Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mitsubishi Lancer Evo VIII -04 2018 = seq låda + ny motor
1, 2   >>
10233 besök totalt
RallyStacke
Skillingaryd
Här sen Mar 2004
Inlägg: 354


Trådstartare
Lite info om den nya racebilen som ska brukas till Time Attack.
2017 spec nedan. 2018 specen kommer under våren.
Motor och drivlina:
Manley 2,3 stroker 100mm slag
Cosworth topp
Hks 280 kammar
Autogruppen grenrör
Borg warner turbo EFR 9180
AMS oljetråg
AMS insug
Boombah spjällhus
El servo
Mishimoto kylare
Ppf intercooler
Link g4+ storm ecu
Racing E85 tank med Bosch 044 pumpar
Quaife diff i vxl låda, RS diffar bak och i fördelningslåda

Chassi:
Bc super racing 3 vägs dämpare
Justerbara stag i bakvagnen

Däck, fälg ohh bromsar:
Japan racing fälgar 18x10,5
295/35-18 r-däck
AP racing bromsar fram 362mm
Endless bromsbelägg fram (Ska bytas till PFC vid nästa byte)
Org Brembook bak, uppgraderade skivor. Belägg okända, ska bytas till PFC
Hydraulisk handbroms

Interiör:
OBP pedalställ med bromsvåg
Race technology dash med canbus interface
Kolfiber instrumentbräda
Leash PRO street elsystem
Magnum kolfiberstol
XYZ 4-punkts bälte
Svetsad fullbur

Exteriör:
Kolfiber huv, tak,baklucka och vinge
Glasfiber dörrar, bakskärmar, framskärmar och stötfångare
Lexanrutor runt om
Diffusor bak

2018 blir det körning iNordic Time Attack i Pro-Am klassen.

Söker seriösa företag som vill vara med och stödja denna satsningen. Tveka inte att kontakta mig om intresse finns!




_________________
Anders Stacke
https://www.facebook.com/stackesracing
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15465



Jag tror jag körde förbi er i förrgår.
Körde min Subaru Pickup.
På E6 strax utanför Munkedal.

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Är det Eriks gamla..?

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
RallyStacke
Skillingaryd
Här sen Mar 2004
Inlägg: 354


Trådstartare
Racerapport från NTA deltävling 3 på Rudskogen.


Åker till Rudskogen på fredagen med en bil jag enbart kört av från släp och in i garaget så det är minst sagt ett oprövat kort. Utöver detta har jag aldrig kört på Rudskogen så nerverna var inte riktigt under kontroll på tävlingsdagen..
Med tanke på att jag inte har någon möjlighet till topplacering i serien för året så hade jag innan bestämt att ta det väldigt lugnt och ta dagen som en träningsdag. Jag kopplade inte ens in laptimern då den garanterat hade lockat fram tävlingsinstinkten i onödan.

Lördagen börjar med förarmöte och uthämtning av transponder. Därefter körs ett följevarv för de som önskade. Vilken bana säger jag bara!! Galet rolig men sjukt svårt att hitta rätt bromspunkter och spårval enligt mitt tycke.

Nu börjar det roliga! : Dags för warmup. På med hjälm och ut. Kör två väldigt lugna varv för att känna på bilen och lära mig banan. Lägger nu i femmans växel för första gången med bilen i min ägo. Bilen känns riktigt stabil! Ett varv till är allt jag hinner med och på det varvet gasar jag på lite mer för att få känns på bilens karaktär. Tyvärr tar passet där slut och Q1 hägrar någon timme senare.

Dags för Q1. Trots inga krav på placering är nervositeten minst sagt påtaglig..
Linar upp och kör ut. Kör ett lugnt varv för att få temp i däcken och börjar sedan gasa på lite. Kör två varv "attack", ett lugnt och sedan ett attackvarv till innan nerkylningsvarv. Med tanke på att jag inte vet hur bilen blir i däckstemp etc ville inte köra mer utan att åka in i depå och känna på hur däcktempen blir efter dessa varv.

Innan lunchuppehållet körde vi Q2. Jag hann bara köra ett attackvarv innan det blev rödflagg och vi fick köra av banan. Trots att det känns som att jag nyttjade bilen till 80% räckte det till dagens snabbaste tid i klassen och fjärde snabbast totalt. Detta känns ju bra då det i framtiden finns stora möjligheter till snabba tider med bilen.

Under lunchen kom tråkigheterna. ÖSREGN!!
Himlen öppnade sig verkligen. Och så var det den lilla detaljen med att ta med sig regndäcken ja..

Under Q3 regnade det på rejält och endast en förare var ute och testade i klassen Pro och PRO AM.

Pga vädret och den blöta banan beslutade tävlingsledningen att skippa topp åtta och alla fick istället köra finalen. Jag valde att avstå pga vätan. Att köra på 295 breda r-däck i kraftig väta och därmed riskera bilen var inget jag tänkte göra. Dessutom upptäckte jag av en slump att vänster framhjuls camber i princip var 0 grader, så något hade ändrat sig/gått sönder, att då köra ut med eventuell trasig framvagn fanns inte på kartan.

Summering av dagen: Galet rolig och utmanande bana, sjukt go bil som jag ser fram emot att träna in mig med, hyfsade tider som jag verkligen inte hade förväntat mig med tanke på de marginaler jag körde med och dagen minus som ju ingen kan rå över. Vädret.

http://www.amigoo.se/event/1375


Jag kommer tyvärr stå över finalen på Kinnekulle pga att det krockar med älgjakten, men laddar under vintern och förbereder bilen för nästkommande säsong!

Dyker det upp någon trevlig banträff i Anderstorp eller Mantorp är det inte omöjligt att det blir en tur för att testa ut grejerna lite ytterligare.

_________________
Anders Stacke
https://www.facebook.com/stackesracing
Citera
RallyStacke
Skillingaryd
Här sen Mar 2004
Inlägg: 354


Trådstartare
Nikel skrev:
Jag tror jag körde förbi er i förrgår.
Körde min Subaru Pickup.
På E6 strax utanför Munkedal.


Det lär varit mig du körde om då ja

_________________
Anders Stacke
https://www.facebook.com/stackesracing
Citera
RallyStacke
Skillingaryd
Här sen Mar 2004
Inlägg: 354


Trådstartare
Supramannen skrev:
Är det Eriks gamla..?


Yes

_________________
Anders Stacke
https://www.facebook.com/stackesracing
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



RallyStacke skrev:
Supramannen skrev:
Är det Eriks gamla..?


Yes


Nice. bra vapen inför 2018

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
RallyStacke
Skillingaryd
Här sen Mar 2004
Inlägg: 354


Trådstartare
Supramannen skrev:
RallyStacke skrev:
Supramannen skrev:
Är det Eriks gamla..?


Yes


Nice. bra vapen inför 2018


Får hoppas det ja

_________________
Anders Stacke
https://www.facebook.com/stackesracing
Citera
RallyStacke
Skillingaryd
Här sen Mar 2004
Inlägg: 354


Trådstartare
Lite bilder från Rudskogen







Tyvärr kommer jag missa finalen pga älgjakt, så istället har tankarna börjat gå för hur/om bilen skall förädlas under vintern.
En sak som måste åtgärdas är förarstolens infästningar, då jag satt som en 90 årig gubbe och körde utan att ha möjlighet att justera ner bakdelen mer.
Drömmen är ju även en seq låda, men det är tveksamt att ekonomin tillåter det denna vinter.
Men vem vet, det dyker kanske upp någon som vill hjälpa till med däck eller delar vilket skulle göra en sådan investering möjlig.

Målet är i alla fall satt för 2018. Vinna serien i klassen gäller.

_________________
Anders Stacke
https://www.facebook.com/stackesracing
Citera
RallyStacke
Skillingaryd
Här sen Mar 2004
Inlägg: 354


Trådstartare
Dags att informera om lite uppdateringar.
Tanken var i vinter att försöka lätta bilen lite men det ballade ur lite grann efter ett samtal med en tuningfirma i Sverige (blir officiellt när allt är klart med hur sponsorupplägget kommer se ut).

Beställt hittills är en Quaife seqlåda och kolfiber kardan.
Sedan blir det troligtvis ett billetblock i aluminium med allt vad det innebär = helt ny motor med rejält med mer mos + lättare motor
Mer detaljer om detta när allt är beslutat. Just nu väntar jag på den slutgiltiga offerten på motorbygget med detaljerad specifikation på delarna.

En sak är säker. Nu ser jag fram emot Nordic Time Attack 2018!

Är någon intresserad av att köpa en nyrenoverad 2,3 liter 4G63 motor (turbo och insug ingår ej. Man kan välja om man vill köpa med en std topp eller portad) samt en 5vxl Evo VIII låda med Quaife ATB diff monterad (nyrenoverad). Kom med bud i så fall!

_________________
Anders Stacke
https://www.facebook.com/stackesracing
Citera
RallyStacke
Skillingaryd
Här sen Mar 2004
Inlägg: 354


Trådstartare
Då har billetblocket anlänt till Sverige!
Nu är det bara att kräma på så mycket det går ur bitarna



Auto-Gruppen är det som får äran att bygga om bilen till årets specifikation. De kommer även hjälpa till under ett antal tävlingar vilket gör livet lite enklare, då man kan lägga fokus på körningen istället för att tanka, kolla däckstryck m.m. De har ju även kunskapen att hjälpa till att analysera min körning och bilen, vilket borde hjälpa till i målet att nå de lägsta tiderna!

Valet av Auto-Gruppen var relativt enkelt! De känns väldigt pålitliga och håller utlovade tidsplaner, vilket för mig är A och O, samt ställer upp när det behövs. Sedan är dom även väldigt duktiga mappare där dom inte lämnar något åt slumpen som tyvärr många andra firmor gör.

Är det någon som är i mappningsbehov är det bara att hojta till så kan jag hjälpa till och förmedla kontakten och samtidigt se till att ni får en rabatt som jag har blivit utlovad att ge till vänner och andra intresserade.

Denna veckan kommer Andreas och Nader börja riva bilen och samtidigt göra en check av nuvarande motor, så att allt är ok innan försäljning.

Växellådan bör komma inom någon vecka, även vev, kolvar och stakar, så nu kan bygget sätta fart på allvar!

När bilen lämnades hos Auto-Gruppen kördes den direkt på rullarna för att se nuvarande effekt och därmed få en korrekt jämförelse. Nu är det bara att invänta bänkningen med den nya motorn

_________________
Anders Stacke
https://www.facebook.com/stackesracing
Citera
DW74
Enköping
Här sen Jul 2011
Inlägg: 193



Så jävla grymt Stacke! Blir en riktig drömräser!

_________________
David Wievegg
Gul Evo VI
NTA #74 | 2015-2016 Club Challenge | 2017 Pro-Am
https://wievegg.com
Citera
RallyStacke
Skillingaryd
Här sen Mar 2004
Inlägg: 354


Trådstartare
DW74 skrev:
Så jävla grymt Stacke! Blir en riktig drömräser!


Ja, det ska nog bli bra till slut
Är galet sugen på att säsongen ska dra igång nu!

_________________
Anders Stacke
https://www.facebook.com/stackesracing
Citera
Alexus
Skåne
Här sen Mar 2015
Inlägg: 418



Dem där blocken blir man tårögd av!

_________________
Alexander Johansson
330ti e46 projekt
@: alexus330ti
Citera
magnum
Spånga
Här sen Apr 2006
Inlägg: 417



Kul thumbs up

_________________
Carl Svedenius - Saab 9000TA / 900R Cheva C10
Citera
RallyStacke
Skillingaryd
Här sen Mar 2004
Inlägg: 354


Trådstartare
Uppdaterad spec för 2018:
Brian Crower 2,4l racevev
Cosworth topp
Hks 280 kammar
CP-pistons
Carillo stakar
Autogruppen grenrör
Borg warner turbo EFR 9180
AMS oljetråg
AMS insug
Boombah spjällhus
El servo
Mishimoto kylare
Ppf intercooler
Link g4+ storm ecu (kommer bytas ut när nya Linksystemet släpps. Då monteras även e-spjäll)
Racing E85 tank med Bosch 044 pumpar
Quife 5vxl sekventiell låda
Quaife diff i vxl låda, RS diffar bak och i fördelningslåda
Kolfiber kardan

Chassi:
Bc super racing 3 vägs dämpare
Justerbara stag i bakvagnen

Däck, fälg och bromsar:
Japan racing fälgar 18x10,5
295/35-18 r-däck
AP racing bromsar fram 362mm
Endless bromsbelägg fram (Ska bytas till PFC vid nästa byte)
Org Brembook bak, uppgraderade skivor. Belägg okända, ska bytas till PFC
Hydraulisk handbroms

Interiör:
OBP pedalställ med bromsvåg
Race technology dash med canbus interface
Kolfiber instrumentbräda
Leash PRO street elsystem
Magnum kolfiberstol
XYZ 4-punkts bälte
Svetsad fullbur

Exteriör:
Kolfiber huv, tak,baklucka och vinge
Glasfiber dörrar, bakskärmar, framskärmar och stötfångare
Lexanrutor runt om
Diffusor bak

_________________
Anders Stacke
https://www.facebook.com/stackesracing
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1747



Kommer bli riktigt hårigt.

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
Samwest
Tullinge
Här sen Jan 2011
Inlägg: 78



Den här bilen kommer bli så brutal(som om den inte var det redan) ..Ska bli spännande att se den på banan

_________________
Saman Mottaghy - Honda Accord Type S - Cl9
Citera
RallyStacke
Skillingaryd
Här sen Mar 2004
Inlägg: 354


Trådstartare
Motorn är nu färdigbearbetad och allt är balanserat.
Nu pågår ihopsättning hos Auto-Gruppen och efter det kan det roliga börja (mappning och provkörning).

_________________
Anders Stacke
https://www.facebook.com/stackesracing
Citera
Simonjanne
Göteborg
Här sen Jul 2017
Inlägg: 131



Härligt projekt!

Följer
Citera
RallyStacke
Skillingaryd
Här sen Mar 2004
Inlägg: 354


Trådstartare
Nu närmar det sig uppstart.
Motorn sitter äntligen i bilen!
Det verkar bli uppstart denna vecka, mappning nästa och sedan hitta en bandag innan den första TA tävlingen i Anderstorp. Jag vill helst testa bilan innan tävlingen, så man får känna in sig lite och känna lite trygghet.

Lite bilder på bygget



Motorn ihopsatt med den nya växellådan.






Växellådan innan montage.



Den nya Tilton Racing kopplingen på plats.



Sist men inte minst. Äntligen är den på plats! thumbs up

_________________
Anders Stacke
https://www.facebook.com/stackesracing
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mitsubishi Lancer Evo VIII -04 2018 = seq låda + ny motor
1, 2   >>
10233 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande