Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Renault Clio Sport "minibaguetten" Au revoir!
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
5 besök senaste veckan (33943 totalt)
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Igår blev det en kort sväng till jobbet och tanken var att det skulle ta en typ halvtimme men som vanligt när kontorspersonal försöker sig på verkstadsjobb vad det än är drar det ut på tiden. Nu är jag snart 50 bast och jag känner mig själv och hade givetvis budgeterat med extra tid.

Det jag gjorde var föga rejsamässigt och knappt godkänt att skriva om men bilen torkare har gnisslat och gnekat länge och det visade sig vara hela länkaget som var helt slut i bussningarna. Ett besök på Returbilen i veckan för att kika på en nyinkommen Clio slutade med att jag åkte därifrån med ett torkarlänkage. Det finns tydligen en uppsjö olika men detta var iallafall ett Valeo precis som mitt.

Nåja efter en hel del om och men så fick jag bytt länkaget, det såg dock helt annorlunda ut och från början var jag tveksam men det visade sig passa perfekt. Nu är iallafall länkaget nästintill glappfritt och framförallt tyst vilket är skönt.

Utöver allt annat som skall göras har 2 saker dykt upp, när kamremmen byttes var delar av fronten av och sedan dess är huven omöjlig att öppna utan att hålla i spaken och samtidigt lyfta huven, den behöver alltså någon form av enkel justering.

Airbaglampan lyser typ konstant nu sedan vi rotade runt med ratten, kabeln vi lödat motståndet på är ingen vanlig kabel och väldigt tunn, jag funderar på om man kan löda på motståndet lite tidigare längs med vägen till nån styrenhet och förhoppningsvis ha en bättre kabel att löda på, här skall jag luska vidare lite i frågan.
Men det var väl allt om inget egentligen och det är väl lite jag i ett nötskal, massa snack och alldeles för lite verkstad ;-) Men det känns gott och skriva lite om bilen och känna att nu är jag klar med FAS 1 och nu vågar jag satsa lite på bilen. Nu är det mer en ekonomisk fråga än annat.

Ps ja jag vet att någon tidigare ägare varit VÄLDIGT glad för sin spann med gul färg och kladdat ner lite överallt och så även på motorkåpan och den SKALL på något vis göras vid. Bäst är ju ändå hur han målat bromsoken genom att spraya in gul färg på ok, belägg, skivor , bromsrör osv.. Sådär seriöst men bilen var som sagt HELT sönderstylad vid inköp. Ds.


_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010
Inlägg: 904



thumbs up thumbs up thumbs up

Kul att det snurrar på och att motorn går som den skall nu. Angående motorkåpan. Om du inte gillar färgen så är det ju bara att kasta bort skiten. Det enda det tillför är ju vikt

God Jul

_________________
Fredrik Hård
Clio Sport 172-02
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Bra och enkel ide om kåpan Fredrik!


För övrigt så vill jag ha bilen svänggladare och jag tänkte börja med något som trevligt som negativ camber
Vad säger folket om att göra det enkelt och köpa färdiga camberbultar typ dessa och smacka på
http://shop.forza.se/bussningar-polyuretan-efter-bilmodell/renault/cli . . . .

Isåfall är det rimligt att köpa till båda axlar eller vad är det som gäller på dessa? Bilen skall alltså bruksas så det får inte bli för extremt men ändå trevligt liksom.

Sen funderar jag på bromsskivor runt om, är det alltid så att man köper skivor med inbyggda hjullager och ABS krans och gäller det bak som fram?

Jag är tacksam för input från er med rutin då jag är HELT rudis på fransmän och fwd

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Dom däringa camberbultarna ser ju att ha riktig offset på centerdelen till skillnad mot en annan vanlig variant där mittendelen är i linje med bulten men att det är excenteruttag precis där bulten går igenom spindels fästhål.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=829

_________________
Magnus Thomé
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Jag fick iallafall klart för mig att det inte är camberbultar bak utan camberplates. Jag ser så mkt framemot att få bilen svänggladare och minimods som detta är klart trevligt.

Var köper man dessa grejor med fördelaktiga priser men med bibehållen kvalitet?

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Johan Sjöström skrev:
Jag fick iallafall klart för mig att det inte är camberbultar bak utan camberplates. Jag ser så mkt framemot att få bilen svänggladare och minimods som detta är klart trevligt.

Var köper man dessa grejor med fördelaktiga priser men med bibehållen kvalitet?


http://www.pure-motorsport.co.uk

Skivor fram bytes separat från hjullager, abs krans på drivaxeln.

Bak köpes i regel kompletta med lager och abs krans. Men lagren går att köpa löst även om de inte officiellt saluförs.

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Jaha här var det tystare än i graven, något som var helt otänkbart för några år sen då munlädret gick så dert glödde på den här gubben, vad hände då? Massor, pengar, tanter företag och annat som tar på nerverna, en del av er vet säkert PRECIS vad jag menar ni andr afår fundera nån mikrosekund...

Nåja liiite händer det nu iallafall, huruvida det bara är något dödsryck eller inte får väl framtiden utvisa men JAG tror det är lite mer än så faktiskt..

Det kommer att ske lite förändringar i min vagnpark, inte så att något svängglatt försvinner men det kommer med stor sannolikhet att placeras en bil på lite sydligare breddgrader och det betyder att denna lilla baguetten plötsligt blir befodrad från trevlig pendlarbil till pendlarbil med svängglada ambitioner plus, pluset får väl vara det att skall det köras bana i Sverige får minibaguetten agera fordon och det känns ok.

Det blir inte 1 trackday i veckan utan det blir lite lugnare tempo, det finns inte pengar till ett 100% deltagande i denna världen utan det får bli en kompromiss som i så mycket annat.

Följande saker är gjorda.

Jag har köpt hem camberbultar till bilen och dom skall monteras i samband med lite annat.
Nya skivor fram
Nya skivor bak med hjullager och ABS krans.
Nya belägg original från Textar bak
Nya belägg fram EBC yellowstuff.

Gällande beläggen virrar en del av oss säkert på huvudet men jag är beredd att ge dom en chans på denna lite lättare bil som primärt skall ta mig från hemmet till jobb o tillbaka. Jag har vänner som kört flera långlopp med sin franska loppa där detta fungerat utmärkt så ja gär beredd att chansa och jag VET hur många som är missnöjda så det är en chansning..

Nya däck och även här är det en lite kompromiss mellan kostnad och kvalitet, Däcken jag har beställt är Nankang NS2-R i dimensionen 195/50/15 och det är kanske inte världens vanligaste däck på en svängglad pendlarbil men vi får väl se hur det blir, jag är beredd att ta vissa saker för att få en rolig bil, jag skiter tillexempel i om det gnisslar från bromsar, om det bullrar från däck eller om bilen är högljudd osv..

Det första som skall göras nu är att demontera mina främre ok och få dom avdragna bromsnipplarna urborrade och sedan i med nya nipplar och blästra oken och sedan på med lite färg. Den hemska gula pimpkulören är inget jag någonsin kommer att sakna. När det är gjort blir det montering av camberbultar och bromsar fram.

Nästa steg blir att montera nya bromsar bak. och det är väl lite mer bolt on men oken skall av och blästras/målas även här.

Lite längre fram skall även nya tändkablar köpas inte då den går lite ojämnt, inte alls så det stör men den kan nog gå lite renare med nya tändkablar eller tändkasett.

För övrigt levererar bilen enligt planen och skänker mig glädje varje dag.

När bromsarna runt om är ok skall det bytas bromsvätska och det skall bli skönt då delar av den är gammal och bromsarna inte är underhållna på ett tag känns det som. Jag kommer att hålla i någon lite roligare bromsvätska men inget extremt alls.

Men för övrigt var detta nog allt, bilder och uppdateringar kommer men just nu är det inget att visa upp för andra än er som "like it dirty"

Ps vet någon vad det är för gänga/nippel som sitter på dom främre bromsoken på minibaguetten så hojta gärna till! Ds


_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Igår fick bilen en stunds Fransk massage

Det blev nya skivor och belägg bak, jag valde ju skivor med integrerade hjullager och ABS krans vilket var oerhört smidigt att byta. Dock blev det ingen blästring och målning av oken men det får komma framöver.

Vi strulade lite med clipsen som sitter i ovankant på beläggen och fick inte till det på ena sidan men nu vet jag vad vi gjorde fel och det skall fixas asap.

Bromsarna har hela tiden levererat fast det ser för jäkligt ut och nu är rumpan klar, på med grejorna fram och dom lite roligare beläggen så tror jag det blir skitbra som en daglig busbil.

Efteråt tog jag en provtur och givetvis blev man haffad av bylingen som egentligen bara ville titta lite på min läckra hothatch då han var trött på sin 5-600 hästars musse



Bon voyage!

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Inga jätteuppdateringar här inte men det går sakta framåt.


Mina däck ligger i skuffen och väntar på att bli monterade men vädergudarna öser ju fortfarande ner lappmögel varannan dag så än så länge är jag glad att det sunda förnuftet har fått råda och inte rejstarmen :-)

Idag demonterade jag dom främre bromsoken som skall få sina brustna luftningsnipplar urborrade. Det var otroligt smidigt och allt släppte som om det varit av förra veckan.

Beläggen var sopslut och det skall bli skönt med nya skivor och belägg även fram. Tanken är att imorgon åka iväg och få pressat lite nya bromsslangar fram när vi ändå är igång liksom.

Förhoppningsvis blir oken klara i dagarna så jag slipper köra Berlingo mer än nödvändigt. Jo det är förvisso en fransman men en bra bit ifrån en Clio Sport om jag säger så hahaha...

Au revoir!


_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

När det blir dags för banträff, vilken bil blir det då? Ska du köra lyxvarianten med en räserbil parkerad vid varje världsbästa bana, typ Ringen och Ringen?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Just nu är det lite mycket,

En "rejs"compact som skall fixas lite och avyttras
En brukscompact som skall fixas och avyttras
En Clio som skall fixas och avnjutas
En rejscompact som skall fixas och flytta söderut

Så det här med trackday får nog bli en annan gång :-)


Förhoppningsvis blir det några varv med S50 Compacten på ringen när vi åker ner med den i slutet på Maj. Det ser lovande ut med öppettider osv iallafall.

Här hemma får Minibaguetten agera svängglad kärra och vi vet båda att små hothatchar behöver inte skämmas allt för mkt för sig. Lägger man med faktorn smile per satsad krona ligger Clion bra till.

Jag hoppas du och din vapendragare Janne dyker upp även i sommar så vi får ta en repris på provkörning OCH maten.

Peace brother!

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Idag fick jag tillbaka oken efter att dom borrat ur mina brustna nipplar, trevligt nog hade dom monterat nya nipplar och dom bekräftade att dom trycktestat och det höll tätt. Imorrn blir det lite fritidspyssel på jobb.

Blästra ok och okhållare
Måla sakerna med någon vettig färg
Byta skivor
Byta belägg
Byta bromsvätska

Njuta av fräscha bromsar som jag vet kommer att duga mycket gott till ändamålet. Det enda jag velat få till som jag förstått är lite mekk på denna är bromskylning. För även om bilen är lätt så är inte bromsarna överdimensionerade precis...


_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Då var 2 stunder i verkstaden avklarade och minibaguetten har fått fina bromsar även fram.

Oken kom tillbaka men nya fina nipplar, demonterade även okhållare och blästrade rubbet på jobb. målade sedan grejorna svarta och fixade till glidpinnar och gned lite på bultar och gängor så allt mådde bra.

På med nya skivor och nya belägg (Gula EBC och jag lovar att rapportera om dess kvalitet då jag själv är skeptisk) Dom gamla grejorna var snällt sagt slut och det känns bra med nya grejor runt om nu.

Monterade även dit nya fina stålomspunna slangar. Tanken var att montera camberbultar men det satt tydligen redan på plats ;-)

Ny bromsvätska och ny servoolja och bettan är lyckligare än på länge. Så fort snön bestämt sig för att hålla sig bort blir det på med mina nya Nankang NS2-R och en hjulinställning.








_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
En vecka har gått med nya beläggen som alltså blev EBC Yellowstuff och nej jag har inte ens pressat dom men tänkte ge er ett kort spontant utlåtande om det första intrycket. Bilen har 170hk och väger 1100kg

Originalbelägg bak och yellowstuff fram, nya skivor runt om, små nya solida skivor bak och små nya ventilerade skivor fram.

Gnissel: Nada
Damm: För tidigt
Bromsvverkan kall: HELT OK
Bromsverkan varm: HELT OK
Bromsverkan efter 600 varv på knutani hårt tempo: OKÄNT

SÅ än så länge känns det mkt bra, givetvis har jag ingen aning om hur dom är när dom pressas, hur länge dom håller och hur dom låter/dammar när värmen kommer.

Fortsättning följer.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Fredags kväll och middag och ett glas rött stod för dörren..

"pliing" sa det på messenger, jaha vad nu tänkte jag och for ivög för att kolla som vanligt.

Det var en förfrågan om jag kunde agera instruktör på Ring Knutstorp under lördagen, massor med körning utlovades.

Compacten var garagerad, Minibaguetten full av skräp och totalt oförberedd på detta men ok jag tackade ja och började fundera på hur tusan detta skulle gå. Ok där fanns däck och bromsar men allt annat hade jag inte börjat se över än, framvagnen var orörd, en hjulinställning hade behövts och föraren var väldigt orutinerad på felhjulsdrivet..

Nåja det blev lördag och bilen var tömd på skräp och en hjälm och lite annat lastades in istället. Bilen hittade konstigt nog upp till knutan själv nästan som om den varit där förut även om jag är tämligen säker på att så inte är fallet.

Ett trevligt förarmöte klarades av och jag konstaterade kvickt att restaurangen fått sig ett coolt lyft av Lucys som numera huserar där. Jag insåg oxå att det var mycket bilar och en skön mix men som ensam instruktör misstänkte jag det skulle bli lite åktid så att säga.

Jag hade ett eget litet mötet med dom mest oerfarna/orutinerade deltagarna där vi gick igenom lite säkerhet, gentlemmanracing och banans olika partier.

En åksjuketablett senare var det dags att ta mig an mitt uppdrag och så pågick det mest hela förmiddagen. Som vanligt tyckte jag det var himla skoj att få hjälpa till och se folk utvecklas. Dessvärre blev jag av någon anledning åksjuk trots tablett vilket gjorde åkande lite besvärligt, vänligt nog hade det lagts in pauser mellan turerna så jag fick lite andrum vilket funkade bra.

Baguetten stog hela fförmiddagen då jag mådde tjyvtjockt och hade att göra.

Lunchen var efterlängtad då jag hoppades den skulle få mig att må bättre, även om burgaren med alla tillbehör var galet bra och ett stort lyft mot maten förr så mådde jag sisådär.

Nåja jag var i stort sett ensam på banan under lunchen så jag passade på att ta några varv med bettan.

Jag konstaterade lite saker ganska snabbt och det var väl mest negativa saker men det är alltid svårt att komma från en mer effektstark mer dedikerad bil till en liten mer gatbilisch.

1. vridmoment var tusan var det någonstans
2. bilen kändes mjuk i drivlina och framvagn på nåt vis
3. Något tog i när jag svängde lite extra, jag gissar på att däcken tog i typ innerskärmen.
4. Man var tvungen att varva massor för att något skulle hända och det glömde jag..

Mina nankangdäck och EBC beläggen skämdes inte för sig den stunden jag var ute ( en kvart inte mer)
Jag svängde av ganska fort men fick mig iallafall en bild av att jag har en bit kvar och kanske kanske jag kan ha skoj i den här på banan om jag tänker på att den mer roliga bilen står reda vid en annan bana söderut...

på eftermiddagen fortsatte instruerandet och det blev några enstaka varv till med en patient i min baguette för att förtydliga ett par partier av banan.

dagen som helhet blev mycket lyckad, massor med körning för alla deltagare, inga incidenter och vad jag kunde se mycket skötsamma deltagare.

Det blev lite medåkning i Compacter, M2:or, M3:or någon 997 och en del annat. Jag har sagt det förut och säger det igen, en välpreppad 997 GT3 eller GT3RS är helt underbart. Ett par fingrar och några tår hade jag lätt offrat för en sådan.

Baguetten behövde väl inte skämmas för sig då det var en sönderstylad ganska ovårdad bil som saknat riktig omvårdnad förr, det får ta lite tid att få ihop den på rätt sätt osv. Jag klagar inte på bilen iallafall.

Åtgärdslista finns mentalt och det får bli så sakta då det finns ytterligare en bil som kräver uppmärksamhet.

För övrigt så var det en trackday arrangerad av MS-R med Michael och Miriam och allt flöt på helt smärtfritt hela dagen. Bokar man i god tid är det grymt bra priser på deras event och jag kan med MYCKET gott samvete rek deras trackdays!



_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
cjd187
Köping
Här sen Maj 2008
Inlägg: 10



Underbar läsning thumbs up

För mig är dessa sammanfattningar minst lika viktiga som själva byggprojekten.

Du har ju dessutom en skön berättarstil!

_________________
Carl-Johan Dömstedt
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Tack Carl-Johan det värmde, trodde ett tag att det var nåt fel på tråden så tyst det var.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Efter en lång dag på jobb vad kan få en att koppla av bättre än lite mek med entusiastbilen? Placeboeffekten skall inte underskattas men nog lät det som den gick lite jämnare. Vi får väl se om dom små misständningarna finns kvar enligt diagnosen på måndag. Den ena tändspolen har det ju stått vatten i men det är gammalt, hur gammalt vet jag dock inte.







_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
mats757
Hedemora
Här sen Okt 2009
Inlägg: 72



Johan Sjöström skrev:
Efter en lång dag på jobb vad kan få en att koppla av bättre än lite mek med entusiastbilen? Placeboeffekten skall inte underskattas men nog lät det som den gick lite jämnare. Vi får väl se om dom små misständningarna finns kvar enligt diagnosen på måndag. Den ena tändspolen har det ju stått vatten i men det är gammalt, hur gammalt vet jag dock inte.



Jag har också haft problem med vatten i en tändstiftsbrunn. Man ska inte motortvätta!!!
Trots noggrann rengöring av tändhatten så var det en liten kolstrimma kvar inuti tändhatten som det blev överslag i. När jag böt tändkabelsatsen gick den normalt igen!

Mats

_________________
Mats Lind
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Idag har jag kört några mil mellan hem o jobb och jobb och hem och jag tycker mig känna att bilen går jämnare och inte lika rått som tidigare. Det är svårt att avgöra om det är placebo eller ej men jag tror jag har rätt för mig. Så fort grannverkstan på jobb är tillbaka (måndag) så skall vi köra en diagnos och se om misständningarna finns kvar.

So far so good!

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Rätt bana för bilen!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Renault Clio Sport "minibaguetten" Au revoir!
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
5 besök senaste veckan (33943 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande