Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Ford GT40 - Scratchbygge/Amatörbygge | << 1, 2, 3 ... 10, 11, 12 ... 24, 25, 26 >> 72 besök senaste veckan (198836 totalt) |
Fick lite tid o pillade till ännu en bättre version av upright, denna gång har undre delen gjorts avsevärt starkare genom att få bort en brytpunkt och bli mer triangelformad, bromsoket/fästet är uppvridet 15° och således så får allt plats, även om det är jävligt tight nu. Ska bli spännande o plocka ihop uprighten för att se om man gjorde rätt.
_________________ Daniel Lorenz Bygger Ford GT40 replika Gatlegal klassiker |
||||||
Mycket snygg konstruktion! Bara att hoppas den blir lika bra som snygg också!
Har du jobbat mycket Fusion 360, eller andra motsvarigheter, sedan innan du började rita upp det här? Jag sitter och försöker lära mig Fusion 360 när jag har tid över på kvällarna, det är därför jag är lite nyfiken! Sen är ju en GT40 en av många drömbilar! _________________ Rickard Wiberg Volvo 740 Turbo Time Attack.nu Unlimited-klass Instagram: @rickardwracing |
||||||
Kanske en dum fråga men är lite trött just nu. Lite nyfiken angående konstruktionen med infästningarna, är det en beprövad lösning?
Tänker om det är något som tar upp momentet i bakre spindeln vid acceleration/inbromsning? Som förhindrar spindeln från att t.ex. vilja vrida sig och/eller förflytta sig framåt/bakåt i bilens ritning, då länkarmarna sitter i 1st punkt vardera i innerkant, samt uniball som ev. tillåter vridning/förflyttning i den riktningen för övre staget i ytterkant? Eller saknas det något stag på bilderna? Mvh |
||||||
Med denna konstruktionen blir det bara stöd för den genomgående bulten på en sida.. Brukar man inte kräva dubbel shear..dvs stöd på båda sidan?
Förmodligen är bulten kraftig men belastningen/böj blir ju ganska så stort... Tänker den nedre genomgående som ju både tar upp ax och motorbroms /bromskrafter vad säger Sfro... _________________ Michael Thulesius |
||||||
Nej, jag började rita 3D i samband med projektet. Man lär sig självt något nytt hela tiden då det är helt självlärt.
Reaktionsstagen är ej inritade i bilden. Dom håller upphängningen på sin plats.
Konstruktionen är långt från unik, så själva principen är godkänd sedan tidigare. Sen har jag ritat för o använda andra nav/bromsar än andra. Du får gärna förklara vilken bult du pratar om dock, inga bultar är genomgående. Hylsorna är allihopa gängade M12 så att konstruktionen blir liksidig och kan användas för båda sidor. _________________ Daniel Lorenz Bygger Ford GT40 replika Gatlegal klassiker |
||||||
Med denna konstruktionen blir det bara stöd för den genomgående bulten på en sida.. Brukar man inte kräva dubbel shear..dvs stöd på båda sidan?
Förmodligen är bulten kraftig men belastningen/böj blir ju ganska så stort... Tänker den nedre genomgående som ju både tar upp ax och motorbroms /bromskrafter vad säger Sfro... _________________ Michael Thulesius |
||||||
Det beror ju på hur han har tänkt länkarmar ser ut.
Ska det sitta tex en uniball i änden av de gängade hylsorna eller ska det vara någon typ av klyka som har varsitt öra runt länkarm? (Isåfall behövs ju iofs glidbussning och jag uppfattar dig som att du har gängat) Ska det sitta isåfall 4st uniball två övre och två nedre. Eller två nedre och en övre?? Men iallafall om det är så du tänkt med uniball så måste det sitta någon typ av yttre öra som stöd på utsidan av uniball. Annars går det åt rejäl översimensionering och rätt kvalitet på bulten. Kanske någon typ m14/16 fingägnade 10.9 kvalitet _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||||
Principen syns ju på tidigare bilder, men syns även på denna lånade bild.
Och ja, rent tekniskt så finns där en skjuvande kraft mot bultarna. Hur farlig den skulle vara vet jag inte, men har iaf aldrig hört talas om en GT40 bakvagn som fått brott i leder eller bultar. Enda jag hört om är underdimensionerade rör i framvagnar som gett vika. Engelsmän som kört 1,6mm gods i rören och sedan pressat dem över curbs på bana = utmattningar. Helt klart värt o gräva lite i dock för o se vad SFRO säger Edit: just ja, en originalbild också. Här är nedre genomgående och här blir det double shear. Övre infästningen är dock single shear. _________________ Daniel Lorenz Bygger Ford GT40 replika Gatlegal klassiker |
||||||
Skillnaden mot en tävlingsbil är ju att dom oftast har superkoll på grejerna rönkade saker och bytesintervaller..
Säger inte att din konstruktion skall gå sönder, så inte kritik mer en tanke.. Vad dom som faktiskt skall godkänna bygget kommer säga.oftast överdiminisionerar vi "amatörer" konstruktionerna. Men det är ju olika mellan vad man kan och har utrustning för.. Ser snyggt ut och håller förmodligen men vet att oftast vill man ha hängslen och livrem.. Vilket jag kan tycka är bra.. En tävlingsbil har säkert behövt en del förstörande prov och utveckling liksom väl utvecklade produkter.. _________________ Michael Thulesius |
||||||
Jaha ok, har faktiskt aldrig sett en sådan typ av bakvagn tidigare men då förstår jag. För en oinsatt, vad är fördelarna med en sådan typ av upphängning kontra "dubbla a-armar"? Bättre kinematik eller justeringsmöjligheter? Mvh |
||||||
Efter samtal med Malmberg så är jag inte helt ute o cyklar visade det sig.
Så uprightkonstruktion och bärarmar är klara för produktion så fort ett OK från SFRO har erhållits. _________________ Daniel Lorenz Bygger Ford GT40 replika Gatlegal klassiker |
||||||
Det är nog ytterst ytterst få tävlingserier där hjulupphängningar etc röntgas för att kontrollera att det inte är sprickbildning etc. Det körs tills det går sönder. Förutom formelserier på högsta nivå där det väl testas 'grundmonoqocer' ibland så är nog andelen förstörande prover försvinnande liten, förutom de praktiska som sker under träning och tävling. _________________ Roland Johansson |
||||||
Lärde han sig mycket under Ert samtal ?? _________________ mvh Stockholms snabbaste speedhopägare ________________________________ Robert Hoffman |
||||||
Tveksamt Principen vi diskuterade var om det går att behandla reaktionsstagen som förlängda bärarmar eller inte. Och då dom inte är infästa i samma plan så blir svaret nej. Det är en kombination av roterbara dubbla a-armar och 4länk. Sen får man välja hur mycket antisquat man vill jobba med. Och svaret för mig är ingen, vill hålla det neutralt. Dock kommer det behöva bli en balansgång för att få allt o funka. Ska till o tillverka infästningsplåtarna för spindlarna fram snart, så jag kan mäta ut vart fästena sitter kontra spindel och kan därmed rita iordning främre upright också. _________________ Daniel Lorenz Bygger Ford GT40 replika Gatlegal klassiker |
||||||
Skulle behöva tips på hur man går tillväga för att borra rakt i en fyrkantsbalk som redan är monterad.
Dvs. Någon form av smidig klämrigg kanske så man riktar in sig o borrar bara? Tänker på håltagning för fästpunkter till bakvagnen där jag vill borra upp för o svetsa in gängade hylsor i balkarna. Försöker se till att man har allt för o tillverka samt montera upphängning när det är dags _________________ Daniel Lorenz Bygger Ford GT40 replika Gatlegal klassiker |
||||||
För stora Tänkte nått liknande, men vet inte vart/vad jag ska leta. _________________ Daniel Lorenz Bygger Ford GT40 replika Gatlegal klassiker |
||||||
magnetborrmaskin, dvs 'vanlig' handborrmaskin på ett magnetstativ fungerar i alla fall riktigt bra. _________________ Roland Johansson |
||||||
En grej jag gjort vid några tillfällen då det har vart för trångt vid montage eller annan orsak att det är svåråtkomliga arbetsplatser uppe i tak och dyligt.
Svarva en borrhylsa å loppa dit på rätt plats, borra igenom och sen bryta loss. Denna idén går såklart att vidareutveckla och använda tvingar, svetsa den på någon typ av vinkel/plattjärn man kan spänna fast med gängstång eller dyligt.. Är det bara några få hål så duger det troligen med att borra ett vanligt axelmaterial. Desto längre du gör det desto bättre styr det, är det många hål kan man köpa borrstyrningar man pressar i som en innerhylsa i härdat material _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||||
Detta låter som lösningen som behöver till. Får ta ett 40mm stångmaterial att använda som styrhylsa o sen svarva eller borra ett 20mm hål helt enkelt. Så enkelt men bra tips, borde jag tänkt på själv Tack _________________ Daniel Lorenz Bygger Ford GT40 replika Gatlegal klassiker |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Ford GT40 - Scratchbygge/Amatörbygge | << 1, 2, 3 ... 10, 11, 12 ... 24, 25, 26 >> 72 besök senaste veckan (198836 totalt) |