Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
VW Golf MK1 med Mittmonterad Volvo T5 motor-Amatörbyggt
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 14, 15, 16   >>
32 besök senaste veckan (110014 totalt)
Ynot
Johannishus
Här sen Aug 2017
Inlägg: 197


Trådstartare
Role skrev:
Tony jag är ledsen men...

https://www.youtube.com/watch?v=Bt9zSfinwFA


HAHA!!!
Den var ny

Jag är nog den andra typen...skiter i vilket!

_________________
Tony Ström
Skoda Fabia -12 **Bruksbilen**
YSport GT5 -24? **Projektet**
VW Golf -97 **Pendel/dragbilen**
Citera
Ynot
Johannishus
Här sen Aug 2017
Inlägg: 197


Trådstartare
Januari 2018

Här är första versionen av hållaren för IC och oljekylaren med fläkt.

När den kom på plats och jag mätte lite så insåg jag att bagageluckan inte hade kunnat stängas med denna konstruktion. Dessutom såg jag att fläkten hade jag lyckats bygga in så den inte kunde tas bort.
Bättre lycka på nästa försök...

Och här har jag gjort en lucka där alla sladdar från ECU'n ska gå genom för att enkelt kunna lyfta ur/ner motorn med hela härvan.

I version 2 så valde jag att ta bort den sugande fläkten under och oljekylaren. Byggde sedan om fläkten till tryckande och monterade den över. Oljekylaren fick en ny placering och med en egen 7" kylfläkt. Dessutom flyttade jag fram hela paketet ca 60-80mm. Så nu bör luckan gå fri trots "huven" som ska byggas över IC'n.

Här ligger de ny svetsade tryckrören. Lite justeringar till ska dit. Rör till bl.a vevhus vent. och till laddtrycksventilen.

Alla rör på plats. Ser rätt nice ut nu tycker jag. Och oljekylaren fick ta den plats som fanns kvar. Tanken är att försöka göra några snygga "gälar" på bakpanelen som ventilerar ut värmen med hjälp av 7" fläkten.

Och så en liten överblick som det ser ut nu.

Nästa gång blir det lite bilder på kylrörsdragning och kanske lite på den pågående inkopplingen av MaxxECU thumbs up
Många sladdar blir det. Men än så länge ser det bra ut. Mer eller mindre bara tändspolar och insprutarna kvar. Och lite funderingar var jag ska montera insugstempgivaren lättast.

Någon som monterat en oljetempgivare på en T5'a? Var satte ni den i så fall? Tips?

Snipp snapp slut...för denna gång.

_________________
Tony Ström
Skoda Fabia -12 **Bruksbilen**
YSport GT5 -24? **Projektet**
VW Golf -97 **Pendel/dragbilen**
Citera
TURBO-Fredde
Lövestad
Här sen Maj 2005
Inlägg: 173



Finns två olika oljepluggar på T5an en är massiv och en är typ ihålig så lätt att borra ur och gänga för tempgivare.


_________________
Fredrik Sunnemalm
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3437



Bra kämpat, gillar bygget thumbs up

Noterade något från bilderna när du byggde avgaset, delvis var de två första "böjarna" ganska skarpa, det andra var att du kunnat slippa en av de två sista böjarna med alternativ rördragning enligt nedan bild:


_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Ynot
Johannishus
Här sen Aug 2017
Inlägg: 197


Trådstartare
TURBO-Fredde skrev:
Finns två olika oljepluggar på T5an en är massiv och en är typ ihålig så lätt att borra ur och gänga för tempgivare.



Tackar.

Tänkte jag inte på att använda mig av oljepluggens plats. 🙄
Få jag kolla upp.

_________________
Tony Ström
Skoda Fabia -12 **Bruksbilen**
YSport GT5 -24? **Projektet**
VW Golf -97 **Pendel/dragbilen**
Citera
Ynot
Johannishus
Här sen Aug 2017
Inlägg: 197


Trådstartare
Wärhner skrev:
Bra kämpat, gillar bygget thumbs up

Noterade något från bilderna när du byggde avgaset, delvis var de två första "böjarna" ganska skarpa, det andra var att du kunnat slippa en av de två sista böjarna med alternativ rördragning enligt nedan bild:



Du har helt rätt.
Då slutröret byggdes lite vid sidan om allt det andra blev klar, och att formen på systemet liksom fick växa fram så blev det lite som det blev.

Finns flertalet förbättringar att göra bl.a det du nämner, få bli till nästa system som byggs.
Jag få se detta som ett test och "starta upp" system 😉

_________________
Tony Ström
Skoda Fabia -12 **Bruksbilen**
YSport GT5 -24? **Projektet**
VW Golf -97 **Pendel/dragbilen**
Citera
TURBO-Fredde
Lövestad
Här sen Maj 2005
Inlägg: 173



Ynot skrev:
TURBO-Fredde skrev:
Finns två olika oljepluggar på T5an en är massiv och en är typ ihålig så lätt att borra ur och gänga för tempgivare.



Tackar.

Tänkte jag inte på att använda mig av oljepluggens plats. 🙄
Få jag kolla upp.


Tidigare hade jag borrat o gängat i tråget på sidan om, men tyckte tråget var för tunt för det och har inte kunskapen att svetsa alu. Så då var denna lösning enklast.

_________________
Fredrik Sunnemalm
Citera
Ynot
Johannishus
Här sen Aug 2017
Inlägg: 197


Trådstartare
TURBO-Fredde skrev:
Ynot skrev:
TURBO-Fredde skrev:
Finns två olika oljepluggar på T5an en är massiv och en är typ ihålig så lätt att borra ur och gänga för tempgivare.



Tackar.

Tänkte jag inte på att använda mig av oljepluggens plats. 🙄
Få jag kolla upp.


Tidigare hade jag borrat o gängat i tråget på sidan om, men tyckte tråget var för tunt för det och har inte kunskapen att svetsa alu. Så då var denna lösning enklast.


Redan kollat lite. Har den ihåliga pluggen och så finns det en vettig givare från speeding som har 1/8" npt gängor som blir perfekt. Så kör nog på den lösningen till att börja med.
Lätt att bara köpa ny plugg om man vill göra på annat sätt, jämfört om man börjar borra å svetsa i tråget. 🙄

_________________
Tony Ström
Skoda Fabia -12 **Bruksbilen**
YSport GT5 -24? **Projektet**
VW Golf -97 **Pendel/dragbilen**
Citera
Ynot
Johannishus
Här sen Aug 2017
Inlägg: 197


Trådstartare
Januari 2018

Allt framplockat för att börja koppla in MaxxEcu

En hel del sladdar blir det även att jag kan hoppa över några som jag inte behöver.

Första härvan dragen i robotslang och tejpad med tygtejp/monteringstejp. Få duga för att vara första gången.

De flesta kablar klara och igenom genomföringarna. Blir tvungen att försöka få igenom en 5V +matning till som jag ska ha till oljetrycksgivaren. Kan bli lite pilligt nu i efterhand.
Och trots 8 extra utgångar som jag inte trodde jag skulle behöva mer en kanske 3-4 av så är nu alla slut.. Hoppas jag inte kommer på fler saker jag vill ha in.

Och då jag hört/läst att original oljefälla ofta släpper igenom olja som sedan kommer in i turbo/IC och tryckrör så byggde jag mig en egen oljefälla innan vevhusventilationen kommer ner i insugsröret innan turbon. Hoppas den kommer göra lite nytta.

Ville inte köra med öppen vevvent. då det inte är OK för bilprovningen.
Här ser man även insugstempgivaren jag satte på tryckröret precis innan spjällhuset.
Fick bli här för enkelhetens skull då jag inte ville riva ner plenumet och börja borra i det nu.

Och TADA! Nu är tiden ifatt mig. Detta är var jag befinner mig just nu i bygget. Så blir kanske inte riktigt lika mycket uppdateringar längre. Men försöker få tid iaf 1ggr/vecka att pyssla lite i garaget.
Svårt att hinna med allt i vardagen med jobb/hus/fru och barn

Men tills nästa gång! Kämpa på med era byggen! Sommaren kommer snabbare än vad man tro.

_________________
Tony Ström
Skoda Fabia -12 **Bruksbilen**
YSport GT5 -24? **Projektet**
VW Golf -97 **Pendel/dragbilen**
Citera
Ynot
Johannishus
Här sen Aug 2017
Inlägg: 197


Trådstartare
Januari

Lite sladd dragning till tändspolarna

Kablarna till insprutarna klara

Alla kablar klara till tändspolarna. Bara lite kablagetejp som ska dit.

Och så blev det, mer eller mindre allt kopplat. Saknas gör tryck och tempgivare till oljan.

På första startförsöket så ville den bara hosta till men inte gå. Efter lite kontakt med MaxxEcu så kom vi fram till att vevaxelgivaren inte gav tillräckligt med bra signal.

Oftast brukar det hjälpa med en digital givare isf en VR givare som sitter original. Så en sådan är beställd tillsammans med de sista givarna för oljan.
Så nästa helg håller jag tummarna att T5'an vill starta i sin nya kropp

_________________
Tony Ström
Skoda Fabia -12 **Bruksbilen**
YSport GT5 -24? **Projektet**
VW Golf -97 **Pendel/dragbilen**
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1961



Kul projekt!

/AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
Ynot
Johannishus
Här sen Aug 2017
Inlägg: 197


Trådstartare
AL skrev:
Kul projekt!

/AL


Tackar!

Nu börjar det bli riktigt kul med. Man kan nästan känna första provkörningen närma sig

_________________
Tony Ström
Skoda Fabia -12 **Bruksbilen**
YSport GT5 -24? **Projektet**
VW Golf -97 **Pendel/dragbilen**
Citera
Ingmar Truedsson
Karlskrona
Här sen Nov 2002
Inlägg: 560



Nu vet jag inte exakt var oljepluggen sitter på Volvomotorn, men på min Kadett GSi så kylde fartvinden tempgivaren i oljepluggen så man kunde inte se rätt temp när man körde.

_________________
MVH
Ingmar Truedsson
Opel Kadett GSi
Opel Astra OPC
Träffansvarig Opel Club Sweden
Citera
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015
Inlägg: 411



Ingmar Truedsson skrev:
Nu vet jag inte exakt var oljepluggen sitter på Volvomotorn, men på min Kadett GSi så kylde fartvinden tempgivaren i oljepluggen så man kunde inte se rätt temp när man körde.


Oljepluggen är alltid bakåt på vitmotorn. Är motorn från början tvärställd är pluggen på avgassidan.

_________________
Thomas Alsterfalk
BMWCS # 04660
Citera
Ynot
Johannishus
Här sen Aug 2017
Inlägg: 197


Trådstartare
C311 skrev:
Ingmar Truedsson skrev:
Nu vet jag inte exakt var oljepluggen sitter på Volvomotorn, men på min Kadett GSi så kylde fartvinden tempgivaren i oljepluggen så man kunde inte se rätt temp när man körde.


Oljepluggen är alltid bakåt på vitmotorn. Är motorn från början tvärställd är pluggen på avgassidan.


Min motor är dessutom mittmonterad/bakmonterad så borde vara lugnt 👌

_________________
Tony Ström
Skoda Fabia -12 **Bruksbilen**
YSport GT5 -24? **Projektet**
VW Golf -97 **Pendel/dragbilen**
Citera
Ynot
Johannishus
Här sen Aug 2017
Inlägg: 197


Trådstartare
Februari 2018

Milstolpe 3 avklarad.
1:a var Godkänd byggbesiktning
2:a var Godkänd ansökan om förhöjd motoreffekt
Och nu i helgen så startade motorn i sin nya kropp med sitt nya styrsystem för första gången


Det började dåligt för någon vecka sedan då den inte ville trigga som den ska. Lustig trigger och väldigt svag.
När jag pratat med MAxxEcu så fick jag tipset att byta till en digital givare till veven.

Så fram med fräskunskaperna och en alubit.

Vola! Nytt fäste klart å redo för givare.

Och här på plats. Satt som en smäck. Dock ingen bild på hur kurvan blev. Men det blev en kurva isf lite krims krams.

Fick även köpa en bättre begagnad dumpventil från Forge av en jobbarkompis.

Och sist men inte minst. En liten film på typ första starten. Utan VVS denna gången "Matthias Karlsson".

https://www.youtube.com/watch?v=7In7A1C-Guw

Håll till godo gott folk!

_________________
Tony Ström
Skoda Fabia -12 **Bruksbilen**
YSport GT5 -24? **Projektet**
VW Golf -97 **Pendel/dragbilen**
Citera
Role
Ronneby
Här sen Jun 2012
Inlägg: 588



Bra du lär dig.

Måste få tummen loss och komma ut på studiebesök vid något tillfälle.

_________________
Matthias Karlsson
Citera
bmw_fredde
Vadstena
Här sen Nov 2007
Inlägg: 408



Snyggt bygge thumbs up du vet väl om att du kan använda överblivna spridare och tändutgångar som utgångar I sprutet med? då har du ju 6stycken till nu när dom 8 va slut

_________________
Fredrik Edholm
Citera
Ynot
Johannishus
Här sen Aug 2017
Inlägg: 197


Trådstartare
bmw_fredde skrev:
Snyggt bygge thumbs up du vet väl om att du kan använda överblivna spridare och tändutgångar som utgångar I sprutet med? då har du ju 6stycken till nu när dom 8 va slut


Tips varmt mottaget.
Just det har jag missat. 😎
Bra att veta då de 8 snabbt tog slut 😁

_________________
Tony Ström
Skoda Fabia -12 **Bruksbilen**
YSport GT5 -24? **Projektet**
VW Golf -97 **Pendel/dragbilen**
Citera
Ynot
Johannishus
Här sen Aug 2017
Inlägg: 197


Trådstartare
Februari 2018

Har kört motorn varm och testat av kylsystemet så det håller tätt. Och även se om oljetryck och så vidare såg bra ut. Dock läckte det lite vid min adapter till oljetrycksgivaren. Hoppades när jag gjorde den att det skulle räcka med att dra den med polygrip, men där fick jag..

Blev till att frästa lite så jag kunde dra den med en 16mm ringnyckel. Och så en alu bricka isf koppar.

Sedan var det dags att se om man kunde få liv i Mdash oxå. Mycket smidigt system. Går att få precis som man vill.

Inga långa pass i garaget sista tiden.
Snart dax att gå loss med svetsen igen. Ska bara se om jag kan få hastighetsmätaren i MaxxEcu att lira med min ABSgivare först.

Tills nästa gång.

_________________
Tony Ström
Skoda Fabia -12 **Bruksbilen**
YSport GT5 -24? **Projektet**
VW Golf -97 **Pendel/dragbilen**
Citera
conman
Sunhultsbrunn
Här sen Apr 2012
Inlägg: 78



Ett tips för att få fin hastighetssignal från en absgivare.

https://www.ebay.com/itm/002-VAUXHALL-OPEL-VECTRA-GENUINE-OEM-RELAY-5- . . . .

plus, jord, två stift till absgivaren sedan ett stift ut som ger fin fyrkantsvåg.

_________________
Carl Oskar Nordstrand
http://contune.se
Citera
Våra race- och banåkarbilar
VW Golf MK1 med Mittmonterad Volvo T5 motor-Amatörbyggt
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 14, 15, 16   >>
32 besök senaste veckan (110014 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande