Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
På Gröndal Eskilstuna (nu:GTR Motorpark) händer det grejer!!
<<   1, 2, 3, 4 ... 13, 14, 15   >>
24 besök senaste veckan (70874 totalt)
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1311



Barndagen är inbokad där till den 1-2 sep så de lär väl bli klara. Utgick från Gröndal när jag hade uppkörning för BE-kort för 1 månad sedan och då var det VÄLDIGT mycket sten som måste tas bort. Hoppas att det går vägen. thumbs up

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1311



Ser ut som att ritningen på banan har blivit lite justerad.


_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Var hittade du denna?

Är det gröna den förra dragningen?

Och vad är den där konstiga avlånga saken nere till höger?

Många frågor

_________________
Magnus Thomé
Citera
Micael Johannssen
Malmby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 829




_________________
Micael Johannssen
Lotus Exige Cup240
Lotus Elise 111s -99
Westfield SE
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 1596



Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Ett antal tajta 180-gradare... Hoppas verkligen de inte blir för tajta. Som exempel så är ju Ejes okej men Idioten inte någon höjdare.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3041



Magnus Thomé skrev:
Ett antal tajta 180-gradare... Hoppas verkligen de inte blir för tajta. Som exempel så är ju Ejes okej men Idioten inte någon höjdare.


Håller med, rätt onödigt att skapa så många 180 graders när man nu har chansen att tänka till från början. I övrigt har banan riktigt bra förutsättningar för att bli skitskoj.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1311



Magnus Thomé skrev:
Var hittade du denna?

Är det gröna den förra dragningen?

Och vad är den där konstiga avlånga saken nere till höger?

Många frågor


Jag såg den på deras Instagram. Tror inte det blir så många 180-gradare, ett par av dem tillhör nuvarande driftingbanan.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1311



Uppdatering: https://www.instagram.com/p/Bk3HyBygT7B/?taken-by=gtrmotorpark

Tycker det ser väldigt bra ut, inte för långa rakor där motorstarka bilar har för mycket fördel.

Går det att bädda in Instagram-inlägg här på forumet?

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8953



förstora, printscreen, klippa och klistra thumbs up



_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1280



Bra bild!

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7687



Synd på så många 180s. Hoppas dem blir ordentligt kuperade!

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
A och B är ju befintliga kurvor, de är ju lite halvtajta men helt okej.


C ser lite väl tajt ut...



_________________
Magnus Thomé
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7687



Mm synd på så stor satsning att det blir gokartbana av allt

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Pelle_MX5
Bro
Här sen Maj 2016
Inlägg: 140



C = Eskilstunas Mirabeau

_________________
Per Nilsson
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2227



Är det drifting-människor som gillar 180 graders kurvor?

Är tanken en racingbana så hade man ju kunnat tänka lite till så banan blivit genomtänkt...

Fast det kanske finns begränsningar man varit tvungen att förhålla sig till, eller så hade man många 180-graders asfaltsböjar liggande...

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2227



Westersund skrev:
Ser ut som att ritningen på banan har blivit lite justerad.



Denna ritning ser ju bättre ut där kurva E (som av okänd anledning kommer efter F ) ser helt annorlunda ut.

Denna ritning visar ju också höjdkurvor och man verkar ha ansträngt sig för att undvika höjdskillnader på banan. Det är ju lite tråkigt för om det finns en gemensam nämnare mellan roliga banor så är det just höjdskillnader.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17302



De kan få ett förbättringsförslag av mig.


_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2897



Undvika höjdskillnader och hårnålar är ju inte optimalt. De borde iaf utnyttja nått av bergen som finns på området.

Är ju ett idealt läge att skapa nått bra nära Stockholm. Vill man ha platt bana med 180 graderskurvor finns ju Tierp

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7687



Andreas Millbro skrev:
Undvika höjdskillnader och hårnålar är ju inte optimalt. De borde iaf utnyttja nått av bergen som finns på området.

Är ju ett idealt läge att skapa nått bra nära Stockholm. Vill man ha platt bana med 180 graderskurvor finns ju Tierp


Håller med, platta banor är dessutom fantastiskt tråkiga att köra på.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Johan Heggblad
Eskilstuna
Här sen Feb 2013
Inlägg: 1

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Hej alla
Jag tänkte svara på era frågor om GTR Motorpark. Vi kommer också försöka hålla denna tråd levande då den säkert kommer innehålla nyttig input i projektet.
Idag är vi ca 10 personer i projektet med olika kompetenser. Projektet närmar sig 10 år och det är först 2016 som det egentligen skjuter fart när Eskilstuna Kommun bestämmer sig för att detta kan vara en bra grej. Vi har fortfarande i denna dag inte tillgång till vatten och avlopp men väl El sedan 10 mån!!!

Viktiga ingångsvärden i det här projektet är:
Området är givet och begränsat i sin storlek. Idag ca 50hektar.
Det är väldigt kuperat, 17m höjdskillnad som mest.
Vi bygger i den takt vi har råd, så vi inte hamnar i ekonomisk onåd.
Vi bygger i första hand en Track Resort, därefter en bana för motorsport. Vad vi menar med detta kan jag förklara senare, men principen är att aldrig bygga bort sig och att slutmålet är all motorsport som vi kör i Sverige.
Säkerhet är bara en fråga om pengar idag, bara man byggt rätt från början, och det kostar bara tid i form av att tänka rätt.
Banan är idag och kommer alltid att vara multifunktionell. Dessutom framtidssäkrad med tanke på miljö, tillgång till el mm.

Lite fakta
Befintlig bana är 900m
1300 meter byggs till 1/5-19 och kopplas in på bef banan. Summan blir 2km då den mest tekniska delen på nuvarande bana kortsluts med en liten asfaltering. Även all betong försvinner då med den nya sträckningen.
Nivån på säkerhet 1/5-19 vet jag idag inte.
Planen är att banan blir 11m bred som smalast.
Det finns ytterligare 600m att bygga till som ni ser på bilderna i tråden.
Det som inte finns med är ytterligare 1,1 km som kan komma i framtiden

Vi kommer inte bygga en platt bana. 17m höjdskillnad på 150m bana där det går 200km/tim med hoj kräver ändå att man funderar till så det inte blir orimligt farligt. Antingen sänka farten eller platta ut banan. Hela tänket med den här sträckningen är att få en så snabb bana som möjligt med bibehållen kuperad terräng. Därför måste det svänga lite ibland.

Hade banan bara varit en slinga tänkt för banracing hade den sett ut på ett annat sätt.
Området byggs för förarutbildning, mässor, event, lanseringar, klubbträffar, forskning och utveckling men också självklart för motorsport. På två och fyra hjul.

Mycket fakta på en gång och jag har säkert inte svarat på allt så jag kompletterar lite senare.

Tillsammans med Rejsa.nu kommer vi inom kort göra en informationskväll på plats där vi i detalj ger er möjlighet att se och ställa frågor om projektet.

Nu är det bara att ställa frågor, jag svarar i den takt en trebarnsfar har tid;)
Mvh
Johan Heggblad
En del av GTR Motorpark

_________________
Johan Heggblad
Citera
Allmänt banåkaforum
På Gröndal Eskilstuna (nu:GTR Motorpark) händer det grejer!!
<<   1, 2, 3, 4 ... 13, 14, 15   >>
24 besök senaste veckan (70874 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande