Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford GT40 - Scratchbygge/Amatörbygge
<<   1, 2, 3 ... 23, 24, 25, 26   >>
70 besök senaste veckan (199029 totalt)
SwedishGT40
västmanland
Här sen Apr 2006
Inlägg: 377


Trådstartare
Instrumentpanelen börjar närma sig slutet och ac systemet börjar ävrn det ta form.
Även format klart huvscoopet så det tätar mot fläktarna, men inte är ivägen för rören.




_________________
Daniel Lorenz
Bygger Ford GT40 replika
Gatlegal klassiker
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5592



Va mycke mätare och varningslampor
Men det skall ju vara tidsenligt i en ikon bil thumbs up thumbs up

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
SwedishGT40
västmanland
Här sen Apr 2006
Inlägg: 377


Trådstartare
Söker hjälp.
Önskar komma i kontakt med privatperson eller företag som kan bocka alurör 38x1,5 åt mig utan deformationer.(dvs. Med don)
Det bör vara inom Västmanlands län.

Tipsa gärna via PM 😁

_________________
Daniel Lorenz
Bygger Ford GT40 replika
Gatlegal klassiker
Citera
SwedishGT40
västmanland
Här sen Apr 2006
Inlägg: 377


Trådstartare
Börjar bli dags o köpa coils, men frågan är om det är värt o köpa dubbelt justerbara dämpare, eller ska man hålla sig till singel?
Det jag kan se som nackdel är att det redan är tillräckligt många parametrar som kan göra det svårt o justera in bilen "rätt" för mig, ska jag verkligen addera ytterligare en?
Fördelen är just den att jag kan justera bump och rebound inviduellt, men kommer det nyttjas, eller är det bättre o uppgradera sig i ett senare skede om det skulle bli aktuellt?
Det är bokstavligen halva priset på singeljusterade.

_________________
Daniel Lorenz
Bygger Ford GT40 replika
Gatlegal klassiker
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



När man gör ett bygge från grunden , och har någon form av budget att hålla sig till.
Så brukar jag personligen tänka att det är bättre att hålla ned priset lite, på dem punkter det kan uppgraderas senare , men ändå ha funktion nu för att komma vidare med bygget.
Så jag hade nog valt ett enklare alternativ nu, men se till att välja något måttnässigt som går att uppgradera till bättre senare. thumbs up

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
SwedishGT40
västmanland
Här sen Apr 2006
Inlägg: 377


Trådstartare
Har hänt lite sen sist, men har flyttat och stökat, och håller nu på o renoverar hus och garage.
Men då detta handlar om bygget så är fokuset på garaget för tillfället.
Jag har ett garage där det har funnits brunn en gång i tiden, så var en tunnare kaka på betongen tidigare för att ta bort fallet pga. den plastmatta som satt där.
Den satt inget bra, och det mesta gick att skrapa loss utan ansträngning.

Nu tänkte jag kolla av lite med er som regelbundet skruvat för banåka o annat, vikten av att ha ett helt plant golv o göra justeringar hemma i garaget.
Eller ska jag gå på den enklare vägen och behålla den svaga lutningen och bara slipa av o måla golvet istället för att flytspackla på och få plant?

_________________
Daniel Lorenz
Bygger Ford GT40 replika
Gatlegal klassiker
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19499



Vill du fixa en plats för justeringar så gör det det lättast med fyra större plattor (för vågar etc) i stål så det passar de bilar du tänkt dig. Då kan dessa fyra vägas in i perfekt våg (och bultas fast i golvet) och resten av golvet kan vara som det är.
Men om det diffar 3-4 cm mellan platserna där plattorna ska vara så kan det ju blir lite knepigt, men det går ju även att karva i betongen så lämpliga plattor hamnar under golvnivån.
Hur väl du än försöker så kommer ett golv aldrig gjutas plant inom en mm.


Inställningar i ett perfekt plant garage är ju ändå bara en utgångspunkt, det är ju sällan som det är plant eller står still när man använder bilen

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
SwedishGT40
västmanland
Här sen Apr 2006
Inlägg: 377


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Vill du fixa en plats för justeringar så gör det det lättast med fyra större plattor (för vågar etc) i stål så det passar de bilar du tänkt dig. Då kan dessa fyra vägas in i perfekt våg (och bultas fast i golvet) och resten av golvet kan vara som det är.
Men om det diffar 3-4 cm mellan platserna där plattorna ska vara så kan det ju blir lite knepigt, men det går ju även att karva i betongen så lämpliga plattor hamnar under golvnivån.
Hur väl du än försöker så kommer ett golv aldrig gjutas plant inom en mm.


Inställningar i ett perfekt plant garage är ju ändå bara en utgångspunkt, det är ju sällan som det är plant eller står still när man använder bilen


Du har så rätt, jag kan grovavjämna golvet lite bara där det sluttar som mest ner mot gamla brunnen, och sen gjuta in rostfria metallplattor i våg på väl utvalda ställen för ev. hjulinställningar.
Ibland behöver man bara höra tankebanorna från någon annan som kan tänka klart, tack Niklas

_________________
Daniel Lorenz
Bygger Ford GT40 replika
Gatlegal klassiker
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 857



Något sådant här skulle jag eventuellt vara intresserad av med.

Mvh, Per

SwedishGT40 skrev:
Marcus Gustafsson skrev:
steffe skrev:
För MC så har Öhlins en hydraulisk "ridehight adjuster". Borde ju finnas liknande till bildämpare också.



Eller tom några på Rejsa som byggt liknande? Tänker på Ajden och Jeppson först och främst.

Edit. När du la till andra bilden så kom jag på att deras var väl också en "kopp" ovanför dämparen och inte direkt likadant som Öhlins?


Personerna du tänker på som inblandade stämmer.
Men lösningen är över dämparkroppen likt både Öhlins, KW, och Pro Lift.
Gemensamt för samtliga dessa är en skyhög prislapp tyvärr..
Men har sökt kontakt med både nämnda personer, men inget svar än på om det är görbart med tillverkning av fler, och kostnaden för att tillverka.
Sen gillar jag inte tanken att addera hydraulsystem som kan kladda, räcker med bromssystemet.
Luften är "ren" och slangdragningen enkel.
Skulle det läcka så händer inget heller.

OBS! Lånad bild.

_________________
Per Axblom
Citera
SwedishGT40
västmanland
Här sen Apr 2006
Inlägg: 377


Trådstartare
Jag valde o köpa ett tanklöst kit från Stanceparts tillslut, låg vikt, och inget kladd om det blir läckage var lockande. (Vill inte köra runt med en trycksatt lufttank)


Aerodynamic skrev:
Något sådant här skulle jag eventuellt vara intresserad av med.

Mvh, Per

SwedishGT40 skrev:
Marcus Gustafsson skrev:
steffe skrev:
För MC så har Öhlins en hydraulisk "ridehight adjuster". Borde ju finnas liknande till bildämpare också.



Eller tom några på Rejsa som byggt liknande? Tänker på Ajden och Jeppson först och främst.

Edit. När du la till andra bilden så kom jag på att deras var väl också en "kopp" ovanför dämparen och inte direkt likadant som Öhlins?


Personerna du tänker på som inblandade stämmer.
Men lösningen är över dämparkroppen likt både Öhlins, KW, och Pro Lift.
Gemensamt för samtliga dessa är en skyhög prislapp tyvärr..
Men har sökt kontakt med både nämnda personer, men inget svar än på om det är görbart med tillverkning av fler, och kostnaden för att tillverka.
Sen gillar jag inte tanken att addera hydraulsystem som kan kladda, räcker med bromssystemet.
Luften är "ren" och slangdragningen enkel.
Skulle det läcka så händer inget heller.

OBS! Lånad bild.

_________________
Daniel Lorenz
Bygger Ford GT40 replika
Gatlegal klassiker
Citera
SwedishGT40
västmanland
Här sen Apr 2006
Inlägg: 377


Trådstartare
För att återgå lite till diskussionen om plattan så spinner jag vidare på golvfärg.
Tidigare har jag målat med flowcrete EPW som var brutalt bra färg, vart stenhård och inga märken efter bilen eller tappade verktyg.
Nu verkar den inte så lätt o få tag i längre, och jag eftersöker andra bra alternativ.
Hagmans EP-V t.ex. är det verkligen slitstarkt, eller mer i klass med Biltemas epoxifärg?

_________________
Daniel Lorenz
Bygger Ford GT40 replika
Gatlegal klassiker
Citera
lewan
Hässleholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 731



SwedishGT40 skrev:

Hagmans EP-V t.ex. är det verkligen slitstarkt, eller mer i klass med Biltemas epoxifärg?


Jag körde Hagmans EP-V i mitt garage, hade kört med något annat idag.
Den kan släppa där däcken stått.
Speciellt om man körde in med blöta däck, och låter den stå en månad.

Så nu försöker jag rulla bilen lite försiktigt när den stått, och inte bara köra iväg och dra loss färgen.
Ett sådant skit....!
Sen kanske detta är ett problem för alla "billiga" färger?!



Nygjuten platta, härdad, slipad osv.
Tredje och sista lagret härdat och klart.


_________________
//Tobias "LeWaN" Lewandovski
VW Passat Allrack GTS -16, VW Golf GLI Cab -85, Porsche 997 turbo cab -08 | PCS 7486
Citera
SwedishGT40
västmanland
Här sen Apr 2006
Inlägg: 377


Trådstartare
lewan skrev:
SwedishGT40 skrev:

Hagmans EP-V t.ex. är det verkligen slitstarkt, eller mer i klass med Biltemas epoxifärg?


Jag körde Hagmans EP-V i mitt garage, hade kört med något annat idag.
Den kan släppa där däcken stått.
Speciellt om man körde in med blöta däck, och låter den stå en månad.

Så nu försöker jag rulla bilen lite försiktigt när den stått, och inte bara köra iväg och dra loss färgen.
Ett sådant skit....!
Sen kanske detta är ett problem för alla "billiga" färger?!



Nygjuten platta, härdad, slipad osv.
Tredje och sista lagret härdat och klart.



Ajdå, tråkigt att höra.
Både för dig och mig

Någon som kan rekommendera något i samma stenhårda kvalitet som flowcrete's EPW flowseal då kanske?

_________________
Daniel Lorenz
Bygger Ford GT40 replika
Gatlegal klassiker
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7732



Biltemas golvfärg är grym.

Men du måste köra deras klarlack efteråt, då släpper den aldrig, varken av däck eller annat.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Magnus Mårtenson
Höllviken
Här sen Jun 2006
Inlägg: 470



Efter att ha använt både Biltema och Hagmans i gamla garaget och inte varit nöjd, så köpte jag från Tyskland till nya garaget. Färgen sitter som berget och har inte lossnat, flagnat eller på annat sätt blivit dålig på 5 år.

https://www.ebay.com/str/beschichtungsshop

_________________
Magnus Mårtenson

www.MSCC.se
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7732



Magnus Mårtenson skrev:
Efter att ha använt både Biltema och Hagmans i gamla garaget och inte varit nöjd, så köpte jag från Tyskland till nya garaget. Färgen sitter som berget och har inte lossnat, flagnat eller på annat sätt blivit dålig på 5 år.

https://www.ebay.com/str/beschichtungsshop


Körde du med biltemas klarlack i deras system?

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5120



erikjakan skrev:
Magnus Mårtenson skrev:
Efter att ha använt både Biltema och Hagmans i gamla garaget och inte varit nöjd, så köpte jag från Tyskland till nya garaget. Färgen sitter som berget och har inte lossnat, flagnat eller på annat sätt blivit dålig på 5 år.

https://www.ebay.com/str/beschichtungsshop


Körde du med biltemas klarlack i deras system?


Man får inte heller glömma att underlaget spelar roll hur bra färgen häftar fast, nygjutet eller äldre gjutning, rent eller smuts etc.

_________________
Roland Johansson
Citera
SwedishGT40
västmanland
Här sen Apr 2006
Inlägg: 377


Trådstartare
Magnus Mårtenson skrev:
Efter att ha använt både Biltema och Hagmans i gamla garaget och inte varit nöjd, så köpte jag från Tyskland till nya garaget. Färgen sitter som berget och har inte lossnat, flagnat eller på annat sätt blivit dålig på 5 år.

https://www.ebay.com/str/beschichtungsshop


Blandade du in färgpulver själv?
Funkade det bra? (Så det inte blir ojämnt/flammigt)

_________________
Daniel Lorenz
Bygger Ford GT40 replika
Gatlegal klassiker
Citera
Magnus Mårtenson
Höllviken
Här sen Jun 2006
Inlägg: 470



erikjakan skrev:
Magnus Mårtenson skrev:
Efter att ha använt både Biltema och Hagmans i gamla garaget och inte varit nöjd, så köpte jag från Tyskland till nya garaget. Färgen sitter som berget och har inte lossnat, flagnat eller på annat sätt blivit dålig på 5 år.

https://www.ebay.com/str/beschichtungsshop


Körde du med biltemas klarlack i deras system?


Nope! Det var 2K färgen de hade innan.

_________________
Magnus Mårtenson

www.MSCC.se
Citera
Magnus Mårtenson
Höllviken
Här sen Jun 2006
Inlägg: 470



SwedishGT40 skrev:
Magnus Mårtenson skrev:
Efter att ha använt både Biltema och Hagmans i gamla garaget och inte varit nöjd, så köpte jag från Tyskland till nya garaget. Färgen sitter som berget och har inte lossnat, flagnat eller på annat sätt blivit dålig på 5 år.

https://www.ebay.com/str/beschichtungsshop


Blandade du in färgpulver själv?
Funkade det bra? (Så det inte blir ojämnt/flammigt)


Nej, jag köpte färdigblandad i betonggrå nyans. Man lägger först en 2K epoxiprimer som är transparent, innan man lägger den täckande. Funkade kanonbra. Golvet var ca 1 år gammalt efter gjutning. Vattenburen golvvärme i hela garaget.

_________________
Magnus Mårtenson

www.MSCC.se
Citera
SwedishGT40
västmanland
Här sen Apr 2006
Inlägg: 377


Trådstartare
Magnus Mårtenson skrev:
SwedishGT40 skrev:
Magnus Mårtenson skrev:
Efter att ha använt både Biltema och Hagmans i gamla garaget och inte varit nöjd, så köpte jag från Tyskland till nya garaget. Färgen sitter som berget och har inte lossnat, flagnat eller på annat sätt blivit dålig på 5 år.

https://www.ebay.com/str/beschichtungsshop


Blandade du in färgpulver själv?
Funkade det bra? (Så det inte blir ojämnt/flammigt)


Nej, jag köpte färdigblandad i betonggrå nyans. Man lägger först en 2K epoxiprimer som är transparent, innan man lägger den täckande. Funkade kanonbra. Golvet var ca 1 år gammalt efter gjutning. Vattenburen golvvärme i hela garaget.


Fanns många olika varianter på deras färg.
Vilken har su använt?

_________________
Daniel Lorenz
Bygger Ford GT40 replika
Gatlegal klassiker
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford GT40 - Scratchbygge/Amatörbygge
<<   1, 2, 3 ... 23, 24, 25, 26   >>
70 besök senaste veckan (199029 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande