Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
På Gröndal Eskilstuna (nu:GTR Motorpark) händer det grejer!!
<<   1, 2, 3, 4, 5 ... 13, 14, 15   >>
19 besök senaste veckan (70896 totalt)
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962



Magnus Thomé skrev:
A och B är ju befintliga kurvor, de är ju lite halvtajta men helt okej.
C ser lite väl tajt ut...


Då börjar jag med frågor till dig Johan.
Har ni verkligen tänkt rätt med dessa 180 graders kurvor?

liten jämförelse med Gotland ring, där är det många MC förare och även en del bil förare som kör av rakt ut efter lång rakan och då är det ändå inte många som kommer upp i 200km/h där och i 90 graders kurvan efter kan du ändå köra i över 80km/h.

På denna banskiss med dessa tajta kurvor i D & C så lär det ju gå i max 50km/h där och att bromsa ner från 200 till 50 med en 180 graders kurva efter skapar ju bara fler avåkningar och olyckor och för att förhindra detta så är inte lösningen att korta rakan utan att göra hög farts kurvor efter rakan och ta bort 180 graders kurvorna = bygg ihop C med D så det bara blir en lång svepande böj där in på befintlig bana, sen gör dom andra kurvorna större, längre och bredare så det går att köra fort i genom dessa.


Nu har inte jag kört på befintlig bana sedan 2011, men då med förra bilen så fick man ligga och köra på 2:ans växel hela banan runt och i kurva B var jag nere i under 50km/h varje varv och i kurva A strax över 50km/h
Och jämför man med bilden så betyder det att E,F & D kommer gå lika sakta medans C kommer det att gå ännu saktare i thumbs down
Jämför jag samma bil samma år 2011 på Gotland Ring så körde jag i deras 180 graders hårnål dom har i 60km/h och den hårnålen är tråkig och skapar avåkningar och sladdar.

Så är det en stor drifting bana för låg fart ni bygger så bygg på, men vill ni kunna konkurrera med närmsta banorna tex. Mantorp, Sviestad, Gotland Ring så bör ni tänka om nu.


Här jämförelse filmerna från 2011
Gotland ring 2011:
https://youtu.be/_8u_2xR0Hfs?t=7m22s


Eskilstuna 2011
https://youtu.be/mZ3jzOUahcA?t=54s

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Ronny Norkvist
Eskilstuna
Här sen Mar 2005
Inlägg: 412



Så här tycker jag
Färre 180. Större svepande kurvor. Borde fortfarande tilltala driftarna


_________________
Ronny Norkvist
ROX V8
Min egen sida:
www.roxgt.se
www.illustrera.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41420

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Ronny Norkvist skrev:
Så här tycker jag
Färre 180. Större svepande kurvor. Borde fortfarande tilltala driftarna



Om man gör södraste och norraste kurvorna doserade så ser det där jävligt skoj ut!

(Nu är jag lite rudis på vad driftare gillar mer exakt men så långt jag vet så vill driftarna ha ganska långsamma långa böjar. På Mantorp kör man startkurvan och Paris men Mantorp har precis byggt till lite på hårnålen plus stor läktare just där för driftarna, klart långsammare än Paris alltså. )



I stort håller jag absolut med vad Martin skriver. Och hårnålen på GR är fullständigt menlös att köra. Idioten på Knutan detsamma. Bara extra däckslitage utan att det är skoj över huvud taget. Enda kul är väl om man bestämmer sig att powerdrifta grovt varje varv... tills däcken är slut. Näää, inget för trackdays. Möjligen som omkörningsställe vid riktig racing? Eller?


Men två tillägg:


- Vi har svårt att se eleveringarna och det kan ha ganska stor inverkan på hur banan är. Minst sagt. 3D är ju grejen En tajt hårnål är dock oftast en tajt hårnål oberoende elevering.


- Jag förstår att Johan och gänget får ett stort inflöde av vitt skilda önskemål, banan ska användas till olika saker, men framför allt att om du frågar 100 personer så får du 100 olika önskemål. Med det sagt så tycker jag ändå att vi absolut öser på med åsikter thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41420

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
På ett sätt är faktiskt Mantorps hårnål klart mer okej än Idioten. Jag klurade lite på varför och jag tror det är för att det är klart kortare bit att köra i det tråkiga partiet där man kör lååångsamt och bara väntar på att det blir dags att gasa igen. Idioten är väntzon nästan hela vägen 180 grader medans på Mantorp är det aslångsamt i bara 90 grader, sen får man börja jobba direkt igen med att dosera på gas igen.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41420

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Här är en ganska "billig" extraasfaltering så man kan köra med eller utan driftingkurvan, och desto viktigare slippa banans allra tajtaste 180-gradare!

(Samma upplägg som Mäkinen postade på förra sidan, där var det en bra idé till men den skulle gå tvärs över eventområdet tyvärr)


_________________
Magnus Thomé
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



Johan Heggblad skrev:

Hade banan bara varit en slinga tänkt för banracing hade den sett ut på ett annat sätt.
Området byggs för förarutbildning, mässor, event, lanseringar, klubbträffar, forskning och utveckling men också självklart för motorsport. På två och fyra hjul.

Johan Heggblad
En del av GTR Motorpark


Tack för dina svar.

Jag ser inget motsatsförhållande på era tänkta användningsområden, tvärtom.
180 hårnålar är värdelösa ur racing, klubbträffar och förarutbildning sammanhang, jag vet inte heller vad de skulle vara bra till i forskning och utveckling heller. Det är en onaturlig konstruktion och en nödlösning på de banor de används.

På Mantorp är det ingen 180-gradare som Magnus skriver, det är en 90 gradare som öppnar upp sig. Idioten på Knutstorp är nästan en ren 180 gradare, där finns ingen finess alls, snabbaste vägen är att krypa runt innerspår.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Mange

Här sen Jul 2003
Inlägg: 1141



När tror ni första Trackday blir? , kan tidsplanen hålla?..

_________________
Magnus Wideman

Nya VW Golf MK8 R Performance Pack

https://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA
https://www.instagram.com/faceliftgt
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41420

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
En tanke kring den norra mittemellantajta 180-gradaren (är det redan planen med tanke på hur det ritats på kartan?)


_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Magnus Thomé skrev:
En tanke kring den norra mittemellantajta 180-gradaren (är det redan planen med tanke på hur det ritats på kartan?)



Tror tyvärr inte velodrombankning med mycket dosering kommer kunna godkännas vid banracing, vill minnas att man har begränsning i hur mycket dosering som numera godkänns vid nybyggda kurvor.

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962



Johan Heggblad skrev:
Hej alla
Jag tänkte svara på era frågor om GTR Motorpark. Vi kommer också försöka hålla denna tråd levande då den säkert kommer innehålla nyttig input i projektet.
Idag är vi ca 10 personer i projektet med olika kompetenser. Projektet närmar sig 10 år och det är först 2016 som det egentligen skjuter fart när Eskilstuna Kommun bestämmer sig för att detta kan vara en bra grej. Vi har fortfarande i denna dag inte tillgång till vatten och avlopp men väl El sedan 10 mån!!!

Viktiga ingångsvärden i det här projektet är:
Området är givet och begränsat i sin storlek. Idag ca 50hektar.
Det är väldigt kuperat, 17m höjdskillnad som mest.
Vi bygger i den takt vi har råd, så vi inte hamnar i ekonomisk onåd.
Vi bygger i första hand en Track Resort, därefter en bana för motorsport. Vad vi menar med detta kan jag förklara senare, men principen är att aldrig bygga bort sig och att slutmålet är all motorsport som vi kör i Sverige.
Säkerhet är bara en fråga om pengar idag, bara man byggt rätt från början, och det kostar bara tid i form av att tänka rätt.
Banan är idag och kommer alltid att vara multifunktionell. Dessutom framtidssäkrad med tanke på miljö, tillgång till el mm.

Lite fakta
Befintlig bana är 900m
1300 meter byggs till 1/5-19 och kopplas in på bef banan. Summan blir 2km då den mest tekniska delen på nuvarande bana kortsluts med en liten asfaltering. Även all betong försvinner då med den nya sträckningen.
Nivån på säkerhet 1/5-19 vet jag idag inte.
Planen är att banan blir 11m bred som smalast.
Det finns ytterligare 600m att bygga till som ni ser på bilderna i tråden.
Det som inte finns med är ytterligare 1,1 km som kan komma i framtiden

Vi kommer inte bygga en platt bana. 17m höjdskillnad på 150m bana där det går 200km/tim med hoj kräver ändå att man funderar till så det inte blir orimligt farligt. Antingen sänka farten eller platta ut banan. Hela tänket med den här sträckningen är att få en så snabb bana som möjligt med bibehållen kuperad terräng. Därför måste det svänga lite ibland.

Hade banan bara varit en slinga tänkt för banracing hade den sett ut på ett annat sätt.
Området byggs för förarutbildning, mässor, event, lanseringar, klubbträffar, forskning och utveckling men också självklart för motorsport. På två och fyra hjul.

Mycket fakta på en gång och jag har säkert inte svarat på allt så jag kompletterar lite senare.

Tillsammans med Rejsa.nu kommer vi inom kort göra en informationskväll på plats där vi i detalj ger er möjlighet att se och ställa frågor om projektet.

Nu är det bara att ställa frågor, jag svarar i den takt en trebarnsfar har tid;)
Mvh
Johan Heggblad
En del av GTR Motorpark


Hej
Har läst igenom det du skriver några gånger till..

Du skriver tex.
principen är att aldrig bygga bort sig och att slutmålet är all motorsport som vi kör i Sverige.
Området byggs för förarutbildning, mässor, event, lanseringar, klubbträffar, forskning och utveckling men också självklart för motorsport. På två och fyra hjul.

Det jag undrar över är dom som ritat nuvarande sträckning vad har dom för intresse?

För jag undrar vilken motorsport som vill ha en massa tajta 180 graders böjar? det enda jag kan komma på är kanske supermotard, gokart och nybörjar drifting?
För även proffs driftare brukar ju vill köra fort = ligga i 200 in i en kurva och där ställa upp den med vilt spinnande hjul.

Banan nu liknar mest en rolig sladd bana plogad på en sjö is ?

Så hur har ni kommit fram till denna skiss, vad har dom som ritat utgått i från för fordon eller vad är deras intresse?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13160

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Har nå'n möjlighet (som inte sitter i jobbmöte och smygsurfar rejsa ) att lägga upp en bild med t.ex. Gröndal, Gelleråsen och Sviestad i samma skala bredvid varandera så att man fattar proportionerna?


_________________

Rice and shine
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41420

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Magnus Bengtsson skrev:
Magnus Thomé skrev:
En tanke kring den norra mittemellantajta 180-gradaren (är det redan planen med tanke på hur det ritats på kartan?)


Tror tyvärr inte velodrombankning med mycket dosering kommer kunna godkännas vid banracing, vill minnas att man har begränsning i hur mycket dosering som numera godkänns vid nybyggda kurvor.


Är det för risken att det blir som en raketramp med liftoff ut i skogen ?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41420

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Lars Falk skrev:
Har nå'n möjlighet (som inte sitter i jobbmöte och smygsurfar rejsa ) att lägga upp en bild med t.ex. Gröndal, Gelleråsen och Sviestad i samma skala bredvid varandera så att man fattar proportionerna?



https://rejsa.nu/bana_info.asp?knutstorp

https://rejsa.nu/bana_info.asp?grondal

Klicka sen på "Detaljkartorna" -> "Visa större karta" thumbs up


EDIT: Äsch, Google maps var lite bråkig med att ge exakt samma zoomnivå...

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41420

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
"200 fot" är lika långt på båda kartbilderna nu, hoppas det betyder att det stämmer...



_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41420

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
För att kunna diskutera så numrerar jag alla kurvor som diskussionsunderlag:



_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41420

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Befintliga 99 är väldigt väldigt långsam.

Så 6 lär vara lika jättelångsam. Tajtare än idioten till och med vad det ser ut

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Magnus Thomé skrev:
Magnus Bengtsson skrev:
Magnus Thomé skrev:
En tanke kring den norra mittemellantajta 180-gradaren (är det redan planen med tanke på hur det ritats på kartan?)


Tror tyvärr inte velodrombankning med mycket dosering kommer kunna godkännas vid banracing, vill minnas att man har begränsning i hur mycket dosering som numera godkänns vid nybyggda kurvor.


Är det för risken att det blir som en raketramp med liftoff ut i skogen ?


Ja, typ.
Kollade i FIA och appendix O beskriver hur bandesign skall se ut.
I korta drag så är max dosering 10 % och avåkningsytan minst - 3% till max 25% vinkel i förhållande till banan.

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41420

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Har svårt att få en känsla av vad 10% blir körmässigt, någon som vet Anderstorps doseringar? Eller gamla Trösen?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Magnus Thomé skrev:
Har svårt att få en känsla av vad 10% blir körmässigt, någon som vet Anderstorps doseringar? Eller gamla Trösen?


Sverige har sannolikt kurvor som inte skulle bli godkända idag om de var nybyggda, gamla får vara kvar

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962



För er som inte kört gamla första banan så är den markerad med blått här.




Grön prick står Peter och filmar mig när jag kör runt den banan 2010
Alltså ni ser den korta tajta 50km/h kurvan som man kör med inner hjuls lyft igenom rakt framför kameran och det är den kurvan som Magnus kallar 8 eller B

Här är filmen:



Och jämför man med kartan så finns det bara 1 lång kurva som är större och det är nr 7 dom andra är lika små eller mindre thumbs down

Ni ser även 99 på stillbilden ovan som är ännu tajtare och långsammare = 40km/h och typ som nr 6 kommer bli.


Gamla banan inifrån bilen:
https://youtu.be/mZ3jzOUahcA?t=5m24s

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13160

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Allt är ju relativt...

Håller med om att symmetriska supertighta 180° kurvor generellt är av ondo. T.ex. idioten på Knutan suger. Det är en värdelös kurva. Däremot är Ejes på Gelleråsen som också är tight ju en riktigt kul kurva...
En bana som bara blir en enda stor understyrningsfestival gör ingen lycklig...

Ibland kan det dock vara riktigt skoj att åka en tight teknisk bana. Speciellt för oss som kör bilar med lite mer normala vikteffekter. En bana som nuvarande Gröndal utjämnar skillnaderna i raktframprestanda mellan olika bilar på samma sätt som en bra lagd konbana gör vilket kan ses i videon nedan. GT86'an och GT3'an går i princip lika fort. thumbs up (Detta trots att man av ren självbevarelsedrift fegar över det lilla krönet vid röda muren.)



Så hoppas på att se nya Gröndal med så få "symmetriska 180-gradare" som möjligt.

_________________

Rice and shine
Citera
Allmänt banåkaforum
På Gröndal Eskilstuna (nu:GTR Motorpark) händer det grejer!!
<<   1, 2, 3, 4, 5 ... 13, 14, 15   >>
19 besök senaste veckan (70896 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande