Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Favoritväg?
1, 2, 3, 4, 5   >>
13 besök senaste veckan (68771 totalt)
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388


Trådstartare
Har du nån favo?
Tänkte att man skulle kunna lista vägar som det kan vara värt att åka omvägar för!

Här är mitt bidrag
Vart: Vägen mellan Nyköping o Katrineholm i höjd med Bettna.
Beläggning: Nyasfalterad
omgivning: Sjöar, skog o åkermark
Beskrivning. Fin lansväg med varierande karaktär. Kurvig o go!

Kan även rekomendera att svänga in vid Statoil macken vid Mantorp. Där kryllar det av trevliga vägar! Hade förmånen att rasta en Boxter S där i våras! Riktigt trevligt kan jag säga!

MVH

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18536



Vägen mellan Säffle och Ekenäs är en höjdare, slingrig väg över åkrar så man ser långt framåt och med lätt doserade kurvor. mums. En fördel är att vägen går till spetsen på Värmlandsnäs som är en halvö så man måste åka samma väg tillbaka igen...
Hojåkare kanske skulle ta en annan väg dock för det kan vara lite lömskt grus i innern på vissa kurvor.

SS12 mellan Bagni di Lucca och Maranello är en annan höjdare om man gillar inspirerande serpentinvägar. Lite långt att åka bara för en väg tyvärr.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8284



Hhmmm.... Man får väl försöka begränsa sig?

Några härliga väg är:
Borås - Alingsås (dålig asfalt på sina ställen)
Borås - Veddige (kanske inte början men det tar sig som mordbrännaren sade)
Askersund - Aspa
Gnesta - Flen
Mullsjö - Bottnaryd (Västergötland)

Mvh / Micke

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Självklart är favortivägen, den 20,8 km långa krokiga och kuperade betalvägen i Eifelbergen! En sak som är väldigt possitiv med den, är att man kommer tillbaks till samma ställe, där man startade ifrån och kan på så vis köra den om och om igen.
Annars är min inställning att alla vägar är kul, om bara farten är tillräckligt hög!

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17303



Den roligaste vägsträckan jag nånsin har kört är motorvägen mellan Milano och Genua. Det är enda motorvägssträckan jag nånsin vänt om för att få köra en gång till. Det är dock lite väl långt att åka dit, förstås.

En av mina favoriter i Stockholmstrakten är klassiska Bogesundsvägen. Har man hyfsad koll på vägen kan man hänga med det mesta även med en motorsvag bil. Jag och några bekanta roade oss där en tidig morgon i somras och det var verkligen kul.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Peeter skrev:
Självklart är favortivägen, den 20,8 km långa krokiga och kuperade betalvägen i Eifelbergen! En sak som är väldigt possitiv med den, är att man kommer tillbaks till samma ställe, där man startade ifrån och kan på så vis köra den om och om igen.
Annars är min inställning att alla vägar är kul, om bara farten är tillräckligt hög!


Hahahaahahahha thumbs up

Mer närliggande då...

"Getaryggarna". Kör från Värnamo mot Växjö. Efter samhället Bor svänger du höger (tror det står en skyllt). Sen börjar det roliga...
Kan man spåret så finns det fullfarts "S" genom bokskog... "Lilla Ringen".
Efter 6-10 minuter kommer du ut på vägen mot Rydaholm där du kan fortsätta din resa mot Växjö... Vägen är dock ganska smal och med många blinda kurvor. Det är fler än en som skrotat där...

Nu har jag dock hittat en väg som slår min förra favvis.
Åk från Linköping mot Motala. Precis innan Motala står det "Örebro" ner till höger. Det är denna väg du vill åka... Klar risk för att möta sitt eget skattemärke finns dock!

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare

Jag kan VERKLIGEN rekommendera Ducatiklubbens karta med "utmärkta vägar"

http://www.ducceklubben.org/

En extremt väl värd invetsering på 100 riksdaler. Ligger ALLTID med i bilen

_________________
Magnus Thomé
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8814

Hjälpmoderator

Magnus Thomé skrev:
Jag kan VERKLIGEN rekommendera Ducatiklubbens karta med "utmärkta vägar"

http://www.ducceklubben.org/

En extremt väl värd invetsering på 100 riksdaler. Ligger ALLTID med i bilen


Köpte 6 med en gång. 2 sitter på en vägg hemma (fram och baksida om ni undrar), en används vid inspirerande resor, en finns i reserv och två såldes vidare till Fireblade och RD500-åkande kompisar.

Fast den är inte heltäckande. Fårbotrakten norr om oskarshamn innehåller SÅ många pärlor som inte är markerade.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8284



Magnus Thomé skrev:
Jag kan VERKLIGEN rekommendera Ducatiklubbens karta med "utmärkta vägar" Ligger ALLTID med i bilen


Jepp.
Samma här!

Mvh /Micke

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Klas NSX
Yngsjö
Här sen Nov 2002
Inlägg: 454



AL skrev:
Åk från Linköping mot Motala. Precis innan Motala står det "Örebro" ner till höger.


Vägen från Borensberg till Tjällmo är glädje hela vägen. Från Tjällmo kan du fortsätta mot Örebro vidare till Hjortkvarn där det är kul väg, lite större kurvor och bättre sikt.
Vill du ha ännu roligare väljer du istället att åka igenom Tjällmo till du ser en skylt mot Godegård mycket kul väg. Från Godegård kör du till Zinkgruvan och sedan till Sänna där det fö. finns ett fint bad som passande depåstop.
Från Tjällmo finns även en väg till Stjärntorp som tydligen ska vara nyasfalterad också men ortsbefolkningen har i lokaltidningen klagat på höga kanter och vill ha dit GRUSBILEN! :/

[/img]

_________________
/Klas Pihl
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare

Shysst karta! Hur gjorde du den? Speciellt grönmarkeringen?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Du Klas! Eftersom vi verkar befinna oss i samma del av landet; När bjuder du på en "Badresa" till Sänna i NSX:en??? hehehe

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Klas NSX
Yngsjö
Här sen Nov 2002
Inlägg: 454



Magnus Thomé skrev:
Shysst karta! Hur gjorde du den? Speciellt grönmarkeringen?


Microsoft Autoroute kan exportera till web och skriver ut bilden till separat fil. Siffrorna är ingen avståndsflagga utan olika delsträckor. Man kan få avståndsangivelser också men det blir lite gyttrigt med de 9:e delsträckorna. Mellan Brorensberg och Sänna är det 5.94384 mil.

Jag glömde ju i upphetsningen en mycket bra väg som är mellan Askersund (strax norr om Sänna) och Laxå. Partiet runt stora och lilla Yxen. Kurvan när man kommer till kampingen är löjligt bankad och fin :)

_________________
/Klas Pihl
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Klas NSX skrev:

Jag glömde ju i upphetsningen en mycket bra väg som är mellan Askersund (strax norr om Sänna) och Laxå. Partiet runt stora och lilla Yxen. Kurvan när man kommer till kampingen är löjligt bankad och fin

Är det den som går norrut från Askersund upp till Vretstorp?
Brorsan bodde i Vretstorp ett tag och berättade att det är den enda väg som han kört på så att han blivit åksjuk själv när han körde.
Många hojåkare brukar visst åka den vägen också.

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Klas NSX
Yngsjö
Här sen Nov 2002
Inlägg: 454



AL: Klart vi ska ut å bada. Du kanske tom är sugen på lite gokart hos MA ikväll runt 18?

Peeter: Jag vet inte om man passerar den byn men det är RV 50 mellan Askersund till Laxå.

Jag kunde inte hålla mig utan jag plockade ut ett litet videoklipp från första turen med sommardäck i våras.
Videon är, naturligtvis, speedad. Divx 5 och 3.7 MB stor.
http://h91.ryd.student.liu.se/klas/video/kultur.avi

_________________
/Klas Pihl
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



"Bada" låter kul... thumbs up

Ahhhhh! Du får inte locka med sådant Klas...iaf inte när jag har en lab i "Härdning" ikväll...

Vi är ett gäng som åkt ngn gång hos MA. Tanken var att göra det till en vana...men det har blivit lite si och så med den saken...

Är på hos MA i övrigt! Säg bara till. "Behöver" ni fler folk kan det nog oxå ordnas...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Gotland finns det hur mycket roliga vägar som helst på. Två av favoriterna: Klintehamn till Ala samt Lau till När (eller tvärtom).

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



Bogesundsvägen är ju en goding i närheten av Sthlm.
När jag åkte på semester förra sommaren med frugan tyckte vi båda att det var tråkigt med motorvägsåka så vi riktade in oss på lite mindre vägar.
Fronten riktades först mot Håverud i dalsland där vi skulle beskåda akvedukten. När vi närmade oss kom vi rakt norrifrån och trillade in på en helt fantastisk väg som jag senare fick höra kallades "Brudfjällsvägen"

Den var ca 20 km lång, mycket kurvig och kraftigt kuperad Ställde tom. Bogesundsv helt i skuggan.

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
Frazze
Kristianstad
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1454



Magnus Thomé skrev:
Jag kan VERKLIGEN rekommendera Ducatiklubbens karta med "utmärkta vägar"

http://www.ducceklubben.org/

En extremt väl värd invetsering på 100 riksdaler. Ligger ALLTID med i bilen



Hur mycket täcker den där kartan? Står på Ducce-klubbens hemsida att den endast sträcker sig till strax söder om Mora?

_________________
/// Mvh Ferenc Papp
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare

Frazze skrev:
Magnus Thomé skrev:
Jag kan VERKLIGEN rekommendera Ducatiklubbens karta med "utmärkta vägar"

http://www.ducceklubben.org/

En extremt väl värd invetsering på 100 riksdaler. Ligger ALLTID med i bilen



Hur mycket täcker den där kartan? Står på Ducce-klubbens hemsida att den endast sträcker sig till strax söder om Mora?


Gillar man inte Ducati längre norr ut eller? Men det stämmer att kartan inte går vidare värst långt norr ut.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Frazze
Kristianstad
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1454



Nja, jag tänkte ju mer om det är ide för mig, som bor i skåne, att köpa kartan??

_________________
/// Mvh Ferenc Papp
Citera
Sparade trådar/FAQ
Favoritväg?
1, 2, 3, 4, 5   >>
13 besök senaste veckan (68771 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande