Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 344i E30 -88 SFRO
1, 2   >>
5 besök senaste veckan (6171 totalt)
MrQuickzilver
Varberg
Här sen Jun 2004
Inlägg: 80


Trådstartare
Heja alla intresserade!

Tänkte försöka mej på en projekttråd till min BMW 325i -88 som jag är ägare till sen drygt 15år.
Den har hittills gått till 99% gått rakt fram med diverse turbo-motorer men nu är jag trött på att det blir mycket skruva och lite köra!
Min tanke är att hinka i en M62TUB44 V8 och satsa lite mer på väghållningen än tidigare för att sedan regga den via SFRO så jag kan avnjuta den på allmän väg. Kommer inte bli någon värsting banräser utan kommer nog gå mer på gata än bana, men racestuk ska det bli.


Kaross
Kommer troligtvis hållas ganska original förutom breddningen bak på ~50mm/sida som är gjord sen innan. Kommer ev försöka få till nån liknande breddning fram för utseendets skull.



Inredning
Rensad på det mesta.
Tillbakaflyttad körposition så långt som möjligt.
Stolar : Sparco EVO
Ratt : Sparco inkl snap-off
Spakställ : Coolerworx
Bur : Gunnarsjö "Racing" kompletterad med några extra rör. (buren som sitter i nu skymmer tyvärr sikten för mycket samt några andra detaljer som inte funkar så den kommer bytas ut)


Bromsar
Pedalställ : OBP stående


Bromsar Fram
Bromsskivor : BMW M3 E46 (325x28)
Bromsok : BMW 730i E38 Brembo 4-kolv
Bromsbelägg : Öppen för förslag!?


Bromsar Bak
Bromsskivor : BMW 328i E46 (294x19)
Bromsok : BMW 750i E32
Bromsbelägg : Öppen för förslag!?
Handbromsdetaljer : BMW Z3


Transmission
Växellåda : ZF 5-växlad från BMW 530i E34(V8)
Koppling : Tenaci svänghjul, Sachs 765 tryckplatta, 6-puck fjädrad lamell.
Kardan : BMW 328i E36
Drivaxlar : Sviktstålsaxlar med M5 knutar.
Differential : BMW m535i E28


Styrning
Styrväxel : E46
Rattstång : E46


Chassi Fram
Fjäderben : BMW 325i E30 51mm ombyggda till coilovers.
Bärarmar : BMW 325i E30. "Rollcenter"-kit om nu det är godkänt?
Stötdämpare : Bilstein Clubsport
Fjädrar : Millway
Topplager : MKM
Krängningshämmare : H&R
Nav/Hjullager : BMW E36/E46 med "Bonjehylsor"

Chassi Bak
Balk : BMW E30 325i förstärkt och justerbar camber/toe
Bärarmar : BMW 325i E30 förstärkt och bortkapad fjädertallrik
Stötdämpare : Bilstein Clubsport med Millway coiloverkit
Fjädrar : Millway
Topplager : Millway
Krängningshämmare : H&R alt. Original M
Nav : E28 M535i


Elsystem
Elcentral : Leash Pro Street med egen härva.
Batteri : Litet


Bränslesystem
Bränsle : E85/Bensin (flexifuel)
Tank : SPEEDING Fuelcell
Pump : Bosch 044
Filter : SPEEDING
Ledningar : Stålomspunna PTFE


Motor
Renoverad M62TUB44 från 540i E39.
Motorstyrning : MaxxECU Race


Lite av planerna, vissa spikade andra kommer säker ändras under byggets gång.

...och va nu inte rädda att kommentera och kritisera! Bygga bil för att kunna svänga på bästa sätt är en ny erfarenhet så jag behöver alla tips jag kan få.


Bilder från innan jag började på kommande version.




Gamla spisen, M50B28 runt 450hk när den väl funkade.














Detta är den gamla buren.


_________________
Namn: Jerry Walfridsson
Bil: BMW E30 M62TUB44
Citera
MrQuickzilver
Varberg
Här sen Jun 2004
Inlägg: 80


Trådstartare
Då var kapa det igång igen, blev inte riktigt bra när jag gjorde samma sak för 12-13år sen.







_________________
Namn: Jerry Walfridsson
Bil: BMW E30 M62TUB44
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Kämpa på! thumbs up

Gällande kopplingen så skulle jag föreslå en organisk lamell istället för 6-puck
om du ändå har målet att köra mest gata - jag plockade bort min 4-puckare
just för att förlänga livslängd på lådan och få en mer användbar bil.
Om du inte planerat för snigel på V8:an så behövs ju inte sinter
heller.

Krängare bak - jag valde en original M-krängare till E30. Med tanke på din troliga
viktfördelning fram/bak kommer en hård krängare bak i min blygsamma erfarenhet inte ge några fördelar.
Tvärtom skulle jag tro.

Krängare fram däremot kan ju vara kralligare och där finns ju mycket att välja bland.
Skulle tro att H&R:s är bra grejor. Den Verrera jag använde finns ju inte att få tag på längre

Belägg - jag kommer att testa Hawk när min bil går på bana. Har hört en hel del bra om dem men
de är lite svåra att få tag på i Sverige. På min gamla bil körde jag i alla år med Ferodo DS3000,
hade aldrig några problem med dem förutom att de var lite aggressiva mot skivorna. Prismässigt ligger de ju
bäst till om man inte vill gå på PFC eller Pagid som ju är väldigt uppskattade bland medlemmarna här.

För gata finns ingen anledning att slanta upp pengarna som "riktiga" racebelägg kostar, men nu när jag
skiftade mina befintliga skitbelägg mot Textar så gjorde det helt klart skillnad, så kör på kvalitetsbelägg
säger jag.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
MrQuickzilver
Varberg
Här sen Jun 2004
Inlägg: 80


Trådstartare
Christian Jansson skrev:
Kämpa på! thumbs up

Gällande kopplingen så skulle jag föreslå en organisk lamell istället för 6-puck
om du ändå har målet att köra mest gata - jag plockade bort min 4-puckare
just för att förlänga livslängd på lådan och få en mer användbar bil.
Om du inte planerat för snigel på V8:an så behövs ju inte sinter
heller.

Krängare bak - jag valde en original M-krängare till E30. Med tanke på din troliga
viktfördelning fram/bak kommer en hård krängare bak i min blygsamma erfarenhet inte ge några fördelar.
Tvärtom skulle jag tro.

Krängare fram däremot kan ju vara kralligare och där finns ju mycket att välja bland.
Skulle tro att H&R:s är bra grejor. Den Verrera jag använde finns ju inte att få tag på längre

Belägg - jag kommer att testa Hawk när min bil går på bana. Har hört en hel del bra om dem men
de är lite svåra att få tag på i Sverige. På min gamla bil körde jag i alla år med Ferodo DS3000,
hade aldrig några problem med dem förutom att de var lite aggressiva mot skivorna. Prismässigt ligger de ju
bäst till om man inte vill gå på PFC eller Pagid som ju är väldigt uppskattade bland medlemmarna här.

För gata finns ingen anledning att slanta upp pengarna som "riktiga" racebelägg kostar, men nu när jag
skiftade mina befintliga skitbelägg mot Textar så gjorde det helt klart skillnad, så kör på kvalitetsbelägg
säger jag.


Tackar för tipsen, en del att tänka på där allt är ju som sagt inte spikat.
Ang kopplingen så är den redan införskaffad så jag får se om jag kör med den lamellen eller byter. Resten av grejerna får jag väl läsa på lite vad som funkar kontra priset.

_________________
Namn: Jerry Walfridsson
Bil: BMW E30 M62TUB44
Citera
MrQuickzilver
Varberg
Här sen Jun 2004
Inlägg: 80


Trådstartare
Inte mycket gjort dom senaste dagarna men lite nya delar har det blivit.

Diffkåpa från e36 för att kunna bygga dubbla fästen.
Zimmermann 294x19mm bakbromsskivor till 328i e46.
Z4-nav.
Nya bakhjulslager.








_________________
Namn: Jerry Walfridsson
Bil: BMW E30 M62TUB44
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6243



Fränt.

Finns det mer fotomaterial från motor renovering/modifikationerna?
Har en sådan maskin och de är ganska mulliga redan i en E39.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Wheideken
Västerås
Här sen Nov 2018
Inlägg: 57



Blir nog en frän bil det här thumbs up thumbs up
Passar den diffkåpan rätt på 188klump från E30?

_________________
Wilhelm von Heideken

BMW E30 316i -89
Volvo 740 GLE -89 (turbo)
Volvo 760 GLE -89
Citera
MrQuickzilver
Varberg
Här sen Jun 2004
Inlägg: 80


Trådstartare
Kolja skrev:
Fränt.

Finns det mer fotomaterial från motor renovering/modifikationerna?
Har en sådan maskin och de är ganska mulliga redan i en E39.


Motorn är orörd än så länge, ska ha en färdig kaross att montera den i innan jag börjar på den.


Wheideken skrev:
Blir nog en frän bil det här thumbs up thumbs up
Passar den diffkåpan rätt på 188klump från E30?


Ja tanken är att den ska bli något trevligt och mer användbart än föregående versioner. thumbs up
Kåpan ska passa vad jag har läst mej till, men inget jag kan bekräfta än.

_________________
Namn: Jerry Walfridsson
Bil: BMW E30 M62TUB44
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6243



MrQuickzilver skrev:
Kolja skrev:
Fränt.

Finns det mer fotomaterial från motor renovering/modifikationerna?
Har en sådan maskin och de är ganska mulliga redan i en E39.


Motorn är orörd än så länge, ska ha en färdig kaross att montera den i innan jag börjar på den.




Du vet säkert redan att du bör byta ut kamkedjeguiderna när du har M62 motorn lös. Och momentdra+locktita oljepumpens fästskruvar.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
MrQuickzilver
Varberg
Här sen Jun 2004
Inlägg: 80


Trådstartare
Kolja skrev:
MrQuickzilver skrev:
Kolja skrev:
Fränt.

Finns det mer fotomaterial från motor renovering/modifikationerna?
Har en sådan maskin och de är ganska mulliga redan i en E39.


Motorn är orörd än så länge, ska ha en färdig kaross att montera den i innan jag börjar på den.




Du vet säkert redan att du bör byta ut kamkedjeguiderna när du har M62 motorn lös. Och momentdra+locktita oljepumpens fästskruvar.


Har läst något om det ja, tanken är väl att den ska renoveras innan jag lägger i den men som sagt så är det ett senare steg i bygget.

_________________
Namn: Jerry Walfridsson
Bil: BMW E30 M62TUB44
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4688



Kämpa på. Alltid kul med E30 projekt!

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
MrQuickzilver
Varberg
Här sen Jun 2004
Inlägg: 80


Trådstartare
Då har det hänt lite igen. 🙂


Ny "balja" för tank och pump.






Vinkelslipar är luriga grejer. 🙄




...men det är bra med försäkring, resulterade i dessa plus lite annat som inte kommit hem nän. 😉

750i E32 bak ok.


_________________
Namn: Jerry Walfridsson
Bil: BMW E30 M62TUB44
Citera
MrQuickzilver
Varberg
Här sen Jun 2004
Inlägg: 80


Trådstartare
Klurar lite på att försöka få motorn lite längre bak och undrar vad som händer om man flyttar styrväxeln 2-3cm längre bak?
Tänkte även svetsa om tråget något för att få ytterligare några cm.
Är det värt jobbet att få motorn 5-7cm längre bak eller bör det va mer för att göra någon större nytta?

_________________
Namn: Jerry Walfridsson
Bil: BMW E30 M62TUB44
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851



I min värld så är det absolut värt. E30in har ju horribel viktfördelning. Kan du flytta 5-7cm utan att kapa torped och sånt så är det ju inte mycket jobb.

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
MrQuickzilver
Varberg
Här sen Jun 2004
Inlägg: 80


Trådstartare
Newberg skrev:
I min värld så är det absolut värt. E30in har ju horribel viktfördelning. Kan du flytta 5-7cm utan att kapa torped och sånt så är det ju inte mycket jobb.


Torpeden är redan misshandlad sen tidigare bygge så den lär fixas till i vilket fall.

Ingen som har något att säga om just ev styrväxelflytt?

_________________
Namn: Jerry Walfridsson
Bil: BMW E30 M62TUB44
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851



2-3 cm lär inte göra nån större skillnad.

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
MrQuickzilver
Varberg
Här sen Jun 2004
Inlägg: 80


Trådstartare
Newberg skrev:
2-3 cm lär inte göra nån större skillnad.


Nej jag hoppas ju inte det men jag är helt grön på detta så man får ju fråga.

_________________
Namn: Jerry Walfridsson
Bil: BMW E30 M62TUB44
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Jag säger att 2-3 cm i längsled kommer att påverka Ackermann betydligt. Om det är ett problem eller inte...det måste man testa, eller räkna på.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
MrQuickzilver
Varberg
Här sen Jun 2004
Inlägg: 80


Trådstartare
therealpinto skrev:
Jag säger att 2-3 cm i längsled kommer att påverka Ackermann betydligt. Om det är ett problem eller inte...det måste man testa, eller räkna på.

Gustaf


Ok, får försöka läsa på lite mer känns det som...

_________________
Namn: Jerry Walfridsson
Bil: BMW E30 M62TUB44
Citera
MrQuickzilver
Varberg
Här sen Jun 2004
Inlägg: 80


Trådstartare
Är lite stiltje i bilbyggandet för tillfället då denna årstiden är trevligare att spendera i någon av nedanstående istället för garaget!
Men planerandet pågår och "lädret" har blivit en del lättare så bara hösten kommer så är det bara att köra på!









Såhär ser den gröna ut i dagsläget iaf...eller ja, bakvagnen sitter där inte heller längre.


_________________
Namn: Jerry Walfridsson
Bil: BMW E30 M62TUB44
Citera
MrQuickzilver
Varberg
Här sen Jun 2004
Inlägg: 80


Trådstartare
Gått lite trögt ett tag nu men nu är det igång lite smått igen!
Blir mindre och mindre bil kvar för varje gång man är ute i garaget. ...ska fixa lite nya bilder snart.

En fundering som dykt upp är att sätta motorn bakom framvagnsbalken, men någon som har koll på om det kommer medföra några problem vid reggning? Planen från början var Ombyggt fordon men var går gränsen för Amatörbyggt? Finns ju ingen knivskarp gräns mellan dom vad jag förstått men et sånt ingrepp kanske får det att tippa över till Amatörbyggt?

_________________
Namn: Jerry Walfridsson
Bil: BMW E30 M62TUB44
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 344i E30 -88 SFRO
1, 2   >>
5 besök senaste veckan (6171 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande