Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
På Gröndal Eskilstuna (nu:GTR Motorpark) händer det grejer!!
<<   1, 2, 3 ... 7, 8, 9 ... 13, 14, 15   >>
17 besök senaste veckan (70893 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
RallyQuattro skrev:
...
Johan som jobbar med bygget har varken svarat på några frågor som han lovade eller ens orkat bjuda in till möte som han skrev om i sitt endaste inlägg i tråden 6 Juli och vad hans intresse är har jag inte hittat mer än att han cyklat runt befintlig bana så kanske cykling är hans intresse?

...

Dom har pratat om "Multiarena" men inte vågat svara på vad dom menar med detta?

...

Så kanske ska lägga till Cykel på vad banan ska användas till?

...

Men tyvärr så bryr sig tydligen inte dom ansvariga om annat än deras egna intressen så tyvärr blir detta bara en lång gokart/MC bana nu


... för som det är nu verkar alla försöka hålla tyst och hoppas tiga ut tiden och bygga på som planerat utan att bry sig om andras intressen.



Fullständigt jätteonödigt att skriva spydigt på det här sättet. Det går alldeles utmärkt att man kan ha olika åsikter om saker utan att ge gliringar och insinuera vad de ansvariga gör, vågar(!) osv osv.

_________________
Magnus Thomé
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962



Bara radera om du vill det.

Hittade ett inlägg från Johan där han skriver att planerna är att få banan Svemo godkänd, tolkar jag som att det ÄR en MC bana som det i första hand byggs.
Och 180 graders kurvor är ju då bra att hålla ner farten i och du kan skrapa knät i asfalten även i låga farter med dessa kurvor som dock tyvärr blir väldigt tråkiga att köra bil igenom.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3182



RallyQuattro skrev:
Bara radera om du vill det.


Tror inte han frågar om lov innnan

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



RallyQuattro skrev:
Bara radera om du vill det.

Hittade ett inlägg från Johan där han skriver att planerna är att få banan Svemo godkänd, tolkar jag som att det ÄR en MC bana som det i första hand byggs.
Och 180 graders kurvor är ju då bra att hålla ner farten i och du kan skrapa knät i asfalten även i låga farter med dessa kurvor som dock tyvärr blir väldigt tråkiga att köra bil igenom.

Du antar och tror.. 🙄

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5112



RallyQuattro skrev:
Bara radera om du vill det.

Hittade ett inlägg från Johan där han skriver att planerna är att få banan Svemo godkänd, tolkar jag som att det ÄR en MC bana som det i första hand byggs.
Och 180 graders kurvor är ju då bra att hålla ner farten i och du kan skrapa knät i asfalten även i låga farter med dessa kurvor som dock tyvärr blir väldigt tråkiga att köra bil igenom.


Jag tror tyvärr du slog huvudet på spiken med alldeles för bra precision i ditt inlägg, håller med i stort men inte i varje specifik mening.

Och en mc-bana med 180 graders kurvor är inte rolig, det är ingen mc-bana. Det är en posörbana för folk som vill lära sig knäskrap.

En superrolig mc-bana kan man hitta i England, Cadwell Park Full Circuit. Den tråkigaste biten på hela banan är den senast tillkomna chikanen, men jag förstår varför den tillkom och den behövs. Högfartskurvor både öppnande och stängande är roligt. Det körs även trackdays med bilar på Cadwell, troligen en av få banor där nästan alla bilar hoppar 7-12 meter

Skulle säga att en bra byggd bana passar de flesta fordon, standardbilar, kart, formelbilar, gathojar, racehojar. Om säkerheten byggs in direkt från början så kommer både fordon och förare på två, tre och fyra hjul klara sig bättre än murar och armcoräcken längs bankanten.

Jag undrar lite om inte de flesta banprojekt som varit de sista 50 åren mest är för att hitta investerare, och kunna ta ut lön under tiden. Ungefär som många välgörenhetsorganisationer. Inte många kronor som väl kommer till de behövande. Men hur det är i detta fall vet jag inte, tiden kommer visa om det är seriöst eller som vanligt.
Oavsett om de bygger en bra multifunktionsmotorarena eller deras egna bra för alla så kommer ytterligare en bana lasta av övriga banor med en del aktiviteter. Så thumbs up för att en bana byggs, synd att det inte verkar bli en riktig bana utan en gokartbana.

_________________
Roland Johansson
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2897



Oavsett så skulle ba(r)ndagen köras 1 September.

Men på deras facebook sida står följande.
"Tanken var att nya banan skulle vara klar men det dröjer lite, därför kör vi på den gamla men kastar in en VIP-inbjudan till första körningen på nya banan till alla deltagare! Blir episkt!"

Sen vad dröjer lite innebär vet nog bara de ansvariga för banan. Dvs om det blir senare i höst eller till nästa sesong.

Kollade lite restider från Stockholm och det ser ut såhär. Fick nog tyvärr med lite köer vilket det oftast inte brukar vara när man åker till banan.
GTR Motorpark 1t35min, 117km
Tierp, 1t37min, 130km
Sviestad, 2h25min 203km
Mantorp Park, 2h30min 219km
Gelleråsen 2h52min 250km
Gotland Ring, 43min+3h15min färja + 50min, 57km
0km + 53km.

Åka på halvdagsträff är stretchat på Sviestad och Mantrop. Skulle utan problem gå på GTR motorpark eller Tierp om banorna vore roliga. Är idealläge att bygga nått kul i Eskilstuna

Är ganska pressat att åka längre än Mantorp Park eller Sviestad över dagen om man ska hinna till ett tidigt förarmöte. Gotland Ring är inte så lång körsträcka men färjan gör att det inte går att åka över dagen.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962



Magnus Bengtsson skrev:
RallyQuattro skrev:
Bara radera om du vill det.

Hittade ett inlägg från Johan där han skriver att planerna är att få banan Svemo godkänd, tolkar jag som att det ÄR en MC bana som det i första hand byggs.
Och 180 graders kurvor är ju då bra att hålla ner farten i och du kan skrapa knät i asfalten även i låga farter med dessa kurvor som dock tyvärr blir väldigt tråkiga att köra bil igenom.

Du antar och tror.. 🙄


Jag har bara lagt ihop fakta av vad som skrivits och sedan dragit slutsatsen av det, 1+1=2

Men kanske ska förtydliga, det är förarutbildning med inriktning på MC som banan byggs för och SMC har ju redan haft utbildningar sedan 2010 på banan.

Och som Rolle skriver så är det för gubb körningar för riktiga road racing hojar vill nog inte heller ha en massa tvära 180-graders böjar.

Men du Magnus Bengtsson som tidigare sagt att du varit med och diskuterat fram nya bygget kan väl tala om vad det är det byggs för om jag nu har fel ?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17319



Jag tycker att det är lustigt att folk har aggressiv ton mot dem som faktiskt ger sig i kast med att utveckla en bana. Visst kan man ha synpunkter på utformningen, men det finns knappast någon plikt för entreprenören att ta emot skit.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Lusläs detta inlägg från Facebook, speciellt listan med taggar i slutet plus fotona. Ger lite påfyllning av info om målen med banan.



_________________
Magnus Thomé
Citera
meantek
Flen
Här sen Mar 2013
Inlägg: 2797



Magnus Thomé skrev:
Lusläs detta inlägg från Facebook, speciellt listan med taggar i slutet plus fotona. Ger lite påfyllning av info om målen med banan.

Husmässa?

Hur jag än läser står inte ett ord om just banan, förutom "#racetrack". Med det sagt tycker jag att det är kul att det händer någonting, men jag är inte förvånad att det pitchas som ett centrum för lanseringsevent i första hand, motorsport är ju fult i Sverige.

_________________

Ibland kör jag bana. Fast rätt sällan ändå.
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5495



Pax, tjing och stjärnstopp!

I lördags fick jag möjligheten att boka 200kvm garage på banan! Byggs under 2019, mittemot banan för radiostyrt.

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
Briby
Västerås
Här sen Okt 2004
Inlägg: 832



Det här låg i fikarummet på jobbet imorse.



_________________
Robert Briby
______________________________________
pugaction.se
Citera
sx-pojken
Hallstahammar
Här sen Mar 2014
Inlägg: 227



Lennart Mäkinen skrev:
Jag tycker att det är lustigt att folk har aggressiv ton mot dem som faktiskt ger sig i kast med att utveckla en bana. Visst kan man ha synpunkter på utformningen, men det finns knappast någon plikt för entreprenören att ta emot skit.



thumbs up


180 graders kurvor gillas visst inte av de som kör racelimos...


Samtidigt så kan ju det vara bra att kurvorna håller farten nere om man köpt puppans hemborrade "Shit-Slicks" så slipper man vibrationer...


GTR Gröndal lovade även att en brandsläckare i varje kurva skulle finnas om man kör med oljekylda grenrör...


Denna bana vore guld för formula 600 och formula 1000 bilar.

Med vänlig hälsning

_________________
Tobias Hedlund
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962



Allvarligt finns det någon som gillar en massa 180 graders kurvor efter varandra?

Spelar ju ingen roll hur stora kurvorna är ta tex. Mantorp Paris kurvan som är en jätte stor 180 graders kurva den funkar och är klurig att få bra och en del gillar säkert den, MEN tänk om alla kurvor på Mantorp skulle bestå av bara Paris kurvor eller bara Mjölby eller bara hårnålen, skulle ju bli skit tråkig bana thumbs down

Och det är ju det som är problemet här nu på GTR det är ju inte 1 eller 2st 180 graders utan typ 8 stycken och typ 2st 90 graders = väldigt lite variation.. och dessutom väldigt korta rakor i mellan varje kurva.

Och extra framtida utbyggningen visar ytterligare 180 graders kurva


Jag ser det inte som någon jätte stor skillnad mot befintlig bana alltså nästan som att två varv på nuvarande blir likadant som ett varv på nya.
Nuvarande har ju 4st 180 graders och 2st 90 graders.


Och när man nu bygger nytt så borde man ju bygga vid sidan av befintlig bana och låta den gamla vara en långsam 180 graders bana och sedan göra en snabbare stor bana där olika racing serier kan tävla.
Och framförallt så att det blir en rolig bra bana som lockar besökare långt bortifrån och inte bara MC förare som bor nära.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17319



Det beror ju på hur området ser ut i övrigt om 180-gradare blir kul.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5495



RallyQuattro skrev:

Och det är ju det som är problemet här nu på GTR det är ju inte 1 eller 2st 180 graders utan typ 8 stycken och typ 2st 90 graders = väldigt lite variation.. och dessutom väldigt korta rakor i mellan varje kurva.

Och extra framtida utbyggningen visar ytterligare 180 graders kurva


Jag tror inte vi tittar på samma ritningar. Jag ser 4st 180-graders - och utbyggnaden flyttar den ena, så det är fortfarande bara 4st.


Av att bara ha sett det uppschaktat på håll så ser det väldigt lovande ut.

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
maxx
Eskilstuna
Här sen Apr 2004
Inlägg: 3261



Lennart Mäkinen skrev:
Det beror ju på hur området ser ut i övrigt om 180-gradare blir kul.

Efter att ha kört alldeles för många alppass i somras, alla med en outsinlig mängd hårnålskurvor, så kan jag med bestämdhet säga att de inte är en bråkdel så roliga att köra som de omväxlande kurviga vägarna mellan alppassen. De var den stora behållningen, inte 180-gradarna.

Gröndal blir säkert bra, i synnerhet som det verkar bli rejäla höjdskillnader, men jag får inte intrycket av att den kommer att bli så tekniskt utmanande. Jag hoppas jag har helt fel, det hade varit suveränt. thumbs up

_________________
Michael Sjösgärd
Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt.
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962



Lennart Mäkinen skrev:
Det beror ju på hur området ser ut i övrigt om 180-gradare blir kul.


Ja landskapet runt omkring kan förhöja upplevelsen, det tycker jag Gotland Ring är ett lysande exempel på = inte så kul att stå och se från depån då du inte ser så mycket av banan, men skitballt att köra.

Men man åker ju inte bana för att se på naturen..
Eller är det detta dom planerar på GTR ? dom kanske ska sätta upp frågesport skyltar i varje kurva så därför dom vill att det ska gå långsamt


Sen det bergpasset du visar så är jag övertygad om att inte många skulle orka köra upp och ner en hel dag utan dom flesta skulle tröttna efter bara några rundor..
Bara läsa vad Maxx skriver om hans körningar i alppassen.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962



dstr skrev:
RallyQuattro skrev:

Och det är ju det som är problemet här nu på GTR det är ju inte 1 eller 2st 180 graders utan typ 8 stycken och typ 2st 90 graders = väldigt lite variation.. och dessutom väldigt korta rakor i mellan varje kurva.

Och extra framtida utbyggningen visar ytterligare 180 graders kurva


Jag tror inte vi tittar på samma ritningar. Jag ser 4st 180-graders - och utbyggnaden flyttar den ena, så det är fortfarande bara 4st.


Av att bara ha sett det uppschaktat på håll så ser det väldigt lovande ut.



Här är dom, visst en del är inte helt 180 graders och det skiljer lite i mellan dom men en är ju typ 225grader och tippar att den långa upp till vänster kanske blir står som en Paris kurva åt fel håll och kan nog bli kul.
Men dom andra är ju typ som hårnålen eller ännu mindre..



Kan även meddela att det är STOR skillnad att se/gå en bana mot att köra, jag gick runt Gotland Ring i våras när körningen var avslutad och dom tvära tråkiga kurvorna ser jätte stora ut när du går..

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5495



RallyQuattro skrev:


Här är dom....


Nej, det är inte samma ritning. Här är min tolkning av senaste ritningen från garage-prospektet.

edit: mspaint ftw ... eller ngt


_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



dstr skrev:
RallyQuattro skrev:


Här är dom....


Nej, det är inte samma ritning. Här är min tolkning av senaste ritningen från garage-prospektet.

edit: mspaint ftw ... eller ngt



Är det en "önskeritning" för en framtida bansträckning från GTR? För det är ju inte den som visas på framsidan av prospektet eller som visats tidigare i tråden (och Facebook?).

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Allmänt banåkaforum
På Gröndal Eskilstuna (nu:GTR Motorpark) händer det grejer!!
<<   1, 2, 3 ... 7, 8, 9 ... 13, 14, 15   >>
17 besök senaste veckan (70893 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande