Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
VW Golf MK1 med Mittmonterad Volvo T5 motor-Amatörbyggt
<<   1, 2, 3 ... 7, 8, 9 ... 14, 15, 16   >>
31 besök senaste veckan (110013 totalt)
Ynot
Johannishus
Här sen Aug 2017
Inlägg: 197


Trådstartare
Mars 2019


Kunde inte låta bli att prova.
Blev att jag bytte en av huvudcylindrarna från bromsarna till kopplingen.
0,625 satt det på kopplingen och 0,75 på bromsarna bak. Swap swap så blev det 0,625 till bakbromsarna.
Tro det kan bli ganska bra ändå, man vill ju ha lite lägre bromskraft bak. Så nu är det 0.75 fram och 0.625 bak.
Och vilken skillnad. Med 0.625 så var det precis jag kunde få i växel och den började dra så fort jag började släppa pedalen. Nu är det lätt att få i växel och den börja dra typ halvvägs upp, perfekt (enligt mig då).

Kanske det blir en provkörning imorgon igen då

_________________
Tony Ström
Skoda Fabia -12 **Bruksbilen**
YSport GT5 -24? **Projektet**
VW Golf -97 **Pendel/dragbilen**
Citera
Ynot
Johannishus
Här sen Aug 2017
Inlägg: 197


Trådstartare
elCrillo skrev:
Jag vill se en bild på hela bilen!


Fixar en imorgon vid nästa provkörning, om det inte regnar förstås.

_________________
Tony Ström
Skoda Fabia -12 **Bruksbilen**
YSport GT5 -24? **Projektet**
VW Golf -97 **Pendel/dragbilen**
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740



En mindre cylinder ger mer tryck i bromssystemet vid samma pedaltryck så ofta väljer man mindre cylinder fram. Det beror dock en hel del på kolvdiametrar och liknande men det är rätt sällan jag besiktar bilar där det blir rätt med mindre cylinder till bakre kretsen. Bara att prova dock.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Ynot
Johannishus
Här sen Aug 2017
Inlägg: 197


Trådstartare
therealpinto skrev:
En mindre cylinder ger mer tryck i bromssystemet vid samma pedaltryck så ofta väljer man mindre cylinder fram. Det beror dock en hel del på kolvdiametrar och liknande men det är rätt sällan jag besiktar bilar där det blir rätt med mindre cylinder till bakre kretsen. Bara att prova dock.

Gustaf


Det har du så rätt i.
Blir till att byta plats på de när jag ska riva ner allt för lack av ram. Så testar jag om det funkar med 0.625 fram och 0.75 bak.

Tack för den "heads up"'en 😁

_________________
Tony Ström
Skoda Fabia -12 **Bruksbilen**
YSport GT5 -24? **Projektet**
VW Golf -97 **Pendel/dragbilen**
Citera
Ynot
Johannishus
Här sen Aug 2017
Inlägg: 197


Trådstartare
Ynot skrev:
elCrillo skrev:
Jag vill se en bild på hela bilen!


Fixar en imorgon vid nästa provkörning, om det inte regnar förstås.


Som lovat.
Några bilder på hela bilen. Dock bara framifrån



Är lite högre i framänden då fjädrarna är gjorda till en golv 4 med en tung motor över.

Få se vilken hårdhet man kan tänkas behöva tillsammans med framdämparna när den är klar. Blir väl runt 30-50 kg till över framaxeln beroende på om jag ska sätta dit en plasthuv eller original.

_________________
Tony Ström
Skoda Fabia -12 **Bruksbilen**
YSport GT5 -24? **Projektet**
VW Golf -97 **Pendel/dragbilen**
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2260



thumbs up

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
Ynot
Johannishus
Här sen Aug 2017
Inlägg: 197


Trådstartare
Mars 2019


Efter mycket om och men. Test med andra ok och ide'er så fick jag äntligen ihop bakbromsarna.

Slutade med skivor från en 2014 V70 302mm och ok med elektrisk handbroms från Passat 2014.

Fick fräsa av 5mm på anläggningsytan mot spindeln för att få de centrerade över skivan och ta bort ca 7mm från bromsklossens övre slityta för att de inte skulle sticka ut över skivans diameter.

Blev riktigt bra till slut och hela skivans slityta täcks av bromsbelägget.

Med spacers och rätt hjul ser det bättre ut. thumbs up

Nu väntar jag bara på de sista delarna för bromsarna så ska jag montera allt (utom elhandbromsen) och göra en sista testkörning innan det blir dags att riva inför lack av ram/bur.

Tills nästa gång.

_________________
Tony Ström
Skoda Fabia -12 **Bruksbilen**
YSport GT5 -24? **Projektet**
VW Golf -97 **Pendel/dragbilen**
Citera
Double A
Karlskrona
Här sen Apr 2017
Inlägg: 111



Helt underbart bygge!
Har du gjort sfro 1an?

_________________
Anders Andersson
Citera
Theo
Uppsala
Här sen Apr 2007
Inlägg: 438



Bra tempo! Riktigt kul att följa.

Jag bygger lite liknande och har kommit fram till att lika stötsämpare som du använder fram är på tok för långa. blir liksom ingen fjädringsväg kvar med vettig höjd på bilen. Hur tänker du ang. det?

MVH Theo

_________________
Theo Tibblin
Kör: Saker GT - 07 ,VW Golf V TDI Cup - 06, Audi A3 1,9 TDI Q - 02, Porsche 992 GTS - 23.
Citera
2QIK4U
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 517



Det ser ut som en "golfbil" som man hyr ute på golfbanorna *blink*
Ballt initiativ!!

_________________
mvh
Stockholms snabbaste speedhopägare
________________________________

Robert Hoffman
Citera
Ynot
Johannishus
Här sen Aug 2017
Inlägg: 197


Trådstartare
Double A skrev:
Helt underbart bygge!
Har du gjort sfro 1an?


Japp. Första klar och godkänd. Hade inget att klaga på. Mer än att jag inte hade någon handbroms vid det tillfället.

_________________
Tony Ström
Skoda Fabia -12 **Bruksbilen**
YSport GT5 -24? **Projektet**
VW Golf -97 **Pendel/dragbilen**
Citera
Ynot
Johannishus
Här sen Aug 2017
Inlägg: 197


Trådstartare
Theo skrev:
Bra tempo! Riktigt kul att följa.

Jag bygger lite liknande och har kommit fram till att lika stötsämpare som du använder fram är på tok för långa. blir liksom ingen fjädringsväg kvar med vettig höjd på bilen. Hur tänker du ang. det?

MVH Theo


Inte riktigt med vad du menar 🙄
Jag har måttat in med de dämparna när jag gjorde ramen. Och kan sänka en hel del på dämparna i sig och skaffa 6" fjädrar isf 7" som den kommer med.
Så tro inte det ska bli några problem. Men man vet aldrig 🤪

_________________
Tony Ström
Skoda Fabia -12 **Bruksbilen**
YSport GT5 -24? **Projektet**
VW Golf -97 **Pendel/dragbilen**
Citera
Double A
Karlskrona
Här sen Apr 2017
Inlägg: 111



Ynot skrev:
Double A skrev:
Helt underbart bygge!
Har du gjort sfro 1an?


Japp. Första klar och godkänd. Hade inget att klaga på. Mer än att jag inte hade någon handbroms vid det tillfället.


Grattis! Måste kännas härligt

_________________
Anders Andersson
Citera
Ynot
Johannishus
Här sen Aug 2017
Inlägg: 197


Trådstartare
Double A skrev:
Ynot skrev:
Double A skrev:
Helt underbart bygge!
Har du gjort sfro 1an?


Japp. Första klar och godkänd. Hade inget att klaga på. Mer än att jag inte hade någon handbroms vid det tillfället.


Grattis! Måste kännas härligt


Tackar.
Rätt nöjd var man den dagen.😁 Hoppas kunna göra sista nästa vår eller i höst om det går riktigt bra.

_________________
Tony Ström
Skoda Fabia -12 **Bruksbilen**
YSport GT5 -24? **Projektet**
VW Golf -97 **Pendel/dragbilen**
Citera
sirhiss
Danmark
Här sen Jan 2011
Inlägg: 874



Ja det ligner jo en klassisk GOLF EINS....... godt arbejde thumbs up

_________________
Flemming Malchau
Peugeot 206 WRC- replica 210hk - 220 nm
Sonett mk.3- rwd - turbo
Corrado VR6
Golf 2 GTI
200SX - S13
Skyline R33
Citera
Ynot
Johannishus
Här sen Aug 2017
Inlägg: 197


Trådstartare
sirhiss skrev:
Ja det ligner jo en klassisk GOLF EINS....... godt arbejde thumbs up


😁

_________________
Tony Ström
Skoda Fabia -12 **Bruksbilen**
YSport GT5 -24? **Projektet**
VW Golf -97 **Pendel/dragbilen**
Citera
Theo
Uppsala
Här sen Apr 2007
Inlägg: 438



Ynot skrev:
Theo skrev:
Bra tempo! Riktigt kul att följa.

Jag bygger lite liknande och har kommit fram till att lika stötsämpare som du använder fram är på tok för långa. blir liksom ingen fjädringsväg kvar med vettig höjd på bilen. Hur tänker du ang. det?

MVH Theo


Inte riktigt med vad du menar 🙄
Jag har måttat in med de dämparna när jag gjorde ramen. Och kan sänka en hel del på dämparna i sig och skaffa 6" fjädrar isf 7" som den kommer med.
Så tro inte det ska bli några problem. Men man vet aldrig 🤪

Jag antar att det är fjäderben från/till Golf4?
Om jag inte vill ha stötdämparna sticka upp 5cm genom huven så måste jag skaffa andra, kortare dämpare. Men det beror ju på vilken höjd man vill ha på bilen såklart.

_________________
Theo Tibblin
Kör: Saker GT - 07 ,VW Golf V TDI Cup - 06, Audi A3 1,9 TDI Q - 02, Porsche 992 GTS - 23.
Citera
Ynot
Johannishus
Här sen Aug 2017
Inlägg: 197


Trådstartare
Theo skrev:
Ynot skrev:
Theo skrev:
Bra tempo! Riktigt kul att följa.

Jag bygger lite liknande och har kommit fram till att lika stötsämpare som du använder fram är på tok för långa. blir liksom ingen fjädringsväg kvar med vettig höjd på bilen. Hur tänker du ang. det?

MVH Theo


Inte riktigt med vad du menar 🙄
Jag har måttat in med de dämparna när jag gjorde ramen. Och kan sänka en hel del på dämparna i sig och skaffa 6" fjädrar isf 7" som den kommer med.
Så tro inte det ska bli några problem. Men man vet aldrig 🤪

Jag antar att det är fjäderben från/till Golf4?
Om jag inte vill ha stötdämparna sticka upp 5cm genom huven så måste jag skaffa andra, kortare dämpare. Men det beror ju på vilken höjd man vill ha på bilen såklart.


Du har rätt.
Jag gjorde en miss när jag byggde framdämpartornen och tog inte i beräkning hur huven skulle ligga. Så jag får helt enkelt bygga om huven på ett snyggt sätt så fjädertornet får plats. Dock blir det inte så mycket som 5 cm. Skulle tro runt 2-3, men jag få se när jag är i det skedet

_________________
Tony Ström
Skoda Fabia -12 **Bruksbilen**
YSport GT5 -24? **Projektet**
VW Golf -97 **Pendel/dragbilen**
Citera
Rickard-v
Västerås
Här sen Dec 2015
Inlägg: 217



Men varför har du inte ventilerade skivor bak?

Det kommer bli varmt där. Inte många golfar har så mkt vikt på bakaxeln.

_________________
Rickard Vikström
VW Golf R
Citera
Ynot
Johannishus
Här sen Aug 2017
Inlägg: 197


Trådstartare
Rickard-v skrev:
Men varför har du inte ventilerade skivor bak?

Det kommer bli varmt där. Inte många golfar har så mkt vikt på bakaxeln.


Jag ville ha elektrisk handbroms för att slippa vajrar., (endast hydralisk handbroms är ej godkänt).
Och så är det bara ca.30% broms bak, 305mm skivor och jag ska inte ha bilen till bankörning.
Så jag är rätt lugn när det gäller varmgång.

_________________
Tony Ström
Skoda Fabia -12 **Bruksbilen**
YSport GT5 -24? **Projektet**
VW Golf -97 **Pendel/dragbilen**
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740



Min erfarenhet är att med mittmotor behövs ofta ungefär lika stora bromsar bak som man har fram.

Det kan vara svårt att få tillräcklig retardation vid SFRO slutbesiktning om man har för lite broms bak på den här typen av bil, man riskerar att framhjulen låser upp för tidigt och då blir bromsverkan inte bra.

Om man däremot "behöver" ventilerat bak beror på värmebelastningen, ska det bara gatköras är det inte säkert att det blir ett problem. Men risken finns.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Våra race- och banåkarbilar
VW Golf MK1 med Mittmonterad Volvo T5 motor-Amatörbyggt
<<   1, 2, 3 ... 7, 8, 9 ... 14, 15, 16   >>
31 besök senaste veckan (110013 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande