Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Racetech Fjäderkonstant på kniv K-fjäder | << 1, 2, 3 >> 5 besök senaste veckan (19733 totalt) |
Knivens längd är 190mm. Är inte 100 på vilket mått du vill ha mer men om jag tar CC kniv+infästningsröret för kniven så är det ca 230-240mm.
Länkaget mellan bärarm och kniv som går vertikalt från bärarmen är 85mm (cc) Något mer du behöver? Jag inser att du skrivet ner hur man får fram fjäderkonstanten med dina beräkningar men jag är nog för dum att förstå dem. Iaf utan mer beskrivning /Björn _________________ /Björn Olander fd Nilsson Tel: 0704-847656 Porsche 944 TURBO |
||
a---b-------------c--d
a=centum tvärgående rör b=rot kniven börjar c=kniven slutar d=infästing bärarm a-->d=230-240mm b-->c=190mm Rätt???? Är yttöghetsmoment ett känt begräpp för dig??? _________________ Johan Sjölinder |
||
En bild säger mer än massa ord
Vinklen är ca 55 grader! Eller 180-55 = 145 grader Nej, yttröghetsmoment är inte mitt favoritämne Vet inte vad det är /Björn _________________ /Björn Olander fd Nilsson Tel: 0704-847656 Porsche 944 TURBO |
||
a---b-------------c--d
a=centum tvärgående rör b=rot kniven börjar c=kniven slutar d=infästing bärarm Bilder 230=a till d (om det är den röda linjen) Jag behöver b till c också (allså typ den platta biten) _________________ Johan Sjölinder |
||
Den platta delen är ju kniven och den är 190mm EDIT: Är måttet a-d cc? Är det inte det så är a-d 270mm /Björn _________________ /Björn Olander fd Nilsson Tel: 0704-847656 Porsche 944 TURBO |
||
Hmm, vi börjar från början bara för att vara säkra Krängarn sätt uppifrån 1: a till a=? 2: d till d=? 3: a till d=? 4: a till e=? Kniven: 5: b till c 6: Tunnaste tjocklek på kniven (T)=? 7. Kniven konar från H1 till H2 Rör:(d till d) Ytter diameter=? Innerdiamter=? _________________ Johan Sjölinder |
||
Jag har alla värden utom a-a. Är inte på jobbet nu så det värdet får du på måndag.
Värderna har jag skrivit innan i tråden. Rörets längd: 860 mm Rörets tjocklek Dy: 30mm, vet tyvärr inte Di Knivens längd: 190mm Knivens tjocklek: 7mm, hela vägen Knivens bredd vid roten: 30mm H1 Knivens bredd topp: 15mm H2 d-d: 860mm a-d: 230mm om det är cc annars 270mm a-e: 85mm b-c: 190mm Mvh Björn _________________ /Björn Olander fd Nilsson Tel: 0704-847656 Porsche 944 TURBO |
||
Hela krängar eländet ligger på
min 27N/mm (liggande knivar) max 100N/mm (stående knivar) rär dy=30 di=20 min 24N/mm (liggande knivar) max 70N/mm (stående knivar) rär dy=30 di=25 Någonstans här ligger du om jag nu inte räknat fullständigt upp åt väggarna. och ca ca ca halva krängingsstyvheten nås när kniven vriden ca ca ca 60grd från liggande(platt). _________________ Johan Sjölinder |
||
Björn:
om jag vore i dina kläder skulle jag kolla om jag räknat rätt. 1. Vad du behöver är en våg, typ en sån du väger ditt dökött på 2. En tumstång, obs nu graderad i mm om du sätter fast krängar på typ ett stadigt bord typ på samma sätt som den sitter på bilen. Låt en av knivarna sticka ut från bordskanten. 3. Mät avståndet från ändern på kniven till tex golvet. 4. sätt vågen så att du kan trycka på ytterändan på kniven. 5. Tryck ner krängarn en bit. Mät avståndet till golvet och vad vagen nu står på. 6. Och simsalabim kg/nerfjädring=fjäderkonstant på krängran _________________ Johan Sjölinder |
||
Jag gjorde en snabb test på enbart rörets styvhet. Med dy=30 och di=20 L=860 och 230 mm långa armar vinklade 55° från vinkelrät så kom jag fram till 341N/mm. Om knivarna bidrar med en styvhet om 283N/mm vardera, vilket inte verkar orimligt, så blir det 100 N/mm totalt. _________________ Tomas Lindbäck |
||
kv=81000*(30^4-25^4)*pi/32/230^2/860 ---> kv=73N/mm (vriding)
kb1=68N/mm (böjning kniv, liggande) kb2=884N/mm (böjning kniv stående) k1=1/(1/73+2/68) -->23N/mm k2=1/(1/73+2/884)-->62N/mm Med 30/20 rör k1=26 k2=90 Björn Nilsson: Sorry det vart lite fel, jag rörde ihopp längde 860. Jag hadde räknat på 750, vad jag nu fick det ifrån Edit: se även (mer tugg om beräking av krängare) https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Johan Sjölinder |
||
Hmm, Borde det inte vara kv=81000*(30^4-25^4)*pi/32/(230*cos(55°))^2/860 Armarna är ju inte vinkelräta mot röret. _________________ Tomas Lindbäck |
||
pi/32/230^2/860, denna del får jag till ca 0,097 när jag räknar. Så jag får inte erat resultat i slutändan Utveckla gärna den delen av ekvationen, vad är det som är upphöjt med vad? Sen har jag nu fått uppgifter från Sellholm, de säger att kniven har en konstant på 20Nm/mm. Jag uppgav även längden på min kniv (den gula delen) till 190mm. Men hela kniven inkl. fäste är 240mm så vilket värde Sellholm har räknat med vet jag inte riktigt. Det skulle väl bli 20000 Nmm/mm dividerat med längden = 105 N/mm om vi använder 190mm:s längd på kniven. Mvh Björn _________________ /Björn Olander fd Nilsson Tel: 0704-847656 Porsche 944 TURBO |
||
Björn:
Ta dessa uttryck och kopiera in de i excel =81000*(30^4-25^4)*pi()/32/(230*cos(55*pi()/180))^2/860 =81000*(30^4-25^4)*pi()/32/230^2/860 Du har gjort något galet Jag får pi/32/230^2/860 =2,15797* 10^-9 Björn: Kan du mäta mått a-a? (cc mellan lenkhuvuduna centrom i enda på knivarna) Jag vill vara säker att jag fattar RÄTT. _________________ Johan Sjölinder |
||
Blir stor skillnad med 55 grader
kv=222N/mm (vrid) k1=29N/mm k2=148N/mm EDIT: Mycket dum fråga men vad räknar jag ut om jag sätter vinklen till 145 grader i formlen?? 180-55 alltså. /Björn _________________ /Björn Olander fd Nilsson Tel: 0704-847656 Porsche 944 TURBO |
||
Hmm jag var tvunge och räkna runt lite
1175-860-->315 --> 315/2 --> 157,5 R=(230^2-157,5^2)^0,5 --> R=167,6 Vinkel arcsin(157,5/230) --> 43,2grader Hmm jag hatar vinkalr var de utgår ifrån 90 grd från röret +43,2grader --> 133,2grader eller 180 -133,2 --> 46,8 grder R=230*cos55 --> R=131,92 Vi har ett missmach om jag går på 230 och 860 och 1175 får jag 30/25: k1=27 k2=105 30/20 K1=29 k2=144
Liggande eller stånde kniv???? _________________ Johan Sjölinder |
||
Jo, vi har nog så stor avvikelse.
Ser att jag nog hade lite för bråttom, det ska vara SIN(55°), inte COS(55°) Då blir R=188,4 mm. Vridningskonstanten blir då 169 N/mm för o30/20 och 109 N/mm för o30/25. Vi har fortfarande en viss skillnad mellan vinklarna, 55° och 46,8° men det får nog tillskrivas Björns mätnoggranhet. _________________ Tomas Lindbäck |
||
om man säger
k1 ligger i krokarna på ca ca 25N/mm k2 ca ca 100-150N/mm Spannet vi har borde räcka med marginal för att få balans på skrotet om nu Björns harv inte är helt vanskapt på fjädrar och krängre i andra ända. Björn: Läste jag rätt att du tycker bilen var understyr? Det är väll framkrängran vi försökt räkna på eller? _________________ Johan Sjölinder |
||
Kalla den inte så, Björn är ju inne på rätt väg vad gäller val av fordon, återstår bara att han inser fördelarna med överladdning.... Inte att förglömma är ju att krängaren knappast sitter monterad direkt vid hjulen, det finns antagligen en utväxling i hjulupphängningen som oxå ska läggas till. Ser förresten att det bara blir "o" när jag försöker skriva diametertecken. _________________ Tomas Lindbäck |
||
Racetech Fjäderkonstant på kniv K-fjäder | << 1, 2, 3 >> 5 besök senaste veckan (19733 totalt) |