Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 850 T5 -96 - E85 Racer-
<<   1, 2, 3 ... 22, 23, 24, 25   >>
14 besök senaste veckan (191556 totalt)
peter schmidt
Åsbro
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1211



Jag trodde det var en regel att bilar som ställs ut inte funkar där av att jag ställde ut min för 7år sen

_________________
Behöver du hjälp med din motor eller racebil? http://www.schmidtracing.net

Sponsrad av http://www.bjprace.com
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



det där har du nog missförstått

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1961



Trimmat vs original


_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
Gradin
Lerum
Här sen Jun 2006
Inlägg: 42



Ska jag komma med trailern igen??

_________________
Andreas Gradin

Volvo 242 T5
Volvo V70 2,4d -07
Volvo V70 GLT -99
Volvo S60 D5 -04
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800


Trådstartare
AL skrev:
Trimmat vs original

Ha ha nu ska du vara snäll Alex , tack skjutsen i den bekväma passagerarstolen

_________________

--VVTS--
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800


Trådstartare
Gradin skrev:
Ska jag komma med trailern igen??
Nej då den står redan i garaget

_________________

--VVTS--
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410



Vad har hänt nu då Maciek?

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800


Trådstartare
Inget allvarligt igentligen hände Nisse

Bilen stendog på väg till Mantorp strax utanför Ulricehamn , konstaterade snabbt att den inte fick gnista så jag rev bort hela det nya tändsystemet med separata spolar då jag trodde att det vart felet och monterade original system med fördelare men den ville inte Bestämde mig att lämna bilen och åka vidare med Alex men ville inte lämna bilen på vägen , en snäll bonde hjälpte mig att bogsera bilen och ställa bakom hans lagård klockan 8 på morgonen , väll framme på Mantorp så fick jag tag i bil med kärra så på vägen hem möttes vi vid bilen , lastade och åkte till garaget , i garaget så bytte jag snabbt kamaxelgivaren samt svänghjulsgivaren då det är dessa 2 som styr gnistan men den ville inte .
Dagen efter fortsatte letandet , rev iser hela motorkabelmattan och mätte efter kabelbrott men inget hittades , då tog jag delar från en annan 850 som jag har och den ville inte för det men den andra startade med mina delar på fick tips att det kunde vara systemrälet så då byttes den men inte det hjäpte heller dock så upptäckte jag att 3 utav 4 kablar till rälet hade legat och skavt mot plastkanten på kylet och förmodligen så blev det kortis där , en kompis som jobbar på Volvo kom förbi och läste av ev felkoder och där fanns en på kamaxelgivaren , bytte tillbaka till mina gamla delar och vips så fanns det gnista Nu blev jag riktig paff , bilen startade glad i hagen så monterade jag tillbaka allt samt tändsystemet med separata spolar , skulle starta och prova bilen men då startar den inte igen
WTF tänkte jag ????
Tillbaka med fördelaren och den startar WTF förmodligen så har boxen gett sig , årkar inte kolla , åker ut på gatan och kör lite och vad ser jag då ??? Jo den går fett som satan lambdan ligger på 11,9 AFR, på tomgång så går den som vid fulllast

Vad fan nu då tänkte jag och körde ut på vägen samt varmkörde den ordentligt Alltså bilen fick pisk , vid full last så gick den ännu fetare 9.2AFR , att den går överhuvudtaget

Ringde Claus på Turbocenter och beklagade mig , koppla bort lambdasonden och kolla vad som händersa han , gjorde det och den gick nästan bra 14,1AFR och den har alltid legat på 14,7-14,9AFR , kopplade på lambdan igen och då visade mätaren 15.0AFR , ja tänkte jag och gick fram för att stänga huven sen tillbaka in i bilen och vad ser jag då ,jo den har gått ner till 11,9AFR igen

Fan tänkte jag , stängde dörren och åkte till garaget , ställde bilen och åkte hem sur som fan .
Dagen efter åkte jag till kompisen på Volvo för att kolla ev. felkoder och ja där fanns en ny , ingen kontakt med lambda sonden WTF vad fan nu då ????
Han försökte aktivera lambdan med instrumentet men det gick inte , tillbaka till garaget , bytte sonden samt kollade efter brott i kablarna samt så att strömmen går fram med tändningen på samt jorden men allt verkar ok , startade men inget händer mad lambdan .
Får åka och se om det går att radera felkoden , förmodligen inte med min vanliga tur
Raderar jag den inte så går den förmodligen på nödprogram och kopplar inte in sonden då ?

Så där är jag idag

_________________

--VVTS--
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410



Jaha! Jobbigt med elfel... men bättre än sprängd motor eller nått liknande tråkigt!


_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Nisse977 skrev:
Jaha! Jobbigt med elfel... men bättre än sprängd motor eller nått liknande tråkigt!



Då ser man ju iallafall vad om gått sönder

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1826



Jag trodde inte att du körde originalsprut med all den effekten Fränt att det funkar (fast inte just nu då )

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getters: MB C220D -20, VW Golf 1,6 -06
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800


Trådstartare
Nisse977 skrev:
Jaha! Jobbigt med elfel... men bättre än sprängd motor eller nått liknande tråkigt!



Ja det är det , och jag som hatar elfel Spräng motor är inte roligt det vet jag sen förra året , fast nu berodde det inte på elfel

Niklas Sandström skrev:




Då ser man ju iallafall vad om gått sönder



ja det är jo lättare å se felet om inte annat

Victor. skrev:
Jag trodde inte att du körde originalsprut med all den effekten Fränt att det funkar (fast inte just nu då )


Det ska fungera till den effekten jag har och lite till+ att det är gött å ha alla nödfunktioner kvar faktiskt thumbs up
Sen tror jag inte biltillverkarna sätter dit nått skit system utan utprovade saker , men det är klart nackdelen är att man kan inte mappa själv då men det får jag leva med .

_________________

--VVTS--
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800


Trådstartare
Efter mycket provande med olika boxar idag så kan jag inte konstatera annat än att det är nåt fel med min box då lambdan fungerar med andra boxar jag provade , så en ny box är på väg till Claus på TurboCenter för ilödning av en ny sockel samt ett nytt chipp med samma programvara jag hade nu ifall det är nåt knas med den , förhoppningsvis så har jag tillbaka den på torsdag/fredag och med lite tur så fungerar det

_________________

--VVTS--
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410



Niklas Sandström skrev:
Nisse977 skrev:
Jaha! Jobbigt med elfel... men bättre än sprängd motor eller nått liknande tråkigt!



Då ser man ju iallafall vad om gått sönder

Ja just det ja, "Tänkte inte på det!?" Hehe!

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800


Trådstartare
Nisse977 skrev:
Niklas Sandström skrev:
Nisse977 skrev:
Jaha! Jobbigt med elfel... men bättre än sprängd motor eller nått liknande tråkigt!



Då ser man ju iallafall vad om gått sönder

Ja just det ja, "Tänkte inte på det!?" Hehe!

Man slipper jo öppna och kolla

_________________

--VVTS--
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410



Har själv hållit på att leta ihjäl mig efter ett par grejer i mitt elsystem... Det är seeeegt, men om man inte ger sig så hittar man till slut.
Hade kul problem som att det kom fram rätt spänning men dåligt med ström till matarpumpen i tanken.. Felet var en dålig jord till ett relä som tog några dagar att hitta.
Ett annat fel var att motorn ibland inte ville stänga av sig när jag slog av nyckeln i tändningslåset?? Letade nog en vecka eller så efter det felet... Fick sen flera tips om olika felorsaker, ett tips var att kolla så inte det gick ström bakvägen genom generatorn till instrumentpanelen via laddningslampan. Jo mycket riktigt, visst var det där felet satt, fixade det genom att löda dit en diod på kabeln

Du ska nog se att det löser sig!! Du är ju redan på G låter det som thumbs up

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800


Trådstartare
Jag hoppas att det kommer fungera Nisse , annars funderar jag starkt på ett programerbart sprut i såna fall men det är sista utvägen för det tar emot att göra det

_________________

--VVTS--
Citera
TURBO-Fredde
Lövestad
Här sen Maj 2005
Inlägg: 173



Låter inte alls roligt.
Kompisens hade vi liknande fel på fast den klippte allt så fort laddet blev lite högra tyckte vi.
Bytte alla givare och fortfarande samma problem.
Till slut lyftes hela kabelstammen i motorrummet, hittade en kabel mitt under boxen som var sönder klämd.

_________________
Fredrik Sunnemalm
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800


Trådstartare
Då så idag så kom boxen med Posten , åkte till garaget för att sätta i den och prova , startade bilen med hjärtat i halsgropen ,den hoppade igång och efter en stund så visade lambdan givetvis fel , vad fan nu då tänkte jag , stängde av bilen och började tänka , då kom jag på att boxen har jo varit strömlös i en vecka och då ska den adaptera sig själv igen jo , startade igen och JA lambdan började justera sig , fan vad gött tänkte jag , att jag inte tänkte på detta direkt men det är lätt att vara efterklok .
Ut på vägen och bilen gick som en potta skit men efter en stunds gasande så började den fungera som den ska , så nu fungerar den kalas thumbs up Ända som inte fungerar riktigt är tändningen just nu , då jag kör med fördelare så har den en tändens att blåsa ut gnistan ibland fast jag kör med ihopknackade stift , får sänka laddet lite så man kan köra på Anderstorp imorgon , tändboxen till dom separata spolarna ska in och felsökas då det är nåt knas med den .
Men vad skönt att den fungerar nu igen

_________________

--VVTS--
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410



Gött!!!

Men kör du med fördelare? Trodde det var separata spolar på den där maskinen, fast det kanske kom på senare modeller?
Iaf så kan du alltid stoppa dit nån värre spole även om du kör med fördelare Jag körde med MSD 8245 som är bra ös i, dock kostar de ofta 1400kr eller mer, men det är ju lite pengar i sammanhanget. Sen iofs beror det på om originalmotorstyrningen kan kontrollera en sån spole, man måste kunna ställa in lite saker, å det går väl inte i originalsprutet
Kanske finns nån annan lösning, MSD blasterspolen ger väl lite mer än en originalspole i alla fall.

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800


Trådstartare
Anderstorp gick utmärkt Bilen gick som tåget och fungerade klanderfritt


Nisse jag kör med fördelare just nu då jag inte har nått annat val ju , boxen till dom separata spolarna har fått sig en kortis förmodligen men den ska ju in på reparation då jag vill köra med separata spolar igen.
Bilen fungerar till 100% med dom och jag har laddat som mest 2,3 bar och gnistan släcktes inte tack vare spolarna . Så att köra med nån MSD spole är inget alternativ

_________________

--VVTS--
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 850 T5 -96 - E85 Racer-
<<   1, 2, 3 ... 22, 23, 24, 25   >>
14 besök senaste veckan (191556 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande