Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford GT40 - Scratchbygge/Amatörbygge
<<   1, 2, 3 ... 8, 9, 10 ... 24, 25, 26   >>
62 besök senaste veckan (198825 totalt)
SwedishGT40
västmanland
Här sen Apr 2006
Inlägg: 377


Trådstartare
Tack Anders,
miataspindeln är väldigt tight i storlek. Kan precis klämma in den på min måttsatta 2D ritning och få ut 10°KPI med 57mm scrub. Dvs. oförändrad scrub och 3° lägre KPI.
Måste byta spindelleder till bygget nu istället haha!

_________________
Daniel Lorenz
Bygger Ford GT40 replika
Gatlegal klassiker
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841



Låter bra thumbs up

Så här satte jag fast den, men beroende på hur din coil over sitter hade jag nog biffat upp infästningen lite till.

http://www.propontiac.com/nedre-lankarmar/
Citera
SwedishGT40
västmanland
Här sen Apr 2006
Inlägg: 377


Trådstartare
Får ut 57mm scrub o 10°kpi med mx5 spindel.
Sådana är beställda.
Kapade upp en jaguarspindel för o mäta ut tappen o kulcentrumet.
Offset 7.5mm från bulthålens höjd ligger kulan.
Så mycket ska alltså spindeln upp från centrumlinjen på övre bärarmen.
Undre bärarm måste tänkas om lite för att acceptera mx5 spindeln.



_________________
Daniel Lorenz
Bygger Ford GT40 replika
Gatlegal klassiker
Citera
SwedishGT40
västmanland
Här sen Apr 2006
Inlägg: 377


Trådstartare
Övre främre bärarmen ritad.
Inväntar miataspindeln och några hjulaxelmått så ska jag rita ihop undre också och lägga in dem i chassimodellen för att kunna rita upright i fram.


Hylsan för den inre bulten genom spindelleden har jag inte snyggat till då jag inte kom överens med ritverktyget.
Den ska följa formen av det grova röret, de snyggar vi till med vinkelslipen sen när det väl är dags.

_________________
Daniel Lorenz
Bygger Ford GT40 replika
Gatlegal klassiker
Citera
2QIK4U
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 517



Snygg ritning!

Nu vet jag att Du inte ska bygga snyggt lr åka fort utan bara bli klar och köpa glass.... men...

Varför har Du dragit in stora bultar utifrån?? ( in emot rodendsens gängor)

Sen måste jag ändå fråga ifall Du kikat något på riktiga bärarmar som är gjorde för bilar som körs hårt??- isf varför har Du inget inre rör som förbinder Y-benen??

_________________
mvh
Stockholms snabbaste speedhopägare
________________________________

Robert Hoffman
Citera
SwedishGT40
västmanland
Här sen Apr 2006
Inlägg: 377


Trådstartare
2QIK4U skrev:
Snygg ritning!

Nu vet jag att Du inte ska bygga snyggt lr åka fort utan bara bli klar och köpa glass.... men...

Varför har Du dragit in stora bultar utifrån?? ( in emot rodendsens gängor)

Sen måste jag ändå fråga ifall Du kikat något på riktiga bärarmar som är gjorde för bilar som körs hårt??- isf varför har Du inget inre rör som förbinder Y-benen??


Jag valde vanliga m24 som ska kortas och gängas invändigt till m16.
På detta sett får jag steglös camberjustering.

Och ang. Staget jag skippat så är det helt överflödigt så länge som bärarmen är liksidig (vilket den övre är)
Den undre bärarmen blir inte liksidig och därmed kommer den bärarmen få ett sådant stag du pratar om thumbs up

_________________
Daniel Lorenz
Bygger Ford GT40 replika
Gatlegal klassiker
Citera
2QIK4U
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 517



Somsagt: Focus är ju inte att bygga snyggt- det är jag medveten om, men Du hade ju kunnat välja insexor i vart fall...
SEn är jag medveten om att den inte ska köras hårt- Därav det skippade staget antar jag
Så här menar jag:

_________________
mvh
Stockholms snabbaste speedhopägare
________________________________

Robert Hoffman
Citera
2QIK4U
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 517



Nu var Du snabb att svara!!

Jag hann inte ens fixa/ skicka - Sitter Du på datorn?? *blink*


I vart fall- Om Du inte anser Dig behöva ett stabiliserande stag mellan Y-benen- varför då ens sätta dit en boxplåt som gör otillräcklig uppstyvning?- om Du tror det ej behövs då de är liksidiga....

PÅ den nedre bärarmen blir ett sådant rör en självklar infästningspunkt för ett stötdämparfäste å fyller en funktion på så vis

Ang den "steglösa" camberjusteringen" Förstå vad fult det blir om Du är tvungen att skruva ut den stora bultskallen 3 cm och ha en låsmutter innanför... lr , hemska tanke och camberjusteringen tvingar Dig att skruv den inåt och skallen tar i!!....Du får spring och köpa bult hela tiden.

Väljer Du ned här varianten bör Du i vart fall välja en pinnbult med insex inne i bulten och en låsmutter utanför...

_________________
mvh
Stockholms snabbaste speedhopägare
________________________________

Robert Hoffman
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7704



Med hans ritade plåt så tillför det där röret ingenting.

Den steglösa justeringen med svinstora moddade m24 uniballs känns lite fel, är det inte smartare att göra en excenterjustering som tex corvette c5?

Du vet ju typ inom vilka värden du vill ligga!

Mvh Erik Wedlund

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
St3v3
Lycksele
Här sen Feb 2005
Inlägg: 265



Ska M24-bulten vara slät på utsidan?

_________________
S Örnberg
Citera
SwedishGT40
västmanland
Här sen Apr 2006
Inlägg: 377


Trådstartare
St3v3 skrev:
Ska M24-bulten vara slät på utsidan?


Ding ding!
Rätt svar.
30mm rör med 3mm gods blir 24mm invändigt.
Därmed kommer en lång m24 skruv med ogängad del passa perfekt och kommer bara rotera på plats egentligen.

Ang plåten, så vart jag osäker på styrkan runt spindelkroppen och valde därför att sätta en plåt för att ta ut kraften på rören istället för plåten runt spindeln.

Rätta mig gärna om jag tänkt fel nånstans.

Förresten så valde jag sexkantsskalle ist för insex av den enkla anledningen att den går att komma åt från sidan och justera utan att behöva lossa hjulet.

_________________
Daniel Lorenz
Bygger Ford GT40 replika
Gatlegal klassiker
Citera
2QIK4U
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 517



Plåten skulle göra mer nytta om den gick enl denna bilden - Om man ska elininera röret.
De stora brytkrafterna kommer då bli vid den gula linjen, men det finns säkert någon på forumet som har en formel på hur stor brytkraften blir med tex 1G kurvkraft på en bil som i detta fallet kommer landa på en 1.200 kg - plus



Min första skiss utgick ifrån att man hade kvar plåten - och röret

men som sagt TS bygger inte för att åka fort och hårt och ska bygga efter eget huvud. Vi andra kommer bara med åsikter. Mina baseras på hur riktiga racerbilskonstruktörer bygger TYNGRE bilar ( som denna är)




_________________
mvh
Stockholms snabbaste speedhopägare
________________________________

Robert Hoffman
Citera
2QIK4U
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 517



Köper anledningen till 6-kantsskalle av Din anledning- även om det är fult.

Nåväl!- Som alltid har Du tänkt på allt och vet bäst *blink* åtminstone för Ditt bygge.
För det ändamålet kommer det funka perfa!!

Good Luck!!
Trevlig Helg!

_________________
mvh
Stockholms snabbaste speedhopägare
________________________________

Robert Hoffman
Citera
SwedishGT40
västmanland
Här sen Apr 2006
Inlägg: 377


Trådstartare
2QIK4U skrev:
Plåten skulle göra mer nytta om den gick enl denna bilden - Om man ska elininera röret.
De stora brytkrafterna kommer då bli vid den gula linjen, men det finns säkert någon på forumet som har en formel på hur stor brytkraften blir med tex 1G kurvkraft på en bil som i detta fallet kommer landa på en 1.200 kg - plus



Min första skiss utgick ifrån att man hade kvar plåten - och röret

men som sagt TS bygger inte för att åka fort och hårt och ska bygga efter eget huvud. Vi andra kommer bara med åsikter. Mina baseras på hur riktiga racerbilskonstruktörer bygger TYNGRE bilar ( som denna är)





Du lyckades posta samma build 2 ggr.
Något annat du hade tänkt visa, eller vart det bara dublett?

Visa gärna exempel på vad du menar när du säger riktiga konstruktörer tack, det kanske är något man missat.

Egentligen skulle jag kunna skippa både plåten och den lilla täckbiten i bakkant spindelfäste.
Men då faller hela framvagnen ihop om man ska shimsa om den.
Så valde att rita ihop ett servicevänligare alternativ.
Dessutom skulle en övre arm utan plåten belasta bultarna i skjuvningoch eventuellt kunna klippa bultarna.

_________________
Daniel Lorenz
Bygger Ford GT40 replika
Gatlegal klassiker
Citera
SwedishGT40
västmanland
Här sen Apr 2006
Inlägg: 377


Trådstartare
Undre bärarm ritad med Miata spindelled, modellen som finns tillgänglig online stämmer INTE när det gäller kulans placering, så ritade om den helt. Inte lika vacker, men istället borde precisionen vara bättre.
Återstår att se vid montage...

Saknas infästning för coilover då dessa inte är inhandlade än, behöver räkna ut hårdhet osv. Ska istället fokusera på att rita bakre upphängningen så länge.



_________________
Daniel Lorenz
Bygger Ford GT40 replika
Gatlegal klassiker
Citera
SwedishGT40
västmanland
Här sen Apr 2006
Inlägg: 377


Trådstartare
Tips på vart man kan köpa uniballs, skydd, distanser, svetsändar m.m. till vettigt pris och hög kvalitet?

Snowball var billiga, men saknar komplett sortiment.
Speeding var avsevärt dyrare men sålde allt man behövde.

Några tips här? Vill få fram dessa komponenter så jag vet hur mycket dom bygger när jag designar bakre upright.

_________________
Daniel Lorenz
Bygger Ford GT40 replika
Gatlegal klassiker
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3436



SwedishGT40 skrev:
Tips på vart man kan köpa uniballs, skydd, distanser, svetsändar m.m. till vettigt pris och hög kvalitet?

Snowball var billiga, men saknar komplett sortiment.
Speeding var avsevärt dyrare men sålde allt man behövde.

Några tips här? Vill få fram dessa komponenter så jag vet hur mycket dom bygger när jag designar bakre upright.


www.kontima.se har bra prylar, vi handlar av dom på jobbet.

_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
mr.b
Jakobstad / Finland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 346



Kolla vad mcgill har. Snabba leveranser på allt jag beställt hittills.

http://www.mcgillmotorsport.com/rod-ends-bearings-metric-rod-ends-acce . . . .

_________________
Mats Blomström
<>-<>-<>-<>-<>
BMW 320d touring -13
Porsche 944 -86
BMW 320iA Touring -95
Buell xb9r -03
Chimo Cobra ~82
Marin san rafael ~98
Fötter -70
Citera
SwedishGT40
västmanland
Här sen Apr 2006
Inlägg: 377


Trådstartare
Mcgill hade mycket prylar jag behöver ser jag 👍

Dämpare, dubbelt justerbara universella coilovers.
Vart köpa och varför?
Avo?
Spax?
Gaz?
Kw?
(Inte öhlins, för dyrt)

_________________
Daniel Lorenz
Bygger Ford GT40 replika
Gatlegal klassiker
Citera
Boinkers
Uppsala
Här sen Okt 2008
Inlägg: 430



Jag tänker köpa dämpare från Protech. Verkar vara helt okej trots halvfånigt namn. Varför? Well, runt 10kkr för ett komplett set som man får anpassat efter sin bil som man vill, inga onödiga blingfärger utan strictly business. Vänta med dämpare tills bilen är klar o du kan väga alla hörn så får du ett set som passar.

_________________
Pontus Welin

Brabus CE36 - Projekt 300
Welin Alpine - Audi V8!
Ferrari FF, E500T o en Audi A8, en S6:a å en SLK å en...
997 TT + Kleemann K4
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5530



Boinkers skrev:
Jag tänker köpa dämpare från Protech. Verkar vara helt okej trots halvfånigt namn. Varför? Well, runt 10kkr för ett komplett set som man får anpassat efter sin bil som man vill, inga onödiga blingfärger utan strictly business. Vänta med dämpare tills bilen är klar o du kan väga alla hörn så får du ett set som passar.

Protech från Niklas är ingen dum idé thumbs up
http://www.libell.nu/index.html

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford GT40 - Scratchbygge/Amatörbygge
<<   1, 2, 3 ... 8, 9, 10 ... 24, 25, 26   >>
62 besök senaste veckan (198825 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande