Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Saab 900 T -90 4WD
1, 2, 3 ... 18, 19, 20   >>
33 besök senaste veckan (142043 totalt)
Per W
Mitten av sverige
Här sen Okt 2003
Inlägg: 610


Trådstartare
Tänkte även jag lägga upp lite nya bilder på min banbil så ni vet varför jag ställer all dumma frågor

Bilen under transport mellan två garage


En bild från sidan



Framvagnen



Nytt insug



Nytt bromscentrum fram



Fjäderben



Så ser det ut just nu me det händer lite hela tiden

_________________
Per Wahlqvist
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6491




Fräckt! Har du mer detaljer över bygget? Motor, drivlina, bromsar etc?

Verkar tokfräckt!

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Per W
Mitten av sverige
Här sen Okt 2003
Inlägg: 610


Trådstartare
Motorn blir den vanliga 2.0T 16 V som satt i från fabrik dock med andra kolvar, ny topp, turbo insug mm.
Växellådan är en gammal 4 växlad saab låda som jag pillat lite på för att få ut axeln till bakhjulen.

Vad gäller bromsar så blir det saab original frambromsar bak dock med andra skivor och belägg.

Bakbromsar


Bakvagnen är en saab framvagn med ombyggda bärarmar för att få dit uniballs.

Faste spindel-Uniball



Själva diffklumpen bak är en bakdel från en 900 automatlåda som är som ett eget litet hus med diff och drivknutar mm.

_________________
Per Wahlqvist
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



thumbs up thumbs up thumbs up Nu börjar vi snacka ombyggnad

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Marcus Nyström
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 307



Vad är det för några fälgar? Snygga!

Grymt bygge!

_________________
Street Triple RS -18
Citera
Per W
Mitten av sverige
Här sen Okt 2003
Inlägg: 610


Trådstartare
Qualifaier från 100+ 7,5x17"

_________________
Per Wahlqvist
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3356



Skönt bygge! Nu kommer bara problemet att ju mer du berättar destor fler bilder vill vi ju se!

Bakdiffen, växellådan, MOTORN, inredning, hjulupphängning bak...

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Per W
Mitten av sverige
Här sen Okt 2003
Inlägg: 610


Trådstartare
Jag äger ingen digitalkamera utan får låna en från jobbet när jag får lust att fota lite. Jag har en gammal bild på bakvagnen om ni vill se.



Utrymmet ovanför bakvagnen är för tanken och den blanka burken är min catchtank till soppan. Det har hänt en del sedan bilden togs så allt stämmer inte med hur det ser ut nu. Stolen ligger numera i ett hörn av garaget och har ersatts av en Kirkey oval racing stol i Alu. Den är garanterat inte FIA godgänd men duger där jag ska åka. Välldigt lätt och superskön att sitta i.

Stolen


_________________
Per Wahlqvist
Citera
Amazon67
Linköping
Här sen Mar 2004
Inlägg: 214



Tokfränt bygge

Kommer du ha en mellandiff av någon sort?
När räknar du med att den ska vara klar?

PELLE//

_________________
Pär Hallenfors
B230 FT
TURBOnetics T61
BMW M3 Låda
Volvo 1031 Axel
V70 R Bromsar
Sellholmsfjädrar
Bilstein dämpare
Citera
Per W
Mitten av sverige
Här sen Okt 2003
Inlägg: 610


Trådstartare
Klart Jag hoppas att jag någongång kommer så långt att jag kan trycka på start

Vad gällande mellan diff så har jag inte bestämt mig än hur jag ska göra. Jag har ju ingen diffspärr fram eller bak så det borde inte bryta allt för mycket. Innan jag startade med detta projekt lyssnade jag runt lite med några som kör Audi och har spärrad diff och det var inga problem att åka med det. Jag tror mig dock ha en lösning på problemet om det inte skulle fungera. Man måste ju prova sig fram. Ofta slutar det med men någon gång måste man ju lyckas

_________________
Per Wahlqvist
Citera
Alfa Danne
Luleå
Här sen Nov 2003
Inlägg: 61



Sten hårt bygge
Lycka till

_________________
Daniel Henell

Alfa 75 3.0
Golf GTD
Passat TDI
Citera
jonka
Linköping
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1431



Jäkligt coolt bygge. Har ju haft lite tankar på nåt liknande ett par gånger... Frågan är bara hur den veka stackaren till växellåda kommer klara trycket.

_________________
Jonathan Nilsson
SAAB 90 T16
Alfa Romeo 2000 GTV 1973
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3356



Hoppas att jag inte väcker en björn som sover nu...

Det man ser av din rörkonstruktion till bakvagnen verkar lite dåligt triangulerad - du har inte funderat på att svetsa dit några snedstag för att styva upp konstruktionen?

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Per W
Mitten av sverige
Här sen Okt 2003
Inlägg: 610


Trådstartare
Gammal bild

Det sitter några till stag bak som stagar upp det hela i sidled. Sedan hänger själva "diffklumpen" i två stag som är svettsade på tvären så det borde bli stadigt. Jag har som sagt ingen kamera så det är svårt att visa någon bild. Kan låna hem en nästa vecka då jag är på resande fot resten av veckan.

_________________
Per Wahlqvist
Citera
Stefan205
Nyköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 113



Har bara en sak att säga....FRÄNT!

_________________
Stefan Eriksson
Kör: Svart 205 S16
Citera
Yaskin
Norrköping
Här sen Feb 2004
Inlägg: 250



GRYMMT!!

Har du inte någon bild på växellådan och axeln ut till bakhjulen?

_________________
Projekt:MINI 16v TURBO https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=13990
Bruksbil: Impreza GT -99, kombi så klart...
Andreas Fogelberg
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3356



>>Per

Kul att höra! Det är aldrig kul att påpeka saker på andras byggen som eventuellt innebär att saker kräver omfattande ombyggnader

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Zolektric

Här sen Maj 2004
Inlägg: 973



skitfränt bygge

_________________
Björn Hansson
Citera
Per W
Mitten av sverige
Här sen Okt 2003
Inlägg: 610


Trådstartare
Mats Friberg skrev:
>>Per

Kul att höra! Det är aldrig kul att påpeka saker på andras byggen som eventuellt innebär att saker kräver omfattande ombyggnader



Klart att ni ska påpeka. Hur ska jag annars lära mig att göra rätt
Det är väll lite därför man visar upp vad man håller på med.

Sedan är det alltid kul att höra positiva komentarer om det man sysslat med under ganska många timmar.

En liten motorbild


_________________
Per Wahlqvist
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Tufft bygge!

Jag har bara en liten fråga:

Var har du tagit drivningen för bakhjulen ifrån? Bakdiffen påminner om en BMW diff, och den kanske inte har samma utväxling som framdiff.

Bilen kommer att kännas mycket konstigt och skutta fram om du kör utan mellandiff om det skiljer även det minsta på utväxling mellan bak- och framdiff. Man kör i stort sätt aldrig med låst mellandiff förutom på snö eller (om man har gammal Land Rover) om man hamnar i gyttjan.

Är det inte enklare att du får tag på en gammal Audi Quatro låda och försöker passa ihop den med motorn? Då får du Torsen mellandiff och lite annat smått och gott.

du skulle också kunna leta efter en viskodiff för att ha mellan fram. Och bakhjulen. Kanske något som satt på en gammal Volvo V70, Golf Synchro eller liknande?

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3954



beepbeep skrev:
Var har du tagit drivningen för bakhjulen ifrån? Bakdiffen påminner om en BMW diff, och den kanske inte har samma utväxling som framdiff.



Per Wahlqvist skrev:

Själva diffklumpen bak är en bakdel från en 900 automatlåda som är som ett eget litet hus med diff och drivknutar mm.

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Saab 900 T -90 4WD
1, 2, 3 ... 18, 19, 20   >>
33 besök senaste veckan (142043 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande