Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Hur ser den perfekta mcpherson framvagnen ut?
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
24 besök senaste veckan (45489 totalt)
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



_aero skrev:
...nått mått som fattas?...


Bakvagnens.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

_aero:

1. Vinkel mellan fjäderben och fälg-anliggingsyta sakas (spv på min flinta cad bild)
2. Däck 235/40-18 ger Radie på 322.
ca ca ca försvinner det 10-15mm pga däckets infjädring, säg 12,5mm
322-12,5-108 ger 201,5mm
Borde bli i krokarna 180. Diffen är 21.5mm
För mycket, vad är fel???
Gör om, gör rätt

Annan snabb koll är tw=1595
800+2(340+70)-2*(25-10) ->1590
Japp ligger i bollplanket rätt
ja ja länkarmen lutar, hjulet har camber mm.
Små vinkar ger små fel.
Uppmätt camber?


Caster/vida hjulen/spindelvinkel/KPI mm:
Se
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=2536
Nu får du stå till svars ice

Hur mycket caster?
Utan att vara säker skulle jag säga att caster bör vara ca ca 75% av KPI vid noll grader camber.
Går säker att hitta annan caster som är bättre.
Sen även fråga sig vad mer påverakas av caster??? (mer än camber)

Camber:
Kan tycks noll camber skulle vara optimalt vid acc och broms.
Så kanske är fallet men däck vill ha negativ camber i böj.
Så då kommer frågan hur mycket grepp förlorar vi med statisk negativ camber vid acc och broms?
Jag går på de indikationer jag har. Böj är viktigare..........
Detta ämne är svår, är ett helt eget ämne........ (bara titta på däck)


Styrkänslighet pga spårviddsförändringar:
Inte säker, MacÄckelben har spårviddsförändringar.
Används må MASSA std bilar, även race biler.
Har jä... svårt att få in i mitt pall att 1mm spårviddsförändring på
10mm fjädring kulle ge ett störande monent i ratten typ.
Finns massa parametar att ha koll på, skrubbradien, caster träjl(eller vad fa.. det heter)
Måste även vara var sidokrafen appleseras på däcket mm
Vet också historiskt det är sagt det skulle vara viktigt

aerodynamik:
Detta är ett kapitell i sig också.
Hur fortare det går desto mer spelar aero:en in.
Och hur mer aero man har så styrs chassit av att ha koll på aeron.
Så har man inte koll vad som händer i chassit utan aero, hur fa... det då med aero?
Just nu tycker jag vi ski... i aero:on
Sorry inte du _aero

Jacking, antieffekter.
För skall man ha klart för sig att antieffekeran har 2 riktingar (broms och acc)
Även i sida, ena sida upp och den andra ner.
Tumme pekfinger skulle jag säga man bör ligga under +10%
Hmm drivhjulen blir knepigt.......
Ger med tw=1595 rc=1595/2*0,1 -> rc=79,75mm
Hmm nu vet jag div bilar som har mycket högre än det bak som funkar ski... bra.
Inger regel utan undantag
Och som Pontus Fyhr är inne på inga krafter försvinner, de tar bara andra vägar typ.
Genom fjäder/dämpare eller dirkit in i chassit.
Jag gillar inte odämpade krafter, ger spikar, snabba förlopp.
Som däck älskar, eller?

Mr. Pink:
Högt rollcenter

Lågt rollcenter


Vad säger du om en ny tråd om detta?

ps
Detta inlägg käns långt och jä... rörigt, sorry för det.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
_aero
Luleå
Här sen Nov 2009
Inlägg: 877


Trådstartare
fuling skrev:
_aero:

1. Vinkel mellan fjäderben och fälg-anliggingsyta sakas (spv på min flinta cad bild)
2. Däck 235/40-18 ger Radie på 322.
ca ca ca försvinner det 10-15mm pga däckets infjädring, säg 12,5mm
322-12,5-108 ger 201,5mm
Borde bli i krokarna 180. Diffen är 21.5mm
För mycket, vad är fel???
Gör om, gör rätt

Annan snabb koll är tw=1595
800+2(340+70)-2*(25-10) ->1590
Japp ligger i bollplanket rätt
ja ja länkarmen lutar, hjulet har camber mm.
Små vinkar ger små fel.
Uppmätt camber?


Caster/vida hjulen/spindelvinkel/KPI mm:
Se
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=2536
Nu får du stå till svars ice

Hur mycket caster?
Utan att vara säker skulle jag säga att caster bör vara ca ca 75% av KPI vid noll grader camber.
Går säker att hitta annan caster som är bättre.
Sen även fråga sig vad mer påverakas av caster??? (mer än camber)

Camber:
Kan tycks noll camber skulle vara optimalt vid acc och broms.
Så kanske är fallet men däck vill ha negativ camber i böj.
Så då kommer frågan hur mycket grepp förlorar vi med statisk negativ camber vid acc och broms?
Jag går på de indikationer jag har. Böj är viktigare..........
Detta ämne är svår, är ett helt eget ämne........ (bara titta på däck)


Styrkänslighet pga spårviddsförändringar:
Inte säker, MacÄckelben har spårviddsförändringar.
Används må MASSA std bilar, även race biler.
Har jä... svårt att få in i mitt pall att 1mm spårviddsförändring på
10mm fjädring kulle ge ett störande monent i ratten typ.
Finns massa parametar att ha koll på, skrubbradien, caster träjl(eller vad fa.. det heter)
Måste även vara var sidokrafen appleseras på däcket mm
Vet också historiskt det är sagt det skulle vara viktigt

aerodynamik:
Detta är ett kapitell i sig också.
Hur fortare det går desto mer spelar aero:en in.
Och hur mer aero man har så styrs chassit av att ha koll på aeron.
Så har man inte koll vad som händer i chassit utan aero, hur fa... det då med aero?
Just nu tycker jag vi ski... i aero:on
Sorry inte du _aero

Jacking, antieffekter.
För skall man ha klart för sig att antieffekeran har 2 riktingar (broms och acc)
Även i sida, ena sida upp och den andra ner.
Tumme pekfinger skulle jag säga man bör ligga under +10%
Hmm drivhjulen blir knepigt.......
Ger med tw=1595 rc=1595/2*0,1 -> rc=79,75mm
Hmm nu vet jag div bilar som har mycket högre än det bak som funkar ski... bra.
Inger regel utan undantag
Och som Pontus Fyhr är inne på inga krafter försvinner, de tar bara andra vägar typ.
Genom fjäder/dämpare eller dirkit in i chassit.
Jag gillar inte odämpade krafter, ger spikar, snabba förlopp.
Som däck älskar, eller?

Nu har jag dubbel och trippel mätt och tror jag fått till måtten. Spindelled - mark ligger på 180mm + - nån mm beroende på hur jag mäter. Mest troligt + nån mm så säg 182mm

Centrum hjullager - spindelled var lite knepigare men fick det tillslut efter många olika mätmetoder till 125mm vilket verkar ligga inom tolerans.

Camber 2,8 grader

Vinkel fjäderben/fälg anläggningsyta har jag inte hunnit kolla på men borde de inte gå att räkna ut med alla mått vi har nu? Annars får jag mäta upp det med.

Jo castern verkar ska ligga runt 75% av KPI av allt man läst angående det här på rejsa så ja får försöka sikta på de även om ja tror det kan bli svårt att få till riktigt så mkt caster.

0 camber är säkert optimalt vid rattlåsrejs men de håller ju inte vi på med så självklart måste man ha camber, men hur mkt? Får man till camberkompensationen vid infjädring och som caster /KPI ger borde man ju kunna gå ner lite i statistik camber men det går ju att prova sig fram till sen.

Angående styrkänslighet så upplever ja inga sådana problem så det behöver vi inte bry oss i

Aeron skiter vi också i som du säger blir för många parametrar att hålla reda på och jag tror inte det handlar om så stora krafter i mitt fall men visst man börjar känna av den lite i 100km/h ++

Okej så du tycker man borde satsa på rc runt 80mm? Inte 0-25mm som nämndes tidigare i tråden?

_________________
Magnus Martinsson



Saab 9000 Aero
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2905



_aero skrev:

Nu har jag dubbel och trippel mätt och tror jag fått till måtten. Spindelled - mark ligger på 180mm + - nån mm beroende på hur jag mäter. Mest troligt + nån mm så säg 182mm

Centrum hjullager - spindelled var lite knepigare men fick det tillslut efter många olika mätmetoder till 125mm vilket verkar ligga inom tolerans.

Camber 2,8 grader

Vinkel fjäderben/fälg anläggningsyta har jag inte hunnit kolla på men borde de inte gå att räkna ut med alla mått vi har nu? Annars får jag mäta upp det med.

Jo castern verkar ska ligga runt 75% av KPI av allt man läst angående det här på rejsa så ja får försöka sikta på de även om ja tror det kan bli svårt att få till riktigt så mkt caster.

0 camber är säkert optimalt vid rattlåsrejs men de håller ju inte vi på med så självklart måste man ha camber, men hur mkt? Får man till camberkompensationen vid infjädring och som caster /KPI ger borde man ju kunna gå ner lite i statistik camber men det går ju att prova sig fram till sen.

Angående styrkänslighet så upplever ja inga sådana problem så det behöver vi inte bry oss i

Aeron skiter vi också i som du säger blir för många parametrar att hålla reda på och jag tror inte det handlar om så stora krafter i mitt fall men visst man börjar känna av den lite i 100km/h ++

Okej så du tycker man borde satsa på rc runt 80mm? Inte 0-25mm som nämndes tidigare i tråden?


Caster som är 75% av KPI känns knepigt. Har 16-18 grader KPI nu och isf skulle det bli runt 13 grader, går inte att få till utan att bygga helt nya fjäderbenstorn. Har nu 2-3 grader Caster, kan karnske fixa lite till genom att trimma topplagringen så att lagringen kommer bakåt nån cm. Annars får jag bygga nya fjäderbenstorn.

Ingen mening att bry sig om före värdena då jag har bytt delar i framvagnen, har kört runt 2 grader negativ camber innan. Utvärdering i helgen på Gotland Ring. Det som står klart är att jag ska försöka fixa lite mer justermån för Caster. Detta och rollcenterjustering borde bli betydligt bättre med detta kit som jag tänker mig montera i vinter. Är i princip en lätt anpassad version av det som används på Clio och Megane Cup bilarna. Tycker lösningen med vattenskurna brickor är smart för Caster justering
http://www.pure-motorsport.co.uk/clio-2-ph2172/clio-2-ph2172-suspensio . . . .

Ihop med styrleder för att justera Bumpsteer så borde det kunna bli bra.
http://www.pure-motorsport.co.uk/clio-2-ph1172/clio-2-ph1172-suspensio . . . .


_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Citat:
Nu har jag dubbel och trippel mätt och tror jag fått till måtten. Spindelled - mark ligger på 180mm + - nån mm beroende på hur jag mäter.
Mest troligt + nån mm så säg 182mm

Centrum hjullager - spindelled var lite knepigare men fick det tillslut efter många olika mätmetoder till 125mm vilket verkar ligga inom tolerans.
skrivrättigheter för de flesta.



Nu vart det klockrent
Min skiss är dubbelmåttsat här och där.
Just för att kolla att det man mätt hyfsat rätt.

spv borde vara i krokarna 3,5grad med -2,8grader camber.
Kolla vid tillfälle.

Jag skriv rc +20 till +30mm
80mm känns inte helt galet.

Nu är det bara checka av vilka frihetsgrader man har.
Typ vad kan man ändra utan att spränga hela bilen.
Jag skulle börja titta på
z(h3) ->125(182)
h2 -> 145
Justermån?????



Citat:
Caster som är 75% av KPI känns knepigt.


Nu var grundtänket med 75% av spindelvinken.
Blir ok med spindalr typ dubba A-armar.

För att få något att gå på med Mac Äckelben
så jag sa 75% av KPI vid 0 grader camber.
Förhållndet KPI och camber åker olika pga hur man juster camber på ett Mac Äckelben.
Så ja resunumanget haltar lite.

_aero KPI vid 0grd camber ca 12,5grd.
75% av det ger ca 9grd caster.
Han har 5-6grd nu

Anta vi vrider ytterhjulet 15grd
caster ger camber
2,5 -> -0,22
5,5 -> -1,0
9 -> -1,9
Hmm om jag nu räkant rätt förståss
Så 2,5grd caster är bättre än inget men inte mycket att skrika över. Eller?

Summan av kaddemuman.
Kan du _aero får mer caster så varför inte?
Mängden jobb till nytta?
Och sen vad händer med andra saker?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
_aero
Luleå
Här sen Nov 2009
Inlägg: 877


Trådstartare
fuling skrev:
Citat:
Nu har jag dubbel och trippel mätt och tror jag fått till måtten. Spindelled - mark ligger på 180mm + - nån mm beroende på hur jag mäter.
Mest troligt + nån mm så säg 182mm

Centrum hjullager - spindelled var lite knepigare men fick det tillslut efter många olika mätmetoder till 125mm vilket verkar ligga inom tolerans.
skrivrättigheter för de flesta.



Nu vart det klockrent
Min skiss är dubbelmåttsat här och där.
Just för att kolla att det man mätt hyfsat rätt.

spv borde vara i krokarna 3,5grad med -2,8grader camber.
Kolla vid tillfälle.

Jag skriv rc +20 till +30mm
80mm känns inte helt galet.

Nu är det bara checka av vilka frihetsgrader man har.
Typ vad kan man ändra utan att spränga hela bilen.
Jag skulle börja titta på
z(h3) ->125(182)
h2 -> 145
Justermån?????



Citat:
Caster som är 75% av KPI känns knepigt.


Nu var grundtänket med 75% av spindelvinken.
Blir ok med spindalr typ dubba A-armar.

För att få något att gå på med Mac Äckelben
så jag sa 75% av KPI vid 0 grader camber.
Förhållndet KPI och camber åker olika pga hur man juster camber på ett Mac Äckelben.
Så ja resunumanget haltar lite.

_aero KPI vid 0grd camber ca 12,5grd.
75% av det ger ca 9grd caster.
Han har 5-6grd nu

Anta vi vrider ytterhjulet 15grd
caster ger camber
2,5 -> -0,22
5,5 -> -1,0
9 -> -1,9
Hmm om jag nu räkant rätt förståss
Så 2,5grd caster är bättre än inget men inte mycket att skrika över. Eller?

Summan av kaddemuman.
Kan du _aero får mer caster så varför inte?
Mängden jobb till nytta?
Och sen vad händer med andra saker?

Ja det var ju smart att lägga in lite dubbla mått så man är säker på att det blir rätt!

Yes jag ska mäta upp spv och kolla exakt hur mkt caster jag har så fort jag kan!

h2 -> 145mm kan jag flytta upp max 25mm så den blir 170mm och det kommer jag också göra i vinter.

z(h3) ->125(182) kräver att jag bygger nya bärarmar med andra spindelleder. Det kan jag också fixa ifall inte ändringen av mått h2 -> 145 räcker men det går ändå inte att flytta ner z(h3) ->125(182) så jättemkt för då kommer spindelleden att ta i bromsskivan (går kanske att montera bromsskivan lite längre ut med en spacer i värsta fall)

Caster tror jag inte att ja kan få till så mkt mer, kanske 1-2 grader till max.

Men det går inte att dra ner lite på spindelvinkeln för att komma närmare 75% caster av spindelvinkeln? Eller finns det några nackdelar med det? spindeln sitter bultad i fjäderbenet så går att ändra spindelvinkel/camber oberoende av varandra.

Så vad tycker du jag borde satsa på att fixa?

_________________
Magnus Martinsson



Saab 9000 Aero
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

h2=145 -> rc ca -50mm (nu) Sa väll ca -45 tidigare, eller? Ligger i bollplanket rätt.
h2=170 -> rc ca +24mm

h2=145 och Z=150 -> rc ca +13mm
h2=170 och z=150 -> rc ca +83mm

Bara ändra h2, +25mm, rc ca +24 är en rätt riäl ändring. (76mm)

CGH(tyngdpunketen) har vi inte en susing om.
Vild gissing ca ca ca 500mm

Gammal hävarmen CGH-rc -> 500-(50) -> 550mm
Nya 500-24 ->476

(476-550)/550 -> -13%

Om jag tänker snabbat, kanske fel, så får vi minska typ krängren lika mycket fram.
Eller öka bak.
Beror var vi är idag.

Kolla hur höga bilen är från market till taket.
CGH är ca ca ca ca 40% av det måttet.

Ski.... i 75% caster av spindelvinken.
Bara ett riktmärke lite hugget ur luften.
Jag åker ca 65%, std ca 25%
Bra riktingsstabil men trögstyrd.
Styservo är för veklingar

Skrubbenradien vet du vad det är, eller?
Om vi kallar den camber skrubb och har vi en caster skrubb också.
Caster skrubben påverkas av caster, konstigt va?
NU är det en fråga vart hjulcentrumet ligger på casterlinjen.
Framför, på linjen, eller bakom.
Var ligger den?

ps
Ändar du h2 och/eller z bör du kolla guppstyrningen.
Hmm tror du redan nämt det, eller?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
_aero
Luleå
Här sen Nov 2009
Inlägg: 877


Trådstartare
Skriver jag in alla värdena i det där exeldokumentet för Mcpherson som finns i Sparade trådar/FAQ så får jag RC till -40 så vad skiljer där mot hur du räknar nu?

Och när jag ändrar h2 till 170 så blir RC +34 båda diffar 10mm mot det du fick, varför? Jag ändrade även h1=655 till 630 när ja ändrade h2=145 till 170

Men hur som helst så verkar det helt klart bli ganska stor skillnad bara med att ändra h2 så jag börjar kanske med det och behövs det mer sen får jag bygga nya bärarmar för att kunna ändra Z också.

Bilen är 1380mm hög, 890mm upp till rutorna och typ all vikt borde väl sitta under rutorna? Motor, bränsletank, hjulupphängning och allt annat som väger mkt. Jag har plastrutor förutom vindruta som är org och jag har bur som ger lite mer vikt högre upp men 500mm CGH kanske är en bra gissning?

Låter iaf ganska vettigt med din uträkning att det borde gå att minska krängaren ~13% fram eller öka bak, Jag har justerbart både fram och bak så inga problem att fixa balansen där

Jag mätte upp castern igår och den låg på 6,5 grader, flyttar jag topplagring 1cm bak och spindelled 1cm fram ligger jag på 8,5 grader caster vilket inte borde vara helt omöjligt att få till och då är jag nära 75% caster av spindelvinken. Känns ändå som det kan vara nått att sträva mot så man får mer camberkompensation och kan utnyttja så mkt som möjligt av båda framdäcken vid kurvtagning, eller tänker jag galet?

Enligt exeldokumentet i Sparade trådar/FAQ så ligger skrubbradien på 5mm så den är ju bra och det borde stämma ganska bra för bilen är inte alls så bråkig och känslig för ojämnheter och väldigt snäll och neutral i ratten. Så det är väl bäst att låta KPI vara för annars far skrubben till det sämre. Men hur är det bäst att justera camber? Uppe vid topplagringen eller vid spindel/fjäderben? Borde väl bli vid topplagringen?

Caster skrubb? Är det den förlängda linjen mellan topplagring/spindelled som fortsätter ner i marken i bilens färdriktning? Hjulcentrum borde ligga bakom den linjen då spindelleden sitter i linje med fjäderbenet.

Jo jag tänkte flytta upp styrväxeln lika mkt som jag ändrar h2 och z så då borde det inte bli några problem med guppstyrning.

_________________
Magnus Martinsson



Saab 9000 Aero
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Citat:
Skriver jag in alla värdena i det där exeldokumentet för Mcpherson som finns
i Sparade trådar/FAQ så får jag RC till -40 så vad skiljer där mot hur du räknar nu?

Skriver jag in alla värdena i det där exeldokumentet för Mcpherson som finns i Sparade
trådar/FAQ så får jag RC till -40 så vad skiljer där mot hur du räknar nu?


Jag får

Vad är fel?
Hmm nu känns det lite som nörderier.
Men men hur mer rätt in dästo mer rätt ut.


Citat:
Men hur som helst så verkar det helt klart bli ganska stor skillnad bara med att ändra h2
så jag börjar kanske med det och behövs det mer sen får jag bygga nya bärarmar för att kunna ändra Z också.

Japp
Bra konstaterande
Typ flytta 25mm så åker rc ca ca 3ggr så mycket

Citat:
Bilen är 1380mm hög, 890mm upp till rutorna och typ all vikt borde väl sitta under rutorna?
Motor, bränsletank, hjulupphängning och allt annat som väger mkt.
Jag har plastrutor förutom vindruta som är org och jag har bur som ger lite mer vikt högre
upp men 500mm CGH kanske är en bra gissning?

1380*0,4 -> 552
Om CGH nu är 500 så är gissingen ca 10% fel.
I min värld är det en BRA gissing.

Citat:
Låter iaf ganska vettigt med din uträkning att det borde gå att minska krängaren ~13% fram eller öka bak,
Jag har justerbart både fram och bak så inga problem att fixa balansen där


Japp, något i den storleksårdningen.(13%)
Bra , krängre bak och fram, då är det inga problem att få till balansen

Citat:
Enligt exeldokumentet i Sparade trådar/FAQ så ligger skrubbradien på 5mm så den är ju bra och det borde
stämma ganska bra för bilen är inte alls så bråkig och känslig för ojämnheter och väldigt snäll och neutral i ratten.
Så det är väl bäst att låta KPI vara för annars far skrubben till det sämre.
Men hur är det bäst att justera camber?
Uppe vid topplagringen eller vid spindel/fjäderben?
Borde väl bli vid topplagringen?


Skrubben bör vara i krokarna 10-15mm
Beronde på spårvidden (y-måttet)
Gå upp en bit ser jag inga större risker med.
20-30mm kanske?

Ändar man camber i topplagringen åker skrubben men jä... lite.
Spindel/fjäderben ser jag inte riktigt klart vad som händer.
Beror typ på hur, var, man vrider spinden mot fjäderbenet.
Kanske värt att kolla upp.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
_aero
Luleå
Här sen Nov 2009
Inlägg: 877


Trådstartare
Jag har jämfört mina och dina värden och det är ditt som stämmer! jag hade gjort en tankevurpa på ett mått när jag skrev in måtten Bra att ha nån att dubbelkolla allt med

Edit: En till liten fundering med exeldokumentet, Ändrar jag h2=170 och z=150 -> rc 99mm och inte 83mm som dig.

Och ändrar jag h2=145 och Z=150 -> rc 30mm, inte 13mm som du kom fram till. Vad skiljer nu?

Jo det är en riktigt bra gissning på CGH! Finns det nått enkelt sätt att kolla upp vars CGH verkligen ligger? Jag antar att svaret är nej. För det beror ju väldigt mkt på vars den ligger hur man vill lägga RC antar jag?

Jo precis jag får också skrubb till 10mm nu, jag ska nog prova att öka den med spacers då jag är sugen att prova lite bredare spårvidd fram, funkar det inte så går det ju lätt att ändra tillbaka.

Jag har för mig att det var någon som skrev i den andra tråden du länkade till om ojämn KPI/SAI att nån sa att camber ska ändras i topplagringen och inte i skarven fjäderben/spindel för då ändrar man KPI samtidigt.

En sak jag blir lite fundersam till är den här uträkningen på caster/KPI som säger att man borde ha mer caster än KPI?
Cassius skrev:
Du vill ju fortfarande ha RC högre bak än fram, ett högre RC för en axel kommer jobba hjulen mindre hårt än ett lägre. Som Mr. Pink visade ger ju dock ett negativt RC mindre motstånd initiellt vid krängning vilket gör att bilen kommer tippa över "snabbare" och då gäller de att allt annat hänger med också, så det bör nog inte ses som optimalt.

Ang. camber så påverkar inte camber scrubradien nämnvärt, det är offset'en på fälgarna i kombo med spindelvinkeln som spelar in där. Edit: På en mcp bil kanske cambern visst har inverkan på scruben föresten..

Ang. camber sen.. I den perfekta av världar vill du åka "så lite camber som möjligt", kanske framförallt på en motorstark fwd bil!

Här är ett exempel jag läst på protouring forumet i staterna (eller om de var lateral g..)

Ponera att du har 8 graders KPI och 0 grader Caster. Om du då vrider framhjulen 90 grader för att dra det till sin spets så kommer du då få 8 grader Positiv camber på ytterhjulet, samt 8 grader Positiv camber på innerhjulet. Innerhjulet Vill du ha positiv camber på för att få maximal kontaktyta, så detta är bra. Inte direkt optimalt.. men åt rätt håll

Lägg på 8 grader caster så kommer du istället få 0 grader camber på ytterhjulet, medan innerhjulet nu istället får 16 grader negativ camber! Nu vrider du ju aldrig hjulen 90 grader, men säg att du vrider dom 15 grader istället då. 15/90 * 16 = 2,67. Det ser då ut så här:

Ytterhjul: 0,0 grader
Innerhjul: +2,67 grader.

Nästa parameter som kommer in är rollvinkeln. Och här spelar egentligen inte RC så stor roll, det är mer krängaren som bestämmer. Men du kan fortfarande sätta RC på ett sånt sätt att din krängare blir lagom hård, har du justerbart RC kan du finjustera detta så du hamnar precis där du vill i roll. Ponera nu att du har 1,5 graders roll vinkel med, roll vinkeln kommer ge positiv camber på yttersidan och negativ på innersidan, båda två "av ondo". Vi får då:

Ytterhjul: +1,5 grader
Innerhjul: +1,17 grader

Men det finns fler parametrar med, låt säga att du har 1,5 grad cambergain vid full infjädring, innerhjulet fjädrar inte in fullt men för sakens skull kan vi väl säga att innersidan fjädrar in 2/3 av fullt vilket då ger 1 grad i skillnad på innerhjulet.

Ytterhjul: +1,5 - 1,5 = 0,0 grader camber
Innerhjul: +1,17 - 1,0 = +0,17 grader camber

Nu börjar det se ganska neutralt ut. Om vi då lägger på statisk negativ camber också, t ex 1.0 grad så får vi:

Ytterhjul: -1,0 grader camber (bra)
Innerhjul: -0,83 grader camber (dåligt)

Nu kommer det intressanta istället! Om vi då lägger på 1 grad caster till, så kommer den negativa cambern på ytterhjulet öka i samma grad, medan innerhjulet går mot positiv camber igen!

Ytterhjul: -2,0 grader (bra)
Innerhjul: +0,17 grader (bättre, inte optimalt)

Lägger vi på 0,5 grader caster till så får vi då:

Ytterhjul: -2,5 grader (väldigt bra)
Innerhjul: +0,67 grader (väldigt bra)

Så som du ser är camber inte alltid din vän.. Om du skulle ha 8 grader KPI, 9,5 grader caster, 1,5 grad roll vinkel, 1,5 grad camber gain men istället fläskar på med t ex 3 grader statisk negativ camber så kommer du då i samma fall som ovan hamna här:

Ytterhjul: -4,5 grader (lite väl mycket)
Innerhjul: -1,83 grader (inte bra)

RC är ett bra finjusterings verktyg (om den är justerbar), sen skadar det ju aldrig att ha den en liten bit över markplan fram då det ger lite mindre hävstång för CG att kränga bilen med = en klenare krängare kan användas.

Ett högre RC kommer ge en kortare hävarm, vilket ger ett svagare roll moment, du får då också mindre "last/moment" som pressar ner hjulen i backen. Med andra ord Vill man ha ett visst roll moment för att få tryck på hjulen, ett RC under markplan är inte önskvärt, men ett alltför högt RC är inte heller önskvärt. Sen ska RC fram balanseras mot RC bak också.

Dessutom är det de dynamiska RC't som är mest intressant, inte det statiska! Bara för att göra de ännu lite krångligare

Samma person som förklarade det jag tog upp ovan om framvagns vinklar och inställningar nämnde även att ett RC för tighta banor eller konbana enligt hans erfarenheter låg runt 0-25mm över markplan, och för snabbare banor 25-60mm över markplan. Men då gäller det bakhjulsdrivna bilar.. Har jag förstått teorin rätt skulle jag nog med en FWD bil hålla RC något lägre, men det beror också på hur chassiet reagerar när du går på gas igen.

