Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Ford GT40 - Scratchbygge/Amatörbygge | << 1, 2, 3 ... 16, 17, 18 ... 24, 25, 26 >> 27 besök senaste veckan (198957 totalt) |
Fasiken, karossgrejerna ser ju kalasbra ut. Hoppas passformen är vad bilderna lovar. Då vinner du en djävla massa tid. / H
_________________ Håkan Haver / Ingarö Ex proj / Alfa bertone Iluzione Ex proj / Mazzarini R/T Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering |
||||
Det är förhoppningen det 😁 Händer tillslut lite i garaget också, främre uprights klara i grunden. Ska fräsa lite på styrarmsfästena innan grejerna loppas på plats 👍 _________________ Daniel Lorenz Bygger Ford GT40 replika Gatlegal klassiker |
||||
Tigade rören till bakre upright och svarvade bort överflöd.
Har även fått hem luftventilerna till instrumentpanelen som jag fyndade på ebay 👍 _________________ Daniel Lorenz Bygger Ford GT40 replika Gatlegal klassiker |
||||
För att det är stål och inte alu tänker du?
Dessa väger mindre och är starkare än corvettes C6-spindlar. Just saying. Underskatta inte ihåligt stål jämfört med homogen alu. |
||||
Det där blir bra Du har rätt höga godstjocklekar i plattan som håller hjullagret och klumpen för spindelleder. Jag hade fogberett lite mer där genom att V:a ur lite material. Är du flink med kapen så behöver du nog inte ens plocka isär bitarna. |
||||
Delarna ska tigas ihop, och vad är vitsen att bränna igenom mer är tjockleken på plåtarna? Den boxade konstruktionen ger som du säger relativt låg vikt, och är definitivt jämförbart med gjutna aluspindlar. Den väger just nu 2,5kg och med styrarmsfäste o full svetsning så ska vikten sluta på ca 3kg. Corvette z06 spindlarna som jag använder hjulnaven och bromsar från väger 3.1kg och är i alu. Troligen hade jag kunnat tillverka uprighten med ännu tunnare gods och hylsor igenom för att ge styrka till hjulnavsbultarna. Men nu vart det denna konstruktion 👍 Bakre kommer väga ca 3,5kg vill jag minnas. _________________ Daniel Lorenz Bygger Ford GT40 replika Gatlegal klassiker |
||||
För 27 år sedan byggde jag likadant - och det vart inte så lätt som 3.7 kg- men jag gjorde nog fel _________________ mvh Stockholms snabbaste speedhopägare ________________________________ Robert Hoffman |
||||
_________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||
Ja, verkar så. Återstå att se hur pass bra. Tips på bra (läs billiga) väggkrokar för att hänga upp karossen på väggen sökes. Behöver inte nödvändigtvis vara gummiklädda då jag lika gärna kan klä dem själv. _________________ Daniel Lorenz Bygger Ford GT40 replika Gatlegal klassiker |
||||
Träreglar som du skruvar ihop själv lite snabbt? Behöver ju inte bli vackert iom att de bara ska användas en kort tid. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
Hur pass kinkigt är det tro? Ja menar, det sitter ju förstärkningar överallt under skalet. Troligen mår den väl bäst av att ligga i sitt naturliga läge, men finns inte en chans att den kommer kunna ligga så då jag saknar det utrymmet. _________________ Daniel Lorenz Bygger Ford GT40 replika Gatlegal klassiker |
||||
Gör vad du kan för att det vilar så snyggt som möjligt, det är värt att lägga en helg på att bygga lite stöd som är specialgjorda istället för att bara luta dom i ett hörn.
Låter som om det är känsligt och så kanske det inte är men ändå. Fördela belastningar, såga formade stöd och lägg filt/skumgummi. Ja, minst en helg skall du ge karossen enligt mig. Kommer att löna sig. Om dom inte plastat upp en pansarbilskaross. Jag köpte ett spel och hissade upp det i taket / H _________________ Håkan Haver / Ingarö Ex proj / Alfa bertone Iluzione Ex proj / Mazzarini R/T Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering |
||||
Våra race- och banåkarbilar Ford GT40 - Scratchbygge/Amatörbygge | << 1, 2, 3 ... 16, 17, 18 ... 24, 25, 26 >> 27 besök senaste veckan (198957 totalt) |