Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Lite om understyrning.
7077 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 37108

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Det är inte helt ovanligt att höra från någon som nyligen börjat testa bankörning "jag måste bygga om min bil med pryttel x och pryttel y för den understyr så mycket". Även om en Audi med motorn framför framaxeln och en Porsche med motorn bakom bakaxeln beter sig olika så är det IMHO ofta förarens körteknik som avgör detta mer än bilen, om man är lite novis.

En liten kort text och en liten kort film med bäring på ämnet:

http://jalopnik.com/how-to-fight-understeer-every-drivers-enemy-with-f . . . .

_________________
Magnus Thomé
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 16126



"Abuse understeer" är väl en term som förekom här för "ett tag" sen...

Sugdieselcaddy eller Berlingo fungerar finfint runt Kinnekulle, i kurvorna iaf .
Möjligen kan det vara den lösa brandsläckaren där bak som gör att laddningen hålls på en lagom nivå, men det funkar för att visa spår till nybörjare.

Börja med att köra fort i kurvorna, rakorna och inbromsningar kan man fundera över långt senare (men mjukbromsningar bygger mer värme så bromsa hårt, men inte så förbenat sent).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 37108

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Niklas Falk skrev:
"Abuse understeer" är väl en term som förekom här för "ett tag" sen...

De utrycke hitte ju ja på

_________________
Magnus Thomé
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Lite om understyrning.
7077 besök totalt


Stöd Rejsa.nu genom att hälsa på hos annonsörerna för att se vad de har att erbjuda. Se alla annonser här > >