Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Rattstångs elservo
5151 besök totalt
PFR
Bandhagen
Här sen Jul 2006
Inlägg: 352


Trådstartare
Tips på rattstångs elservo för banåka mottages, från skroten eller nytt conversion kit?

_________________
Peter Franzén
Nissan 200SX V6
SSK-racing klass3
MB SLK230 Kompressor sommarbil
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12838



Opel corsa c
Citera
Coupe76
Mariestad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 383



Pssst... ligger en sån på arbetsbänken med tillhörande kontroll som jag inte har någon användning för.

_________________
/Christer Lakkapää

Opel im Sports

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=40017
Citera
PFR
Bandhagen
Här sen Jul 2006
Inlägg: 352


Trådstartare
Coupe76 skrev:
Pssst... ligger en sån på arbetsbänken med tillhörande kontroll som jag inte har någon användning för.


Någon som koll på plus o minus på detta servo Opel Corsa c (dom stora flatstiften)


_________________
Peter Franzén
Nissan 200SX V6
SSK-racing klass3
MB SLK230 Kompressor sommarbil
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2897



Hur blir känslan i styrningen med dessa servos? Produktionsbilar med elservo får ofta kritik för dålig känsla i styrningen, går det att justera med boxen eller beror det på att produktionsbilarna försöker spara ström till Elservot och slår på och av med en dödzon?

Tänker att mina torquesteer problem skulle kunna minskas med ett servo som hjälper till att hålla emot men har dåligt med plats för en hydraulisk styrväxel.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Vad tror ni om tex tesla och Porsche som har el motorn nere på styr växeln. Går dom att använda ?

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515




_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1747



Supramannen skrev:


Sitter på många vag. Problemet där som jag förstår är att de inte hänger med och överhetar tillslut.

Man monterar vanlig olje servo med pump på motorn från när man körde Leon S2000 till dagens TCR bilar

Upplever det till viss del på min golf 5:a också men inte så det har varit ett problem på trackday hittils

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2897



Babbe skrev:
Supramannen skrev:


Sitter på många vag. Problemet där som jag förstår är att de inte hänger med och överhetar tillslut.

Man monterar vanlig olje servo med pump på motorn från när man körde Leon S2000 till dagens TCR bilar

Upplever det till viss del på min golf 5:a också men inte så det har varit ett problem på trackday hittils


Sitter även på Honda S2000 och Civic Type R EP3 03 och framåt. Vet inte om de är bra men de sitter där iaf. Lite mer slimmad lösning på motorn på dessa men har karnske inte lika mycket servoverkan och reglerbarhet. Ett servo på rattstången är nog i de flesta fall lättare att få till.

http://spoon-mechanic.up.seesaa.net/image/A5B9A5C6A5A2A5EAA5F3A5B0A5AE . . . .

Är nu lite vikt med pump på remkretsen, rör till styrväxeln och en behållare med olja. Å andra sidan väger väl elmotorn en hel del.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1630



Supramannen skrev:


Jag gillar denna modell mer av den anledningen att den ökar kraften så nära hjulen/spindeln som möjligt.
Rattstångs modellen är smutt men jag tror den ökar belastningen ganska mycket mer på knutarna samt pinjong i styrväxeln.

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Pfister
Alingsås
Här sen Jun 2005
Inlägg: 374



Andreas Millbro skrev:
Hur blir känslan i styrningen med dessa servos? Produktionsbilar med elservo får ofta kritik för dålig känsla i styrningen, går det att justera med boxen eller beror det på att produktionsbilarna försöker spara ström till Elservot och slår på och av med en dödzon?

Tänker att mina torquesteer problem skulle kunna minskas med ett servo som hjälper till att hålla emot men har dåligt med plats för en hydraulisk styrväxel.


Vi har kört med det i två år nu och är nöjda med både funktion och känsla.
Du köper till en eftermarknadspryl som möjliggör justering av servoverkan, mkt smidigt!

_________________
Alexander Pfister
Citera
Alexander0512
Sala
Här sen Jan 2013
Inlägg: 14



Jag har kört med Opel Corsa servo den här säsongen, och jag är väl inte helt nöjd med det. Troligen har det fått jobba lite väl hårt på min bil, en stor tung e34 med v8+turbo under huven, som det har körts drifting med. 2.5 varv mellan fullt höger och fullt vänster, samt eBay kontrollen jämt på full servo. Fungerar bra ett par varv men tillslut slår den av troligen pga överhettning. Sista körningen i höst fungerade dock bra, kallare samt att det var blött så den behövde väl inte jobba lika hårt.

Nu får den väl leva lite snällare i en banbil än driftingbil dock, men det kan ju vara nånting att ha i åtanke

Ett annat problem jag har haft som jag antar beror på servon.. Ibland på fullt utslag har det blivit som att ratten slagit ett kvarts varv fram och tillbaka, våldsamt. Vet inte om det kan vara för att i original bilen ska det gå att vrida mer på ratten kanske? Nu är det väl sällan ni ligger på fullt rattutslag annat än i depån iofs

Skulle någon vara intresserad av att testa så är mina grejer tillsalu, samt kontrollen.

//Alex

_________________
Alexander Källberg
Citera
PFR
Bandhagen
Här sen Jul 2006
Inlägg: 352


Trådstartare
PFR skrev:
Coupe76 skrev:
Pssst... ligger en sån på arbetsbänken med tillhörande kontroll som jag inte har någon användning för.


Någon som koll på plus o minus på detta servo Opel Corsa c (dom stora flatstiften)



någon som har koll på matningen + - vilka stift?

_________________
Peter Franzén
Nissan 200SX V6
SSK-racing klass3
MB SLK230 Kompressor sommarbil
Citera
Skruva banåkabil
Rattstångs elservo
5151 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande