Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Ford GT40 - Scratchbygge/Amatörbygge | << 1, 2, 3 ... 14, 15, 16 ... 24, 25, 26 >> 35 besök senaste veckan (198957 totalt) |
17x9 245/45R17 fram 17x11 315/35R17 bak Update: Bromsarna går fritt och passar så perfa 👍 T.om. utan bromsskiva vid montage. Och så en nöjesbild. _________________ Daniel Lorenz Bygger Ford GT40 replika Gatlegal klassiker |
||||
Nu leker väl livet??
Det där är mycket roligare att snida på än bärarmar etc.... Jag minns hur kul det var då jag var i samma fas.... _________________ mvh Stockholms snabbaste speedhopägare ________________________________ Robert Hoffman |
||||
Jag stötte på en annan puckel idag. Var "dum" nog att fråga om det var OK med gängade hylsor som svetsades in i ramen som infästningspunkt.
Det var ett blankt NEJ på den punkten då man ansåg att det inte går att få samma styrka som en 10.9 bult som dom kräver i hjulupphängningen. Detta måste ju innebära att även mina justerskruvar jag tänkt tillverka för främre bärarmarna samt svetsändarna inte heller skulle bli godkända isf... Hur har ni som fått era byggen gjort med bla. svetsändar, köpt färdiga som är härdade? Ulander, har du någon input här? _________________ Daniel Lorenz Bygger Ford GT40 replika Gatlegal klassiker |
||||
Det är inte en dimensionsfråga då? Större diameter, finare gängor, mer gods så ökar styrkan fort. Det är rejäla krafter som ska till för att slita ut en M18 ur sin gänga t ex (kommer jag ihåg rätt var de 20+ ton för att dra sönder en M18x1.5)
Borde väl gå lösa tycker man? Många detaljer på en vanlig bil sitter ju på detta vis mer eller mindre. En svetsmutter bara i plåten sen hänger man på bälten, framvagnar etc? _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
Det man påpekar är skillnaden är att 10.9 bult/mutter klarar 1000Nm medans gängade hylsa skulle uppnå ca 350Nm styrka om man gängade s355j2 stål.
_________________ Daniel Lorenz Bygger Ford GT40 replika Gatlegal klassiker |
||||
Jo det är jag med på men det är sällan speciellt höga dragande krafter i gängan, utan oftast är det ju bulten som tar kraften och mutter bara håller kvar bulten.
Och vem köper ens 10.9 mutter förövrigt. Finns ju knappt ens att köpa mig veterligen. Man brukar ju vilja använda något mjukare mutter än bult av en anledning. Jag kanske missförstått men vilka detaljer är det detta gäller?? Tänkte på en annan sak man får ju även en del skillnad i gängans hållbarhet beroende på tillvägagångssätt när man gängar. (skillnaden är enorm beroende på tapp i aluminium men även i stål är det skillnad) _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Nm är ett moment, ett moment antyder att kraft verkar i en vridande/böjande riktning, kan man prata Nm när man pratar hållfasthet på gängor så länge man inte pratar om att vrida sönder gängorna genom att dra skruven för hårt? Jag kan vara helt ute och cykla, men jag greppar inte resonemanget fullt ut.. kan vara minnet som sviker eller bara att de varit en lång dag. Men jag får inte ihop det.. _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
Mpa ska det vara så klart Fort men fel ibland. Motorfästen byggda och monterade. Detta blir ett ursprungsläge iaf, och så får man se om den behöver skjutas något fram eller bak för att uppnå frigång någonstans i ett senare skede. _________________ Daniel Lorenz Bygger Ford GT40 replika Gatlegal klassiker |
||||
Det finns förlängningsmuttrar i hållfasthet 10. Tex M14 är runt 42mm lång.
Kanske kan en sån funka som gängad hylsa? Alternativt gör du den gängade hylsan lite kortare och fäster en korrekt mutter i början av gängen? _________________ Samuel Hyving Lekbil: Chrysler PT Cruiser GT |
||||
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
Vi tog hem 3 st lådor till Ford GT
Först skulle jag ha en Hewland men de var rakskurna och 4-växlade Dessa lådor håller för över 1.000 hk och är 6-växlade med helixdrev. OM....Jag ska köra mycket gata kan det vara skönt för öronen Då menar jag Ford GT första generationen som Ricard tillverkade. "Ford GT" är de som tillverkas nuförtiden- inte Ford "GT40 "som tillverkades på 60-talet _________________ mvh Stockholms snabbaste speedhopägare ________________________________ Robert Hoffman |
||||
Nu är vi på g.
Bulthylsor svarvade och hålen i chassiet gjorda. Ska göra en bultplatta att använda som styrning när jag mäter in hylsorna och svetsar fast dem. Nådde inte igenom riktigt på bakre undre fästena då hylsan passerar två mötande balkar, så denna fick tillverkas o löste biffen snabbt. _________________ Daniel Lorenz Bygger Ford GT40 replika Gatlegal klassiker |
||||
Bakvagnens infästningar på plats, saknas förstärkningsplåtar på andra sidan bussningens fäste. Men det är en senare puck o lösa, då jag vill testa grejerna på plats först.
_________________ Daniel Lorenz Bygger Ford GT40 replika Gatlegal klassiker |
||||
Drog iordning en "att göra" lista idag för att se om jag kan nå mitt en av dom större delmålen innan snön faller.
Blev 2st A4 med punkter att beta av... Delmålet är ett rullande chassi med kaross på, full hjulupphängning med stång som dämpare så länge och fungerande styrning. _________________ Daniel Lorenz Bygger Ford GT40 replika Gatlegal klassiker |
||||
2 A4:a, ja då har du nog ett "delmål" i sikte. Jag har 2 A4:a och skall regga inom en månad kanske. Så kom inte här å prata om listor. Nä gå och snyt dig grabben. Ha ha ha ha. Västerås 15:00 lö för ljudisprovis. / H _________________ Håkan Haver / Ingarö Ex proj / Alfa bertone Iluzione Ex proj / Mazzarini R/T Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering |
||||
Handlar väl lite om teckenstorlek och detaljnivå med?
En punkt kan ju vara: Inredning. Eller två sidor som handlar om vad som ska göras under: Inredning Spontant känns de ju dock som att i ett projekt av den här sorten så är det "lilla" jobbet att bygga ramen, få dit hjulupphängningarna och sätta på karossen. Och med tanke på hur långt det kommit låter det som ett realistiskt mål. Sen kommer ju alla småsaker man vill "lägga till" för ett visst stuk eller liknande, eldragning, motor installation och allt som ligger runt den med smörjsystem, bränslesystem, kylsystem, AC kanske, avgassystem. Bromssystem, växlingssystem, och kanske framförallt inredningen som antingen kan gå fort (om man väljer att inte ha någon) eller lika lång tid som allt annat sammanlagt _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
Våra race- och banåkarbilar Ford GT40 - Scratchbygge/Amatörbygge | << 1, 2, 3 ... 14, 15, 16 ... 24, 25, 26 >> 35 besök senaste veckan (198957 totalt) |