Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Racetech Aerodynamisk fundering, frontsplitter och väggar? | 4350 besök totalt |
Hej!
Jag har sett en design på ett par splitters som jag inte riktigt förstår motiveringen till. Den följer inte det jag kan om aerodynamik vilket i mångt och mycket främst berört flygplansvingar och förenklingar. Det handlar om de med stora splitters som har vertikala "väggar" tvärs luftflödet snarare än en gradvis övergång till uppåtriktad. Syns exempelvis på 23GTR här: https://www.facebook.com/TimeAttackM Och Burströms Porsche här: https://rejsa.nu/im/user/114/2017-07 Jag misstänker att det är en kompromiss snarare än att det är den rent aerodynamiskt bästa lösningen. Jag har sett det på ett par seriösa/ändamålsenliga bilar men aldrig på någon bil där ett stall med "oändlig" budget ligger bakom utvecklingen. Jag kan absolut ha missat något dock. Jag misstänker att det kan handla om att det kan vara 95% aerodynamiskt effektivt men 50% lättare att bygga, styvare/viktenhet eller någon annan bra kompromiss. Mina aerodynamiska kunskaper chansar på att denna design ger ett ökat luftmotstånd jämfört med en mer vingformad lösning. Dock kan jag tänka mig att det "fastnar" luft som då skapar en aerodynamiskt mjukare övergång. Försök till illustration: Men det känns ändå som att det borde bli en del extra motstånd. Absolut inte menat som en sågning men jag vill förstå designvalet. Jag är nyfiken, hjälp mig förstå! _________________ / Erik Nilsson Körde en Impreza WRX STi PSE Drömmer nu om en supersjua istället. |
Det är som du själv var inne på, enkelt att tillverka med hjälp av enkla material och generar hyfsat mycket downforce på splitterplattan samt en hel del drag.
Anta att man hade haft ett tak på denna konstruktion, som till arean är lika stor som golvet, då hade lyft- downforce krafterna tagit ut varandra. Försökte komplettera din bild med lite illustrationer. _________________ Mvh Benci_Hovanyi Gotland Ring 1:33,33s |
Det jag inte förstår varför vissa tillverkar splitterplattor som går utanför bilens front på sidorna.
Och inte har någon vinkel eller väggkonstruktion i bakkant, utan är till synes helt parallell med marken. Vid sidan av bilens front är det lågtryck och splitterplattan gör ingen nytta annat än skär av fotknölarna på depåpersonalen. _________________ Mvh Benci_Hovanyi Gotland Ring 1:33,33s |
Lånar lite bilder från Timeattack-tråden:
Här missar man möjligheten till lite extra downforce, men det kanske är ett medvetet val. Titta i bakkant på den undre splitterplattan, närmast framhjulet. Eller denna, nedre plattan, som inte gör någon större nytta på sidan om bilen. --------------------- Och här ett exempel där man har en bakre vägg, för att skapa ett högtrycksområde, även om jag tycker att splittern sticker lite väl ut. Bigger is more! Här är det optimal till storlek, utsticket av splittern helt framför bilens front, där högtryckszonen är. _________________ Mvh Benci_Hovanyi Gotland Ring 1:33,33s |
Men om man bygger som BMWn har gjort borde man inte få bättre effekt av splittern om man göra väggar på sidan som sitter ihop med fronten?
Alltså så stänger av så luften inte kan glida av på sidan utan tvingas över eller under? |
Jag har en fråga om splitter, det viktiga är naturligtvis balansen mellan fram/bak men hur mycket downforce ger en frontsplitter jämfört med bakvinge, någon kanske har något bra simuleringsprogram.
Säg att frontytan på splittern framför bilen är 0.075 m2, vad ger det i kraft??? Ja jag fattar olika frontytor etc men vill ha ungefärlig siffra. _________________ Roger Risberg |
Som vanligt när det kommer till aero kan man inte stirra sig blind på en del av en konstruktion.
Jag kör oxå med 90 grader vinklar, jag har provat back to back för att se vad det ger. Om man ska bygga med vinklar på det sättet så är det till stor fördel om man har diffusors under splittern. Väggarna skapar väldigt kraftigt undertryck bakom vilket suger upp luften under splitterna å ser till att det evakuera igenom/bakom hjulhusen. Men främst så gör det att luften stannar kvar på slittern å skapar mer downfours. På min bil gav det stor skillnad med och utan stoppen. Det tar mycket på topseed, men det tar man igen på inbromsning och ökad kurvhastighet. _________________ Kinnekulle : 54.0 Mantorp 1.19.4 Gelleråsen 1:08.2 3.4L supra mkiv Robin Antonsson |
Racetech Aerodynamisk fundering, frontsplitter och väggar? | 4350 besök totalt |