Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
På Gröndal Eskilstuna (nu:GTR Motorpark) händer det grejer!!
<<   1, 2, 3 ... , 13, 14, 15   >>
24 besök senaste veckan (70874 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
AffeAlien skrev:
Jag tror det stora problemet med driftig är det skrikande däckljudet som stör folk som bor i närheten eftersom det låter konstant.

Nån får uppfinna tysta däck helt enkelt så skulle det nog vara lättare med driftig överallt.
Banåka har ju ofta ljudkrav på motorer som oftast går att uppfylla. Men ljuddämpare till däcken i drifting är svårare.


Exakt vad jag hört om GTR tyvärr.

_________________
Magnus Thomé
Citera
alindquist
Rättvik
Här sen Jul 2011
Inlägg: 508



Snacka om att dom skjuter sig själv i foten...
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3041



Om det är bullerproblematik och klagomål som är problemet så hade det nog varit bättre att skriva det, istället för att ha nåt vagt miljöargument som anledning. Då hade nog arga driftare kanske varit något mer accepterande kan jag tänka mig.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Cédric skrev:
Om det är bullerproblematik och klagomål som är problemet så hade det nog varit bättre att skriva det, istället för att ha nåt vagt miljöargument som anledning. Då hade nog arga driftare kanske varit något mer accepterande kan jag tänka mig.


Nu är det väl lite väl lös info från mig så det får ses som spekulationer.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1311



Jag kan intyga att det inte är däckljud som hörs utan motorljud. Spelade golf på Mälarbadens GK som ligger en bit bort samtidigt som dom körde drifting för ett par år sedan och det hördes ganska bra. Så ofta är det inte drifting på GTR så förstår inte vad det är att klaga över.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2228



Känns väl rätt meningslöst att bygga ut banan om man har bullerproblem,eller varför fick de tillstånd till att börja med?

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Jag får en dålig smak i munnen, när våra arrangörer och banägare ligger i täten an miljöhysterin.
Det är ju inte utebliven racing som kommer rädda jorden.
Om all mororsport upphör idag.... kommer det inte gå att mäta miljöfördelarna.
Detta kan bara hända i Sverige.


Men ..... Gröndal är en jävla skitbana som passar bättre för eldrivna lådbilar och radiobilar..... än riktig racing.





FRAMTIDEN:


_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7687



+1 på Håkan där

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



AffeAlien skrev:
Jag tror det stora problemet med driftig är det skrikande däckljudet som stör folk som bor i närheten eftersom det låter konstant.

Nån får uppfinna tysta däck helt enkelt så skulle det nog vara lättare med driftig överallt.
Banåka har ju ofta ljudkrav på motorer som oftast går att uppfylla. Men ljuddämpare till däcken i drifting är svårare.


Buller är allt ljud, inom racing är det som sagt inte däcken som orsakar bullret utan motorn.

Lite hårt sagt men drifting utom synhåll för den med hörseln i behåll går ju inte att skilja från valfri ICA Maxi parkering en lördagskväll, med ihållande däckskrik och motorer brölande på övervarvningsskyddet.

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5489



ButterflyRacing skrev:

Men ..... Gröndal är en jävla skitbana som passar bättre för eldrivna lådbilar och radiobilar..... än riktig racing.


Jag tycker det är en rolig bana i flera olika sorters bilar, även elbil.


_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



dstr skrev:
ButterflyRacing skrev:

Men ..... Gröndal är en jävla skitbana som passar bättre för eldrivna lådbilar och radiobilar..... än riktig racing.


Jag tycker det är en rolig bana i flera olika sorters bilar, även elbil.


Det är ju jättebra.... eftersom du kan köra där i framtiden också.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5489



Saxat från Facebook:

