Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Ford GT40 - Scratchbygge/Amatörbygge | << 1, 2, 3 ... 18, 19, 20 ... 24, 25, 26 >> 25 besök senaste veckan (199092 totalt) |
|
||
Kom o tänkta på en sak gällande hjulupphängningen bak på dessa bilar.
Om man har bussning i under bärarmen mot chassi bak. Kommer inte denna ta upp brytande krafter då uprighten vill vridas framåt/bakåt när reaktionsstagen ger den en pendlande rörelse? Detta borde ju vara förödande, eller är det så minimalt den pendlar att det är försumbart och tas upp av gummit? Tänker mig att detta borde vara anledningen till att det sitter ledlager där original...? _________________ Daniel Lorenz Bygger Ford GT40 replika Gatlegal klassiker |
||
Närmar sig att designa reaktionsstagen bak, dock har jag fortfarande inte fått kläm på teorin för att lyckas räkna hem mig.
GTD har parallella stag 2,5° upp mot chassi. Vad jag kan se på bilder verkar andra ha horisontellt övre stag och uppvinklat undre stag(anti squat?) Detta liknar andra lösningen. (Nedre delen i bilden) Jag kan verkligen inte vira hjärnan kring detta... Lite hjälp med teorin här? Jag tror jag borde se det som en 4 länk, men det är bara vad jag tror... Fått lite snurr på framvagnen också, saknas bussningar och skruv. Ska förhoppningsvis komma imorgon och så ska det slutföras med shims bara _________________ Daniel Lorenz Bygger Ford GT40 replika Gatlegal klassiker |
||
Hur menar du nu? Uprighten sitter ju med singelleder mot chassi just för att kunna rotera och därmed tillåta antisquat ju? _________________ Daniel Lorenz Bygger Ford GT40 replika Gatlegal klassiker |
||
De krafter som vill rotera uprighten (sett från sidan) är noll från drivningen. Alltså vill inte uprighten ändra vinkel och pressa upp eller ner sig relativt chassit. När du bromsar däremot vill uprighten vrida sig.
Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||
Nja. Man kan viss få till en del anti-squat med delad bakvagn.
Det som skiljer är att kraften som vill rotera hjulupphängningen ansätts i hjulcentrum istället för kontaktytan (däck/väg). Detta gäller då man har drivaxlar från en diff som är separat upphängd och där reaktionsmomentet inte kommer in i hjulupphängningen. För bromsar och stel bakaxel (med diff) så kommer alla reaktionskrafter in i vägplanet likt bilderna ovan. _________________ Johannes Edrén R5 Gt-TURBO 2016 Ford fiesta ST 1953 Ford F100 2023 Ford Bronco Badlands |
||
Någon som kan tipsa hur man räknar fram rätt längd på coiloverdämpare till bilen?
Måste väl räkna in monteringspunkter och vinkel för att veta hur stor rörelsen blir för 60mm+/- fjädringsväg? Finns det något fint excelblad där man kan knappa in värden bara? Anledningen till att jag frågar är för att protech t.ex. bara har en enda dämpare med 5" slag, för att klara 60mm +/- i rak riktning. _________________ Daniel Lorenz Bygger Ford GT40 replika Gatlegal klassiker |
||
Snöre och tejp i hjulupphängningen på max och min-utslag är effektivt sätt att hitta CC-mått på.
Köp sånt där orange byggsnöre. Du kommer hitta massa användningsområden för det. |
||
Ja, det är såklart smidigt. Ville mer veta om man tänkt rätt haha. Men men, har ritat in fästpunkter och höjt/sänkt bärarmens yttre led 60mm och räknat sträcka. vinkeln fram diffar mellan 24-30° vid max/min utfjädring, och bak 19-22°. Sen behöver jag väl bara räkna ut totalt sträckan i diff och addera några mm som marginal antar jag? Ställer rideheight med rätt vald fjäder "bara" sen va? Ni får ursäkta om frågorna verkar väldigt dumma, men har inte köpt coilovers på "lösplock" förut. Bara modellspecifika som någon redan räknat på _________________ Daniel Lorenz Bygger Ford GT40 replika Gatlegal klassiker |
||
In/ut 60mm skulle jag ta med en nypa salt.
Beror på massa faktorer. Ut fjädringen från åkhöjden bör vara så att blir fjädern är noll förspänd. Hmm lite förspäning vill man ha så fjädern inte sitter löst. Infjädringen skulle jag göra så stor det går innan något tar i, däck i hjulhuset tex. Typ tar i utan bumpstopps gummi. Med pumpgummi är man hemma inåt. Sen bara för att krångla till det mer så kommer längden på utfjädrinen från åkhjöden bero på fjäderkonstenten. Tumme pekfinger skulle jag säga slaget i dämpare/fjädring borde vara ca ca 1g ut och 2g in + bumpgummi. Så i man bör veta ca vilken fjäder man vill ha också. På std bil brukar alltid fjädern vara förspänd pga att utfjädringen annars blir SKIT långa. Lite svamel av mig för att förvirra dig mer ps Ski.. bra med cad ritning, MR är klart. _________________ Johan Sjölinder |
||
Tankar efter Rödbygget.
Bekvämt med 2 cylindrar och bromsvåg. Men en standardlösning med servo är ändå förbannat bra. Ger stum känsla enligt mig. Och varför ska man behöva ta i? I varje fall om man tänker mer gatorienterad bil. Upptäckte att storleksbalansen på cyl måste vara förbannat rätt ändå. Inte bra om man behöver justera bromsvåg mycket från centrum. Det ger iofs svaret på åt vilket håll man skall styra sitt kosa när man skaffar en annan cyl då. _________________ Håkan Haver / Ingarö Ex proj / Alfa bertone Iluzione Ex proj / Mazzarini R/T Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering |
||
Kan man låta en coilover luta bakåt litegrann?
Är lite rädd att det blir brytande krafter som kommer knäcka den med tiden, med vad vet jag, därför jag frågar _________________ Daniel Lorenz Bygger Ford GT40 replika Gatlegal klassiker |
||
_________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||
5 grader bakåt ger ca 22mm. Det borde räcka för att gå fritt med lite marginal mellan både övre bärarm och infästningarna. _________________ Daniel Lorenz Bygger Ford GT40 replika Gatlegal klassiker |
||
Spontant låter det som att det ska funka utan problem så länge båda ändarna kan röra sig med leder såklart.
_________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||
Våra race- och banåkarbilar Ford GT40 - Scratchbygge/Amatörbygge | << 1, 2, 3 ... 18, 19, 20 ... 24, 25, 26 >> 25 besök senaste veckan (199092 totalt) |