_________________
Magnus Martinsson



Saab 9000 Aero
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2905



Hittade följande dokument som beskriver chassiet på Seat Leon Supercopa som är en McPhersson bil som visserligen går på slicks. Men den går fint på r- däck också. Intressant att de har ett relativt lågt rollcenter som är strax över markytan. Spindelleden sitter iofs precis ute vid fälgen.

Camber: -4.1 deg
Toe: 0.10 deg out
Caster: 11.4 deg
Scrub radie: 29mm
Roll center: ungefär 10mm över markplan omjag förstår rätt

http://www.seat-sport.com/content/dam/seatsport/Docs/Leon%20MK2/User%2 . . . .

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
_aero
Luleå
Här sen Nov 2009
Inlägg: 877


Trådstartare
Andreas Millbro skrev:
Hittade följande dokument som beskriver chassiet på Seat Leon Supercopa som är en McPhersson bil som visserligen går på slicks. Men den går fint på r- däck också. Intressant att de har ett relativt lågt rollcenter som är strax över markytan. Spindelleden sitter iofs precis ute vid fälgen.

Camber: -4.1 deg
Toe: 0.10 deg out
Caster: 11.4 deg
Scrub radie: 29mm
Roll center: ungefär 10mm över markplan omjag förstår rätt

http://www.seat-sport.com/content/dam/seatsport/Docs/Leon%20MK2/User%2 . . . .

Jättebra info de där tack!

Ganska mkt camber? Och den har väldigt mkt caster! Synd att det inte verkade finnas nån info om hur mkt KPI den har, hade varit intressant att se vilket förhållande dom kör mellan KPI och caster.

Jo roll center får jag också till ~10mm ovanför markplan vilket inte är så mkt.

_________________
Magnus Martinsson



Saab 9000 Aero
Citera
_aero
Luleå
Här sen Nov 2009
Inlägg: 877


Trådstartare
Jag ändrade lite parametrar i exeldokumentet och tycker själv det verkar som ganska vettiga inställningar, vad säger ni? Synpunkter på nått?

Spårvidd ökad 5mm per sida (spacer)

Bärarmsinfästningarna höjda 25mm (kommer bli justerbart neråt)

Spindelled sänkt 15mm (kommer bli justerbart)

Topplagring utflyttad 10mm (för att få lägre SAI/KPI, 11,5 grader mot 12,5 som det var tidigare)

Caster maxad till ca 8-8,5 grader

Roll center går från -51mm till +58mm, kanske blir för högt?

Scrub radie går från 10mm till 20mm


_________________
Magnus Martinsson



Saab 9000 Aero
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2905



_aero skrev:
Jag ändrade lite parametrar i exeldokumentet och tycker själv det verkar som ganska vettiga inställningar, vad säger ni? Synpunkter på nått?

Spårvidd ökad 5mm per sida (spacer)

Bärarmsinfästningarna höjda 25mm (kommer bli justerbart neråt)

Spindelled sänkt 15mm (kommer bli justerbart)

Topplagring utflyttad 10mm (för att få lägre SAI/KPI, 11,5 grader mot 12,5 som det var tidigare)

Caster maxad till ca 8-8,5 grader

Roll center går från -51mm till +58mm, kanske blir för högt?

Scrub radie går från 10mm till 20mm



Tror nog att det där blir bra att höja den inre bärarmsinfästningen. Effektiv camber i högfartskurvor blir nog betydligt bättre. Är frågan vad som händer med torque steeren med ökad Scrub radie.

Mätte upp min bil och det ser ganska ok ut. Har dock problem med grepp och torquesteer men jag börjar bli mer och mer övertygad om att det är en sliten styrväxel och powerflex bussningarna i bärarmarna som flexar. Samt att nedre spindelleden gör att jag tappar camber vid roll och vid roll får ett lågt rollcenter. Statiskt ser det ju rätt ok ut.

Torquesteer verkar dock inte bero på Scrubradien, men det kan vara så att effektiv Scrub radie blir annorlunda med mycket negativ camber? Har satt på 4mm tjockare spacers för att testa men det börjar ta slut på sesong för att kunna gasa.


_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
_aero
Luleå
Här sen Nov 2009
Inlägg: 877


Trådstartare
Andreas Millbro skrev:
_aero skrev:
Jag ändrade lite parametrar i exeldokumentet och tycker själv det verkar som ganska vettiga inställningar, vad säger ni? Synpunkter på nått?

Spårvidd ökad 5mm per sida (spacer)

Bärarmsinfästningarna höjda 25mm (kommer bli justerbart neråt)

Spindelled sänkt 15mm (kommer bli justerbart)

Topplagring utflyttad 10mm (för att få lägre SAI/KPI, 11,5 grader mot 12,5 som det var tidigare)

Caster maxad till ca 8-8,5 grader

Roll center går från -51mm till +58mm, kanske blir för högt?

Scrub radie går från 10mm till 20mm



Tror nog att det där blir bra att höja den inre bärarmsinfästningen. Effektiv camber i högfartskurvor blir nog betydligt bättre. Är frågan vad som händer med torque steeren med ökad Scrub radie.

Mätte upp min bil och det ser ganska ok ut. Har dock problem med grepp och torquesteer men jag börjar bli mer och mer övertygad om att det är en sliten styrväxel och powerflex bussningarna i bärarmarna som flexar. Samt att nedre spindelleden gör att jag tappar camber vid roll och vid roll får ett lågt rollcenter. Statiskt ser det ju rätt ok ut.

Torquesteer verkar dock inte bero på Scrubradien, men det kan vara så att effektiv Scrub radie blir annorlunda med mycket negativ camber? Har satt på 4mm tjockare spacers för att testa men det börjar ta slut på sesong för att kunna gasa.


Jo precis det kommer nog bli så att jag höjer inre infästningen allt som går och bygger nya bärarmar som får justerbar höjd på spindelleden, främst just för att få så mkt justermöjlighet som möjligt så jag kan prova lite olika RC höjder och se vad som känns bäst.

Jo ditt RC låg ju på en bra nivå ser det ut som, hur mkt caster har du? Hur upplever du ditt grepproblem? För mig känns det mest som att jag inte har det där initiala greppet just när man vrider på ratten utan att den mest bara hasar. Men jag har hyfsat grepp i riktigt långsamma kurvor och i snappa kurvor är greppet riktigt bra, 100km/h + men där emellan är den hemsk.

Jag tror som du säger att det inte borde vara nån fara att ha scrub lite längre in på grund av cambern för hjulcentrum blir ju inte riktigt samma som centrum på anläggningsytan av däcket när man börjar ha mkt camber. Men försök få ordning på allt glapp i din framvagn så försvinner nog dina problem med troque steer

Men stämmer det att du kör med 60N/mm fjädrar? Är inte det lite mjukt? Kränger bilen mkt?

_________________
Magnus Martinsson



Saab 9000 Aero
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013



_aero skrev:

Men stämmer det att du kör med 60N/mm fjädrar? Är inte det lite mjukt? Kränger bilen mkt?

INte när bilen väger 958Kg inkl förare

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2744



Kanske varit uppe, men hur ska du få justerbar höjd på spindelleden?

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2905



volymmannen skrev:
_aero skrev:

Men stämmer det att du kör med 60N/mm fjädrar? Är inte det lite mjukt? Kränger bilen mkt?

INte när bilen väger 958Kg inkl förare


Är inte så farligt som du säger med en hörnvikt på 300kg som du säger. Men jag är lite sugen på att prova lite hårdare fjädrar. 90N/mm skulle ge 2.82hz som är samma som Leon Supercopa. Det är dock en bil som rollar väldigt lite och går på slicks. Behöver nog inte riktigt lika styvt chassie.

_aero skrev:

Jo ditt RC låg ju på en bra nivå ser det ut som, hur mkt caster har du? Hur upplever du ditt grepproblem? För mig känns det mest som att jag inte har det där initiala greppet just när man vrider på ratten utan att den mest bara hasar. Men jag har hyfsat grepp i riktigt långsamma kurvor och i snappa kurvor är greppet riktigt bra, 100km/h + men där emellan är den hemsk.

Jag tror som du säger att det inte borde vara nån fara att ha scrub lite längre in på grund av cambern för hjulcentrum blir ju inte riktigt samma som centrum på anläggningsytan av däcket när man börjar ha mkt camber. Men försök få ordning på allt glapp i din framvagn så försvinner nog dina problem med troque steer

Men stämmer det att du kör med 60N/mm fjädrar? Är inte det lite mjukt? Kränger bilen mkt?


Provade med 4mm mer spacer fram och det gick okej, inga problem med att det tog i heller, dock inte märkbart bättre torque steer. Tror som du säger att mycket negativ camber ökar den effektiva scrub radien.

Har skitlite Caster 2-3 grader. Tänkte försöka öka lite men jag har topplagringarna så långt bak i fjäderbenstornet som det går. Iaf djämna till mellan sidorna till 3-4 grader. Går dock att kapa av lite på kanten på dem. Clio Cup 197 har 6 grader caster och går bevisligen bra. Har inget servo så mycket caster blir nog inte kul i låga hastigheter. Clio Cup bilen har även den lite toe out fram 0.1deg per sida.


Mitt greppproblem är att den känns sladdrig pga glapp vilket gör att det är svårt att känna greppsgränsen. Sen rollar den mycket och tappar då camber och grepp, inte nått direkt hastighetsberoende upplever jag. Var tyvärr blött sista banträffen och greppet var inte kanon med tre grader negativ camber, byggde ingen temp alls i bakdäcken. Sänker jag yttre spindelleden 20mm får jag rollcenter på 106mm över markplan. Då klarar jag även endel roll innan jag tappar all cambergain.

Tycker iaf att det börjar konvergera till något liknande detta om man tittar på Clio Cup bilen och Leon Supercopan
Camber: -3 till -4 deg
Toe: 0.10 deg ut per sida
Caster: 6-12 deg
Scrub radie: 0-30mm
Roll center: 10-100mm över markplan. Behöver nog vara över 50mm för att inte få dålig cambergain

Bygga justerbar krängare
Bygga bort allt flex, dvs ledlager och inga glapp
Fjädra bilen upp emot 2.8Hz fram

Är iaf vad jag kommer att sikta på. Hoppas det funkar bra.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
_aero
Luleå
Här sen Nov 2009
Inlägg: 877


Trådstartare
Cassius skrev:
Kanske varit uppe, men hur ska du få justerbar höjd på spindelleden?

Ja tänkte bygga liknande det här så behöver man bara konor i lite olika höjder. Frågan är bara vilken kvalite man ska ha på bulten? den på bilden ser ut som 12.9 men känns som de skulle vara bättre med 10.9 när det är i hjulupphängningen eller? Det kommer bli en m20 bult.


_________________
Magnus Martinsson



Saab 9000 Aero
Citera
_aero
Luleå
Här sen Nov 2009
Inlägg: 877


Trådstartare
Andreas Millbro skrev:
volymmannen skrev:
_aero skrev:

Men stämmer det att du kör med 60N/mm fjädrar? Är inte det lite mjukt? Kränger bilen mkt?

INte när bilen väger 958Kg inkl förare


Är inte så farligt som du säger med en hörnvikt på 300kg som du säger. Men jag är lite sugen på att prova lite hårdare fjädrar. 90N/mm skulle ge 2.82hz som är samma som Leon Supercopa. Det är dock en bil som rollar väldigt lite och går på slicks. Behöver nog inte riktigt lika styvt chassie.

_aero skrev:

Jo ditt RC låg ju på en bra nivå ser det ut som, hur mkt caster har du? Hur upplever du ditt grepproblem? För mig känns det mest som att jag inte har det där initiala greppet just när man vrider på ratten utan att den mest bara hasar. Men jag har hyfsat grepp i riktigt långsamma kurvor och i snappa kurvor är greppet riktigt bra, 100km/h + men där emellan är den hemsk.

Jag tror som du säger att det inte borde vara nån fara att ha scrub lite längre in på grund av cambern för hjulcentrum blir ju inte riktigt samma som centrum på anläggningsytan av däcket när man börjar ha mkt camber. Men försök få ordning på allt glapp i din framvagn så försvinner nog dina problem med troque steer

Men stämmer det att du kör med 60N/mm fjädrar? Är inte det lite mjukt? Kränger bilen mkt?


Provade med 4mm mer spacer fram och det gick okej, inga problem med att det tog i heller, dock inte märkbart bättre torque steer. Tror som du säger att mycket negativ camber ökar den effektiva scrub radien.

Har skitlite Caster 2-3 grader. Tänkte försöka öka lite men jag har topplagringarna så långt bak i fjäderbenstornet som det går. Iaf djämna till mellan sidorna till 3-4 grader. Går dock att kapa av lite på kanten på dem. Clio Cup 197 har 6 grader caster och går bevisligen bra. Har inget servo så mycket caster blir nog inte kul i låga hastigheter. Clio Cup bilen har även den lite toe out fram 0.1deg per sida.


Mitt greppproblem är att den känns sladdrig pga glapp vilket gör att det är svårt att känna greppsgränsen. Sen rollar den mycket och tappar då camber och grepp, inte nått direkt hastighetsberoende upplever jag. Var tyvärr blött sista banträffen och greppet var inte kanon med tre grader negativ camber, byggde ingen temp alls i bakdäcken. Sänker jag yttre spindelleden 20mm får jag rollcenter på 106mm över markplan. Då klarar jag även endel roll innan jag tappar all cambergain.

Tycker iaf att det börjar konvergera till något liknande detta om man tittar på Clio Cup bilen och Leon Supercopan
Camber: -3 till -4 deg
Toe: 0.10 deg ut per sida
Caster: 6-12 deg
Scrub radie: 0-30mm
Roll center: 10-100mm över markplan. Behöver nog vara över 50mm för att inte få dålig cambergain

Bygga justerbar krängare
Bygga bort allt flex, dvs ledlager och inga glapp
Fjädra bilen upp emot 2.8Hz fram

Är iaf vad jag kommer att sikta på. Hoppas det funkar bra.

Oj då har du ganska mkt vikt fram på bilen!

Jag tror att man kan tjäna på att försöka få så mkt caster det bara går! Alla fwd racebilar verkar ha duktigt med caster. Toe ut har jag provat, både bak och fram, bak funkade bra när det svängde men den var lite spännande att köra rakt fram med men fram tycker jag det funkar riktigt bra med lite toe ut

Jo bygga bort flex gör mkt, jag kör helt utan bussningar i fram, bara ledlager och det ger en helt otrolig känsla!

Ja de ska bli spännande att se vad alla modifikationer kommer göra, jag hoppas verkligen det kommer löösa grepproblemet för gör det inte det så vette fan, då får nog bilen stå och skämmas i garaget på heltid.

_________________
Magnus Martinsson



Saab 9000 Aero
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Citat:
Jo det är en riktigt bra gissning på CGH!
Finns det nått enkelt sätt att kolla upp vars CGH verkligen ligger?
Jag antar att svaret är nej.

Finns lite gamla trådar i ämnet. Direkt svårt är det inte att mäta upp.
4 vågar(2 vågar).
Sen lyfta upp ena änden, typ 500mm, på bilen på vågar.
Nu går det att räkna ut CGH
Citat:
För det beror ju väldigt mkt på vars den ligger hur man vill lägga RC antar jag?

Nja rc skulle jag säga mer på hur mycket av greppet skall gå direkt in i karrosen utan pasera fjädringen.
Och lite tumme pekfinger säg vi ligger 10% fel på cgh (500mm) +-50mm.
Anta rc skulle ligga exakt 50mm för cgh 500. Ger rc åker +-5mm
+-5mm är typ mät fel.
Citat:

Jag har för mig att det var någon som skrev i den andra tråden du länkade till om ojämn KPI/SAI att nån sa att camber ska ändras
i topplagringen och inte i skarven fjäderben/spindel för då ändrar man KPI samtidigt.

1 jag tjatar, KPI är mätt från vertikalt till till linjen mellan undre till övre lederna.(sätt fram/bakifrån)
KPI ändras om man justerar camber på topplagringen.
Tänker jag rätt så ändras inte KPI om man justerar camber på skarven fjäderben/spindel.
Därimot ändras skrubbradien.


Citat:
Spårvidd ökad 5mm per sida (spacer)

Kolla se nedan
Citat:
Bärarmsinfästningarna höjda 25mm (kommer bli justerbart neråt)

Ok, bra
Citat:
Spindelled sänkt 15mm (kommer bli justerbart)

ok bra
Citat:
Topplagring utflyttad 10mm (för att få lägre SAI/KPI, 11,5 grader mot 12,5 som det var tidigare)

Jag gissar du gör det genom skarven fjäderben/spindel, eller?
(se ånan)
Citat:
Caster maxad till ca 8-8,5 grader

Låter ok
Citat:
Roll center går från -51mm till +58mm, kanske blir för högt?

Kanske, men rätt lätt att justera
Citat:

Scrub radie går från 10mm till 20mm

Jag gissar detta får du kolla upp, lita inte för mycket på excel-filen.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Racetech
Hur ser den perfekta mcpherson framvagnen ut?
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
24 besök senaste veckan (45489 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande