Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
VW Golf MK1 med Mittmonterad Volvo T5 motor-Amatörbyggt
<<   1, 2, 3 ... 8, 9, 10 ... 14, 15, 16   >>
17 besök senaste veckan (110031 totalt)
Ynot
Johannishus
Här sen Aug 2017
Inlägg: 197


Trådstartare
therealpinto skrev:
Min erfarenhet är att med mittmotor behövs ofta ungefär lika stora bromsar bak som man har fram.

Det kan vara svårt att få tillräcklig retardation vid SFRO slutbesiktning om man har för lite broms bak på den här typen av bil, man riskerar att framhjulen låser upp för tidigt och då blir bromsverkan inte bra.

Om man däremot "behöver" ventilerat bak beror på värmebelastningen, ska det bara gatköras är det inte säkert att det blir ett problem. Men risken finns.

Gustaf


Så är det säkert.
Men känner att jag har överdimensionerat ganska bra. 345mm skivor fram på en bil som kanske kommer väga 1000kg och 305mm bak känner jag borde vara mer än väl. Att ha lika stora bak som fram för mig hade varit orealistiskt kan jag tycka. Hur många har 345mm bak? I en bil som är i min vikt/effekt klass.

_________________
Tony Ström
Skoda Fabia -12 **Bruksbilen**
YSport GT5 -24? **Projektet**
VW Golf -97 **Pendel/dragbilen**
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7731



Tror det har mer med jämn värmespridning att göra! Iom att man kan bromsa ca 50/50

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250



Jag har 60/40 bak/fram på Panteran och jag är glad att jag har lika skivor (ventilerade) bak och fram. Även om bromsbelastningen är mindre bak än fram så är kylsituationen inte lika bra då bakfälgarna är djupare och runt framänden är det mer fart och fläkt kan man säga. Jag hade tidigare en Alfa 1750 GTV och på den kändes bakbromsarna varmare än frambromsarna efter inspirerad landsvägskörning. Där var det oventilerat runt om och jag antog att fenomenet berodde på att bakhjulen sitter i lä liksom.

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Jag förmedlar bara min erfarenhet av att ha besiktat och gjort bromsprov på ett antal byggen.

Det är numera vanligare att det bromsar för mycket fram (för lite bak) och att man har dålig retardation för att framhjulen låser upp, än tvärtom. Det gör att jag återkommande kör "sportbilar" som har sämre bromsprestanda än en vanlig gammal familjebil.

Men det är ju bara att prova och se hur det funkar.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1191



therealpinto skrev:
Jag förmedlar bara min erfarenhet av att ha besiktat och gjort bromsprov på ett antal byggen.

Det är numera vanligare att det bromsar för mycket fram (för lite bak) och att man har dålig retardation för att framhjulen låser upp, än tvärtom. Det gör att jag återkommande kör "sportbilar" som har sämre bromsprestanda än en vanlig gammal familjebil.

Men det är ju bara att prova och se hur det funkar.

Gustaf


Håller med Gustaf, på mina mittmotorbyggen har jag byggt samma storlek både bak och fram, samma storlek på skivor och samma ok, har dock kört en storlek större på huvudbromscylindern till i bak.
På Atom-kopian bromsade vi 1,39G och på Sensorn gick bara mätaren till 1 g så fick inget korrekt värde.
Citera
Ynot
Johannishus
Här sen Aug 2017
Inlägg: 197


Trådstartare
therealpinto skrev:
Jag förmedlar bara min erfarenhet av att ha besiktat och gjort bromsprov på ett antal byggen.

Det är numera vanligare att det bromsar för mycket fram (för lite bak) och att man har dålig retardation för att framhjulen låser upp, än tvärtom. Det gör att jag återkommande kör "sportbilar" som har sämre bromsprestanda än en vanlig gammal familjebil.

Men det är ju bara att prova och se hur det funkar.

Gustaf


Jag tackar för headsup'en. Det är som du säger, bara att prova. Att bygga om bromsarna är väl hyffsat enkelt att göra i ett senare skede.

Just nu har jag dock andra problem. Få inte till någon "återstyrning" kör med en framvagn från golf 4 med hjulspindlar från en golf 5 r32. Kör med samma caster som r32, nästan tro r32 har 8grader Jag har just nu 9grader. Och är nu maxad på min justering. Så nästa blir att i så fall bygga nya länkarmar för att få mer caster. Eller finns det något annat man kan göra?

_________________
Tony Ström
Skoda Fabia -12 **Bruksbilen**
YSport GT5 -24? **Projektet**
VW Golf -97 **Pendel/dragbilen**
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Det kan vara värt att kolla så att allt går lätt i styrningen, dvs att inte rattstång eller kuggstång kärvar.

Men din bil är troligen mycket lättare än en R32, speciellt fram. Så mer caster än R32 behövs troligen, men det är värt att kolla om det skiljer i trail också (eller om det går att få till). Hur är det med ET på fälgarna?

En lätt bil kan vara svår att få mycket rattåtergång på också så man kanske inte ska jaga ihjäl sig heller.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Ynot
Johannishus
Här sen Aug 2017
Inlägg: 197


Trådstartare
therealpinto skrev:
Det kan vara värt att kolla så att allt går lätt i styrningen, dvs att inte rattstång eller kuggstång kärvar.

Men din bil är troligen mycket lättare än en R32, speciellt fram. Så mer caster än R32 behövs troligen, men det är värt att kolla om det skiljer i trail också (eller om det går att få till). Hur är det med ET på fälgarna?

En lätt bil kan vara svår att få mycket rattåtergång på också så man kanske inte ska jaga ihjäl sig heller.

Gustaf


Jag tycker allt går lätt i styrningen, men dock har jag en styrväxel från en bil med servo och det kör jag utan nu. Skulle inte vara några problem när jag pratade med en annan sfro man.
Jag få helt enkelt öka castern mer. Frågan är vad man ska lägga sig. Bygger jag nya länkarmar vill jag helst slippa göra det för många gånger .
Jag har så jag kan justera castern ca 2grader åt vadera håll.

Hur mäter jag enklast trail? Hjulgeometri är inte min starka sida...

_________________
Tony Ström
Skoda Fabia -12 **Bruksbilen**
YSport GT5 -24? **Projektet**
VW Golf -97 **Pendel/dragbilen**
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Det finns ju ändå en risk att en servostyrväxel utan oljetryck får problem med centreringen. Det kan vara olika på olika typer av styrväxlar också.

Caster uppåt 10 grader kan nog vara värt att prova men tänk på att det också kan påverka stabiliteten vid backning.

Trail är enkelt uttryckt att KPI-linjen (tänkt linje genom spindelns/fjäderbenets ledpunkter) inte har hjulaxeln monterad mitt på linjen, utan framför eller bakom. Titta på några av BMWs fjäderben (e36 till exempel om jag inte minns fel) så kan du få en uppfattning.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Ynot
Johannishus
Här sen Aug 2017
Inlägg: 197


Trådstartare
November 2019

Lite uppdatering behövdes kände jag

Mycket som tagit tid från garaget senaste tiden och det har bara blivit några enstaka timmar där.
Men försöker komma ut lite mer nu.
Har sedan senaste inlägget fortsatt med styrningen och problemet med självcentreringen. Byggde mig nya länkarmar för att kraftigt höja castervinkeln från ca 8 grader till 13grader!
Och hör och häpna, den började självcentrera sig lite.
Dock så blev det en mycket otacksam vinkel på leden som är på styrväxeln när jag flyttade fram spindelleden hela 60mm
Så nu pågår det lite ombyggnad av adapterplattorna till styrväxeln för att få fram den 30mm och sedan bygga nya länkarmar som "bara" flyttar fram spindelleden 30mm.
Så har jag även börjat bygga in in el-servopump också för att förhoppningsvis få styrväxeln att "flyta" på lite bättre. Så förhoppningsvis ska jag kunna få lite mer självcentrering.

Få återkomma med lite bilder snart.

Någon som har eftermonterat en el-servopump någon gång.?
Jag har valt att köra på en från Citroen Berlingo 2014. Den såg vettig ut, fick ganska nya för billig peng, hade integrerad reservoar och just den jag köpte hade kontaktstyckerna kvar och ca. 20cm av kablarna.
Men efter att kollat lite(som jag borde gjort innan jag valde just den kanske) så insåg jag att det mest troligt är en pump som styrs av ett canbus system.. någon som vet om det ändå är möjligt att få liv en en sådan? Man kanske rent av kan styra den med en utgång från Maxxecu'et??

Fortsättning följer på det problemet

_________________
Tony Ström
Skoda Fabia -12 **Bruksbilen**
YSport GT5 -24? **Projektet**
VW Golf -97 **Pendel/dragbilen**
Citera
Ynot
Johannishus
Här sen Aug 2017
Inlägg: 197


Trådstartare
Tillbaka i garaget igen...

Efter en tid ifrån garaget har jag sakta börjat fortsätta på mitt projekt.
Och nu har jag fått upp farten igen.

Styrningen som jag hade problem med innan har jag troligtvis löst nu. Efter att ha byggt om/flyttat fram styrväxlen 30mm och tillverkat nya länkarmar så verka det funka. Och med lite smalare däck som ska sitta på den (225 nu 205 sedan) så ska det nog bli tillräckligt med Självcentrering.

Jag har även byggt en "torpedvägg" mellan kupé och motorrum med en ruta så man kan se hyffsat bakåt.

En hel del små plock här och där är gjort och har nu kommit fram till att allt ska rivas ner för att chassi ska slipas och målas.

Delar beställs hela tiden inför att allt ska skuvas ihop igen.

Har nästan fått hem allt för att göra en helrenovering av motorn, packningar, packboxar, ventiltätningar osv och..nya H-stakar. Sedan ska en ny/beg turbo införskaffas och nytt grenrör byggas

Lite bilder kommer senare.

Tills dess. Simma lugnt!

_________________
Tony Ström
Skoda Fabia -12 **Bruksbilen**
YSport GT5 -24? **Projektet**
VW Golf -97 **Pendel/dragbilen**
Citera
Classic
Oslo
Här sen Apr 2007
Inlägg: 29



Nice.

Gleder meg til updates!

_________________
Christian F. Nilsen
Alfa Romeo 147 Q4
Citera
Ynot
Johannishus
Här sen Aug 2017
Inlägg: 197


Trådstartare
Det blev mycket plockande fram och tillbaka för att försöka få till bättre Självcentrering och mindre bumsteer.
Efter att jag flyttade fram styrväxlen 30mm och byggt om länkarmarna och lite kliande i huvudet kom jag fram till detta.
En adapter som ändrade fästpunkten på styrleden för att hamna i bra höjd i förhållande till styrväxlen.



Efter lite testande av rätt vinkel i svarven så fick jag till det. (Bild på färdig adapter kommer)



Gjorde ett enkelt test med en "flytande" skiva för att få fram hur många grader den röde sig på full fjädringsväg. Innan hade jag över 10 grader
bara från normal position till max utfjädrat. Efter hade jag ca 3.5 grader på hela fjädervägen 😁




Ny uppdatering kommer inom kort...

_________________
Tony Ström
Skoda Fabia -12 **Bruksbilen**
YSport GT5 -24? **Projektet**
VW Golf -97 **Pendel/dragbilen**
Citera
Ynot
Johannishus
Här sen Aug 2017
Inlägg: 197


Trådstartare
Den färdiga adaptern för att höja infästningen till styrleden ca 28mm. Gjorde susen för bumsteern.


En lyftbalk för att kunna lyfta upp karossen så att motorn går att rulla ut 😀 Även en dolly tillverkad för att sätta motorn på.

_________________
Tony Ström
Skoda Fabia -12 **Bruksbilen**
YSport GT5 -24? **Projektet**
VW Golf -97 **Pendel/dragbilen**
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1140



kollade genom tråden, vilket häftigt bygge

_________________
henrik nielsen
Citera
Ynot
Johannishus
Här sen Aug 2017
Inlägg: 197


Trådstartare
fordcapri skrev:
kollade genom tråden, vilket häftigt bygge


Tackar.👍
Första gången jag gör något sådant här.
Hoppas kunna få igenom det som amatörbyggt, sikta på att vara klar våren 2022.😎

_________________
Tony Ström
Skoda Fabia -12 **Bruksbilen**
YSport GT5 -24? **Projektet**
VW Golf -97 **Pendel/dragbilen**
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens

Läste hela tråden igen eftersom det var ett litet tag sedan updates.
Älskart! Banka och svetsa på!
Vad tänker du på utsidan, GtI stuk, eller tyskstuk?

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
Ynot
Johannishus
Här sen Aug 2017
Inlägg: 197


Trådstartare
Benjamin Ernryd skrev:
Läste hela tråden igen eftersom det var ett litet tag sedan updates.
Älskart! Banka och svetsa på!
Vad tänker du på utsidan, GtI stuk, eller tyskstuk?


Tackar.

Kommer försöka hålla så den ser så orginal ut som möjligt med undantag för kraftig skärmbreddning och singeltorkare😁

_________________
Tony Ström
Skoda Fabia -12 **Bruksbilen**
YSport GT5 -24? **Projektet**
VW Golf -97 **Pendel/dragbilen**
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2271





🥰

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
Ynot
Johannishus
Här sen Aug 2017
Inlägg: 197


Trådstartare
elCrillo skrev:


🥰


Var ju rätt cool faktiskt.
Undra om det finns bodykit att köpa någonstans?...

_________________
Tony Ström
Skoda Fabia -12 **Bruksbilen**
YSport GT5 -24? **Projektet**
VW Golf -97 **Pendel/dragbilen**
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2271



Citera
Våra race- och banåkarbilar
VW Golf MK1 med Mittmonterad Volvo T5 motor-Amatörbyggt
<<   1, 2, 3 ... 8, 9, 10 ... 14, 15, 16   >>
17 besök senaste veckan (110031 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande