Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford GT40 - Scratchbygge/Amatörbygge
1, 2, 3 ... 24, 25, 26   >>
66 besök senaste veckan (198830 totalt)
SwedishGT40
västmanland
Här sen Apr 2006
Inlägg: 377


Trådstartare
Har smygstartat mitt nya projekt lite, inköp av växellåda och motor har redan skett och nästa steg är att bygga svetsbordet för att svetsa rörramen på.
Efter detta är klart skall ramen inhandlas och svetsas ihop, hoppas vara klar med dessa moment innan årsskiftet.


_________________
Daniel Lorenz
Bygger Ford GT40 replika
Gatlegal klassiker
Citera
Ronny Norkvist
Eskilstuna
Här sen Mar 2005
Inlägg: 412



Kul! En av mina drömbilar ☺️

_________________
Ronny Norkvist
ROX V8
Min egen sida:
www.roxgt.se
www.illustrera.se
Citera
-Jonte-
Västerås
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1493



Trevligt
Kommer bevaka detta.
Planerna för en GT40 finns alltid i bakhuvudet. Om det bara fanns lite mer tid på dygnet

_________________
Jonas Zetterman Västerås
Min egen sida www.westeras.com
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1128



Kul bygge, även jag har suget efter att bygga en GT40 någon gång. Vad är planerna i stort? 5,0 HO uppenbarligen, är det en Audi-låda? Är det GT Forte som du handlar ramen ifrån? Vilken kaross blir det?

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
SwedishGT40
västmanland
Här sen Apr 2006
Inlägg: 377


Trådstartare
Klingan75 skrev:
Kul bygge, även jag har suget efter att bygga en GT40 någon gång. Vad är planerna i stort? 5,0 HO uppenbarligen, är det en Audi-låda? Är det GT Forte som du handlar ramen ifrån? Vilken kaross blir det?


Hej du, ja jag glömde väl nämna lite detaljer
Tanken är följande:
    1. GT Forte laserskurna rörram i lösplock som jag svetsar ihop själv på ett svetsbord
    2. Ford 5,0 HO motor från Mustang -92 med Atomic EFI och eget grenrör
    3. Audi 01E växellåda DQS kod
    4. Kaross från samma tillverkare som gör Southern GT's karosser(fast lite billigare då vi kapar mellanhanden thumbs up )
    5. Sänkt sittbrunn och justerbart stående pedalställ då jag är lång(har provsuttit en GT40 och jag slog i taket med huvudet)
    6. Diverse uppgängningsdetaljer designade själv eller ärligt lånade från andra som redan gjort en bra lösning.
    t.ex. svetsade uprights i stålplåt för att hålla låg vikt, men ändå kunna tillverka själv och därmed hålla nere kostnaden
    7. Halibrand kopior i 17x8,5/17x10,5 med centerbultkit och låssprint(hellre safe then sorry)

_________________
Daniel Lorenz
Bygger Ford GT40 replika
Gatlegal klassiker
Citera
Ricke W
Linköping
Här sen Jun 2010
Inlägg: 241



Härligt! Jag är också väldigt sugen på att bygga GT40 någon gång. Men jag får nog nöja mig med att kasta pengar på det andra liket i garaget!

Ska bli mycket intressant att följa!

_________________
Rickard Wiberg
Volvo 740 Turbo Time Attack.nu Unlimited-klass
Instagram: @rickardwracing
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1128



SwedishGT40 skrev:

4. Kaross från samma tillverkare som gör Southern GT's karosser(fast lite billigare då vi kapar mellanhanden thumbs up )


Vad blir priset på karossen? Mellan tummen och pekfingret. Stämmer priset på Southern GT's hemsida, £5,184 inkl moms?

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
SwedishGT40
västmanland
Här sen Apr 2006
Inlägg: 377


Trådstartare
Klingan75 skrev:
SwedishGT40 skrev:

4. Kaross från samma tillverkare som gör Southern GT's karosser(fast lite billigare då vi kapar mellanhanden thumbs up )


Vad blir priset på karossen? Mellan tummen och pekfingret. Stämmer priset på Southern GT's hemsida, £5,184 inkl moms?

Priset är ca 10% lägre direkt från tillverkaren.
Det är den dyraste karossen som går att köpa, men också den överlägset bästa enligt många.
Lägger hellre pengarna på den bästa karossen o sen skapar delar själv för att spara in diffen i kostnad

_________________
Daniel Lorenz
Bygger Ford GT40 replika
Gatlegal klassiker
Citera
herrsvensson
Roslagen
Här sen Sep 2015
Inlägg: 8



GRYMT KUL PROJEKT!

Hur bygger man samman motor och låda? Finns det färdiga kit eller får du bygga adapter själv?
Är själv på väg att sätta ihop en likadan växellåda med en cheva smallblock och det verkar inte finnas sådär supermånga färdiga lösningar.

Ös på med bilder och uppdateringar! Detta kommer jag följa!

_________________
Johan
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 313



Daniel, kul med ditt nya projekt! GT40 är nog en av mina absoluta favoriter. Med tanke på hur fin Alfan blev är jag säker på att den här kommer att bli grym!

Tyvärr kommer jag inte att kunna bidraga med några reservdelar till den här bilen....

Kommer att följa ditt projekt med spänning!

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 banprojekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Chrysler Crossfire
Citera
SwedishGT40
västmanland
Här sen Apr 2006
Inlägg: 377


Trådstartare
herrsvensson skrev:
GRYMT KUL PROJEKT!

Hur bygger man samman motor och låda? Finns det färdiga kit eller får du bygga adapter själv?
Är själv på väg att sätta ihop en likadan växellåda med en cheva smallblock och det verkar inte finnas sådär supermånga färdiga lösningar.

Ös på med bilder och uppdateringar! Detta kommer jag följa!


För dig som kör cheva sb så finns det dussinet tillverkare av färdiga kit. Varav några finns på ebay t.om.
Det är sämre utbud på Ford.

Kul att du hittade hit Anders, och tack för dom fina orden.
Jag har nu intressenter på tidigare nämnd alfa, och hoppas att den hittar rätt hem snart. För då spinner GT40 projektet igång på allvar 👍

_________________
Daniel Lorenz
Bygger Ford GT40 replika
Gatlegal klassiker
Citera
herrsvensson
Roslagen
Här sen Sep 2015
Inlägg: 8



SwedishGT40 skrev:

För dig som kör cheva sb så finns det dussinet tillverkare av färdiga kit. Varav några finns på ebay t.om.
Det är sämre utbud på Ford.


Jag kanske skulle förtydligat Jag har inte hittat något för rimliga pengar. De jag hittat har varit för fantasipengar. Ska dock kolla eBay, tack för tipset!

_________________
Johan
Citera
SwedishGT40
västmanland
Här sen Apr 2006
Inlägg: 377


Trådstartare
herrsvensson skrev:
SwedishGT40 skrev:

För dig som kör cheva sb så finns det dussinet tillverkare av färdiga kit. Varav några finns på ebay t.om.
Det är sämre utbud på Ford.


Jag kanske skulle förtydligat Jag har inte hittat något för rimliga pengar. De jag hittat har varit för fantasipengar. Ska dock kolla eBay, tack för tipset!


Och vad är fantasipriser för dig?
Har sett lite variationer. Men 15-25 tusen för ett komplett kit verkar vara det gällande spannet. Med det sagt så skiljer det också en hel del på vad du får

_________________
Daniel Lorenz
Bygger Ford GT40 replika
Gatlegal klassiker
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4066



herrsvensson skrev:
Hur bygger man samman motor och låda? Finns det färdiga kit eller får du bygga adapter själv?

Kanske idé att kolla på Garaget.org. En medlem där som har byggt en Countach tillverkade själv sin adapter. Har för mej att hans nick är något i stil med 'Ferdinand'.

_________________
Calle Olsson
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3182



calle_o skrev:
herrsvensson skrev:
Hur bygger man samman motor och låda? Finns det färdiga kit eller får du bygga adapter själv?

Kanske idé att kolla på Garaget.org. En medlem där som har byggt en Countach tillverkade själv sin adapter. Har för mej att hans nick är något i stil med 'Ferdinand'.


Erik jakan har gjort en egen adapter bmw v10->porschelåda

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
SwedishGT40
västmanland
Här sen Apr 2006
Inlägg: 377


Trådstartare
en hög med laserskurna rör beställt.
Bara o vänta på att grejerna skall dyka upp thumbs up

_________________
Daniel Lorenz
Bygger Ford GT40 replika
Gatlegal klassiker
Citera
SwedishGT40
västmanland
Här sen Apr 2006
Inlägg: 377


Trådstartare
Svänghjul och adaterplatta till motorn lånat från en GT40 kollega i Sthlm i helgen.
Det är nollbalanserat, så får se hur jag gör med det då motorn är 50oz offset.



Samt material för svetsbord inköpt och svetsat, kollat med rätskiva så det är plant och fint thumbs up



_________________
Daniel Lorenz
Bygger Ford GT40 replika
Gatlegal klassiker
Citera
Håkan Haver
Ingarö
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1444



Tjena D

Jobba hårt med sittställningen, tror det lönar sig bra.

Kul att se att det jobbas på.
Får väl byta till v8:a jag med sen när det sprutar ventiler om Alfamaskinen :-)

Börja fundera på färg redan nu. Det tar 2-3 år innan man bestämt sig. Lika bra att gå igenom alla faserna. ;-)


/ H

_________________
Håkan Haver / Ingarö
Ex proj / Alfa bertone Iluzione
Ex proj / Mazzarini R/T
Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering
Citera
SwedishGT40
västmanland
Här sen Apr 2006
Inlägg: 377


Trådstartare
Håkan Haver skrev:
Tjena D

Jobba hårt med sittställningen, tror det lönar sig bra.

Kul att se att det jobbas på.
Får väl byta till v8:a jag med sen när det sprutar ventiler om Alfamaskinen :-)

Börja fundera på färg redan nu. Det tar 2-3 år innan man bestämt sig. Lika bra att gå igenom alla faserna. ;-)


/ H


Inte ska du rensa den sjönsjungande alfan Håkan

Idag summeras lite delar från veckan samt en snabbare tillverkning av fästen i motorvagnen och montage av motorn.
Nu kan jag gå vidare till nästa etapp och provmontera svänghjul och adapterplatta 8)

Tyvärr är det även dags att säga adjö till mitt förra projekt till helgen för att göra plats för det nya. Min kära Alfetta GT kommer att vara saknad och minnas för en lång tid framöver med sin unika 24V V6a och kompressor sjunger den vackra toner :!:





_________________
Daniel Lorenz
Bygger Ford GT40 replika
Gatlegal klassiker
Citera
SwedishGT40
västmanland
Här sen Apr 2006
Inlägg: 377


Trådstartare
Efter några turer så är vi nu på banan igen.
Leverantören av ramen gick under jord och cancellerade min order...
Har istället fått tag i ritning på en "standardram" som jag ska modellera till min egen kreation och därmed har jag också kunnat lagt beställning på både stålrör och kapmaskin thumbs up
Dock kommer detta påverka tidplanen rätt så kraftigt då jag nu kliver på okänd mark istället för kända komponenter som var tanken tidigare.
Dvs. jag får uppfinna mitt eget hjul istället...

Edit: just ja, har beställ karossen också. ca 6 månaders leveranstid
Någon som kan tipsa om speditörer som åker england-sverige och kan tänka sig att ta fler uppdrag när man ändå har en körning?
Frakten från England var snordyr, och jag vill försöka spara en slant om det går.

_________________
Daniel Lorenz
Bygger Ford GT40 replika
Gatlegal klassiker
Citera
SwedishGT40
västmanland
Här sen Apr 2006
Inlägg: 377


Trådstartare
Söker tips på geometriböcker för bilar för bilbyggare.
Behöver lära mig hur man räknar ut vart infästningspunkter osv bör sitta.

Någon som har tips?

_________________
Daniel Lorenz
Bygger Ford GT40 replika
Gatlegal klassiker
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford GT40 - Scratchbygge/Amatörbygge
1, 2, 3 ... 24, 25, 26   >>
66 besök senaste veckan (198830 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande