Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Varvräknare? Allvarligt?
1, 2, 3   >>
6 besök senaste veckan (32211 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Allvarligt talat, tittar någon över huvudtaget på varvräknaren? Jag gör det inte. Varken på bana eller gata. För att inte tala om i slalom

Jag kan förstå shiftlights i riktigt riktigt snabba tätväxlade bilar. Men varvräknare... Näää. Det har jag öron till. Så utifrån hur jag fungerar så förstår jag inte varför det sitter centralt placerade varvräknare på alla bilar. Är det mig det är fel på?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Magnus Thomé skrev:
Allvarligt talat, tittar någon över huvudtaget på varvräknaren? Jag gör det inte. Varken på bana eller gata. För att inte tala om i slalom

Jag kan förstå shiftlights i riktigt riktigt snabba tätväxlade bilar. Men varvräknare... Näää. Det har jag öron till. Så utifrån hur jag fungerar så förstår jag inte varför det sitter centralt placerade varvräknare på alla bilar. Är det mig det är fel på?



riktigt snabbväxlande bilar har ju numera beep i örat så funkar ju F1orna....

men nej... under snabbkörning så använder iaf inte jag heller varvräknarn..... det mer hörs och framförallt känns i kroppen ...... däremot när man kör in sig på en ny biltyp så kan man titta lite för att få koll hur olika varv låter/känns....

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Fredrik - SLC skrev:
...... däremot när man kör in sig på en ny biltyp så kan man titta lite för att få koll hur olika varv låter/känns....

Är det inte det man har varvstoppet till

_________________
Magnus Thomé
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



Magnus Thomé skrev:

Är det inte det man har varvstoppet till


Varvstopp är för tondöva som inte hör maxvarvet komma

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
964RS skrev:
Magnus Thomé skrev:

Är det inte det man har varvstoppet till


Varvstopp är för tondöva som inte hör maxvarvet komma

Jamen faktiskt allvarligt så är det väl så? Kan inte vara många som INTE hör när det är dags.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



Fler än man tror, och man får hoppas att dom inte sitter och stirrar på varvräknaren och kör in i något dom inte sett. Men som Fredrik skriver så är det rätt bra när man lär in sig på en ny bil.

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Handuppräckning ni som inte tittar på varvräknaren!


_________________
Magnus Thomé
Citera
Exit

Här sen Maj 2008
Inlägg: 1728



Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 1596



Körde på Kinnekulle idag, kollade på varvräknaren för att veta när jag ska växla på rakan.

_________________
Tobias Bollmark
R-Däck.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Tobias Bollmark skrev:
Körde på Kinnekulle idag, kollade på varvräknaren för att veta när jag ska växla på rakan.


Bullrar bilen i övrigt för mycket eller har motorn inget tydligt karakteristiskt ljud som ledning till växling? Eller nåt annat?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Christer Johansson
Nora
Här sen Feb 2011
Inlägg: 168



Kollar aldrig. Den ingår liksom i sportpaketet för döva

_________________
Christer Johansson
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 1596



Magnus Thomé skrev:
Tobias Bollmark skrev:
Körde på Kinnekulle idag, kollade på varvräknaren för att veta när jag ska växla på rakan.


Bullrar bilen i övrigt för mycket eller har motorn inget tydligt karakteristiskt ljud som ledning till växling? Eller nåt annat?




Tror det mest handlar om att jag inte kört nån som helst bana ochväxlat på det här sättet i denna bilen förens idag. Min racemiata varvade mkt mer, så då tappade den vridet innan varvstoppet. Så om jag bara skulle lyssna skulle jag nog lära mig, men då skulle det bli mkt träffa varvstoppet innan dess, och varvräknaren är ju där så bara att titta, inte så jobbigt

_________________
Tobias Bollmark
R-Däck.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Då hamnade det ju egentligen under "bra när man lär in sig på en ny bil" thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Haha, när jag läste första posten tyckte jag "det är klart jag kollar". Men när jag läste vidare så kom jag på att det gör jag inte så mycket på bana, ibland händer det. Jag växlar vid vissa punkter på en bana, även när jag sätter ut punkterna är det inte säkert att kollar varvräknaren .

Tror min första reaktion är för att jag använder den mer på gata.

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10114



När jag kör banbil så använder jag den för att se om jag tappat eller minskat på vissa punkter på varvet. På bilar utan hastighetsmätare är det givet, men även när det finns så är ju skalan större på varvräknaren. Lite fattigmans sektorträning.

_________________
Anders Hansson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
sweanders skrev:
När jag kör banbil så använder jag den för att se om jag tappat eller minskat på vissa punkter på varvet. På bilar utan hastighetsmätare är det givet, men även när det finns så är ju skalan större på varvräknaren. Lite fattigmans sektorträning.
Jag brukar istället ha koll på var jag växlar längs rakan för att veta om jag fick bra utgångsfart ur kurvan. thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18536



sweanders skrev:
När jag kör banbil så använder jag den för att se om jag tappat eller minskat på vissa punkter på varvet. På bilar utan hastighetsmätare är det givet, men även när det finns så är ju skalan större på varvräknaren. Lite fattigmans sektorträning.


+1

Dessutom har jag hittils inte kört en bil på bana där man inte har hur mycket tid som helst på sig att kolla runt på panelen när man kör. Så ja, jag kollar varvräknaren ganska ofta, mest för att kolla så örat stämmer, vore ju trist om man råkade växla för tidigt.
Dessutom är det bra att kolla när man växlar ner, för att se så man inte växlar för tidigt och stressar grejerna i onödan.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17302



Det är för brett vridmomentsområde i moderna bilar. Det går fort även med feltimade växlingar.
Jag lånade ut min Civic TypeR till en okänd tjej på Mantorp och hon borde ha tittat på varvräknaren eftersom hon studsade mot varvstoppet på trean en stund tills jag bad henne växla upp.

På motorcykeln använder jag shiftlight, men det är för att jag är ovan.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19425



Shiftlight som tänder vid 7, sen är det känsla/timing för att undvika stoppet vid 7,8.
Att dioden är riktad i rutan och reflekterar rätt i ögat gör att jag slipper kolla ner.
Att lita på örat blir förvirrade när andra bilar runtomkring låter mer.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Att lita på örat blir förvirrade när andra bilar runtomkring låter mer.


Ah! thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Ni med förvalda växlingspunkter
Om ni byter till annan diameter på hjulen eller byter utväxling; växling på samma punkt då?

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Varvräknare? Allvarligt?
1, 2, 3   >>
6 besök senaste veckan (32211 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande