Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Racetech Fjäderkonstant på kniv K-fjäder | << 1, 2, 3 5 besök senaste veckan (19733 totalt) |
Jag tackar er grabbar för hjälpen
Jo, det finns en hävarm också men den tar jag själv å klurar på. Gör en hänvisning till min biltråd där Ni gärna får kommentera resten av värdena som jag kommit fram till. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Ja, den har varit väldigt understyrd. Men bidragande orsak kan ju vara att kränghämmaren har suttit fast i sina karossfästen. Fick ta i ordentligt för att vrida den > Inget fett i hållarna och lite saltavlagringar Jag kallar den själv för skrothög Mvh Björn _________________ /Björn Olander fd Nilsson Tel: 0704-847656 Porsche 944 TURBO |
||||
Nu är det dax igen att gnugga geniknölarna
Har mätt fjäderkonstanten med en badrumsvåg när den sitter i bilen. Resultatet blev ju inte riktigt som vi har beräknat Fick tips hur jag skulle gå till väga med mätningen av Andreas Zolnir. Jag har monterat länkarmen och fäst kränghämmaren i länkarmen. På sidan jag inte mäter så ser jag till att låsa kniven från att kunna röra sig. Sidan för mätning har jag en våg och domkraft så jag kan se hur många kg det blir när jag hissar domkraften 10mm. Säg att det blir 40kg/10mm = 4kg/mm = 40N/mm X 2 = 80N/mm Kränghämmarens hjulkonstant när knivarna är liggande läge blev: 40 N/mm och 80 N/mm i stående läge. Detta är ju alldeles för mjukt jämfört med vad Johan kom fram till i formlen. Har jag gjort fel eller har räknegrabbarna glömt något?? Jag hoppas på det första pga att jag måste ha en hårdare k-hämmare. Här är några bilder för att hjälpa till: Mvh Björn _________________ /Björn Olander fd Nilsson Tel: 0704-847656 Porsche 944 TURBO |
||||
Björn:
Hmm vi ligger i alla fall inom rätt värdsdel Jag vill att du gör samma operation en gång till men kollar vikten vid 5mm 10mm 15mm Stående och liggande kniv. Detta för att kolla att man inte har mirchmarch i testförvarandet. Att vi får olika svar mellan beräknat och mätt är jag inte direkt förvånad över men jag tycker de borde vara bättre EDIT: Dubbel hmm sitter krängarn bara i den där plattjärnsbygen??? om ja den ser ut som pappslöjd. _________________ Johan Sjölinder |
||||
Inte mycket flex i mina nya uniballs. Men jag skruvade inte åt fästblocken som sitter i karossen så hårt, så där finns ju lite spel. Men den ska ju kunna rotera utan motstånd så det kan ju inte göra något
Testade också att 20mm med samma slutresultat. Johan: Vad menar du med "pappslöjd"? Plattjärnet är ju bara där för att låsa krängaren. Sen vet jag inte riktigt om vi är i närheten när det gäller max fjäderkonstant. Det tråkiga är ju att jag måste modifera och byta kniv till en kortare så jag kan ha högre konstant. Det hade varit bra om vi kunde få fram en fungerande formel så jag kan räkna ut vad konstanten blir men kortare kniv Mvh Björn _________________ /Björn Olander fd Nilsson Tel: 0704-847656 Porsche 944 TURBO |
||||
Inte plattjärnet du låser krängran med utan infästingrna för krängran i karrosen.
Bra, då vet vi att vi inte har fel där _________________ Johan Sjölinder |
||||
Inser nu att jag missat att det skulle vara SIN() i formlen ni satte ihop. Då ger det följande svar:
Min: 28 N/mm Max:117 N/mm I min-läge så är rätt mycket fel men i max-läge så verkar det stämma någerlunda. Vad heter den andra tillverkaren av knivkrängare, något med Lind......?? Skulle behöva en kniv som är lika lång men bredare. För det skulle väl höja fjäderkonstanten? Mvh Björn _________________ /Björn Olander fd Nilsson Tel: 0704-847656 Porsche 944 TURBO |
||||
Ahha vi har missat en sak till.
Vågen står under typ kulbulten och krängar sitter en bit in. Vi har ett utväxlingshörhållande. 1. Mät bärarmslängen, cc kulbult till infästing i karrsen 2. cc krängarfäste till infästing i karrsen _________________ Johan Sjölinder |
||||
Björn:
Ställde du om båda knivarna när du testade???? Båda liggande ger 28 Båda stånede ger 116 En liggande och en stående ger 45 28 och 45 ligger inom samma bollklank som 20 och 40 _________________ Johan Sjölinder |
||||
hej.
Ni har ju i Björns fall endast tagit reda på vad krängaren har för rate totalt dvs med högra sidan i detta fall stum, detta gäller inte när bilen står race eller kör färdig på marken , efter som krängaren faktiskt inte ser stumt läge på högersidan, efter som där sitter en fjäder på fjäderbenet. så testa igen med fjäderbenet & fjädern monterad på högersidan så för du en ny kräng konstant samt den riktiga eller sk dynamiska konstanten. = total wheel-rate. _________________ Avregistrerad användare |
||||
Jepp, båda var i liggande eller stående samtidigt. Sen kan vi ju ta det här med värdet för hela krängaren och värdet på hjulet. De värderna du får fram i excel är för hela krängaren?? Värdena jag mäter fram är också för hela skiten?? Värdena jag fick från Jonas igår skall enligt Zolnir halveras. Sen ligger de inte i samma bollplank eftersom vi har utväxlingen också, eller den har du tagit med? Det värde som jag anser vara helt åt !"#¤%&/ är stående knivar, det borde vara större men det kan kanske tillskrivas mina fästen mot kaross. De gör jag om i helgen å provar igen. Mäter även ut utväxlingen och sätter vågen direkt under infästningen för krängaren. Något mer som jag ska kolla chefen? /Björn _________________ /Björn Olander fd Nilsson Tel: 0704-847656 Porsche 944 TURBO |
||||
om det visar sig att det är där skon klämmer; har den här garageövningen varit väldigt tidseffektiv (gissa hur lång tid det hade tagit att knäcka att det var karossfästen som var för mjuka genom provkörningar ute på banan). _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
"Rörelser som man inte har kontroll över skall man minimera". Innebär detta att man skall ersätta pappslöjden med järnvägsräls? Inte nödvändigtvis, ett annat alternativ är att skaffa sig kontroll över rörelsen. M.a.o; mät hur mycket krängningsfjädern rör sig nära infästningspunkten då du belastar den. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
För kolla att vågen visar någolunda korekt så inte tex plankan, som ligger på vågen, stular till det. Eller att ställa vågen på domkarften. Hmm försöker bara ränsa bort idiotfel _________________ Johan Sjölinder |
||||
På samma tema så skall du kolla så du inte får hysterisk hysteres ( ) i dina infästningspunkter på röret pga friktion/böj-byrålådseffekt. Har du smort dom t ex? _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Har varit lite frånvarande på sista tiden så jag kommer in lite sent här. I de tidigare räkneexmplen kom vi fram till 169 N/mm för ett 30/20 rör och 109 N/mm för ett 30/25 rör. Detta kombinerat med knivarnas styvhet i stående läge blir då 122 N/mm för det tjocka röret och 87 N/mm för det tunna röret. Sedan har du en MR på kanske 0,75-0,8 om jag använder mitt ögonmått på bilden. Det ger MR^2 på ca 0,56-0,64 och därmed en total styvhet på 68-79 N/mm för det tjocka röret och 49-56 N/mm för det tunnväggigare röret. Med ditt sätt att mäta ska du med andra ord få ett utslag på vågen på mellan 49 och 79 kg/10mm beroende på rörtjocklek och MR (om de verkliga värdena ligger inom det gissade spannet). Eftersom flera av parametrarna här är gissningar så är det ju svårt att få någon noggranhet i beräkningarna, det är ju dessutom en del mätfel på de uppmätta värdena och till det kommer fjädring i de komponenter som vi ansett som helt styva. Värdet från vågen ska inte multipliceras med två om det ska jämföras med den styvhet som räknats fram här i tråden. Värdet på krängaren är ju N/mm där mm värdet är skillnaden i höjdläge mellan sidorna. Om ett hjul sitter fast och du hissar det andra 10 mm så blir ju höjdskillnaden på krängaren 10 mm om vi skulle ha MR=1. _________________ Tomas Lindbäck |
||||
Racetech Fjäderkonstant på kniv K-fjäder | << 1, 2, 3 5 besök senaste veckan (19733 totalt) |