar således hur mycket extra i bredd man bör lämna för att inte nypa fast hylsan mär man drar åt bulten.
Fästet lär ju flexa aningens och man vill kanske inte ligga så tight som 0.1mm
Man vill ju heller inte ha för stort spel så att det glappar och klonkar.

Vad är rekommenderat glapp för gummibussningar för att dom ska kunna rotera fritt?

_________________
Daniel Lorenz
Bygger Ford GT40 replika
Gatlegal klassiker
Citera
Ronny Norkvist
Eskilstuna
Här sen Mar 2005
Inlägg: 412



Inre röret har jag lite längre än den sammanlagda bredden av bussning + bärarmsrör. Minns inte riktigt hur mycket men kanske ett par tiondelar. (Inre röret kommer alltså att dras stumt mot öronen så att bussningen kan glida utanpå)
När jag svetsade dit öronen på ramen hade jag inre röret monterat + en tillfällig tunn bricka/skims på kanske 0,5mm. Blir svårt att montera grejerna annars.
Tror SFRO gärna vill att öronen har någon fom av stöd i sidled oxo.

_________________
Ronny Norkvist
ROX V8
Min egen sida:
www.roxgt.se
www.illustrera.se
Citera
SwedishGT40
västmanland
Här sen Apr 2006
Inlägg: 377


Trådstartare
Ronny Norkvist skrev:
Inre röret har jag lite längre än den sammanlagda bredden av bussning + bärarmsrör. Minns inte riktigt hur mycket men kanske ett par tiondelar. (Inre röret kommer alltså att dras stumt mot öronen så att bussningen kan glida utanpå)
När jag svetsade dit öronen på ramen hade jag inre röret monterat + en tillfällig tunn bricka/skims på kanske 0,5mm. Blir svårt att montera grejerna annars.
Tror SFRO gärna vill att öronen har någon fom av stöd i sidled oxo.


Var säkert otydlig, bifogar bild istället. Grått är ramen, svart är insvetsad plåt för att skapa ett bussningsfäste, och rött är den tänkta frigången
Hur mycket frigång vill man ha där det är rödmarkerat?
Jag kan alltså inte bulta innerhylsan stumt då gummibussningen är vulkad i den. Den måste kunna rotera runt bulten med andra ord.





Alternativt får man väl kapa till ett till innerrör och bulta stumt med M10 eller M8 istället, men det är nog inget SFRO kommer att gilla pga. den låga dimensionen på bult isf.

Ni som byggt med "vanliga" bussningar, hur gjorde ni?


Nedan är en bild på hur bussningen sitter på originalbilen, har ingen aning om hur mycket frigång det är dock.


_________________
Daniel Lorenz
Bygger Ford GT40 replika
Gatlegal klassiker
Citera
Ronny Norkvist
Eskilstuna
Här sen Mar 2005
Inlägg: 412



Men även denna typ av bussning skall väl dras stumt (vid ridehight). Gummit skall väl ta upp alla rörelser!?

_________________
Ronny Norkvist
ROX V8
Min egen sida:
www.roxgt.se
www.illustrera.se
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7719



Bussningarna ska alltid dras helt stumt.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Supersnake
Limmared
Här sen Jul 2013
Inlägg: 132



Du ska bulta den stumt, annars blir det ingen kul körupplevelse.
Jag har vulkade bussningar i min Ginetta G20. Bussningarna är inpressade i bärarmarna, när jag drar åt dem i sina öron ser jag till att bärarmen har den position den ska ha när bilen står på backen. Då ska bussningen vara neutralt belastad. Det är en del rörlighet i bussningen trots att den är vulkad med innerhylsan. Den lilla vinkelförändringen du får i belastning är ingen fara för bussningen.

_________________
Joakim Stridh
Ginetta G20 Challenge mästare 2014, 2015 och 2018
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Gör fästet ca 0.5-1mm bredare än hylsan i bussningen (beroende på hur stumt fästet är) detta är bara för att det ska vara lätt att montera /demontera vad som ska sitta där.
Bulten dras sedan stumt vid ride height. Och drar då ihop det lilla glappet

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
SwedishGT40
västmanland
Här sen Apr 2006
Inlägg: 377


Trådstartare
Tack för responsen, då vet jag hur tight jag ska göra fästena 👍

_________________
Daniel Lorenz
Bygger Ford GT40 replika
Gatlegal klassiker
Citera
SwedishGT40
västmanland
Här sen Apr 2006
Inlägg: 377


Trådstartare
Upright klar med några mindre förbättringar för styrka också, t.ex. så går ryggplåtarna numera in i mittenkroppen och ger således mer styrka till både kroppen och armarna.

Har lagt 20° lutning på coilovern, och ser bra ut, den uppmärksamme noterar här även en av anledningarna till dom vinklade ytterdelarna på bakvagnen, man får bättre vinkel på coilovern istället för "V" modellen som GTD, TSC m.m. har kört med länge.

Sista bilden är en enkel frigångskoll mellan undre bärarms parallellstag och upright, var lite orolig där, men det går fint. 60mm utfjädring simulerad med 10° vinkel på undre bärarm.






_________________
Daniel Lorenz
Bygger Ford GT40 replika
Gatlegal klassiker
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1131



SwedishGT40 skrev:
Klingan75 skrev:
Ligger inte infästningarna för de övre stagen i linje med varandra (längs körriktningen) och infästningarna för de undre stagen i linje med varandra? Det jag menar är - går det inte att betrakta dom som en övre och undre A-arm med väldigt bred bas? Om du ritar infästningarna sett ovanifrån kanske det klarnar.


Tyvärr så går det ej att se det så tydligen. Har efter en del efterforskning fått lite klarhet i det iaf, men var sjukt mycket krångligare än jag först tänkt mig...



Har du möjlighet att utveckla och förklara varför? Jag har funderat en del på hur man skall förhålla sig till den typen av hjulupphängningar. Samma typ har ju använts i många olika sammanhang, formelbilar, Can-Am osv.

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
SwedishGT40
västmanland
Här sen Apr 2006
Inlägg: 377


Trådstartare
Klingan75 skrev:
SwedishGT40 skrev:
Klingan75 skrev:
Ligger inte infästningarna för de övre stagen i linje med varandra (längs körriktningen) och infästningarna för de undre stagen i linje med varandra? Det jag menar är - går det inte att betrakta dom som en övre och undre A-arm med väldigt bred bas? Om du ritar infästningarna sett ovanifrån kanske det klarnar.


Tyvärr så går det ej att se det så tydligen. Har efter en del efterforskning fått lite klarhet i det iaf, men var sjukt mycket krångligare än jag först tänkt mig...



Har du möjlighet att utveckla och förklara varför? Jag har funderat en del på hur man skall förhålla sig till den typen av hjulupphängningar. Samma typ har ju använts i många olika sammanhang, formelbilar, Can-Am osv.


Detta är infon jag fått, har ingen egen erfarenhet på om det stämmer.

Alt.1 Man kan antingen anpassa längderna på stagen för att försöka hålla uprighten rak vid fjädring. Rekommenderas vid modernare däckprofiler där däcken inte sviktar lika mycket tydligen.

Alt.2 man ser stagen som en 4länk och anpassar dem för önskad antisquat. Detta ger konsekvenser såsom stora rörelser i upright och därmed ändrade geometrier. T.ex. stora toe förändringar som man i sin tur får kompensera med massor med caster.

Riktigt krångligt med andra ord, men båda sätten att se bakvagnen på är aktuella i praktiken.

Ska ha ett samtal med Malmberg i mellandagarna o höra lite med honom vad han säger om bakvagnen och hur man kan se på det.

_________________
Daniel Lorenz
Bygger Ford GT40 replika
Gatlegal klassiker
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Blir lite komiskt när du säger massor. Det har väll väldigt stor betydelse hur mycket fjädringsväg man har tänkt använda. En sån här bil ska väll bara ha kanske 30-40 mm in /ut antar jag. Och då kan det väll inte bli så värst mycket förändring??

På min formelbil nu har jag på rekommendation i princip allt nollat. Dvs övre infästningar och undre infästningar ligger så gott som i linje med varandra åt samtliga håll. Och övre /nedre fäste på uppright nästan i lod med varandra.

Iom jag använder Audis spindlar som grund gick det inte få exakt utan övre bärarm är lite längre än undre.

Förändring vid +-50 mm fjädring är mindre än jag kan mäta upp med ett skapligt noggrant pass. Och jag kommer förutom det inte använda så mycket fjädringsväg heller

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1131



SwedishGT40 skrev:

Ska ha ett samtal med Malmberg i mellandagarna o höra lite med honom vad han säger om bakvagnen och hur man kan se på det.


thumbs up Är intresserad av att ta del av det!

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
SwedishGT40
västmanland
Här sen Apr 2006
Inlägg: 377


Trådstartare
Klingan75 skrev:
SwedishGT40 skrev:

Ska ha ett samtal med Malmberg i mellandagarna o höra lite med honom vad han säger om bakvagnen och hur man kan se på det.


thumbs up Är intresserad av att ta del av det!


Ska försöka

Bakvagnen rör sig iaf kring 2st olika axlar.
Ena axelparet är bärarmarna som följer bilens längsled genom karossfästet(axiellt)
Andra paret är reaktionsstagen som ligger 90° mot bärarmarna och skapar pendelrörelser.

_________________
Daniel Lorenz
Bygger Ford GT40 replika
Gatlegal klassiker
Citera
2QIK4U
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 517



ÄHHHH!!
det här grejar Du!! - precis som allt annat
Du ska ju dessutom bara åka och köpa glass.

God Jul!!

_________________
mvh
Stockholms snabbaste speedhopägare
________________________________

Robert Hoffman
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford GT40 - Scratchbygge/Amatörbygge
<<   1, 2, 3 ... 9, 10, 11 ... 24, 25, 26   >>
35 besök senaste veckan (198957 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande