Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Ford GT40 - Scratchbygge/Amatörbygge | << 1, 2, 3 ... 17, 18, 19 ... 24, 25, 26 >> 18 besök senaste veckan (198966 totalt) |
Bra förslag rasar in här ser jag
Är lite rädd för att hissa upp delarna i taket då katastrofen är ett faktum om det skulle få för sig att trilla ner Är lite inne på att snickra en trävagn som man lite fint kan lägga front och bakdel på (i två våningar) och vaddera dessa reglar för att få ett mjukt underlag. Nackdelen är att jag kommer o få en halv bilplats stulen ur garageytan för trävagnen... Hade varit bättre o ha delarna i taket på så sätt. Undrar om man skulle ge sig på att preppa 2st reglar med mjukt skum och sen infästningar i ändrarna så att man ändå hissar upp till taket. Har lite svårt o bestämma mig här :P _________________ Daniel Lorenz Bygger Ford GT40 replika Gatlegal klassiker |
||||
Den logiska placering av stödpunkter är ju samtliga punkter där karossen fästs i chassit. Har plastarna gjort sitt jobb så är karossen überstyv utifrån dessa fästpunkter. Om inte, så kommer karossen lik förbannat slå sig när den monteras på bilen.
_________________ Magnus Falk |
||||
Du kan inte hänga det mot väggen som jag gör med delarna till formelbilen? Annars bygga en hylla som sitter skruvad i taket. Tänk dig ett uppochnervänt bord som du "skjuter" upp delarna på?
_________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Nu har jag äntligen kommit på hur jag ska göra för att känna mig nöjd.
Blir 4st förlängsningsmuttrar svetsade på plattjärn som skruvas fast i takreglar. Sen svetsar jag muttrar på 4st gängstänger som jag drar igenom i varje hörn på 2st reglar som fungerar som hyllplan för karossdelen. Sen får man snida till formen på regeln för optimalt stöd för karossdelen. Med denna metod så kan jag säkra den i taket efter att man hissat upp den _________________ Daniel Lorenz Bygger Ford GT40 replika Gatlegal klassiker |
||||
Var ett tag sen nu.
Har justerat ryggbågen för spindeln samt svetsat in plåtar för att kunna bulta ner den. Har också färdigställt bakre uprights inför tigsvetsning. _________________ Daniel Lorenz Bygger Ford GT40 replika Gatlegal klassiker |
||||
Bra jobbat, snart klar juh
Jag var i mariefred i helgen,då såg jag en mattsvart sån där hembyggd sak med regplåten GTX40, tror din blir en aning stiligare _________________ M @ g n u s k @ l i n Golf sportscombi vw passat gtr 280 RS4 4.2 raggarbil |
||||
Det är nog Jonas GT40 du pratar om. Har köpt lite grejer av honom vid tillfälle, men hade tyvärr inte tid att inspektera bilen då. Har färdigställt och svetsat klart ryggdelen av chassiet i dagarna, inte ett dugg varmt o svetsa i 32 graders garage... Så nu är även takspindeln klämd på plats och ska passas in efter SFRO har besiktat av chassiet så jag får slipa ner nödvändiga fogar. _________________ Daniel Lorenz Bygger Ford GT40 replika Gatlegal klassiker |
||||
Förvaring: Stjäl de grejorna där Du bor? - Enklast är väl att ställa den på gräsmattan under äppelträdet de få veckorna det handlar om tills Du ska montera de. I Ditt tempo( med focus på att bli klar) borde det vara nån vecka. Du är väl inte rädd den ska rosta? Slå sig lär den inte göra då den säkert skulle gjort det redan på vägen hit från England annars,,,,,
Svetsning/skyddsbåge: Gillar fortfarande Din skarvade 4-kantsbåge Öka nu!! Glass-säsongen går mot sin ända!! _________________ mvh Stockholms snabbaste speedhopägare ________________________________ Robert Hoffman |
||||
Gav mig på en bortglömd del av bygget.
Gjorde återbesök på styrväxeln som ska öppnas för att kunna demontera stången samt förlänga huset. Fick tillverka ett provisoriskt verktyg som funkade finfint 👍 dock mindre vackert, men gör sitt jobb. _________________ Daniel Lorenz Bygger Ford GT40 replika Gatlegal klassiker |
||||
Nu var det ett tag sedan, semestern kom ivägen
Justerhylsor till framvagnen klara. Ska klura lite om jag kanske ska ändra till en design med lägre huvud, men det kan man ändra senare. Ska fräsas av två plana sidor för nyckelfattning. _________________ Daniel Lorenz Bygger Ford GT40 replika Gatlegal klassiker |
||||
Får inte till det i tankeverksamheten, behöver lite hjälp med hur jag ska lyckas bearbeta skruvskallen.
Se bild Det är anliggningsytan mot rörhylsan som ska göras alltså. Gav det ett försök med hålsågen, men det sket sig. Skulle vilja sätta den i svarven, men har ingen möjlighet att låsa skruven i ett justerbart skruvstycke. _________________ Daniel Lorenz Bygger Ford GT40 replika Gatlegal klassiker |
||||
Om du har svarv kanske du kan sätta en lämplig pinnfräs i chucken och föra skruven längs fräsen med stålhållaren.
Annars kan du göra en skruvhållare du sätter i chucken som svingar skruven runt med spetsen utåt medan du svarvar invändigt mot skruvskallen. Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||||
Sätt hålsågen i chucken och skruven i bom-hållaren så reder du ut det där enkelt. Kör låga varv, gärna typ 50-60rpm och smörj med skärvätska så går det fint.
|
||||
Vinkelslip
Ibland förstår jag inte riktigt syftet med att överanalysera och överbearbeta, hade det vart 100 skruvar att tillverka så givetvis är ett smidigt sätt viktigt, inte minst för repeterbarheten. Är det 2-4st som dessutom ska svetsas plus vara justerbara i efterhand, så är manuellt vanligtvis bra nog och snabbast _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
+1 Fattar inte alls _________________ Sebastian Steiner Vw golf Mk5 cup Vombsmotorsport |
||||
Jag håller med här. Annars funkar som tidigare med en pinnfräs i chucken och skruven i stålhållaren. _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||
skruven är för stor för stålhållaren Men ska nog få till något så småningom, anledningen till att få en bra anliggningsyta innan svetsning är att avlasta svetsen. Finns det mycket spel så kommer det tendera att dra sig mer, även om grejerna sitter i jigg. _________________ Daniel Lorenz Bygger Ford GT40 replika Gatlegal klassiker |
||||
Inväntar dom sista långa bultarna samt saknar 6st bussningar som verkar helt bortsupna (måste städa...)
Håller på med lite provmontering innan jag skickar hjulupphängningen på helsvetsning. Måste göra lite mindre justeringar på nedre främre bärarmen, annars är det lugnt hittills iaf. _________________ Daniel Lorenz Bygger Ford GT40 replika Gatlegal klassiker |
||||
Våra race- och banåkarbilar Ford GT40 - Scratchbygge/Amatörbygge | << 1, 2, 3 ... 17, 18, 19 ... 24, 25, 26 >> 18 besök senaste veckan (198966 totalt) |