Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford GT40 - Scratchbygge/Amatörbygge
<<   1, 2, 3 ... 12, 13, 14 ... 24, 25, 26   >>
19 besök senaste veckan (198957 totalt)
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5554



Jag har handlat måttbeställd styrväxel från Titan tidigare.
http://titan.uk.net/products/details/bespoke-steering

Skickade ritningar på vad jag ville ha och efter lite itererande med CADmodeller så dök det upp en styrväxel som passade där den skulle.
Inte gratis, men stannade runt 5-6 tusen pix för en måttbeställd inkl styrarmar om jag minns rätt.

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
SwedishGT40
västmanland
Här sen Apr 2006
Inlägg: 377


Trådstartare
2fast4u skrev:
Jag har handlat måttbeställd styrväxel från Titan tidigare.
http://titan.uk.net/products/details/bespoke-steering

Skickade ritningar på vad jag ville ha och efter lite itererande med CADmodeller så dök det upp en styrväxel som passade där den skulle.
Inte gratis, men stannade runt 5-6 tusen pix för en måttbeställd inkl styrarmar om jag minns rätt.


Fick det tipset av Hox också, lutar ditåt då man kan få allting rätt direkt. får skicka in en "slicad" del av min ritning så får man rätt växel direkt som du säger.

_________________
Daniel Lorenz
Bygger Ford GT40 replika
Gatlegal klassiker
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5554



SwedishGT40 skrev:
2fast4u skrev:
Jag har handlat måttbeställd styrväxel från Titan tidigare.
http://titan.uk.net/products/details/bespoke-steering

Skickade ritningar på vad jag ville ha och efter lite itererande med CADmodeller så dök det upp en styrväxel som passade där den skulle.
Inte gratis, men stannade runt 5-6 tusen pix för en måttbeställd inkl styrarmar om jag minns rätt.


Fick det tipset av Hox också, lutar ditåt då man kan få allting rätt direkt. får skicka in en "slicad" del av min ritning så får man rätt växel direkt som du säger.

Tror det var jag som lurade honom att vända sig dit. Borde få provision tycker jag.

Trevligt med "rätt direkt" och kunna välja utväxling som man vill ha.

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Håkan Haver
Ingarö
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1444



Spontan, jag bjuder på en bärs nån gång som provisititattion. Tack för tipset
Är det ok att förstöra denna tråd med en Ford Granada med vinyltak ?
Om det är det så kommer en bild här.
;-)



_________________
Håkan Haver / Ingarö
Ex proj / Alfa bertone Iluzione
Ex proj / Mazzarini R/T
Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering
Citera
2QIK4U
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 517



Snygg Granada!!
Du har gjort en fin renovering på den!!
Fräckt med dubbla speglar/sida.
Täcker de upp olika vinklar? Vilket siktfält har Du i resp?
Du har lika god smak som alltid!!

_________________
mvh
Stockholms snabbaste speedhopägare
________________________________

Robert Hoffman
Citera
SwedishGT40
västmanland
Här sen Apr 2006
Inlägg: 377


Trådstartare
Efter en sliten tid med magsjuka och lite annat skit så har jag äntligen fått ork att slänga ihop ett rullande chassi, bara tillverkningen kvar då ?




_________________
Daniel Lorenz
Bygger Ford GT40 replika
Gatlegal klassiker
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Äsch du är ju nästan klar. 😂 😂

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
SwedishGT40
västmanland
Här sen Apr 2006
Inlägg: 377


Trådstartare
Sitter och gnuggar skallen ordentligt när det gäller placering av styrväxel.
Ska jag uppnå 100% ackermann på undre bärarmen och ligga i linje med bärarmen samt placera mig framför bäraren så ska styrarmens led ligga 100mm in i fälgen, rakt genom däcket...

Ska jag uppnå 100% ackermann på övre bärarmen och ligga i linje med bärarmen samt placera mig framför bärarmen så ska styrarmens led ligga 55mm in från spindelleden och således rakt in i fälgbanan...

Enda sättet att få något vettigt verkar vara att placera styrväxeln så nära övre bärarmen som möjligt i höjdled men hålla sig innanför bärarmen. Då kommer jag ju dock skapa lite bumpsteer?

Hur har ni gjort och filosoferat kring detta?

_________________
Daniel Lorenz
Bygger Ford GT40 replika
Gatlegal klassiker
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1191



SwedishGT40 skrev:
Sitter och gnuggar skallen ordentligt när det gäller placering av styrväxel.
Ska jag uppnå 100% ackermann på undre bärarmen och ligga i linje med bärarmen samt placera mig framför bäraren så ska styrarmens led ligga 100mm in i fälgen, rakt genom däcket...

Ska jag uppnå 100% ackermann på övre bärarmen och ligga i linje med bärarmen samt placera mig framför bärarmen så ska styrarmens led ligga 55mm in från spindelleden och således rakt in i fälgbanan...

Enda sättet att få något vettigt verkar vara att placera styrväxeln så nära övre bärarmen som möjligt i höjdled men hålla sig innanför bärarmen. Då kommer jag ju dock skapa lite bumpsteer?

Hur har ni gjort och filosoferat kring detta?


Vill du verkligen ha 100% ackermann? Det är optimalt när du vill köra långsamt och svänga tight, tänk stadskörning, jag har alltid lagt mig med mer parallella hjul vid styrning på de bilar jag byggt.
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Inte svar på din fråga men en reflektion.

Att det ska gå bra på vägen och framförallt på spåriga landsvägar och övriga vägar i det skick det är i sverige skulle jag prioritera i första hand. Hur det blir i stadstrafik låg hastighet och på parkeringsplatser spelar nog mindre roll.

Gissar att denna bil blir något bredare och något bredare däck än genomsnittet. En sådan blir lätt hemsk på vägen om det är inte funkar med geometrin.


Gissar att det är något man måste beakta. Jag själv är ingen teoretiker uran brukar bara bygga på å utvärdera vid första provkörning. Ibland blir det bra å ibland inte, men har du nu möjlighet och kunskap så skulle jag lägga fokus på att bygga så den går mjukt när det är spårigt

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
SwedishGT40
västmanland
Här sen Apr 2006
Inlägg: 377


Trådstartare
Klurar lite så länge. Har fått matnyttig info från Ronny.
Så sitter o kladdar med mått och bollar placeringar..... Större fälgar hade underlätt kopiöst just nu. eller smalare bärarmar...

_________________
Daniel Lorenz
Bygger Ford GT40 replika
Gatlegal klassiker
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741



Smalare bärarmar, då antar jag att du menar avståndet mellan infästningarna i ramen?

Hur brett är det där nu? Det bör ju gå biffa upp rör och bussning så du klarar smalare om du ligger på gränsen, alternativt bocka dom lite lätt bananformade om du behöver mer plats?

Det brukar vara det bakre staget som begränsar, finns ju inget som säger att stagen måste vara symetriska så det borde ju gå flytta fram, eller bocka bara det bakre om det är på gränsen. Eller?

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
SwedishGT40
västmanland
Här sen Apr 2006
Inlägg: 377


Trådstartare
Cassius skrev:
Smalare bärarmar, då antar jag att du menar avståndet mellan infästningarna i ramen?

Hur brett är det där nu? Det bör ju gå biffa upp rör och bussning så du klarar smalare om du ligger på gränsen, alternativt bocka dom lite lätt bananformade om du behöver mer plats?

Det brukar vara det bakre staget som begränsar, finns ju inget som säger att stagen måste vara symetriska så det borde ju gå flytta fram, eller bocka bara det bakre om det är på gränsen. Eller?


Har gått efter tumregeln att bärarmens bredd inte får understiga 1/4 av spårvidden (taget från malmbergs bok om att bygga banbil) Om detta är något man vågar tulla på kan inte jag avgöra. Men om man skulle kunna göra det så KANSKE man skulle kunna göra övre bärarmen 60-80mm smalare och därmed få in styrväxeln framför övre bärarmen och i exakt samma höjd.

EDIT: Ligger köpesannons efter volvo 240 mekanisk styrväxel eller liknande för den som kanske har ett skrotobjekt att sälja delar från.
Styrväxeln skall alltså varit placerad FRAMFÖR främre axeln för att gå åt rätt håll vid rattutslag.

_________________
Daniel Lorenz
Bygger Ford GT40 replika
Gatlegal klassiker
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Instämmer nog med cassius att det borde gå att banta eller massera lite på bärarmarna för att få plats. Dessutom är ju tumregel vanligen just tumregel.
Bäst vore ju svar från han som skrivit såklart. Men inget jag personligen tror är ett stort problem att rucka lite på.

Det borde ju rimligen ha en del att göra med val av material och bussning osv att göra.

Ju närmare centrum det sitter fast desto större hävarm/belastning och man får kompensera med styvare bussning /material i bärarmen.

Många som bygger driftingbilar som "behöver" *mängder av plats för hjulvinkel kör extremt tight mellan bakre/främre infästning ibland typ 150 - 200 mm å på det vill dem ha mycket camber för att kunna maxat rattutslaget även med breda Styrhjul (framhjul) dvs dem förlänger undre bärarm.

Det blir extrem påfrestning på infästningar och tänk dig bärarmen vid en ordentlig inbromsning.

Oftast sitter det därför med uniballs modell grova och ordentliga plasma skurna stålplåt fackverkssvetsade bärarmar.

Och fort går det, så inte något skit dem åker runt med heller dem välbyggda bilarna. De ska ju tåla att tangera curbsen med. På fullt rattutslag, med full gas på högsta växeln
😎

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
SwedishGT40
västmanland
Här sen Apr 2006
Inlägg: 377


Trådstartare
Har dunkat klart huvudet nu och kommit fram till att den "bästa" kompromissen får bli att prioritera ackermann och istället välja en central placering av styrväxeln.
Detta kommer leda till att man inte kan justera camber i depå(vilket jag iaf inte kommer göra) utan att ändra toe in/out.

Dvs. Skulle jag vilja justera camber så blir det på hemmaplan i lugn och ro eller hos en hjulinställare som vet vad dom sysslar med

_________________
Daniel Lorenz
Bygger Ford GT40 replika
Gatlegal klassiker
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Vill man nå det så brukar man ju bara göra ett diagram man mätt upp innan. Dvs 2mm här kompenseras med 1mm där osv

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741



Det går ju räkna på lasterna i bärarmarna med. Med original geometri på min Kadett framvagn kom jag fram till att jag i teorin skulle klara mig med 18x1 rör i bärarmarna (utan någon större säkerhetsmarginal iofs men). Där går det ena benet rakt ut och har egentligen inte särskilt mycket att göra med upptagning av bromslasten utan snarare sido krafter. Det andra går snett bakåt och börjar en 7-10cm in från centrum kulled.

Escort/Capri mf.l har "samma" design fast bakvänt. Dvs ett stag frammåt och det bakre rakt in.

Många Audis samt Ascona/Manta A har en helt rak bärarm rätt ut som sen stabiliseras med kränghämnaren som sitter i en bussning rakt igenom bärarmen.

Alla dessa framvagnar har suttit i bilar med rejält klibbiga däck och körts Hårt på banor i tävlingssammanhang.

Så den tumregeln är säkert bra, men det går få till det på många andra sätt med 30x3 som SFRO rekommenderar i materialdimension sen håller rejält bra i en bärarm på en så lätt bil

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015
Inlägg: 420



Som referens, original undre länkarm fram på Ferrari GTO, Testarossa och F40 (samma artikelnummer) är c-c måttet på infästningarna 325 mm och den bakre är 65 mm bakom axellinjen. Störst spårvidd 1594 mm på F40 (ET-1,4 mm) och rördimension 20x29,4x1,0 mm ovalrör 25CrMo4. Samma länkarmar användes på F40 LM (Evo-1). Evo-2 med 11,25x18 framhjul hade en modifierad framvagn men med samma infästningsmått i ramen.

_________________
Thomas Alsterfalk
BMWCS # 04660
Citera
SwedishGT40
västmanland
Här sen Apr 2006
Inlägg: 377


Trådstartare
Efter en del klurande så bet jag i det sura äpplet istället och gör asymmetriska övre bärarmar och höjer uprightens övre halva 10mm.
Därmed kommer jag kunna montera in styrväxeln rakt framför övre bärarmen och allt blir frid och fröjd.
Blev lösningen med mest jobb, men optimala resultat...

Bilder kommer när det är klart, lekte lite med en dummiecylinder på 2,25" för att simulera en coilover och kollade att nya bärarmen funkade bra utan kollisioner

_________________
Daniel Lorenz
Bygger Ford GT40 replika
Gatlegal klassiker
Citera
SwedishGT40
västmanland
Här sen Apr 2006
Inlägg: 377


Trådstartare
Nu så, omritat och klart för denna gång...
Styrväxel kommer imorgon så skall det måttas och ritas in i modellen. Borde passa utmärkt framför övre bärarmen nu



_________________
Daniel Lorenz
Bygger Ford GT40 replika
Gatlegal klassiker
Citera
SwedishGT40
västmanland
Här sen Apr 2006
Inlägg: 377


Trådstartare
Håller på och demonterar styrväxeln för o kunna mäta upp ordentligt.
Men får fan inte loss inre styrväxellederna!
Har knackat ur fliken från låsbrickan ur spåret i styrväxelaxeln.
Men är ändå helt stumt när jag försöker vrida loss.

EDIT: problemet löst, nu måste jag bara tillverka ett verktyg för att lossa locket till styrväxelhuset.

Måttade lite grovt och ser direkt att jag faktiskt måste bredda styrväxeln t.om.
Det är bra, för då kan man lättare byta utväxling i efterhand då man slipper måttanpassa grejerna 👍

_________________
Daniel Lorenz
Bygger Ford GT40 replika
Gatlegal klassiker
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford GT40 - Scratchbygge/Amatörbygge
<<   1, 2, 3 ... 12, 13, 14 ... 24, 25, 26   >>
19 besök senaste veckan (198957 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande