Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford GT40 - Scratchbygge/Amatörbygge
<<   1, 2, 3 ... 16, 17, 18 ... 24, 25, 26   >>
27 besök senaste veckan (198957 totalt)
Håkan Haver
Ingarö
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1444



Fasiken, karossgrejerna ser ju kalasbra ut. Hoppas passformen är vad bilderna lovar. Då vinner du en djävla massa tid. / H

_________________
Håkan Haver / Ingarö
Ex proj / Alfa bertone Iluzione
Ex proj / Mazzarini R/T
Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering
Citera
SwedishGT40
västmanland
Här sen Apr 2006
Inlägg: 377


Trådstartare
Håkan Haver skrev:
Fasiken, karossgrejerna ser ju kalasbra ut. Hoppas passformen är vad bilderna lovar. Då vinner du en djävla massa tid. / H


Det är förhoppningen det 😁


Händer tillslut lite i garaget också, främre uprights klara i grunden.
Ska fräsa lite på styrarmsfästena innan grejerna loppas på plats 👍



_________________
Daniel Lorenz
Bygger Ford GT40 replika
Gatlegal klassiker
Citera
SwedishGT40
västmanland
Här sen Apr 2006
Inlägg: 377


Trådstartare
Tigade rören till bakre upright och svarvade bort överflöd.
Har även fått hem luftventilerna till instrumentpanelen som jag fyndade på ebay 👍




_________________
Daniel Lorenz
Bygger Ford GT40 replika
Gatlegal klassiker
Citera
2QIK4U
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 517



Det blir lite hög ofjädrad vikt det där - men i detta fallet spelar det ingen roll
Glad midsommar!!

_________________
mvh
Stockholms snabbaste speedhopägare
________________________________

Robert Hoffman
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12855



För att det är stål och inte alu tänker du?

Dessa väger mindre och är starkare än corvettes C6-spindlar. Just saying.
Underskatta inte ihåligt stål jämfört med homogen alu.

Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12855



SwedishGT40 skrev:



Det där blir bra thumbs up
Du har rätt höga godstjocklekar i plattan som håller hjullagret och klumpen för spindelleder. Jag hade fogberett lite mer där genom att V:a ur lite material. Är du flink med kapen så behöver du nog inte ens plocka isär bitarna.
Citera
SwedishGT40
västmanland
Här sen Apr 2006
Inlägg: 377


Trådstartare
And ersJepp sson skrev:
SwedishGT40 skrev:



Det där blir bra thumbs up
Du har rätt höga godstjocklekar i plattan som håller hjullagret och klumpen för spindelleder. Jag hade fogberett lite mer där genom att V:a ur lite material. Är du flink med kapen så behöver du nog inte ens plocka isär bitarna.


Delarna ska tigas ihop, och vad är vitsen att bränna igenom mer är tjockleken på plåtarna?
Den boxade konstruktionen ger som du säger relativt låg vikt, och är definitivt jämförbart med gjutna aluspindlar.
Den väger just nu 2,5kg och med styrarmsfäste o full svetsning så ska vikten sluta på ca 3kg.
Corvette z06 spindlarna som jag använder hjulnaven och bromsar från väger 3.1kg och är i alu.

Troligen hade jag kunnat tillverka uprighten med ännu tunnare gods och hylsor igenom för att ge styrka till hjulnavsbultarna.
Men nu vart det denna konstruktion 👍

Bakre kommer väga ca 3,5kg vill jag minnas.

_________________
Daniel Lorenz
Bygger Ford GT40 replika
Gatlegal klassiker
Citera
2QIK4U
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 517



And ersJepp sson skrev:
För att det är stål och inte alu tänker du?


För 27 år sedan byggde jag likadant - och det vart inte så lätt som 3.7 kg- men jag gjorde nog fel

_________________
mvh
Stockholms snabbaste speedhopägare
________________________________

Robert Hoffman
Citera
SwedishGT40
västmanland
Här sen Apr 2006
Inlägg: 377


Trådstartare
Börjar bli klar med ena av dom bakre uprightsen.
Lite sena bilder.








_________________
Daniel Lorenz
Bygger Ford GT40 replika
Gatlegal klassiker
Citera
SwedishGT40
västmanland
Här sen Apr 2006
Inlägg: 377


Trådstartare
Nu så, nu kan tom frugan se att det blir en bil så småning om.






_________________
Daniel Lorenz
Bygger Ford GT40 replika
Gatlegal klassiker
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7723



Fantastiskt, kul med framsteg =)

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1669



En av världens snyggaste karosser! Snyggt! Kommer bli bra det här thumbs up

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41501

Forumägare
Forumägare

Underbar nästan Origami med uprightsen thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Håkan Haver
Ingarö
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1444



Ser ut som karossgrejerna lirar fint.
/ H

_________________
Håkan Haver / Ingarö
Ex proj / Alfa bertone Iluzione
Ex proj / Mazzarini R/T
Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering
Citera
SwedishGT40
västmanland
Här sen Apr 2006
Inlägg: 377


Trådstartare
Håkan Haver skrev:
Ser ut som karossgrejerna lirar fint.
/ H


Ja, verkar så. Återstå att se hur pass bra.

Tips på bra (läs billiga) väggkrokar för att hänga upp karossen på väggen sökes.
Behöver inte nödvändigtvis vara gummiklädda då jag lika gärna kan klä dem själv.

_________________
Daniel Lorenz
Bygger Ford GT40 replika
Gatlegal klassiker
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3545



SwedishGT40 skrev:
Tips på bra (läs billiga) väggkrokar för att hänga upp karossen på väggen sökes.
Behöver inte nödvändigtvis vara gummiklädda då jag lika gärna kan klä dem själv.


Träreglar som du skruvar ihop själv lite snabbt? Behöver ju inte bli vackert iom att de bara ska användas en kort tid.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2169



skruva fast spännband med trä skruv sen e det bara att spänna upp grejerna... blir ju en bredare utspridning av laster..

_________________
Michael Thulesius
Citera
Håkan Haver
Ingarö
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1444



Se till att grejerna supportas på ett bra sätt. Så det inte sätter sig under vilan.

_________________
Håkan Haver / Ingarö
Ex proj / Alfa bertone Iluzione
Ex proj / Mazzarini R/T
Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering
Citera
SwedishGT40
västmanland
Här sen Apr 2006
Inlägg: 377


Trådstartare
Håkan Haver skrev:
Se till att grejerna supportas på ett bra sätt. Så det inte sätter sig under vilan.


Hur pass kinkigt är det tro?
Ja menar, det sitter ju förstärkningar överallt under skalet.
Troligen mår den väl bäst av att ligga i sitt naturliga läge, men finns inte en chans att den kommer kunna ligga så då jag saknar det utrymmet.

_________________
Daniel Lorenz
Bygger Ford GT40 replika
Gatlegal klassiker
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2169



häng upp under taket??
hyr en liten kontainer och ställ ute ... värt alla pengar att inte få grejerna deformerade

_________________
Michael Thulesius
Citera
Håkan Haver
Ingarö
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1444



Gör vad du kan för att det vilar så snyggt som möjligt, det är värt att lägga en helg på att bygga lite stöd som är specialgjorda istället för att bara luta dom i ett hörn.
Låter som om det är känsligt och så kanske det inte är men ändå.
Fördela belastningar, såga formade stöd och lägg filt/skumgummi.

Ja, minst en helg skall du ge karossen enligt mig.

Kommer att löna sig. Om dom inte plastat upp en pansarbilskaross.

Jag köpte ett spel och hissade upp det i taket


/ H

_________________
Håkan Haver / Ingarö
Ex proj / Alfa bertone Iluzione
Ex proj / Mazzarini R/T
Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford GT40 - Scratchbygge/Amatörbygge
<<   1, 2, 3 ... 16, 17, 18 ... 24, 25, 26   >>
27 besök senaste veckan (198957 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande