Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
VW 1303 -75 Blue Carbon
1, 2, 3 ... 16, 17, 18   >>
40 besök senaste veckan (170706 totalt)
Frallan2
Hörby
Här sen Sep 2006
Inlägg: 876


Trådstartare
Ja då ska vi se om jag kan lägga in lite information om min relativt ny inköpta (nov 05) bil från Hazze Lindholm.
Jag kallar den Blue Carbon pga den goa blandningen av Porsche RS blått och klar kolfiber.
Sist den kördes var 99 i Toyo beetle cup.
Jag ska själv köra både gata och minst 1 gång om året på Knutstorp.
Eftersom jag är gammal dragracer så kommer jag nog att besöka Meca dragway oxå.
Brett användningsområde.
Hazze byggde en stabil bil med fina modifieringar i form av de grundläggande hjulupphängings uppdateringar osv.
Ska försöka lägga in bilder och beskrivande text. Kanske inte allt idag men det kommer.
Växelådan är bytt till en 091/002 hybrid från en buss med Peloquin torsendiff.
Täta lägen 1-2-3 med överväxel 0.70 på fyran. 4.57 slutväxel.
930 drivknutar inne och ute.
Motorn är en TIV på 2732cc. Borde ge minst 200 hk och i bästa fall 250 hk runt 6500-7000 varv.
Eventuellt så besiktigar jag med en snällare T1 motor.
Provar med en bild, om det funkar, så kommer mer.

Tycks funka. Då provar vi med en motorbild.

oj den blev lite stor. då tar vi en bilbild till.
Det mesta i klisterlappar och text är rensat. Den ska ju ut på gatan och inte vara en reklampelare.

Hjulupphängning fram från golf

Mullig drivaxel som jag planerar att beställa inom kort. Alltid drömt om hålborrat.

Lite kolfibergodis. Sjukligt dyra och sparade någar gram men dom är fräcka. Så är det med en del grejor på den här bilen. Mer bling än nyttigt men jag tycker det ger en fräck helhetsbild i alla fall.

Stor förgasare från USA med 61 mm i spjället. Mer dragracing än bana men sån är jag. Tycker den var fräck. Ska nog funka även om jag måste suboptimera med små halsringar.

Nog om detta nu.
Mer en annan dag.

_________________
Fredrik Reichel
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1678



Nice.

Nu måste du ju berätta vad den väger också .

_________________
Markus Ålind
Citera
Frallan2
Hörby
Här sen Sep 2006
Inlägg: 876


Trådstartare
Vägde 780 kg med Hazze i den raceklar.
Med min motor och växellåda så blir det nog 800-820kg.
I värsta fall mer då jag vansinnigt nog funderat på lite matta på golvet ochså.
Sedan förvinner det lite ofjädrad vikt när jag byter från plåtfälgar till OZ ultraleggera.
2008 massa kilo minus till när det blir hela CF dörrar.
Vi får se.
Först ska den köras.

_________________
Fredrik Reichel
Citera
Frallan2
Hörby
Här sen Sep 2006
Inlägg: 876


Trådstartare
Blev inspirerad så här kommer två bilder till.
Älskar min kolkevlar stol.

oxå en bild unedr luckan fram.

_________________
Fredrik Reichel
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7705



Riktigt fet!

Stor tumme upp!

/Erik

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
BMR
Trelleborg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 437



grymmt fin bil

vad har du för bakvagn, stavar, mm. eller?

_________________
Krister Malm

BMW 540iA Touring -94
Chrysler Neon -98
Opel Rekord -66
Citera
hsv2
Sverige
Här sen Feb 2007
Inlägg: 1

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Skall den användas någon gång eller bara fotas
Hsv2

_________________
Lars Jacobsson
Citera
Frallan2
Hörby
Här sen Sep 2006
Inlägg: 876


Trådstartare
Min bäste vän HSV2, eftersom jag har namnet BF (dvs Breflabb) i vissa slutna kretsar, och du nu utmanar mig öppet, så blir ju nu detta offentlig information. Why not?

Förklaring:
Jag har allstå i 7 år utmanat mina kompisar om att jag kommer köra ifrån dom allihopa på Knutan med en så enkel bil som en 70 tals VW bubbla.
Vi träffas årligen där och det blir inte lätt. Ac Cobra Big block, Lola T70, Banracing 911 osv....
Jag gjorde ett försök för tre år sedan i min andra -67 bubbla....det blev inte så bra.
En dag ska jag i alla fall ge grabbarna en bra utmaning.

Du HSV2, eftersom du går ut offentligt, lägg upp lite bilder själv.
Du kör ju manligt både på Knutan och till jobbet året runt.
Men visst är det kul att fota och lägga ut på nätet. Lätt egocentriskt.

Här kommer info om bakvagnen.
Trummor är numera skivor.
Torsionsstavarna är stumma 30 mm och Bilstein dämparna är direkt från Toyo banracing körningen.
Bärarmarna ställbara i höjd med enkel skruv.


_________________
Fredrik Reichel
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



Jezzesss!! Vilken kärra!! thumbs up

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Frallan2
Hörby
Här sen Sep 2006
Inlägg: 876


Trådstartare
Den äldre bubblan, min gamla -67.
Här i senaste skepnaden men inte så kvick som min mun och tunga lovade.

_________________
Fredrik Reichel
Citera
Ulf
Rydsgård
Här sen Jun 2004
Inlägg: 383



Härligt att se en bild på den "äldre", den hittills snabbaste gräsklippare jag åkt med!!

Keep up the good work, BF

_________________
Ulf Danielsson
Citera
Frallan2
Hörby
Här sen Sep 2006
Inlägg: 876


Trådstartare
Tack Ulf!

Goa minnen, gränslandes vägrenen där utanför Lund med gräset sprutandes ur ventilationsmunstyckena.....
Det värmer faktiskt lite med både din kommentar och minnet.

Då satt inte denna pumpen ovanpå väl. Det var bara förgasare om jag minns rätt?

Mvh,
Frallan BF

_________________
Fredrik Reichel
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960



!!!!!! thumbs up

Fler VW här VWärmer!
Inte utan att man garvar åt gräsklipparskämtet

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



Vilket härligt utflippat bubblabygge thumbs up

_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
LindeMan
Hammarstrand
Här sen Apr 2005
Inlägg: 58



du är min gud, du hade inte kunnat vänta i säg 5 år med att visa bilden, håller själv på med en 1303a med båge,värre motor "turbo wankel" värre bromsar, på sikt mycket kolfiber men dom skärmar å luckor ja har hittat kostar ju nästan en månadslön nu så är det alu instrument panel å dörr sidor, men det ska bli i kolfiber nästa vinter är det meningen, glasfiber skärmar bak, mitt största frågetecken e hur får du plats med stolen?

_________________
Andreas Linden
Citera
LindeMan
Hammarstrand
Här sen Apr 2005
Inlägg: 58



golf fjäderbenen är det mycket ombyggt för att få plats med dom?

_________________
Andreas Linden
Citera
Frallan2
Hörby
Här sen Sep 2006
Inlägg: 876


Trådstartare
Hej Andreas,
Jo visst hade jag kunnat vänta men oje med en annan Bubbla på forumet föreslog iden och jag nappade. Trodde inte att det var så enkelt men när jag fick ordning på bilderna så blev jag inspirerad.
Nu tycker jag det är skitkul att dela med mig.

Bilen är byggd av Hazze Lindholm och jag kan inte ta på mig den äran.
Han har lagt mycket energi, pengar och goda ideer på den.
Jag köpte det mesta färdigt.
Visst har jag börjat modifiera och köpa till en del grejor, men först när den är på gatan igen och kör ifrån en drös jänke, engelskt och italiensk järn på Knutan, tar jag åt mig någon ära.

Stolen är smal. Så smal att jag som är smal om gumpen har det trångt.
Sedan ska en till stol få plats på andra sidan men det ska nog gå. Det blir ingen Kevlar&kol stol.

Golf fjäderben är om jag fattat rätt ingen ovanlighet och inte svårt att få dit. Spindeln är dock VW 1303.
Dessa är ju naturligtvis eftermarknads ben (tror mig komma ihåg att det är Kuggstångstyrning med uniballs, Golf 1 "gewindefahrwerk", krängare med offset bussningar) som är justerbara och har hårdare dämpare.
Tror det finns en uppsjö av Golf grejor som kan passa fram men jag har inte full pejling själv.
En annan dragracing kombinerat gatkörar kompis här i Skåne har en mycket fräsch 1303 med värsting ben fram. Tror det kan vara Öhlins eller Sellholms. Jag ska kolla och återkomma.
Eller kanske någon annan på forumet vet mer?

Fredrik

_________________
Fredrik Reichel
Citera
LindeMan
Hammarstrand
Här sen Apr 2005
Inlägg: 58



köpte min färdig byggd ja också för att ja skulle slipa bygga på den tyckte jag, men ak så ja bedrog mig, har nog kapat i det mesta på denna bil nu tro ja :P men nu är den på väg ihop igen, lite smått som fattas,

kolfiber dörrar? vart får du tag på det? om du lejer nån så är ja intreserad om priset e någerlunda rätt, kan ta via pm om du vill,

_________________
Andreas Linden
Citera
Frallan2
Hörby
Här sen Sep 2006
Inlägg: 876


Trådstartare
Hej Andreas,

Jag delar gärna med mig öppet. Det är ju lite grann vitsen att någon annan kan få nytta av informationen.

Kolfiber dörrar
Remmele i Tyskland kvoterade mig före jul under _600 per dörr. (edit, det skulle alltså stå _ EURo där men det försvann)
Lee Arnold i England kan ochså göra dörrar men han erkände villigt att om jag ville ha klarlackade dörrar med vakuum lagd finish, så kunde han inte matcha priset.
Däremot köpte jag den bakre bortagbara karossplåten ovanför avgassystemet utav honom. Skitfin.
Den är inte monterad, så den syns inte på bild.

Hazze köpte skärmarna utav Fredrik Wettermark på Composite design i Malmö. Dom gjorde formar till Hazze och jag tror han har dom kvar.
Huv, lucka, kofångare vet jag inte vem som levererade men jag tror det är från Tyskland. Ser mkt bra ut.

Här är länkar till LA och Remmele.

http://www.laperformance.co.uk/
http://www.remmele-motorsport.com/

_________________
Fredrik Reichel
Citera
Folxam
Eskilstuna
Här sen Feb 2004
Inlägg: 9049



Snygg grym tuff och alldeles underbart thumbs up

_________________
Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836



Sååå j.... ballt !
Jag blir riktig avundsjuk...

Frallan2 skrev:
Jo visst hade jag kunnat vänta men oje med en annan Bubbla på forumet föreslog iden och jag nappade. Trodde inte att det var så enkelt men när jag fick ordning på bilderna så blev jag inspirerad.
Nu tycker jag det är skitkul att dela med mig.

Skitkul med lite inspirerande bilder.

Kan bara önskar lycka till med din Porsche-eater

_________________
Citera
Våra race- och banåkarbilar
VW 1303 -75 Blue Carbon
1, 2, 3 ... 16, 17, 18   >>
40 besök senaste veckan (170706 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande