Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford GT40 - Scratchbygge/Amatörbygge
<<   1, 2, 3 ... 18, 19, 20 ... 24, 25, 26   >>
31 besök idag (199026 totalt)
Crazybanana
Borlänge, Sweden
Här sen Okt 2013
Inlägg: 63



SwedishGT40 skrev:



Vad är det för spindelleder du använder? De ser smidiga ut att använda!

_________________
Gustav Altzar
Citera
Ronny Norkvist
Eskilstuna
Här sen Mar 2005
Inlägg: 412



Det är Mazda miata

_________________
Ronny Norkvist
ROX V8
Min egen sida:
www.roxgt.se
www.illustrera.se
Citera
SwedishGT40
västmanland
Här sen Apr 2006
Inlägg: 377


Trådstartare
Ronny Norkvist skrev:
Det är Mazda miata


Stämmer bra det, undre är miata och övre är jaguar xj (cac9938 om jag minns rätt)

_________________
Daniel Lorenz
Bygger Ford GT40 replika
Gatlegal klassiker
Citera
SwedishGT40
västmanland
Här sen Apr 2006
Inlägg: 377


Trådstartare
Kom o tänkta på en sak gällande hjulupphängningen bak på dessa bilar.
Om man har bussning i under bärarmen mot chassi bak.
Kommer inte denna ta upp brytande krafter då uprighten vill vridas framåt/bakåt när reaktionsstagen ger den en pendlande rörelse?
Detta borde ju vara förödande, eller är det så minimalt den pendlar att det är försumbart och tas upp av gummit?

Tänker mig att detta borde vara anledningen till att det sitter ledlager där original...?

_________________
Daniel Lorenz
Bygger Ford GT40 replika
Gatlegal klassiker
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Ja många bilar har ju så att man måste spara gummi på minst en plats för att det inte ska bryta sönder

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
SwedishGT40
västmanland
Här sen Apr 2006
Inlägg: 377


Trådstartare
Idag tillverkade jag samtliga justerbussningar.
Kunde inte hålla mig och vänta på bussningarna, så jag gjorde ett lätt montage utan dem.




_________________
Daniel Lorenz
Bygger Ford GT40 replika
Gatlegal klassiker
Citera
SwedishGT40
västmanland
Här sen Apr 2006
Inlägg: 377


Trådstartare
Närmar sig att designa reaktionsstagen bak, dock har jag fortfarande inte fått kläm på teorin för att lyckas räkna hem mig.
GTD har parallella stag 2,5° upp mot chassi.
Vad jag kan se på bilder verkar andra ha horisontellt övre stag och uppvinklat undre stag(anti squat?)
Detta liknar andra lösningen. (Nedre delen i bilden)

Jag kan verkligen inte vira hjärnan kring detta...



Lite hjälp med teorin här? Jag tror jag borde se det som en 4 länk, men det är bara vad jag tror...


Fått lite snurr på framvagnen också, saknas bussningar och skruv.
Ska förhoppningsvis komma imorgon och så ska det slutföras med shims bara


_________________
Daniel Lorenz
Bygger Ford GT40 replika
Gatlegal klassiker
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250



Med delad bakvagn kan du inte få antisquat, det är väl därför det inte är indesignat på GTD. Det är bara bromsarna som kan ge antisquateffekt (ja, motsatsen då).

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
SwedishGT40
västmanland
Här sen Apr 2006
Inlägg: 377


Trådstartare
Guson skrev:
Med delad bakvagn kan du inte få antisquat, det är väl därför det inte är indesignat på GTD. Det är bara bromsarna som kan ge antisquateffekt (ja, motsatsen då).

Guson


Hur menar du nu? Uprighten sitter ju med singelleder mot chassi just för att kunna rotera och därmed tillåta antisquat ju?

_________________
Daniel Lorenz
Bygger Ford GT40 replika
Gatlegal klassiker
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250



De krafter som vill rotera uprighten (sett från sidan) är noll från drivningen. Alltså vill inte uprighten ändra vinkel och pressa upp eller ner sig relativt chassit. När du bromsar däremot vill uprighten vrida sig.

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
Mr. Pink
Belmont Kalifornien USA
Här sen Dec 2005
Inlägg: 181



Nja. Man kan viss få till en del anti-squat med delad bakvagn.
Det som skiljer är att kraften som vill rotera hjulupphängningen ansätts i hjulcentrum istället för kontaktytan (däck/väg). Detta gäller då man har drivaxlar från en diff som är separat upphängd och där reaktionsmomentet inte kommer in i hjulupphängningen. För bromsar och stel bakaxel (med diff) så kommer alla reaktionskrafter in i vägplanet likt bilderna ovan.

_________________
Johannes Edrén
R5 Gt-TURBO
2016 Ford fiesta ST
1953 Ford F100
2023 Ford Bronco Badlands
Citera
SwedishGT40
västmanland
Här sen Apr 2006
Inlägg: 377


Trådstartare
Någon som kan tipsa hur man räknar fram rätt längd på coiloverdämpare till bilen?
Måste väl räkna in monteringspunkter och vinkel för att veta hur stor rörelsen blir för 60mm+/- fjädringsväg?
Finns det något fint excelblad där man kan knappa in värden bara?

Anledningen till att jag frågar är för att protech t.ex. bara har en enda dämpare med 5" slag, för att klara 60mm +/- i rak riktning.

_________________
Daniel Lorenz
Bygger Ford GT40 replika
Gatlegal klassiker
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12862



Snöre och tejp i hjulupphängningen på max och min-utslag är effektivt sätt att hitta CC-mått på.

Köp sånt där orange byggsnöre. Du kommer hitta massa användningsområden för det.
Citera
SwedishGT40
västmanland
Här sen Apr 2006
Inlägg: 377


Trådstartare
And ersJepp sson skrev:
Snöre och tejp i hjulupphängningen på max och min-utslag är effektivt sätt att hitta CC-mått på.

Köp sånt där orange byggsnöre. Du kommer hitta massa användningsområden för det.


Ja, det är såklart smidigt. Ville mer veta om man tänkt rätt haha.
Men men, har ritat in fästpunkter och höjt/sänkt bärarmens yttre led 60mm och räknat sträcka.
vinkeln fram diffar mellan 24-30° vid max/min utfjädring, och bak 19-22°.
Sen behöver jag väl bara räkna ut totalt sträckan i diff och addera några mm som marginal antar jag?
Ställer rideheight med rätt vald fjäder "bara" sen va?

Ni får ursäkta om frågorna verkar väldigt dumma, men har inte köpt coilovers på "lösplock" förut. Bara modellspecifika som någon redan räknat på



_________________
Daniel Lorenz
Bygger Ford GT40 replika
Gatlegal klassiker
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

In/ut 60mm skulle jag ta med en nypa salt.

Beror på massa faktorer.
Ut fjädringen från åkhöjden bör vara så att blir fjädern är noll förspänd.
Hmm lite förspäning vill man ha så fjädern inte sitter löst.
Infjädringen skulle jag göra så stor det går innan något tar i, däck i hjulhuset tex.
Typ tar i utan bumpstopps gummi. Med pumpgummi är man hemma inåt.
Sen bara för att krångla till det mer så kommer längden på utfjädrinen från åkhjöden bero på fjäderkonstenten.

Tumme pekfinger skulle jag säga slaget i dämpare/fjädring borde vara ca ca 1g ut och 2g in + bumpgummi.
Så i man bör veta ca vilken fjäder man vill ha också.
På std bil brukar alltid fjädern vara förspänd pga att utfjädringen annars blir SKIT långa.

Lite svamel av mig för att förvirra dig mer

ps
Ski.. bra med cad ritning, MR är klart.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
SwedishGT40
västmanland
Här sen Apr 2006
Inlägg: 377


Trådstartare
Bakvagnen på G. Saknas hylsa till m16 leden nu bara.
Nästa etapp är plåtarna i chassiet för reaktionsstagen och sen själva stagen 👍




_________________
Daniel Lorenz
Bygger Ford GT40 replika
Gatlegal klassiker
Citera
Håkan Haver
Ingarö
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1444



Tankar efter Rödbygget.
Bekvämt med 2 cylindrar och bromsvåg.
Men en standardlösning med servo är ändå förbannat bra. Ger stum känsla enligt mig. Och varför ska man behöva ta i? I varje fall om man tänker mer gatorienterad bil.
Upptäckte att storleksbalansen på cyl måste vara förbannat rätt ändå. Inte bra om man behöver justera bromsvåg mycket från centrum. Det ger iofs svaret på åt vilket håll man skall styra sitt kosa när man skaffar en annan cyl då.

_________________
Håkan Haver / Ingarö
Ex proj / Alfa bertone Iluzione
Ex proj / Mazzarini R/T
Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering
Citera
SwedishGT40
västmanland
Här sen Apr 2006
Inlägg: 377


Trådstartare
Kan man låta en coilover luta bakåt litegrann?
Är lite rädd att det blir brytande krafter som kommer knäcka den med tiden, med vad vet jag, därför jag frågar

_________________
Daniel Lorenz
Bygger Ford GT40 replika
Gatlegal klassiker
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7732



ja det kan du, den är väl ledad i båda ändar? Hur mycket ska den lutas?

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
SwedishGT40
västmanland
Här sen Apr 2006
Inlägg: 377


Trådstartare
erikjakan skrev:
ja det kan du, den är väl ledad i båda ändar? Hur mycket ska den lutas?

5 grader bakåt ger ca 22mm. Det borde räcka för att gå fritt med lite marginal mellan både övre bärarm och infästningarna.

_________________
Daniel Lorenz
Bygger Ford GT40 replika
Gatlegal klassiker
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7732



Spontant låter det som att det ska funka utan problem så länge båda ändarna kan röra sig med leder såklart.


_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford GT40 - Scratchbygge/Amatörbygge
<<   1, 2, 3 ... 18, 19, 20 ... 24, 25, 26   >>
31 besök idag (199026 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande