Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41529
Forumägare
Trådstartare
19 Feb 2022 16:02
AffeAlien skrev:
Jag tror det stora problemet med driftig är det skrikande däckljudet som stör folk som bor i närheten eftersom det låter konstant.
Nån får uppfinna tysta däck helt enkelt så skulle det nog vara lättare med driftig överallt.
Banåka har ju ofta ljudkrav på motorer som oftast går att uppfylla. Men ljuddämpare till däcken i drifting är svårare.
Om det är bullerproblematik och klagomål som är problemet så hade det nog varit bättre att skriva det, istället för att ha nåt vagt miljöargument som anledning. Då hade nog arga driftare kanske varit något mer accepterande kan jag tänka mig.
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41529
Forumägare
Trådstartare
19 Feb 2022 18:20
Cédric skrev:
Om det är bullerproblematik och klagomål som är problemet så hade det nog varit bättre att skriva det, istället för att ha nåt vagt miljöargument som anledning. Då hade nog arga driftare kanske varit något mer accepterande kan jag tänka mig.
Nu är det väl lite väl lös info från mig så det får ses som spekulationer.
_________________ Magnus Thomé
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1342
19 Feb 2022 18:36
Jag kan intyga att det inte är däckljud som hörs utan motorljud. Spelade golf på Mälarbadens GK som ligger en bit bort samtidigt som dom körde drifting för ett par år sedan och det hördes ganska bra. Så ofta är det inte drifting på GTR så förstår inte vad det är att klaga över.
_________________ André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2239
19 Feb 2022 21:16
Känns väl rätt meningslöst att bygga ut banan om man har bullerproblem,eller varför fick de tillstånd till att börja med?
_________________ Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545
20 Feb 2022 12:34
Jag får en dålig smak i munnen, när våra arrangörer och banägare ligger i täten an miljöhysterin.
Det är ju inte utebliven racing som kommer rädda jorden.
Om all mororsport upphör idag.... kommer det inte gå att mäta miljöfördelarna.
Detta kan bara hända i Sverige.
Men ..... Gröndal är en jävla skitbana som passar bättre för eldrivna lådbilar och radiobilar..... än riktig racing.
Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173
20 Feb 2022 16:49
AffeAlien skrev:
Jag tror det stora problemet med driftig är det skrikande däckljudet som stör folk som bor i närheten eftersom det låter konstant.
Nån får uppfinna tysta däck helt enkelt så skulle det nog vara lättare med driftig överallt.
Banåka har ju ofta ljudkrav på motorer som oftast går att uppfylla. Men ljuddämpare till däcken i drifting är svårare.
Buller är allt ljud, inom racing är det som sagt inte däcken som orsakar bullret utan motorn.
Lite hårt sagt men drifting utom synhåll för den med hörseln i behåll går ju inte att skilja från valfri ICA Maxi parkering en lördagskväll, med ihållande däckskrik och motorer brölande på övervarvningsskyddet.
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5523
22 Feb 2022 14:07
Saxat från Facebook:
Citat:
Angående beslutet att sluta med driftingsporten.
Nedan finns ett antal förtydliganden från Johan Heggblad, en av eldsjälarna bakom driftingen och driftingbanan på Eskilstuna Motorsportcenter "Gröndal".
1.
Fråga: Beslutet att lägga ner driftingsporten kommunicerades på GTR Motorparks Facebooksida i fredags. Många är upprörda. Vad tänker ni?
Svar:
Först och främst så vill jag säga att jag har förståelse för att många driftingentusiaster är arga och ledsna, jag har också känt en stor besvikelse - här finns många fina minnen. Mitt personliga intresse för driftingsporten var ett av skälen till att banan byggdes. En bättre plats än Gröndal som varit ett motorsportområde sedan 70-talet fanns inte med bullerzoner och stora riksvägar omkring.
2.
Fråga: Men är det inte så att Eskilstuna motorsportområde finns till just för att det ska kunna vara en plats för olika motorsporter, driftingsporten är väl inget nytt?
Svar:
Helt rätt, men det är skillnad på motorsport och motorsport i Eskilstuna. Olika sporter har olika förutsättningar fast vi är på samma område. Sedan några år finns ett sk försiktighetsmått från miljökontoret som gör att driftingsporten blir omöjlig att genomföra. Försiktighetsmåttet säger att två driftingbilar får åka tre varv i taget, därefter måste det vara tyst i fem minuter. Efter tre gånger ska det vara tyst i 10 min. Alla med någon form av kunskap om drifting vet att detta gör det omöjligt att hålla på med verksamheten. Även ekonomiskt skulle det aldrig fungera att genomföra driftingdagar på detta sätt.
3.
Fråga: Hur ser du själv på beslutet?
Svar:
Jag har jobbat med driftingen sedan 2008. Målsättningen var att skapa en internationellt erkänd bana och samtidigt kunna låta motorburen ungdom ha en plats att vara på. Jag personligen har lagt ned både själ, tid och pengar i banan och jag tycker att vi lyckades. Ekonomiskt är det satsat många miljoner i driftingbanan och det är förstås ett ekonomiskt bortfall att vi nu tvingas sluta med verksamheten.
4.
Fråga: Men ni borde väl förstått att det här skulle få drifting-entusiaster som varit på "Gröndal" att gå i taket.
Svar:
Jag har personligen inte sett fram mot den här dagen. För mig är det att lägga ned en dröm. Men det finns andra som tar över stafettpinnen och vi som anläggning behöver också komma till en insikt att det till slut inte går att vinna fighten. Jag har full förståelse att många drifters går i taket när deras bana försvinner men motståndet är för stort, det är bara att inse. Vi körde vårt sista driftingevent 2018 och nu har vi haft Corona under 2 år. Jag gissar att många hoppades att banan skulle vakna till liv igen efter pandemin och där ligger nog den största frustrationen.
5.
Fråga: Hur ska det bli nu då?
Svar:
Banan där drifting körts är en del i ett mycket större projekt som startades 2017, GTR Motorpark. Projektet är en multiarena där en större bana ingår som inte är tänkt för drifting utan mer för racing och fordonsindustrin att testa framtidens fordon på. Detta är inget nytt utan väl känt idag. Utmaningar i detta projekt är bla tröga processer för att hitta ekonomi att kunna bygga anläggningen med. En framgång har varit att jobba miljösmart med hur vi bygger anläggningen. Det har i sin tur öppnat nya dörrar för samarbete med fordonsindustrin, universitet mm.
Vår framtida satsning blir att visa att en motorsportanläggning kan vara miljösmart vilket jag tror blir väldigt viktigt för att motorsporten ska överleva i alla dess former. En motorsportanläggning behöver också jobba nära både fordonsindustrin samt olika typer av forskning, något som är helt naturligt utomlands men väldigt ovanligt i Sverige. Här blir våra miljömål jätteviktiga för GTR Motorparks framtid.
6.
Fråga: Och då måste driftingen bort?
Svar:
Jag ger upp driftingen när man lägger samman allt. Det är få som vet hur mycket vi kämpat genom åren både för sporten och inte minst för att behålla sporten på anläggningen. Motorsporten är inte heller enad kring driftingen så vi har fått stå upp mot många andra verksamheter både på banan och bredvid. Sammantaget blir det en ohållbar situation.
/Johan Heggblad
Gtr Motorpark
_________________ /Daniel Azzarri
Älska varje varv!
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41529
Forumägare
Trådstartare
22 Feb 2022 14:11
Tack för infon
_________________ Magnus Thomé
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7731
22 Feb 2022 14:11
Patetiskt.
_________________ Erik Wedlund
Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
meantek
Flen
Här sen Mar 2013
Inlägg: 2797
22 Feb 2022 14:17
dstr skrev:
Saxat från Facebook:
Det var det här uttalandet man skulle gått ut med i samband med att nyheten briserade.
_________________
Ibland kör jag bana. Fast rätt sällan ändå.
Mange
Här sen Jul 2003
Inlägg: 1145
22 Feb 2022 14:30
Gäller inte dessa regler för alla banor i Sverige?, tänkte hur arrangerar man på dessa?.
Eller är det på dessa ovanliga bullerdagar man använder?
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2239
22 Feb 2022 14:43
Så det är Eskilstunakommuns fel? Specialregler för drifting?
_________________ Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19493
22 Feb 2022 15:31
Mange skrev:
Gäller inte dessa regler för alla banor i Sverige?, tänkte hur arrangerar man på dessa?.
Eller är det på dessa ovanliga bullerdagar man använder?
Varje kommun utformar sina tillstånd lite olika (och har utformat dem i lite olika årtionden).
Men mycket tävlande sker på de dyra "bullerdagarna", den som "betalar mest" får gå först i stort sett.
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479
22 Feb 2022 19:42
Lite fler frågor och svar som förklarar lite mer ang beslutet:
Det där med försiktighetsmåttet gäller det bara driftingbilar? Hur blir det då med tävlingar som håller på länge? Då skulle det ju tex vara uteslutet att ha ett långlopp där? Var har man fått dom tiderna ifrån?
Det försiktighetsmått vi pratar om här gäller bara drifting. Det finns flera delar som gäller andra motorsporter också. Angående långlopp är det möjligt på dagtid, lite slarvigt förklarat.
Vart ifrån beslutas om detta försiktighetsmått?
Miljökontoret på Eskilstuna Kommun är tillsynsmyndighet. Det finns en miljöinspektör där som har hand om våran verksamhet. Finns även en miljöchef som är insatt i ämnet.
Banans förlängning är det en bit kvar på då investeringen är stor, ca 30-50 miljoner. Om jag skulle gissa så hoppas jag vi har ett par år kvar innan det går att åka.
Vilka förutsättningar är det som saknas på gröndal som gör att drifting är just den sport som försvinner? Många andra anläggningar i landet klarar ju av att fortsätta med sporten?
På Gröndal tyckte vi att förutsättningarna fanns men myndigheter, närboende osv har en annan åsikt. I mina svar ovan finns lite djupare förklaringar.
Malmby där Elvis verkar har helt andra förutsättningar och är en annan kommun med en annan syn på hur man jobbar med motorburen ungdom.
_________________ T h o m a s P i h l
Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Mange
Här sen Jul 2003
Inlägg: 1145
23 Feb 2022 07:16
Niklas Falk skrev:
Mange skrev:
Gäller inte dessa regler för alla banor i Sverige?, tänkte hur arrangerar man på dessa?.
Eller är det på dessa ovanliga bullerdagar man använder?
Varje kommun utformar sina tillstånd lite olika (och har utformat dem i lite olika årtionden).
Men mycket tävlande sker på de dyra "bullerdagarna", den som "betalar mest" får gå först i stort sett.
Ok...känns som driftingen haft tur i dagens galna elbilshysteri... Finns väll ingen tävling som bullrar och släpper ut "farlig" rök från däck och motorer ..)
Så hoppas att inte fler kommun miljömuppar får upp ögonen för denna sport..
Jag läste en intressant kommentar, klippt från kommentarerna i FB-inägget:
"Att det går så här måste tyvärr läggas på förarna till stor del. Vi som kör time attack har nu i många år skött oss till 95dB medan drifting kört utan ljuddämpare och öppna wastegates. Gatebils event har slagit hårt även på Mantorps miljötillstånd. Jag har varit tvungen att ha hörselskydd på läktarna på de eventen. Jag älskar motorljud men de senaste åren har trenden varit ju högre destå bättre och ingen sätter stopp. Det är oerhört korkat att köra sådana helger utan några dB regler alls och fest och full volym nätterna igenom. Det blir helt olidliga helger för grannarna. Hade man satt 105dB gräns och tyst efter 22:00 på dessa helger så skulle grannarna säkert vara mer förstående övrig tid med."
Jag vill inte säga att jag är insatt i reglerna, men kan detta stämma?
Jag trodde att alla motorsport-event i Sverige hade ljuddämpningskrav??*
Om det är sant så kanske det är lite lättare att förstå beslutet att upphöra med drifting på GTR Motorpark