Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Panik: Bromsreducering astra gsi
1 besök senaste veckan (1661 totalt)
Carl Arwidsson
Piteå, eller ja strax utanför är väl mer korrekt.
Här sen Nov 2002
Inlägg: 794


Trådstartare
Har försökt att få ordning på mitt ABSsystem men det verkar inte vilja funka så nu verkar enda utvägen vara att sätta reduseringsventiler på bromsarna bak och koppla ur ABSen helt. Det låser nämligen väldigt lätt ibak, bilen blir väldigt orolig i ingången av kurvor när man bromsar hårt. Har letat efter en lastavkännare bak men det verkar inte finnas någon.

Har huvudcylinder från calibra turbon samt turbons bromsar fram och astra gsi original bak.

Vad ska man använda för ventiler och hur ska man montera dom? Kan man sätta dom direkt på rören vid bakaxeln eller måste dom sitta direkt på ABSsystemt?

Är lite panik i och med att jag ska köra på Kinnekulle nästa helg och måste ha det klart innan dess, helst på onsdag så är det någon som har ett tipps så berätta gärna direkt.

_________________
Carl Arwidsson
Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3438



Tjenare Calle!

Ett tips kan vara att anväda sig av VOLVo 240 bromsreduceringar som sitter monterade i golvet bak under bilen, finns olika kraftiga beroende på kombi eller sedan.

Sedanen har kraftigare reducering än kombin.

Jag har även hört att det skall finnas likadana på volvo 140 som är ställbara??

Åk till skroten och fynda

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Carl Arwidsson
Piteå, eller ja strax utanför är väl mer korrekt.
Här sen Nov 2002
Inlägg: 794


Trådstartare
Tack för tippset.

Ska ta en sväng ut till skroten direkt.
Reduserarna är alltså bara att montera direkt på ledningarna, det behövs inga givare eller nått?

_________________
Carl Arwidsson
Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3438



Calle gsi skrev:
Tack för tippset.

Ska ta en sväng ut till skroten direkt.
Reduserarna är alltså bara att montera direkt på ledningarna, det behövs inga givare eller nått?


Precis! bara kapa rören montera nipplar kona om och montera reduceringarna (1st/ledning bak).

Min kompis som åkte VOC/bana hade väldiga problem med förmycket bakbromsar på hans 240VOC, det visade sig att han hade reduceringar ifrån 240 kombi, dom var monterade för att bilen tidigare gått i VOC/rally där man ibland vill ha lite mer bakbromsar.

om jag minns rätt så satt det reduceringar märkta 15 och vi satt dit andra som var märkta 45?? (ingjutet)

/Peter

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Carl Arwidsson
Piteå, eller ja strax utanför är väl mer korrekt.
Här sen Nov 2002
Inlägg: 794


Trådstartare
Nu har jag beställt en ställbar reduseringsventil från Dalhems. Kommer att koppla in den mellan huvudcylindern och ABSs enheten. Kommer att stänga av abs;en och ställa ner trycket inför bankörning och köra med absen som vanligt på gatan. Vad tror ni om det, kan det funka eller ska man göra på något annat sätt?

( http://www.dalhems.com/safetyequip/safetybilder/bromstillb/bromsjuster . . . .
Wilwood bromsjustering med ratt. Med en sådan här justering kan man finjustera bromsfördelningen. Man sänker trycket bak (eller fram) tills man har bra balans. Kan sänka trycket ända ner till 57%. Väger bara 230gram. )

_________________
Carl Arwidsson
Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering
Citera
Henrik Fredman
Bjärnum
Här sen Nov 2003
Inlägg: 42



Funkar säkert kanon. Problemet är nog bara besiktningen har för mig att det inte går igenom. >
/Henrik
Citera
Carl Arwidsson
Piteå, eller ja strax utanför är väl mer korrekt.
Här sen Nov 2002
Inlägg: 794


Trådstartare
Dumma Dalhems, dom hade inte riktigt koll på Lagret så det fanns ingen hemma trotts att dom lovade det när jag ringde

Men ännu finns det hopp inför helgen, en ny absgivare har letats upp, tack Maccan thumbs up

så nu gäller det bara att ABS:en hoppar till liv igen

Får väl bygga om bromssystemet senare, ska regga om bilen som ombyggt fordon i höst så då kan man väl ta bort hela abssystemet då istället.

_________________
Carl Arwidsson
Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering
Citera
Skruva banåkabil
Panik: Bromsreducering astra gsi
1 besök senaste veckan (1661 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande