Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford GT40 - Scratchbygge/Amatörbygge
<<   1, 2, 3 ... 17, 18, 19 ... 24, 25, 26   >>
18 besök senaste veckan (198966 totalt)
Stingray468

Här sen Dec 2004
Inlägg: 225



Träregel, soppåse/säck och fogskumma så att det följer gjutningen, kanske kan vara en idé?

_________________
Lasse Eklund
- Corvette Stingray BigBlock 468 Coupe '72. CAOS
- BMW Z4M Coupe '07. BMWCS
Citera
SwedishGT40
västmanland
Här sen Apr 2006
Inlägg: 377


Trådstartare
Bra förslag rasar in här ser jag
Är lite rädd för att hissa upp delarna i taket då katastrofen är ett faktum om det skulle få för sig att trilla ner
Är lite inne på att snickra en trävagn som man lite fint kan lägga front och bakdel på (i två våningar) och vaddera dessa reglar för att få ett mjukt underlag.

Nackdelen är att jag kommer o få en halv bilplats stulen ur garageytan för trävagnen...
Hade varit bättre o ha delarna i taket på så sätt.

Undrar om man skulle ge sig på att preppa 2st reglar med mjukt skum och sen infästningar i ändrarna så att man ändå hissar upp till taket.

Har lite svårt o bestämma mig här :P

_________________
Daniel Lorenz
Bygger Ford GT40 replika
Gatlegal klassiker
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 887



Den logiska placering av stödpunkter är ju samtliga punkter där karossen fästs i chassit. Har plastarna gjort sitt jobb så är karossen überstyv utifrån dessa fästpunkter. Om inte, så kommer karossen lik förbannat slå sig när den monteras på bilen.

_________________
Magnus Falk
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Du kan inte hänga det mot väggen som jag gör med delarna till formelbilen? Annars bygga en hylla som sitter skruvad i taket. Tänk dig ett uppochnervänt bord som du "skjuter" upp delarna på?

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
SwedishGT40
västmanland
Här sen Apr 2006
Inlägg: 377


Trådstartare
Nu har jag äntligen kommit på hur jag ska göra för att känna mig nöjd.
Blir 4st förlängsningsmuttrar svetsade på plattjärn som skruvas fast i takreglar.
Sen svetsar jag muttrar på 4st gängstänger som jag drar igenom i varje hörn på 2st reglar som fungerar som hyllplan för karossdelen.
Sen får man snida till formen på regeln för optimalt stöd för karossdelen.
Med denna metod så kan jag säkra den i taket efter att man hissat upp den thumbs up



_________________
Daniel Lorenz
Bygger Ford GT40 replika
Gatlegal klassiker
Citera
SwedishGT40
västmanland
Här sen Apr 2006
Inlägg: 377


Trådstartare
Var ett tag sen nu.
Har justerat ryggbågen för spindeln samt svetsat in plåtar för att kunna bulta ner den.
Har också färdigställt bakre uprights inför tigsvetsning.





_________________
Daniel Lorenz
Bygger Ford GT40 replika
Gatlegal klassiker
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3195



Bra jobbat, snart klar juh

Jag var i mariefred i helgen,då såg jag en mattsvart sån där hembyggd sak med regplåten GTX40, tror din blir en aning stiligare

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
SwedishGT40
västmanland
Här sen Apr 2006
Inlägg: 377


Trådstartare
Mange K skrev:
Bra jobbat, snart klar juh

Jag var i mariefred i helgen,då såg jag en mattsvart sån där hembyggd sak med regplåten GTX40, tror din blir en aning stiligare


Det är nog Jonas GT40 du pratar om.
Har köpt lite grejer av honom vid tillfälle, men hade tyvärr inte tid att inspektera bilen då.

Har färdigställt och svetsat klart ryggdelen av chassiet i dagarna, inte ett dugg varmt o svetsa i 32 graders garage...
Så nu är även takspindeln klämd på plats och ska passas in efter SFRO har besiktat av chassiet så jag får slipa ner nödvändiga fogar.


_________________
Daniel Lorenz
Bygger Ford GT40 replika
Gatlegal klassiker
Citera
2QIK4U
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 517



Förvaring: Stjäl de grejorna där Du bor? - Enklast är väl att ställa den på gräsmattan under äppelträdet de få veckorna det handlar om tills Du ska montera de. I Ditt tempo( med focus på att bli klar) borde det vara nån vecka. Du är väl inte rädd den ska rosta? Slå sig lär den inte göra då den säkert skulle gjort det redan på vägen hit från England annars,,,,,
Svetsning/skyddsbåge: Gillar fortfarande Din skarvade 4-kantsbåge
Öka nu!! Glass-säsongen går mot sin ända!!

_________________
mvh
Stockholms snabbaste speedhopägare
________________________________

Robert Hoffman
Citera
SwedishGT40
västmanland
Här sen Apr 2006
Inlägg: 377


Trådstartare
Gav mig på en bortglömd del av bygget.
Gjorde återbesök på styrväxeln som ska öppnas för att kunna demontera stången samt förlänga huset.
Fick tillverka ett provisoriskt verktyg som funkade finfint 👍 dock mindre vackert, men gör sitt jobb.




_________________
Daniel Lorenz
Bygger Ford GT40 replika
Gatlegal klassiker
Citera
SwedishGT40
västmanland
Här sen Apr 2006
Inlägg: 377


Trådstartare
Nu var det ett tag sedan, semestern kom ivägen

Justerhylsor till framvagnen klara.
Ska klura lite om jag kanske ska ändra till en design med lägre huvud, men det kan man ändra senare.
Ska fräsas av två plana sidor för nyckelfattning.



_________________
Daniel Lorenz
Bygger Ford GT40 replika
Gatlegal klassiker
Citera
SwedishGT40
västmanland
Här sen Apr 2006
Inlägg: 377


Trådstartare
Styrledsfästen gängade och på plats, och därmed klara för helsvetsning.
Har också börjat på justerhylsorna till bakvagnen, 1 av 4 klar där.




_________________
Daniel Lorenz
Bygger Ford GT40 replika
Gatlegal klassiker
Citera
SwedishGT40
västmanland
Här sen Apr 2006
Inlägg: 377


Trådstartare
Alla justerhylsor färdigsvarvade.
Återstår bara fräsning för nyckel.



_________________
Daniel Lorenz
Bygger Ford GT40 replika
Gatlegal klassiker
Citera
SwedishGT40
västmanland
Här sen Apr 2006
Inlägg: 377


Trådstartare
Får inte till det i tankeverksamheten, behöver lite hjälp med hur jag ska lyckas bearbeta skruvskallen.
Se bild




Det är anliggningsytan mot rörhylsan som ska göras alltså.

Gav det ett försök med hålsågen, men det sket sig.
Skulle vilja sätta den i svarven, men har ingen möjlighet att låsa skruven i ett justerbart skruvstycke.

_________________
Daniel Lorenz
Bygger Ford GT40 replika
Gatlegal klassiker
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250



Om du har svarv kanske du kan sätta en lämplig pinnfräs i chucken och föra skruven längs fräsen med stålhållaren.

Annars kan du göra en skruvhållare du sätter i chucken som svingar skruven runt med spetsen utåt medan du svarvar invändigt mot skruvskallen.

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12857



Sätt hålsågen i chucken och skruven i bom-hållaren så reder du ut det där enkelt. Kör låga varv, gärna typ 50-60rpm och smörj med skärvätska så går det fint. thumbs up
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Vinkelslip

Ibland förstår jag inte riktigt syftet med att överanalysera och överbearbeta, hade det vart 100 skruvar att tillverka så givetvis är ett smidigt sätt viktigt, inte minst för repeterbarheten.

Är det 2-4st som dessutom ska svetsas plus vara justerbara i efterhand, så är manuellt vanligtvis bra nog och snabbast

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1751



knotan skrev:
Vinkelslip

Ibland förstår jag inte riktigt syftet med att överanalysera och överbearbeta, hade det vart 100 skruvar att tillverka så givetvis är ett smidigt sätt viktigt, inte minst för repeterbarheten.

Är det 2-4st som dessutom ska svetsas plus vara justerbara i efterhand, så är manuellt vanligtvis bra nog och snabbast


+1

Fattar inte alls

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4688



knotan skrev:
Vinkelslip

Ibland förstår jag inte riktigt syftet med att överanalysera och överbearbeta, hade det vart 100 skruvar att tillverka så givetvis är ett smidigt sätt viktigt, inte minst för repeterbarheten.

Är det 2-4st som dessutom ska svetsas plus vara justerbara i efterhand, så är manuellt vanligtvis bra nog och snabbast


Jag håller med här. Annars funkar som tidigare med en pinnfräs i chucken och skruven i stålhållaren.

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
SwedishGT40
västmanland
Här sen Apr 2006
Inlägg: 377


Trådstartare
Cammo skrev:
knotan skrev:
Vinkelslip

Ibland förstår jag inte riktigt syftet med att överanalysera och överbearbeta, hade det vart 100 skruvar att tillverka så givetvis är ett smidigt sätt viktigt, inte minst för repeterbarheten.

Är det 2-4st som dessutom ska svetsas plus vara justerbara i efterhand, så är manuellt vanligtvis bra nog och snabbast


Jag håller med här. Annars funkar som tidigare med en pinnfräs i chucken och skruven i stålhållaren.

skruven är för stor för stålhållaren

Men ska nog få till något så småningom, anledningen till att få en bra anliggningsyta innan svetsning är att avlasta svetsen.
Finns det mycket spel så kommer det tendera att dra sig mer, även om grejerna sitter i jigg.

_________________
Daniel Lorenz
Bygger Ford GT40 replika
Gatlegal klassiker
Citera
SwedishGT40
västmanland
Här sen Apr 2006
Inlägg: 377


Trådstartare
Inväntar dom sista långa bultarna samt saknar 6st bussningar som verkar helt bortsupna (måste städa...)
Håller på med lite provmontering innan jag skickar hjulupphängningen på helsvetsning.
Måste göra lite mindre justeringar på nedre främre bärarmen, annars är det lugnt hittills iaf.




_________________
Daniel Lorenz
Bygger Ford GT40 replika
Gatlegal klassiker
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford GT40 - Scratchbygge/Amatörbygge
<<   1, 2, 3 ... 17, 18, 19 ... 24, 25, 26   >>
18 besök senaste veckan (198966 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande