Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum På Gröndal Eskilstuna (nu:GTR Motorpark) händer det grejer!! | << 1, 2, 3 ... 7, 8, 9 ... 15, 16, 17 >> 21 besök idag (72940 totalt) |
Fullständigt jätteonödigt att skriva spydigt på det här sättet. Det går alldeles utmärkt att man kan ha olika åsikter om saker utan att ge gliringar och insinuera vad de ansvariga gör, vågar(!) osv osv. _________________ Magnus Thomé |
||||
Bara radera om du vill det.
Hittade ett inlägg från Johan där han skriver att planerna är att få banan Svemo godkänd, tolkar jag som att det ÄR en MC bana som det i första hand byggs. Och 180 graders kurvor är ju då bra att hålla ner farten i och du kan skrapa knät i asfalten även i låga farter med dessa kurvor som dock tyvärr blir väldigt tråkiga att köra bil igenom. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Du antar och tror.. 🙄 |
||||
Jag tror tyvärr du slog huvudet på spiken med alldeles för bra precision i ditt inlägg, håller med i stort men inte i varje specifik mening. Och en mc-bana med 180 graders kurvor är inte rolig, det är ingen mc-bana. Det är en posörbana för folk som vill lära sig knäskrap. En superrolig mc-bana kan man hitta i England, Cadwell Park Full Circuit. Den tråkigaste biten på hela banan är den senast tillkomna chikanen, men jag förstår varför den tillkom och den behövs. Högfartskurvor både öppnande och stängande är roligt. Det körs även trackdays med bilar på Cadwell, troligen en av få banor där nästan alla bilar hoppar 7-12 meter Skulle säga att en bra byggd bana passar de flesta fordon, standardbilar, kart, formelbilar, gathojar, racehojar. Om säkerheten byggs in direkt från början så kommer både fordon och förare på två, tre och fyra hjul klara sig bättre än murar och armcoräcken längs bankanten. Jag undrar lite om inte de flesta banprojekt som varit de sista 50 åren mest är för att hitta investerare, och kunna ta ut lön under tiden. Ungefär som många välgörenhetsorganisationer. Inte många kronor som väl kommer till de behövande. Men hur det är i detta fall vet jag inte, tiden kommer visa om det är seriöst eller som vanligt. Oavsett om de bygger en bra multifunktionsmotorarena eller deras egna bra för alla så kommer ytterligare en bana lasta av övriga banor med en del aktiviteter. Så för att en bana byggs, synd att det inte verkar bli en riktig bana utan en gokartbana. _________________ Roland Johansson |
||||
Oavsett så skulle ba(r)ndagen köras 1 September.
Men på deras facebook sida står följande. "Tanken var att nya banan skulle vara klar men det dröjer lite, därför kör vi på den gamla men kastar in en VIP-inbjudan till första körningen på nya banan till alla deltagare! Blir episkt!" Sen vad dröjer lite innebär vet nog bara de ansvariga för banan. Dvs om det blir senare i höst eller till nästa sesong. Kollade lite restider från Stockholm och det ser ut såhär. Fick nog tyvärr med lite köer vilket det oftast inte brukar vara när man åker till banan. GTR Motorpark 1t35min, 117km Tierp, 1t37min, 130km Sviestad, 2h25min 203km Mantorp Park, 2h30min 219km Gelleråsen 2h52min 250km Gotland Ring, 43min+3h15min färja + 50min, 57km 0km + 53km. Åka på halvdagsträff är stretchat på Sviestad och Mantrop. Skulle utan problem gå på GTR motorpark eller Tierp om banorna vore roliga. Är idealläge att bygga nått kul i Eskilstuna Är ganska pressat att åka längre än Mantorp Park eller Sviestad över dagen om man ska hinna till ett tidigt förarmöte. Gotland Ring är inte så lång körsträcka men färjan gör att det inte går att åka över dagen. _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||||
Jag har bara lagt ihop fakta av vad som skrivits och sedan dragit slutsatsen av det, 1+1=2 Men kanske ska förtydliga, det är förarutbildning med inriktning på MC som banan byggs för och SMC har ju redan haft utbildningar sedan 2010 på banan. Och som Rolle skriver så är det för gubb körningar för riktiga road racing hojar vill nog inte heller ha en massa tvära 180-graders böjar. Men du Magnus Bengtsson som tidigare sagt att du varit med och diskuterat fram nya bygget kan väl tala om vad det är det byggs för om jag nu har fel ? _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Jag tycker att det är lustigt att folk har aggressiv ton mot dem som faktiskt ger sig i kast med att utveckla en bana. Visst kan man ha synpunkter på utformningen, men det finns knappast någon plikt för entreprenören att ta emot skit.
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Husmässa? Hur jag än läser står inte ett ord om just banan, förutom "#racetrack". Med det sagt tycker jag att det är kul att det händer någonting, men jag är inte förvånad att det pitchas som ett centrum för lanseringsevent i första hand, motorsport är ju fult i Sverige. _________________ Ibland kör jag bana. Fast rätt sällan ändå. |
||||
180 graders kurvor gillas visst inte av de som kör racelimos... Samtidigt så kan ju det vara bra att kurvorna håller farten nere om man köpt puppans hemborrade "Shit-Slicks" så slipper man vibrationer... GTR Gröndal lovade även att en brandsläckare i varje kurva skulle finnas om man kör med oljekylda grenrör... Denna bana vore guld för formula 600 och formula 1000 bilar. Med vänlig hälsning _________________ Tobias Hedlund |
||||
Allvarligt finns det någon som gillar en massa 180 graders kurvor efter varandra?
Spelar ju ingen roll hur stora kurvorna är ta tex. Mantorp Paris kurvan som är en jätte stor 180 graders kurva den funkar och är klurig att få bra och en del gillar säkert den, MEN tänk om alla kurvor på Mantorp skulle bestå av bara Paris kurvor eller bara Mjölby eller bara hårnålen, skulle ju bli skit tråkig bana Och det är ju det som är problemet här nu på GTR det är ju inte 1 eller 2st 180 graders utan typ 8 stycken och typ 2st 90 graders = väldigt lite variation.. och dessutom väldigt korta rakor i mellan varje kurva. Och extra framtida utbyggningen visar ytterligare 180 graders kurva Jag ser det inte som någon jätte stor skillnad mot befintlig bana alltså nästan som att två varv på nuvarande blir likadant som ett varv på nya. Nuvarande har ju 4st 180 graders och 2st 90 graders. Och när man nu bygger nytt så borde man ju bygga vid sidan av befintlig bana och låta den gamla vara en långsam 180 graders bana och sedan göra en snabbare stor bana där olika racing serier kan tävla. Och framförallt så att det blir en rolig bra bana som lockar besökare långt bortifrån och inte bara MC förare som bor nära. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Jag tror inte vi tittar på samma ritningar. Jag ser 4st 180-graders - och utbyggnaden flyttar den ena, så det är fortfarande bara 4st. Av att bara ha sett det uppschaktat på håll så ser det väldigt lovande ut. _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||
Efter att ha kört alldeles för många alppass i somras, alla med en outsinlig mängd hårnålskurvor, så kan jag med bestämdhet säga att de inte är en bråkdel så roliga att köra som de omväxlande kurviga vägarna mellan alppassen. De var den stora behållningen, inte 180-gradarna. Gröndal blir säkert bra, i synnerhet som det verkar bli rejäla höjdskillnader, men jag får inte intrycket av att den kommer att bli så tekniskt utmanande. Jag hoppas jag har helt fel, det hade varit suveränt. _________________ Michael Sjösgärd Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt. |
||||
Ja landskapet runt omkring kan förhöja upplevelsen, det tycker jag Gotland Ring är ett lysande exempel på = inte så kul att stå och se från depån då du inte ser så mycket av banan, men skitballt att köra. Men man åker ju inte bana för att se på naturen.. Eller är det detta dom planerar på GTR ? dom kanske ska sätta upp frågesport skyltar i varje kurva så därför dom vill att det ska gå långsamt Sen det bergpasset du visar så är jag övertygad om att inte många skulle orka köra upp och ner en hel dag utan dom flesta skulle tröttna efter bara några rundor.. Bara läsa vad Maxx skriver om hans körningar i alppassen. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Här är dom, visst en del är inte helt 180 graders och det skiljer lite i mellan dom men en är ju typ 225grader och tippar att den långa upp till vänster kanske blir står som en Paris kurva åt fel håll och kan nog bli kul. Men dom andra är ju typ som hårnålen eller ännu mindre.. Kan även meddela att det är STOR skillnad att se/gå en bana mot att köra, jag gick runt Gotland Ring i våras när körningen var avslutad och dom tvära tråkiga kurvorna ser jätte stora ut när du går.. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Är det en "önskeritning" för en framtida bansträckning från GTR? För det är ju inte den som visas på framsidan av prospektet eller som visats tidigare i tråden (och Facebook?). _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||
Allmänt banåkaforum På Gröndal Eskilstuna (nu:GTR Motorpark) händer det grejer!! | << 1, 2, 3 ... 7, 8, 9 ... 15, 16, 17 >> 21 besök idag (72940 totalt) |