Citat:
Angående beslutet att sluta med driftingsporten.
Nedan finns ett antal förtydliganden från Johan Heggblad, en av eldsjälarna bakom driftingen och driftingbanan på Eskilstuna Motorsportcenter "Gröndal".
1.
Fråga: Beslutet att lägga ner driftingsporten kommunicerades på GTR Motorparks Facebooksida i fredags. Många är upprörda. Vad tänker ni?
Svar:
Först och främst så vill jag säga att jag har förståelse för att många driftingentusiaster är arga och ledsna, jag har också känt en stor besvikelse - här finns många fina minnen. Mitt personliga intresse för driftingsporten var ett av skälen till att banan byggdes. En bättre plats än Gröndal som varit ett motorsportområde sedan 70-talet fanns inte med bullerzoner och stora riksvägar omkring.
2.
Fråga: Men är det inte så att Eskilstuna motorsportområde finns till just för att det ska kunna vara en plats för olika motorsporter, driftingsporten är väl inget nytt?
Svar:
Helt rätt, men det är skillnad på motorsport och motorsport i Eskilstuna. Olika sporter har olika förutsättningar fast vi är på samma område. Sedan några år finns ett sk försiktighetsmått från miljökontoret som gör att driftingsporten blir omöjlig att genomföra. Försiktighetsmåttet säger att två driftingbilar får åka tre varv i taget, därefter måste det vara tyst i fem minuter. Efter tre gånger ska det vara tyst i 10 min. Alla med någon form av kunskap om drifting vet att detta gör det omöjligt att hålla på med verksamheten. Även ekonomiskt skulle det aldrig fungera att genomföra driftingdagar på detta sätt.
3.
Fråga: Hur ser du själv på beslutet?
Svar:
Jag har jobbat med driftingen sedan 2008. Målsättningen var att skapa en internationellt erkänd bana och samtidigt kunna låta motorburen ungdom ha en plats att vara på. Jag personligen har lagt ned både själ, tid och pengar i banan och jag tycker att vi lyckades. Ekonomiskt är det satsat många miljoner i driftingbanan och det är förstås ett ekonomiskt bortfall att vi nu tvingas sluta med verksamheten.
4.
Fråga: Men ni borde väl förstått att det här skulle få drifting-entusiaster som varit på "Gröndal" att gå i taket.
Svar:
Jag har personligen inte sett fram mot den här dagen. För mig är det att lägga ned en dröm. Men det finns andra som tar över stafettpinnen och vi som anläggning behöver också komma till en insikt att det till slut inte går att vinna fighten. Jag har full förståelse att många drifters går i taket när deras bana försvinner men motståndet är för stort, det är bara att inse. Vi körde vårt sista driftingevent 2018 och nu har vi haft Corona under 2 år. Jag gissar att många hoppades att banan skulle vakna till liv igen efter pandemin och där ligger nog den största frustrationen.
5.
Fråga: Hur ska det bli nu då?
Svar:
Banan där drifting körts är en del i ett mycket större projekt som startades 2017, GTR Motorpark. Projektet är en multiarena där en större bana ingår som inte är tänkt för drifting utan mer för racing och fordonsindustrin att testa framtidens fordon på. Detta är inget nytt utan väl känt idag. Utmaningar i detta projekt är bla tröga processer för att hitta ekonomi att kunna bygga anläggningen med. En framgång har varit att jobba miljösmart med hur vi bygger anläggningen. Det har i sin tur öppnat nya dörrar för samarbete med fordonsindustrin, universitet mm.
Vår framtida satsning blir att visa att en motorsportanläggning kan vara miljösmart vilket jag tror blir väldigt viktigt för att motorsporten ska överleva i alla dess former. En motorsportanläggning behöver också jobba nära både fordonsindustrin samt olika typer av forskning, något som är helt naturligt utomlands men väldigt ovanligt i Sverige. Här blir våra miljömål jätteviktiga för GTR Motorparks framtid.
6.
Fråga: Och då måste driftingen bort?
Svar:
Jag ger upp driftingen när man lägger samman allt. Det är få som vet hur mycket vi kämpat genom åren både för sporten och inte minst för att behålla sporten på anläggningen. Motorsporten är inte heller enad kring driftingen så vi har fått stå upp mot många andra verksamheter både på banan och bredvid. Sammantaget blir det en ohållbar situation.
/Johan Heggblad
Gtr Motorpark

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Tack för infon thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7687



Patetiskt.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
meantek
Flen
Här sen Mar 2013
Inlägg: 2796



dstr skrev:
Saxat från Facebook:

Det var det här uttalandet man skulle gått ut med i samband med att nyheten briserade.

_________________

Ibland kör jag bana. Fast rätt sällan ändå.
Citera
Mange

Här sen Jul 2003
Inlägg: 1141



Gäller inte dessa regler för alla banor i Sverige?, tänkte hur arrangerar man på dessa?.

Eller är det på dessa ovanliga bullerdagar man använder?

_________________
Magnus Wideman

Nya VW Golf MK8 R Performance Pack

https://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA
https://www.instagram.com/faceliftgt
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2228



Så det är Eskilstunakommuns fel? Specialregler för drifting?

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19425



Mange skrev:
Gäller inte dessa regler för alla banor i Sverige?, tänkte hur arrangerar man på dessa?.

Eller är det på dessa ovanliga bullerdagar man använder?
Varje kommun utformar sina tillstånd lite olika (och har utformat dem i lite olika årtionden).
Men mycket tävlande sker på de dyra "bullerdagarna", den som "betalar mest" får gå först i stort sett.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2478



Lite fler frågor och svar som förklarar lite mer ang beslutet:


Det där med försiktighetsmåttet gäller det bara driftingbilar? Hur blir det då med tävlingar som håller på länge? Då skulle det ju tex vara uteslutet att ha ett långlopp där? Var har man fått dom tiderna ifrån?
Det försiktighetsmått vi pratar om här gäller bara drifting. Det finns flera delar som gäller andra motorsporter också. Angående långlopp är det möjligt på dagtid, lite slarvigt förklarat.


Vart ifrån beslutas om detta försiktighetsmått?
Miljökontoret på Eskilstuna Kommun är tillsynsmyndighet. Det finns en miljöinspektör där som har hand om våran verksamhet. Finns även en miljöchef som är insatt i ämnet.
Banans förlängning är det en bit kvar på då investeringen är stor, ca 30-50 miljoner. Om jag skulle gissa så hoppas jag vi har ett par år kvar innan det går att åka.


Vilka förutsättningar är det som saknas på gröndal som gör att drifting är just den sport som försvinner? Många andra anläggningar i landet klarar ju av att fortsätta med sporten?
På Gröndal tyckte vi att förutsättningarna fanns men myndigheter, närboende osv har en annan åsikt. I mina svar ovan finns lite djupare förklaringar.
Malmby där Elvis verkar har helt andra förutsättningar och är en annan kommun med en annan syn på hur man jobbar med motorburen ungdom.



_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Mange

Här sen Jul 2003
Inlägg: 1141



Niklas Falk skrev:
Mange skrev:
Gäller inte dessa regler för alla banor i Sverige?, tänkte hur arrangerar man på dessa?.

Eller är det på dessa ovanliga bullerdagar man använder?
Varje kommun utformar sina tillstånd lite olika (och har utformat dem i lite olika årtionden).
Men mycket tävlande sker på de dyra "bullerdagarna", den som "betalar mest" får gå först i stort sett.


Ok...känns som driftingen haft tur i dagens galna elbilshysteri... Finns väll ingen tävling som bullrar och släpper ut "farlig" rök från däck och motorer ..)

Så hoppas att inte fler kommun miljömuppar får upp ögonen för denna sport..

_________________
Magnus Wideman

Nya VW Golf MK8 R Performance Pack

https://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA
https://www.instagram.com/faceliftgt
Citera
Tinsfci
Ekerö
Här sen Jul 2007
Inlägg: 332



Jag läste en intressant kommentar, klippt från kommentarerna i FB-inägget:

"Att det går så här måste tyvärr läggas på förarna till stor del. Vi som kör time attack har nu i många år skött oss till 95dB medan drifting kört utan ljuddämpare och öppna wastegates. Gatebils event har slagit hårt även på Mantorps miljötillstånd. Jag har varit tvungen att ha hörselskydd på läktarna på de eventen. Jag älskar motorljud men de senaste åren har trenden varit ju högre destå bättre och ingen sätter stopp. Det är oerhört korkat att köra sådana helger utan några dB regler alls och fest och full volym nätterna igenom. Det blir helt olidliga helger för grannarna. Hade man satt 105dB gräns och tyst efter 22:00 på dessa helger så skulle grannarna säkert vara mer förstående övrig tid med."


Jag vill inte säga att jag är insatt i reglerna, men kan detta stämma?
Jag trodde att alla motorsport-event i Sverige hade ljuddämpningskrav??*

Om det är sant så kanske det är lite lättare att förstå beslutet att upphöra med drifting på GTR Motorpark

Länk till inlägget
https://www.facebook.com/search/top?q=gtr%20motorpark

* Edit: Jag kom på mig själv att det måste ju iofs finnas vissa undantag - jag ser och HÖR just nu en TopFuel dragster framför mig

(Edit-2: Jag hade inte hunnit kolla nyheterna i världen när jag skrev detta
Känns inte så viktigt detta just nu.)

_________________
Pelle Lönnborg
Chevrolet Monza 1975


Citera
Allmänt banåkaforum
På Gröndal Eskilstuna (nu:GTR Motorpark) händer det grejer!!
<<   1, 2, 3 ... , 13, 14, 15   >>
24 besök senaste veckan (70874 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande