Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Favoritväg?
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
13 besök senaste veckan (68771 totalt)
David Söderblom
Värnamo
Här sen Dec 2002
Inlägg: 799



Har varit hemma i Småland i helgen och passade på att åka "Getaryggarna" för att kolla skyltningen. Efter Bor svänger man höger vid en blå skylt där det står "Hyggestorp". När du kommit till Hyggestorp har du en fyrvägskorsning där du fortsätter rakt fram. Slutligen när det "roliga" är över kommer du till en t-korsning där du antingen svänger vänster till Rydaholm eller höger till Lagan. Snälla rätta mig om jag har fel...

Ett annat tips när man åkt mot Bolmen på ex.vis "Böljevägen", ta dig till Tannåker, därifrån åker man mot Angelstad, mycket krokigare väg är svår att hitta+beläggningen är inte speciellt dålig.

_________________
/David Söderblom
Citera
UGGLA
Mellerud
Här sen Feb 2005
Inlägg: 1

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Micke Holmström skrev:

Fronten riktades först mot Håverud i dalsland där vi skulle beskåda akvedukten. När vi närmade oss kom vi rakt norrifrån och trillade in på en helt fantastisk väg som jag senare fick höra kallades "Brudfjällsvägen"

Den var ca 20 km lång, mycket kurvig och kraftigt kuperad Ställde tom. Bogesundsv helt i skuggan.


Hej !

Fick ta årets första tur på Brudfjället idag.

Tog några bilder med mobilen:




Här vände jag och åkte tillbaka hemåt igen:





Mvh Patrik

_________________
Patrik Uggla
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



I umeåtrakten tycker jag att kullavägen är riktigt trevlig.

Går från Umedalen och via kulla till hissjö. ta det bara försiktigt över järnvägen.

Busjövägen är en annan fin väg, från stöcksjö ner till sörmjöle, ungefär.


Finns det fler bra umevägar?

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
gothicteo

Här sen Jan 2008
Inlägg: 20



Västra götaland

Härskogsvägen
Går mellan häryda och Lerum
ca 2 mil lång. Riktit trevlig för inspirerad körning men som på alla ställen så är det fullt med dålda utfarte osv. MEN denna väg är känd blad de boende så många kör inspirerat på denna väg. Den inbjuder liksom.

Tips är att passa sig för de 2 skarpa kurvorna vid sjön!

_________________
Ted Göthberg / ordföranden i Svenska Volvo 7/900 klubben. (Bygger Volvo och Citroen)
Bor i Göteborg
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Östergötland

Östgöta slätten nära Väderstad & Vadstena.

Nr1: Ta av E4 i Väderstad och åk gammla E4 mot Ödeshög efter 8-9km ser du att det är skyltat höger mot "Rökstenen" / omberg, kan vara en sån där brun turistattraktionskylt. Sedan är det bara att blåsa på rigtigt tighta kurvor och öppat landskap gör att man på de flesta ställen kan ligga på rätt bra. Man kommer ut på väg 50 vid foten av omberg.

Nr2: Lite knepigare att hitta men väl värt mödan. Lättast att hitta om man börjar i Vadstena och börjar åka väg 206 mellan Vadstena och Skänninge. Efter att du svängt på väg 206 korsar vägen ett järnvägsspår uppskattningsvis 2,5km efter att du passerat järnvägen ska du svänga höger. Kan eventuellt stå Börstad på skylten. Därefter kan du njuta av ungefär 8km riktigt riktigt fin väg.

Nr3: Även vägen Väderstad --> Boxholm via Ljungstorp och Hageby är riktigt fin.

Mycket nöje!

Fredrik C skrev:
En trevlig sträcka är att strunta i motorvägen när man åker till/från Mantorp sett från Linköping.
Kör in vid Statoilmacken o ta den vägen mot Linköping i stället thumbs up , Fin liten kurvig väg med fri sikt thumbs up !


Jag antar att du menar att man kör över Västerlösa och sedan vidare mot Linköping? I så fall kan man förlänga den ytterligare genom att när man nästan är framme i malmslätt (när slätten över går i skog) svänga av vänster mot Ledberg. Kör ca 2km precis innan du kommer in i Ledberg sväng höger och direkt vänster över en stenbro. Sedan är det rätt go väg ända tills man kommer fram i Berg. Man kan även skippa och köra över stenbron utan blåsa på rakt fram så kommer man mer rakt på Linköping

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3041



Vi tog denna vägen hem från rosersberg i helgen. Det va verkligen krokigt, kul att ha skoj utan att behöva köra fort. Dessutom väldigt lite bilar. Mycket skoj !


_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
EDC
Stockholm
Här sen Okt 2005
Inlägg: 71



http://www.tidernasvag.com/ kan vara värt att köra i stället för e4.

I norrland så finns ju alltid pålitliga högakustenområdet som är världsnaturarv, måste vara på grund av de otroliga vägarna där eller var det landhöjningen? De som besöker mittsverigebanan kan fundera på om de har tid att åka till norrfällsviken för en glass. Även om det är några mil kan det vara värt det. Vet att MC-åkare verkar uppskatta den sträckan i alla fall. Här står polisen konstigt nog ofta mitt på sträckan då många verkat hitta hit o gillar gasa så ta det soft.

Annars finns det en trevlig väg efter älven som är otroligt fin på flera vis då man kör längsvattnet. Från högakustenbron mot klockestrand (väg 817). Ta det lugnt då det verkar poppis att gå längs denna.

Från kopparberg sett väg 63 mot Karlstad kan bli dyra soppakostnader där några mil i början.

_________________
Robert Pettersson
Citera
Maruder
Gefle
Här sen Feb 2010
Inlägg: 20



Kan nämna att Ducatiklubbens bok nu även säljs till ickemedlemmar, finns en annons ute på sporthoj

_________________
Robin Bergdahl

Mercedes C230 Sport Kompressor
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 9008



David Söderblom skrev:
Har varit hemma i Småland i helgen och passade på att åka "Getaryggarna"

Ett annat tips när man åkt mot Bolmen på ex.vis "Böljevägen", ta dig till Tannåker, därifrån åker man mot Angelstad, mycket krokigare väg är svår att hitta+beläggningen är inte speciellt dålig.


Det här är en rätt trevlig tur som inkluderar Getaryggarna: http://kartor.eniro.se/m/aCuyd

Ser ut som att den lilla snutten som kommer ut i Ramnås är trevlig också så man kan nog ta höger lite tidigare. Kanske är det den vägen jag kört, jag är faktiskt inte helt säker.



Ska kolla upp den andra vägen du nämner vid Bolmen.

_________________
Martin Öberg
Citera
David Söderblom
Värnamo
Här sen Dec 2002
Inlägg: 799



obizzz skrev:
David Söderblom skrev:
Har varit hemma i Småland i helgen och passade på att åka "Getaryggarna"

Ett annat tips när man åkt mot Bolmen på ex.vis "Böljevägen", ta dig till Tannåker, därifrån åker man mot Angelstad, mycket krokigare väg är svår att hitta+beläggningen är inte speciellt dålig.


Det här är en rätt trevlig tur som inkluderar Getaryggarna: http://kartor.eniro.se/m/aCuyd

Ser ut som att den lilla snutten som kommer ut i Ramnås är trevlig också så man kan nog ta höger lite tidigare. Kanske är det den vägen jag kört, jag är faktiskt inte helt säker.

Ska kolla upp den andra vägen du nämner vid Bolmen.


Lite osäker på vägarna förbi Ramnås. Har aldrig provat dem eftersom jag varit osäker på ifall de är belagda. Vägen in till ohs ifrån 127 är dock väldigt trevlig. För att ta dig tillbaka till Värnamo kan du antingen åka åt det hållet jag föreslog tidigare eller hitta något alternativ österut via Moheda och/eller Lammhult.

_________________
/David Söderblom
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11168



obizzz skrev:
David Söderblom skrev:
Har varit hemma i Småland i helgen och passade på att åka "Getaryggarna"

Ett annat tips när man åkt mot Bolmen på ex.vis "Böljevägen", ta dig till Tannåker, därifrån åker man mot Angelstad, mycket krokigare väg är svår att hitta+beläggningen är inte speciellt dålig.


Det här är en rätt trevlig tur som inkluderar Getaryggarna: http://kartor.eniro.se/m/aCuyd

Ska kolla upp den andra vägen du nämner vid Bolmen.


Typ: http://kartor.eniro.se/m/aCP2A
Beläggningen på vägen kan skilja väldigt från år till år (årstid till årstid).
Kör INTE vägen inom Angelstad, den jag har på kartan är roligare. Vägen nerom Dragaryd mot 25'an har jag inte kört, men den skall jag prova nästa gång jag är nere.

Edit: och ge fan i att köra för fort förbi morsan och farsan...

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Joan
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1091



Någon som vet vart man får tag på Ducatiklubbens karta utan att vara medlem där?

Har för mig att jag diskuterade denna med någon i helgen och att man kunde köpa den någonstans men mitt minne är bra men...

_________________
Joh@n M@hlst3dt
Citera
NErixon
Uppsala
Här sen Feb 2004
Inlägg: 708



Joan skrev:
Någon som vet vart man får tag på Ducatiklubbens karta utan att vara medlem där?

Har för mig att jag diskuterade denna med någon i helgen och att man kunde köpa den någonstans men mitt minne är bra men...


Föreslår att du ringer Bilteknik Motorsport i Flen och frågar på 0157-14997. Har för mig dom har den liggandes, om inte annat kan dom garanterat hjälpa dig vidare.

_________________
Nils Erixon
Citera
Joan
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1091



NErixon skrev:
Joan skrev:
Någon som vet vart man får tag på Ducatiklubbens karta utan att vara medlem där?

Har för mig att jag diskuterade denna med någon i helgen och att man kunde köpa den någonstans men mitt minne är bra men...


Föreslår att du ringer Bilteknik Motorsport i Flen och frågar på 0157-14997 och frågar. Har för mig dom har den liggandes, om inte annat kan dom garanterat hjälpa dig vidare.


Ringer imorgon och kollar. Tack för tipset!

_________________
Joh@n M@hlst3dt
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8012



http://kartor.eniro.se/m/aCvr0

Här är en kul vägsträcka som jag kör imellanåt.
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8814

Hjälpmoderator

Jag har snokat runt i Östergötland rätt mycket på senare år, och detta är en av favoriterna som dykt upp

http://kartor.eniro.se/m/aCthQ

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Joan
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1091



Fick duccekartan med posten idag! Gratis!!

_________________
Joh@n M@hlst3dt
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7276



http://kartor.eniro.se/m/afXIu

Mellan Norrkrog och runt Håkantorp i Östergötland, öster om Norrköping/Söderköping, strax nordost om Slätbaken.




_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11168



Marcus Gustafsson skrev:
Typ: http://kartor.eniro.se/m/aCP2A
Beläggningen på vägen kan skilja väldigt från år till år (årstid till årstid).
Kör INTE vägen inom Angelstad, den jag har på kartan är roligare. Vägen nerom Dragaryd mot 25'an har jag inte kört, men den skall jag prova nästa gång jag är nere.

Edit: och ge fan i att köra för fort förbi morsan och farsan...


Körde Ljungby ut till Hölminge via vägen vid Angelstad i helgen, passageraren blev åksjuk utan att det gick över hastighetsgränsen. Om det är ett bra eller dåligt betyg får någon annan bedöma...

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Widell
Jönköping
Här sen Sep 2005
Inlägg: 549



Vägen mellan Rångedala och Fristad (Västergötland) rekommenderas. Smal, krokig, kuperad, rolig.

_________________
Alexander Widell
BMW E82 135 -12
BMW E30 327iM -88
Opel Kadett coupé -75
Buell XB12S -08
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 9008



Körde brudfjällsvägen med Fiaten i somras och kan bara instämma i hyllningskören till den vägen.

_________________
Martin Öberg
Citera
Sparade trådar/FAQ
Favoritväg?
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
13 besök senaste veckan (68771 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande