Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum På Gröndal Eskilstuna (nu:GTR Motorpark) händer det grejer!! | << 1, 2, 3 ... 13, 14, 15, 16, 17 >> 86 besök senaste veckan (73973 totalt) |
Exakt vad jag hört om GTR tyvärr. _________________ Magnus Thomé |
||||
_________________ BMW 135I CSL http://www.speedhunters.com/2013/07/predictability-is-dead-the-turbo-mercedes-190/ / Alexander Lindquist |
||||
Om det är bullerproblematik och klagomål som är problemet så hade det nog varit bättre att skriva det, istället för att ha nåt vagt miljöargument som anledning. Då hade nog arga driftare kanske varit något mer accepterande kan jag tänka mig.
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
Nu är det väl lite väl lös info från mig så det får ses som spekulationer. _________________ Magnus Thomé |
||||
Jag kan intyga att det inte är däckljud som hörs utan motorljud. Spelade golf på Mälarbadens GK som ligger en bit bort samtidigt som dom körde drifting för ett par år sedan och det hördes ganska bra. Så ofta är det inte drifting på GTR så förstår inte vad det är att klaga över.
_________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||
Känns väl rätt meningslöst att bygga ut banan om man har bullerproblem,eller varför fick de tillstånd till att börja med?
_________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||
Jag får en dålig smak i munnen, när våra arrangörer och banägare ligger i täten an miljöhysterin.
Det är ju inte utebliven racing som kommer rädda jorden. Om all mororsport upphör idag.... kommer det inte gå att mäta miljöfördelarna. Detta kan bara hända i Sverige. Men ..... Gröndal är en jävla skitbana som passar bättre för eldrivna lådbilar och radiobilar..... än riktig racing. FRAMTIDEN: _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Buller är allt ljud, inom racing är det som sagt inte däcken som orsakar bullret utan motorn. Lite hårt sagt men drifting utom synhåll för den med hörseln i behåll går ju inte att skilja från valfri ICA Maxi parkering en lördagskväll, med ihållande däckskrik och motorer brölande på övervarvningsskyddet. |
||||
Jag tycker det är en rolig bana i flera olika sorters bilar, även elbil. _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||
Det är ju jättebra.... eftersom du kan köra där i framtiden också. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Saxat från Facebook:
_________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||
Gäller inte dessa regler för alla banor i Sverige?, tänkte hur arrangerar man på dessa?.
Eller är det på dessa ovanliga bullerdagar man använder? _________________ Magnus Wideman Golf MK8 R PP & Cupra Born E-Boost https://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA https://www.instagram.com/faceliftgt |
||||
Men mycket tävlande sker på de dyra "bullerdagarna", den som "betalar mest" får gå först i stort sett. |
||||
Lite fler frågor och svar som förklarar lite mer ang beslutet:
Det där med försiktighetsmåttet gäller det bara driftingbilar? Hur blir det då med tävlingar som håller på länge? Då skulle det ju tex vara uteslutet att ha ett långlopp där? Var har man fått dom tiderna ifrån? Det försiktighetsmått vi pratar om här gäller bara drifting. Det finns flera delar som gäller andra motorsporter också. Angående långlopp är det möjligt på dagtid, lite slarvigt förklarat. Vart ifrån beslutas om detta försiktighetsmått? Miljökontoret på Eskilstuna Kommun är tillsynsmyndighet. Det finns en miljöinspektör där som har hand om våran verksamhet. Finns även en miljöchef som är insatt i ämnet. Banans förlängning är det en bit kvar på då investeringen är stor, ca 30-50 miljoner. Om jag skulle gissa så hoppas jag vi har ett par år kvar innan det går att åka. Vilka förutsättningar är det som saknas på gröndal som gör att drifting är just den sport som försvinner? Många andra anläggningar i landet klarar ju av att fortsätta med sporten? På Gröndal tyckte vi att förutsättningarna fanns men myndigheter, närboende osv har en annan åsikt. I mina svar ovan finns lite djupare förklaringar. Malmby där Elvis verkar har helt andra förutsättningar och är en annan kommun med en annan syn på hur man jobbar med motorburen ungdom. _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||
Ok...känns som driftingen haft tur i dagens galna elbilshysteri... Finns väll ingen tävling som bullrar och släpper ut "farlig" rök från däck och motorer ..) Så hoppas att inte fler kommun miljömuppar får upp ögonen för denna sport.. _________________ Magnus Wideman Golf MK8 R PP & Cupra Born E-Boost https://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA https://www.instagram.com/faceliftgt |
||||
Jag läste en intressant kommentar, klippt från kommentarerna i FB-inägget:
"Att det går så här måste tyvärr läggas på förarna till stor del. Vi som kör time attack har nu i många år skött oss till 95dB medan drifting kört utan ljuddämpare och öppna wastegates. Gatebils event har slagit hårt även på Mantorps miljötillstånd. Jag har varit tvungen att ha hörselskydd på läktarna på de eventen. Jag älskar motorljud men de senaste åren har trenden varit ju högre destå bättre och ingen sätter stopp. Det är oerhört korkat att köra sådana helger utan några dB regler alls och fest och full volym nätterna igenom. Det blir helt olidliga helger för grannarna. Hade man satt 105dB gräns och tyst efter 22:00 på dessa helger så skulle grannarna säkert vara mer förstående övrig tid med." Jag vill inte säga att jag är insatt i reglerna, men kan detta stämma? Jag trodde att alla motorsport-event i Sverige hade ljuddämpningskrav??* Om det är sant så kanske det är lite lättare att förstå beslutet att upphöra med drifting på GTR Motorpark Länk till inlägget https://www.facebook.com/search/top? * Edit: Jag kom på mig själv att det måste ju iofs finnas vissa undantag - jag ser och HÖR just nu en TopFuel dragster framför mig (Edit-2: Jag hade inte hunnit kolla nyheterna i världen när jag skrev detta Känns inte så viktigt detta just nu.) _________________ Pelle Lönnborg Chevrolet Monza 1975 |
||||
Allmänt banåkaforum På Gröndal Eskilstuna (nu:GTR Motorpark) händer det grejer!! | << 1, 2, 3 ... 13, 14, 15, 16, 17 >> 86 besök senaste veckan (73973 totalt) |