Nybörjarsvängåkaforum
En nybörjares bilfunderingar..
2 besök senaste veckan (46333 totalt)
<<   1, 2, 3, 4   >>
Oldman
Södermalm, Stockholm
Här sen Jun 2012
Inlägg: 217



MaZ skrev:
Magnus Thomé skrev:
Det finns många olika sätt att halka ner i banåkaträsket Du har ju helt klart klurat på olika vinklar på hur man kan eller inte kanske bör göra. Tex att det är lite läskigt att köra med en bil värd massa pengar, nånting kan ju mot förmodan hända även om risken är liten på svenska banor. Och på de allra flesta banträffarna har man ju varken vagnskadeförsäkring eller maskinskadeförsäkring. Så det är klart intressant med en billigare bil som man dessutom kan "förstöra" med sittastillstolar, lättning, kompromisslösare chassisättning osv. En del tar ett kliv längre och trailar bilen vilket ger både mer utrymme för kompromisslöshet och fördelen att man vet att man alltid kommer hem.

Men bara för att ge en alternativ tanke. Jag körde under nära tio år med en 1996 fyrdörrars M3. Original inredning med hala lädersäten. Vanligt trepunktsbälte. Allting original förutom rdäck, värmetåliga belägg och bromsvätska och ett Bilstein chassie. Och hade det istället suttit ett originalchassi på när jag köpte bilen hade jag nog kört med det alla år. Nu är iof en E36 M3 en väldigt kompetent bil original men det är din bil med.

Jag förstår att du vill sitta fast bättre, att bilen kränger en del. Men jag tänkte bara hinta om att det går att sjunka ner i det här träsket och ha vansinnigt kul i många år även med en ganska originalstukad bil. Men jag är fullständigt medveten om att det är en smaksak!!! Och precis som du skriver en fråga om hur mycket pengar man vågar ha låst i bilen man kör bana med!

Hoppas jag ändå gav dig ytterligare vinkel på tankegångarna thumbs up


Jag körde många år med mer eller mindre dedikerade banbilar och slutade i en ren tävlingsbil. Sen brann allt upp och jag kunde börja om med rent papper, då blev det en E90 330i med all brukslyx kvar, skinnklädsel, AC, stereo osv osv. Uppdaterat chassie och bromsar.
Så jag gick till det Magnus beskriver ovan. Så jäkla bra, slippa att traila var man än ska, bilen går att ta till jobbet eller provköras på gatan eller bara mysåka lite med. Bara att kunna låsa bilen och att den är vattentät (glasrutor och plåthuv/baklucka) är otroligt gött.

Så tänk dig för innan du bygger bort bruksvärdet, för det enda som förbättras är en varvtid, och vem fan bryr sig egentligen?
Min varvtid på Kullen blev förresten samma med ACn på och allt sånt i 330un som tävlingsbilen...


Det är självklart ett alternativ att inte modifiera M135i mer än lite chassiekomponenter, hårdare belägg och en mild mappning. Det är ju i grunden en bra bil även om den är förvånansvärt tung. Men då gäller det att hålla tillbaka alla frestelser att bygga mer än så.

_________________
Anders Eriksson

BMW X4 M40d
BMW 130i loaded
BMW M4 GTS
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 37032

Forumägare
Forumägare

Oldman skrev:
då gäller det att hålla tillbaka alla frestelser att bygga mer än så.


Det verkar vara en väl spridd sjukdom det där

_________________
Magnus Thomé
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Oldman
Södermalm, Stockholm
Här sen Jun 2012
Inlägg: 217



Magnus Thomé skrev:
Oldman skrev:
då gäller det att hålla tillbaka alla frestelser att bygga mer än så.


Det verkar vara en väl spridd sjukdom det där


You bet!

_________________
Anders Eriksson

BMW X4 M40d
BMW 130i loaded
BMW M4 GTS
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 238


Trådstartare
Kul att tråden levt vidare!

Idag var det körning på Mantorp och det var andra gången med denna bil och min tredje gång på bana någonsin.
Det är ganska intressant vad man lägger märke till olika saker allt eftersom man slappnar av.
Första passet med M135an så tyckte jag den var hal i baken, mjuk i fjädringen och att man mest gled runt i stolen.
Idag fick jag till en bättre position i stolen och inför körningen hade jag också fått på Federal 595RS-R runtom, istället för bara fram som vid första körningen.
Vilken skillnad det blev...
Någonstans innan lunch började körningen flyta på väldigt bra allteftersom jag slappnade av mer och fokuserade mer på spårval och att försöka analysera banan, vilket då gjorde att jag faktiskt insåg hur ojämn banan är på Mantorp tex vid inbromsningen till Mjölbykurvan..
Att fjädringen skulle vara mjuk eller att stolen var kass var inget jag direkt tänkte på nu..
Det var väl bara inse att det ändå är mest min förmåga som bestämmer hur fort jag kommer runt banan, inte hur mycket grejer jag ordnat med bilen.

Kommer ha kvar M135an denna säsong men jag får ta och fundera lite under tiden hur jag ska göra framöver.
Som många har skrivit här så är det ju riktigt gött att ha en bil som är OK på bana, men också går att åka till/från jobbet med och även funkar för en ev semesterresa.
Idag har jag bara gjort mindre förändringar för att öka effekten, bättrat på bromsarna samt ökat på cambern fram till ca 2".
En smärre uppgradering av fjädringen skulle förhoppningsvis inte förstöra åkkomforten direkt, sen funderar jag på att prova och plocka ur baksätet.
Bilen är en 2-dörrars och jag avskyr dessutom att ha folk i baksätet..
Ökar det inte ljudvolymen märkvärt, så har jag sparat några kilo och även ökat lastförmågan lite

En snabb fundering, vad kan anses vara en "OK" tid på Mantorp för en glad amatör med en 2-hjulsdriven M135a?

_________________
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 37032

Forumägare
Forumägare

I brist på en riktig sittastillstol så hjälper det att se till att rullbältet låser sig och att man har det VÄLDIGT hårt åtdraget. Skjut bak stolen, ryck i bältet så det låser. Skjut fram stolen. Det ska sitta så hårt så att du har ett blåmärke på nyckelbenet när du kommer hem

_________________
Magnus Thomé
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 37032

Forumägare
Forumägare

Snömannen skrev:

En snabb fundering, vad kan anses vara en "OK" tid på Mantorp för en glad amatör med en 2-hjulsdriven M135a?


Kika här, du kommer se att det är väldigt spretigt med tider i olika sorters bilar, mycket sitter ju mellan ratten och stolen. Så det blir stor spridning beroende på om man kört bana någon enstaka gång eller gjort det i tio år liksom. Val av däck slår också ganska hårt på tiderna.

https://rejsa.nu/forum/loggdbtop.php?Bana=3

_________________
Magnus Thomé
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 238


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
I brist på en riktig sittastillstol så hjälper det att se till att rullbältet låser sig och att man har det VÄLDIGT hårt åtdraget. Skjut bak stolen, ryck i bältet så det låser. Skjut fram stolen. Det ska sitta så hårt så att du har ett blåmärke på nyckelbenet när du kommer hem

Tack för tipset! Ska prova det nästa gång.

Ang varvtiderna så var det ju inte alls bra att kika där..
Jag tyckte det började gå redigt fort nu på slutet, ändå verkar jag vara ca 10s efter en tid som sattes med en hyfsat likvärdig bil sett till vikt/effekt.
Det råkar dessutom vara din tid Magnus, som du satte med en M3 CSL, frågan är väl dock hur jämförbar bilen och din körning är med en annans

_________________
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 238


Trådstartare
Nu börjar det bli väldigt offtopic, men istället för att skapa en ny tråd kastar jag ut den här.

Finns det någon förarutbildning ni kan rekommendera?
Likaså vore det otroligt intressant att åka med någon som har bättre koll på läget och få se vilka linjer andra tar och vart man bromsar tex.

_________________
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 37032

Forumägare
Forumägare

Snömannen skrev:
Nu börjar det bli väldigt offtopic, men istället för att skapa en ny tråd kastar jag ut den här.

Finns det någon förarutbildning ni kan rekommendera?
Likaså vore det otroligt intressant att åka med någon som har bättre koll på läget och få se vilka linjer andra tar och vart man bromsar tex.


Många arrangörer har instruktörer på träffarna. Om man är lite ny på banåka så brukar det kunna ge ganska mycket faktiskt. Bavariaracing och GRC tex. Sen finns det en arrangör som döpt sina träffar till "avancerad förarkurs". Där har man betydligt fler instruktörer per antal deltagare och man blir coachad hela dagen. Mycket nyttig! Här hittar du dem https://rejsa.nu/Bankalender.asp?Year=on&Arrang%F6r=261

Det finns ytterligare flera möjligheter till förarutbildning på tex Mantorp, Sviestad med.mera.

_________________
Magnus Thomé
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 959



Magnus Thomé skrev:
I brist på en riktig sittastillstol så hjälper det att se till att rullbältet låser sig och att man har det VÄLDIGT hårt åtdraget. Skjut bak stolen, ryck i bältet så det låser. Skjut fram stolen. Det ska sitta så hårt så att du har ett blåmärke på nyckelbenet när du kommer hem


Ett annat tips är IKEAs halk-skydd för mattor. Kostar 40:- om jag minns rätt. Klipp till en lagom bit och sitt på i originalstolen när ni kör bana. Man halkar ingenting. Men saknar ändå lite sidostöd jämfört med riktig stol.

_________________
David Johansson
BMW 335i E92
Montegoblau
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1332747#1332747
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Oldman
Södermalm, Stockholm
Här sen Jun 2012
Inlägg: 217



Snömannen skrev:
Magnus Thomé skrev:
I brist på en riktig sittastillstol så hjälper det att se till att rullbältet låser sig och att man har det VÄLDIGT hårt åtdraget. Skjut bak stolen, ryck i bältet så det låser. Skjut fram stolen. Det ska sitta så hårt så att du har ett blåmärke på nyckelbenet när du kommer hem

Tack för tipset! Ska prova det nästa gång.

Ang varvtiderna så var det ju inte alls bra att kika där..
Jag tyckte det började gå redigt fort nu på slutet, ändå verkar jag vara ca 10s efter en tid som sattes med en hyfsat likvärdig bil sett till vikt/effekt.
Det råkar dessutom vara din tid Magnus, som du satte med en M3 CSL, frågan är väl dock hur jämförbar bilen och din körning är med en annans


Du kan absolut INTE jämföra din bil med en CSL. Det är i praktiken så nära en racebil man kan komma fast den väger en hel del. Och du kan inte jämföra en M2 med en M135i. Det är och ska vara skillnad mellan M-bilar och vanliga BMW. Dessutom är många av bilarna på listan modifierade mer eller mindre kraftigt.

Jag låg någonstans på 1,34 med min standard E60 M5. Gick som f-n på långa rakan och körde "nästan" jämnt med M3 GTS och CSLer (inte Magnus) och 1M (men om de var toktrimmade så var det svårt)

Vår race E36 M3 med S54 körde Alx (proffschaffis) på 1,25 tror jag (precis när den var ihopskruvad). Då väger den runt 1150 kg och har typ 350-360 hk.
De bästa racebilarna i BMW Cup klass Special har väl kört runt 1.21. E36 S54 och E92 M3

Vår race 130i (klass modifierad) med N52B30 ca 280 hk 1250 kg kör på 1,31
Racebilarna "Standard" E36-E46 med 2,5l motorer ligger runt 1,34-1,35

Den helt gatlegala BMW som jag sett som snabbast oavsett banor är Gabriel Wendels E36 som gjorde 1,27 för ett par år sen vet jag. Nu är bilen och han själv ännu snabbare. Men den ser inte så bekväm ut att köra till banorna
Den tokmodifierade Smiedmann M4an ligger på samma tider ungefär. Men vad har den kostat?

Så vad är kontentan av allt detta?
Ingen aning faktiskt. Mer än det som sagts tidigare.
Om du jagar tider så finns det inga genvägar. En racebil för 50-100 tkr kan du komma nedåt 1,32 kanske.
En för 200 tkr kan du komma ner till 1,26 kanske

En M2 ser du redan vad den kan göra för tid och där ligger väl standard M4 också kan man tro. En M135i kan du nog inte få ner på de tiderna utan att lägga ut kanske 100K vilket väl närmar sig en kostnad som att köpa en M2.

_________________
Anders Eriksson

BMW X4 M40d
BMW 130i loaded
BMW M4 GTS
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 37032

Forumägare
Forumägare

Oldman skrev:

Du kan absolut INTE jämföra din bil med en CSL .


Jag har ju inte lyckats komma ner i min CSL-tid ens med M2an. Än

_________________
Magnus Thomé
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Oldman
Södermalm, Stockholm
Här sen Jun 2012
Inlägg: 217



Magnus Thomé skrev:
Oldman skrev:

Du kan absolut INTE jämföra din bil med en CSL .


Jag har ju inte lyckats komma ner i min CSL-tid ens med M2an. Än


1,29.0 Är helt enkelt ruskigt snabbt även med en CSL. 1,30 är inte dåligt med en M2 heller. Båda är tunga som bly.

_________________
Anders Eriksson

BMW X4 M40d
BMW 130i loaded
BMW M4 GTS
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 238


Trådstartare
Oldman skrev:

Du kan absolut INTE jämföra din bil med en CSL. Det är i praktiken så nära en racebil man kan komma fast den väger en hel del. Och du kan inte jämföra en M2 med en M135i. Det är och ska vara skillnad mellan M-bilar och vanliga BMW. Dessutom är många av bilarna på listan modifierade mer eller mindre kraftigt.

Jag låg någonstans på 1,34 med min standard E60 M5. Gick som f-n på långa rakan och körde "nästan" jämnt med M3 GTS och CSLer (inte Magnus) och 1M (men om de var toktrimmade så var det svårt)

Vår race E36 M3 med S54 körde Alx (proffschaffis) på 1,25 tror jag (precis när den var ihopskruvad). Då väger den runt 1150 kg och har typ 350-360 hk.
De bästa racebilarna i BMW Cup klass Special har väl kört runt 1.21. E36 S54 och E92 M3

Vår race 130i (klass modifierad) med N52B30 ca 280 hk 1250 kg kör på 1,31
Racebilarna "Standard" E36-E46 med 2,5l motorer ligger runt 1,34-1,35

Den helt gatlegala BMW som jag sett som snabbast oavsett banor är Gabriel Wendels E36 som gjorde 1,27 för ett par år sen vet jag. Nu är bilen och han själv ännu snabbare. Men den ser inte så bekväm ut att köra till banorna
Den tokmodifierade Smiedmann M4an ligger på samma tider ungefär. Men vad har den kostat?

Så vad är kontentan av allt detta?
Ingen aning faktiskt. Mer än det som sagts tidigare.
Om du jagar tider så finns det inga genvägar. En racebil för 50-100 tkr kan du komma nedåt 1,32 kanske.
En för 200 tkr kan du komma ner till 1,26 kanske

En M2 ser du redan vad den kan göra för tid och där ligger väl standard M4 också kan man tro. En M135i kan du nog inte få ner på de tiderna utan att lägga ut kanske 100K vilket väl närmar sig en kostnad som att köpa en M2.

Tack för ett riktigt bra svar!
Egentligen jagar jag inte tider på det sättet, men det är alltid kul att veta hur långsam man egentligen är
Det viktigaste är väl ändå att man har kul och utvecklas känns det som..

bmw-dj - Tack för tipset, ska kika på det med!

En annan fundering kring bromsar på Mantorp..
Har Ferodo DS2500 belägg fram, original bak, samt Motul racevätska.
Jag upplever ett skumt fenomen som gör att jag har lite svårt att lita på bromsarna ibland.
I en böj tex innan långrakan, kan jag bromsa fullt och upptäcka att pedalen sjunker märkbart medans bromsarna tar fint.
När jag sedan kommer till långrakan så är jag då lite nojjig och släpper av tidigt och testar bromsarna, för att märka att de då helt plötsligt tar direkt jag rör vid pedalen.
Sen kan de variera sådär, helt oberoende om jag kör nedkylningsvarv, har kört 5varv attack eller just kört ut på banan.
Är det helt enkelt en effekt av att Mantorp är så ojämn och det är effekten av ABS'en jag känner eller är det BMW's system som ska "förbereda" bromsarna vid en ev olycka?
Är det något som ni andra upplevt på Mantorp?

_________________
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
NIzmo
Söderköping
Här sen Jun 2007
Inlägg: 398



Ang. bromsarna kan det ju vara pga att när du svänger innan chikanen rör sig allt så bromskolvarna backas en aning och det sen upplevs som lång bromspedal men på rakan håller dom sig på plats och känns bättre.

Kallas "kick back" eller nått sånt har jag för mig och är ett vanligt fenomen.

Tempen kan ju även spela in men borde inte bli sån skillnad på den sträckan, kör själv Ferodo ds2500 på min bruksbil och bettet är ju märkbart bättre efter uppvärmning av bromsarna.

_________________
Daniel Ollikkala
200sx rs13 - Mantorp 1:34.56 (2011) Sviestad 1:05.15 (2012)
Honda Civic Type-R - Mantorp 1:34.293 (2018) Sviestad 1:05.67 (2019)
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5779



En bild från vardagen med att köra bil på Ringen...
Smidigt med liten banbil och ingen trailer, lättare att hitta parkeringsplats när man är på utflykt genom Moseldalen


_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Westfield på bana, förr var det Opel Speedster #0004
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 238


Trådstartare
NIzmo skrev:
Ang. bromsarna kan det ju vara pga att när du svänger innan chikanen rör sig allt så bromskolvarna backas en aning och det sen upplevs som lång bromspedal men på rakan håller dom sig på plats och känns bättre.

Kallas "kick back" eller nått sånt har jag för mig och är ett vanligt fenomen.

Tempen kan ju även spela in men borde inte bli sån skillnad på den sträckan, kör själv Ferodo ds2500 på min bruksbil och bettet är ju märkbart bättre efter uppvärmning av bromsarna.

Har försökt googla lite men inte hittat något på "kick back".
Kan hjulen verkligen göra så allting kring skivan flexar och kolvarna backas?

Vad tror ni om att det är beläggen det är fel på?
Skrev samma fråga på ett annat forum och där menar de på att DS2500 inte alls är lämpliga belägg för min bils effekt och vikt..

_________________
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Commodåren
Kekkosslovakien
Här sen Jan 2017
Inlägg: 169




_________________
Kai Anttila
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 238


Trådstartare
Commodåren skrev:
Tror att det är det här som avses: https://nasaspeed.news/tech/brakes/pad-knock-back-what-it-is-how-it-ha . . . .

Tack för länken!
Det där var VÄLDIGT intressant, inget jag hört talas om tidigare.
Men nu när jag läst igenom det så låter det högst troligt faktiskt..

_________________
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 37032

Forumägare
Forumägare

Det stämmer att DS2500 inte är ett supertåligt banbelägg för tyngre bilar. För lättare bilar räcker det väldigt långt men på en effektstark tung bil med rdäck och hård körning är det klart tveksamt.


Hade dem på min Twingo RS, där funkade de perfekt

_________________
Magnus Thomé
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 238


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Det stämmer att DS2500 inte är ett supertåligt banbelägg för tyngre bilar. För lättare bilar räcker det väldigt långt men på en effektstark tung bil med rdäck och hård körning är det klart tveksamt.


Hade dem på min Twingo RS, där funkade de perfekt

Hum okej..
Vad skulle du rekommendera till en såpass tung bil då?

Samt har du märkt av beteendet med bromsarna som jag beskriver, på din bil?

_________________
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
En nybörjares bilfunderingar..
2 besök senaste veckan (46333 totalt)
<<   1, 2, 3, 4   >>


Stöd Rejsa.nu genom att hälsa på hos annonsörerna för att se vad de har att erbjuda. Se alla annonser här > >