Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Favoritväg?
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
13 besök senaste veckan (68771 totalt)
Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004
Inlägg: 7747

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Intressant att det är fler som upptäckt området runt Askersund, har mina föräldrar boende där i närheten så man får väl lasta på bilen på släpet nån gång när man ändå ska dit och hälsa på.
Rörande Askersund-Laxåvägen så är den ju en erkänt skojjig väg se upp lite bara mitt under campingsäsongen det vimlar av campare just mellan sjöarna på mitten och de har ibland den dåliga vanan vara överallt där det är asfalterat med sina husvagnar, badtofflor, småbarn, fotbollar etc.

Annat litet udda tips kan vara Stockholms innerstad, man behöver inte göra en ny Getaway men en dag om året är stan helt tom på folk och bilar vilket man ska utnyttja. Midsommardagens morgon, nackdelen är en nykter midsommarkväll innan men en underbar känsla att köra klockan sju-åtta på morgonen genom city utan poliser/turister/stockholmare... Även "annandagmidsommarmorgonen" är helt ok för den som inte vill offra "de små grodorna med tillbehör"

_________________
M a g n u sS o l l e n b e r g

Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Sörpan skrev:
Magnus L skrev:
Ragnar skrev:
Magnus L skrev:
Magnus Thomé skrev:
Jag kan VERKLIGEN rekommendera Ducatiklubbens karta med "utmärkta vägar"

http://www.ducceklubben.org/

En extremt väl värd invetsering på 100 riksdaler. Ligger ALLTID med i bilen



Någon som vet hur 'stor' den är. altså hur stor del av sverige täcker den.

Det jag undrar över är framförallt västerbotten och västernorrland.


Citat från Ducceklubbens hemsida:

"På förekommen anledning sträcker sig kartan enbart till strax söder om Mora. Av hänsyn till inblandade ger vi här ingen närmare förklaring till detta"


Jodå, det har jag läst, men nu kanske jag skall utveckla min fråga lite.

Är det någon som har kartan och kan berätta för mig om det finns många vägar i västernorrland-västerbotten med på kartan, eller om det är hundra spänn för kullavägen och busjövägen?


Kartan täcker inte Norrland.


ja, det var ju inte så bra, nur förstår jag det kryptiska i texten, den sträcker sig *upp till* söder om Mora.

Jag trodde i min enfald att det var *ner till* strax söder om mora

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Frazze
Kristianstad
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1454



LuddeR skrev:
Frazze skrev:
En annan rolig väg på väg till Ring Knutstorp är den mellan billinge och ask.
Backigt hela vägen med tighta svängar över krön blandat med raksträckor. Tar alltid denna vägen på väg till knutan



lämplig med biltransport?


Kanske om man har ett sånt här ekipage:



_________________
/// Mvh Ferenc Papp
Citera
Thomaso
Solna
Här sen Jan 2003
Inlägg: 659



Går att köra inspirerat med vad som helst även med släp det övade man duktigt på när man lekte med militärens fordon. Våran pluton hade bara sönder saker för x miljoner kr och endel var fordon ja men lite eller mycket så funka de igen. Hur ser en släpvagn ut som gått utan hjullager i över 10 mil ojda var lite nya fina cambervinklar på de släpet

Dock kommer jag inte ihåg vad den där fina vägen heter men den låg i närheten av paljakka men sen var det ett gupp mitt i som jag missa totalt och då flög minibuss och släp lite grand

Men om man har en finbil på släpet ska man nog ta det lite lugnare

_________________
Thomas Tegbäck
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Kungälv till Trollhättan via Lilla Edet (inte 45:an utan andra sidan av Göta älv). Fantastiskt krokig och trevlig väg men tyvärr är asfalten lite dålig och sikten är inte alltid perfekt. Funkar bäst med mjukare fjädring, i RX-7:an är det jobbigt.

Annars gäller rent generellt att de flesta vägar i Marks kommun (Skene/Kinna) är trevliga, ett exempel är Sätila till Fjärås...
Så kan vi ju hoppa till Värmland. Kil (Fryksta) ända upp till Torsby på östra sidan av Fryken är inte så dum! Trevliga vägar och fantastisk vacker natur. Passa på att göra stopp i Mårbacka och besök Selma Lagerlöfs hem när ni ändå är i området!
För er i Linköpingsområdet har jag tipset att ta ett varv runt Roxen. Lite skiftande kvalité på vägen och ibland bristande sikt men ganska trevligt (vill jag minnas, det var nog åtta år sedan jag åkte där...).

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
polo
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 21



Håller med om vägen mellan Kungälv och Trollhättan.
I övrigt så finns det fina vägar i Väst Sverige...
Två favoriter är mellan Håverud och Dals Lång-Ed i Dalsland eller mellan Upphärad och Väne-Åsaka söder om Trollhättan.

_________________
Patrik Jonasson
VW Bora Trendline -04 & Golf GL -83

www.p-plats.se
Citera
Tobias Jonasson
Värnamo
Här sen Dec 2003
Inlägg: 61



Andreas Lidström skrev:
"Getaryggarna". Kör från Värnamo mot Växjö. Efter samhället Bor svänger du höger (tror det står en skyllt). Sen börjar det roliga...
Kan man spåret så finns det fullfarts "S" genom bokskog... "Lilla Ringen".
Efter 6-10 minuter kommer du ut på vägen mot Rydaholm där du kan fortsätta din resa mot Växjö... Vägen är dock ganska smal och med många blinda kurvor. Det är fler än en som skrotat där...



Inte efter 6-10 minuter...kör du under 6,30 har du fågelskådat eller åkt Nissan Micra.
Ryktet säger att om man kan spåret är det 200 knutar genom bokskogen och en snitthastiget på 170 km/h...om någon vänlig själ kan ordna så att vägen blir avlyst skall jag bekräfta det.

_________________
Alfa Alfetta GT-SA -75 (Räserbilen)
Alfa 155 V6 -93 (Bruksbilen)
Alfa 75 TS -88 (Skrotfärdig)
Alfa Giulia TI -64 (Finbilen)
Alfa 75 TURBO (Vinterbilen)
Citera
Andreas A
Luleå & Mörbylånga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 797



Klas NSX skrev:

Jag glömde ju i upphetsningen en mycket bra väg som är mellan Askersund (strax norr om Sänna) och Laxå. Partiet runt stora och lilla Yxen. Kurvan när man kommer till kampingen är löjligt bankad och fin


Ja den vägen är härlig, låg på kolonn på väg till Gelleråsen och passerade den sträckan, trevlig överaskning med så rolig väg. thumbs up

_________________
Andreas Andersson
YB Motorsport
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



Lars Falk skrev:
KristianAE86 skrev:
vägen över söderåsen härhemma från Kvidinge där jag bor till Ring knutstorp.

17 km superkrokig asfaltsväg som slingrar sig över hela söderåsen..

EDIT: har en film där det går "lite" för fort..... intresse för att se den ?


Körde den vägen i söndags (fast åt andra hållet)...
Tänkte just då att det var en rätt trevlig vägsnutt.


asså --- så nu har du vatt i "mina" trakter utan att säga

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Martin Sahlström
Eslöv
Här sen Maj 2003
Inlägg: 252



KristianAE86 skrev:
vägen över söderåsen härhemma från Kvidinge där jag bor till Ring knutstorp.

17 km superkrokig asfaltsväg som slingrar sig över hela söderåsen..

EDIT: har en film där det går "lite" för fort..... intresse för att se den ?


Ja tack!!
Citera
Andreas O
Karlstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 579



Wankelsport skrev:

Så kan vi ju hoppa till Värmland. Kil (Fryksta) ända upp till Torsby på östra sidan av Fryken är inte så dum! Trevliga vägar och fantastisk vacker natur. Passa på att göra stopp i Mårbacka och besök Selma Lagerlöfs hem när ni ändå är i området!


Av någon underlig anledning väljer jag nästan alltid den vägen när jag åker till Sunne/Torsby (Istället för rv 45 med kameraskåp och dyl.)
En liten korrektion bara, man bör välja västra sidan av Fryken upp till Nilsby, efter bron i Nilsby fortsätter man på östra sidan av Fryken.
Tyvärr så är asfalten bitvis inte den bästa längre
Väljer man istället östra sidan mellan Kil och Nilsby så får man köra grusväg, vilket iofs också kan va kul i rätt bil

/ Andreas

_________________
A n d r e a s O t t o s s o n
Citera
xEmil
Sthlm/Haninge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 180



när man sitter så här framför datorn så kommer åvavägen upp i huvudet... kom just på att jag va ute och svängde där för några år sedan måste åka och titta hur vägbeläggningen är...

denna väg ligger i haninge precis vid högsta motorstadio... efter dalarövägen

_________________
//Emil Wahlund
/Haninge
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Andreas ottosson skrev:

En liten korrektion bara, man bör välja västra sidan av Fryken upp till Nilsby, efter bron i Nilsby fortsätter man på östra sidan av Fryken.
Tyvärr så är asfalten bitvis inte den bästa längre
Väljer man istället östra sidan mellan Kil och Nilsby så får man köra grusväg, vilket iofs också kan va kul i rätt bil

/ Andreas

Korrekt, jag skrev först Stora Kils Kyrka men ändrade mig sen då jag fick för mig att ingen skulle förstå var det ligger (fast varför skulle de ha känt till Frycksta..?). Visserligen är grusvägen stundtals krokig och väldigt trevlig att busa på men det beror ju lite på vilken bil man har. När jag hade min 142:a tog jag alltid den vägen!

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Andreas O
Karlstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 579



Wankelsport skrev:
Andreas ottosson skrev:

En liten korrektion bara, man bör välja västra sidan av Fryken upp till Nilsby, efter bron i Nilsby fortsätter man på östra sidan av Fryken.
Tyvärr så är asfalten bitvis inte den bästa längre
Väljer man istället östra sidan mellan Kil och Nilsby så får man köra grusväg, vilket iofs också kan va kul i rätt bil

/ Andreas

Korrekt, jag skrev först Stora Kils Kyrka men ändrade mig sen då jag fick för mig att ingen skulle förstå var det ligger (fast varför skulle de ha känt till Frycksta..?). Visserligen är grusvägen stundtals krokig och väldigt trevlig att busa på men det beror ju lite på vilken bil man har. När jag hade min 142:a tog jag alltid den vägen!


Fryksta kännef väl alla till
Grusvägen är mycket underhållande i rätt bil, men även farlig... en lokal rallytalang körde ihjäl sig längs den grusvägen under ett rally för några år sedan.
om man absolut vill hålla sig på östra sidan Fryken kan man åka den så kallade Dömlevägen som går mellan Kil och Deje. Även detta en mycket underhållande väg. När man kommer fram till golfbanan som ligger längs vägen kan man välja att åka mot Nilsby för att sedan fortsätta upp längs Fryken.
/ Andreas

_________________
A n d r e a s O t t o s s o n
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11168



Andreas Lidström skrev:
"Getaryggarna". Kör från Värnamo mot Växjö. Efter samhället Bor svänger du höger (tror det står en skyllt). Sen börjar det roliga...


och där kör man förbi varje vecka & hade inte en aning...

Annars är vägen kul om man svänger in vid Laganland & kör mot Bolmen. Kör man inte finbilen sä år det lätt hänt att bilen lättar när man kommer till den del som kallas för "Bölje-vägen".... Nackdelen är den dåliga belägningen, blinda kurvor på en del ställen och skogens konung.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



om herr Thomé (eller någon annan)lyckas pilla fram 200mb diskutrymme på sin server så skall ni få se lite filmer från Häckebergavägen......worth waiting for......

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Andreas O
Karlstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 579



Här kommer ytterligare ett vägtips!

Åk rv 63 Från Karlstad mot Molkom. Strax innan Molkom svänger man av åt vänster där det står Mölnbacka på en skylt.
Vägen är till en början smal och krokig och man kommer tyvärr ganska snart in bland en hel del hus.
Efter en knapp mil börjar det dock hända grejjer! Väger går uppför ett berg och sen är det husfritt och mycket underhållande väg tills man kommer fram till Mölnbacka.
Kanske inte värdens längsta sträcka men helt klart värd ett besök om man är i krokarna.

En liten varning bara, det finns gott om dolda krön, nästan som på ringen

_________________
A n d r e a s O t t o s s o n
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19311



xEmil skrev:
när man sitter så här framför datorn så kommer åvavägen upp i huvudet...


Den är tyvärr i så dåligt skick att det "braiga" går bort
Har rasat en maskin där p.g.a. pajat oljetråg. Men i sin glans dagar
(speciellt när det var grus)

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19425



Andreas ottosson skrev:
Här kommer ytterligare ett vägtips!
En liten varning bara, det finns gott om dolda krön, nästan som på ringen

Apertin-Dömle, 62an till N:e Ulleruds K:a (transportträcka), över älven, söderut mot Mölnbacka och sen ut mot 63an. Hemvägen tar du via Forsnäs-Forshaga-Dyvelsten osv.

Sen har du ju vägarna runt Nilsby.

Det är knepigt vad trevliga vägar det finns runt knuten när man bestämmer sig för att de ska vara roliga. Det hjälper till med liten trafik på udda tider (lördagmornar).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Andreas O
Karlstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 579



NiklasFalk skrev:
Andreas ottosson skrev:
Här kommer ytterligare ett vägtips!
En liten varning bara, det finns gott om dolda krön, nästan som på ringen

Apertin-Dömle, 62an till N:e Ulleruds K:a (transportträcka), över älven, söderut mot Mölnbacka och sen ut mot 63an. Hemvägen tar du via Forsnäs-Forshaga-Dyvelsten osv.

Sen har du ju vägarna runt Nilsby.

Det är knepigt vad trevliga vägar det finns runt knuten när man bestämmer sig för att de ska vara roliga. Det hjälper till med liten trafik på udda tider (lördagmornar).


För tillfället bor jag i Kil och jobbar i Molkom. Åker därför Kil-Dyvelsten-Foshaga-Forsnäs-Molkom varje dag

På hemvägen blir det lätt omvägen över Mölnbacka-Deje-Dömle-Apertin

Tills idag då förståss.... http://www.karlstadracing.nu/forumet/viewtopic.php?t=9795

_________________
A n d r e a s O t t o s s o n
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11168



Andreas Lidström skrev:

"Getaryggarna". Kör från Värnamo mot Växjö. Efter samhället Bor svänger du höger (tror det står en skyllt). Sen börjar det roliga...
Kan man spåret så finns det fullfarts "S" genom bokskog... "Lilla Ringen".
Efter 6-10 minuter kommer du ut på vägen mot Rydaholm där du kan fortsätta din resa mot Växjö...


Måste erkänna att jag har funderat på var denna vägen ligger och inte kunnat hitta den. Efter att ofrivilligt ha fått ta vägen till växjö via värnamo (lägg aldrig en bärbar jobbdator i en bil som skall på tur om du inte själv sitter i den, då blir det åka av på efter dator/bil ) så höll jag koll på var det kunde vara hän, men misslyckades kapitalt. Antar att du menar att man skall svänga av 27'an efter Bor för att sedan komma på den igen närmare Rydaholm? Står det "Getaryggarna" på skylten?

Annars så kan jag rekommendera att svänga av E4'an vid Laganland, en mil norr om ljungby och några mil söder om värnamo, och köra mot sjön Bolmen. Det är en rolig väg som svänger och där det finns en del hopp (ofrivilliga sådana om man inte tar det hyfsat lugnt:bang2:). Man kör först någon kilometer till Guddarp och fortsätter rakt fram, sedan börjar det roliga. En kilometer efter Guddarp förstår man varför vägen kallas för "Böljevägen". Akta er för älgar i gryning/skymning, passerade 2 älgar för ett tag sedan som stog och mumsade gräs i diket och har sett mer älgar på vägen.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Sparade trådar/FAQ
Favoritväg?
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
13 besök senaste veckan (68771 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande