Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Fjäderkonstant på kniv K-fjäder
<<   1, 2, 3
5 besök senaste veckan (19733 totalt)
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1370



Jag tackar er grabbar för hjälpen thumbs up

Jo, det finns en hävarm också men den tar jag själv å klurar på. Gör en hänvisning till min biltråd där Ni gärna får kommentera resten av värdena som jag kommit fram till.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=362752#362752

Ja, den har varit väldigt understyrd. Men bidragande orsak kan ju vara att kränghämmaren har suttit fast i sina karossfästen. Fick ta i ordentligt för att vrida den > Inget fett i hållarna och lite saltavlagringar

Jag kallar den själv för skrothög

Mvh Björn

_________________
/Björn Olander
fd Nilsson
Tel: 0704-847656
Porsche 944 TURBO
Citera
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1370



Nu är det dax igen att gnugga geniknölarna

Har mätt fjäderkonstanten med en badrumsvåg när den sitter i bilen. Resultatet blev ju inte riktigt som vi har beräknat

Fick tips hur jag skulle gå till väga med mätningen av Andreas Zolnir. Jag har monterat länkarmen och fäst kränghämmaren i länkarmen. På sidan jag inte mäter så ser jag till att låsa kniven från att kunna röra sig. Sidan för mätning har jag en våg och domkraft så jag kan se hur många kg det blir när jag hissar domkraften 10mm. Säg att det blir 40kg/10mm = 4kg/mm = 40N/mm X 2 = 80N/mm

Kränghämmarens hjulkonstant när knivarna är liggande läge blev: 40 N/mm och 80 N/mm i stående läge.

Detta är ju alldeles för mjukt jämfört med vad Johan kom fram till i formlen. Har jag gjort fel eller har räknegrabbarna glömt något?? Jag hoppas på det första pga att jag måste ha en hårdare k-hämmare.

Här är några bilder för att hjälpa till:





Mvh Björn

_________________
/Björn Olander
fd Nilsson
Tel: 0704-847656
Porsche 944 TURBO
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18606



Du lyfter inte karossen då? Eller flexande infästningar?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator
Trådstartare
Björn:
Hmm vi ligger i alla fall inom rätt värdsdel

Jag vill att du gör samma operation en gång till men kollar vikten vid
5mm
10mm
15mm
Stående och liggande kniv.
Detta för att kolla att man inte har mirchmarch i testförvarandet.

Att vi får olika svar mellan beräknat och mätt är jag inte direkt förvånad över men jag tycker de borde vara bättre

EDIT:
Dubbel hmm sitter krängarn bara i den där plattjärnsbygen???
om ja den ser ut som pappslöjd.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1370



Inte mycket flex i mina nya uniballs. Men jag skruvade inte åt fästblocken som sitter i karossen så hårt, så där finns ju lite spel. Men den ska ju kunna rotera utan motstånd så det kan ju inte göra något

Testade också att 20mm med samma slutresultat.

Johan: Vad menar du med "pappslöjd"? Plattjärnet är ju bara där för att låsa krängaren. Sen vet jag inte riktigt om vi är i närheten när det gäller max fjäderkonstant. Det tråkiga är ju att jag måste modifera och byta kniv till en kortare så jag kan ha högre konstant.

Det hade varit bra om vi kunde få fram en fungerande formel så jag kan räkna ut vad konstanten blir men kortare kniv

Mvh Björn

_________________
/Björn Olander
fd Nilsson
Tel: 0704-847656
Porsche 944 TURBO
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator
Trådstartare
Citat:
Johan: Vad menar du med "pappslöjd"?


Inte plattjärnet du låser krängran med utan infästingrna för krängran i karrosen.

Citat:
Testade också att 20mm med samma slutresultat.


Bra, då vet vi att vi inte har fel där

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1370



Inser nu att jag missat att det skulle vara SIN() i formlen ni satte ihop. Då ger det följande svar:

Min: 28 N/mm
Max:117 N/mm

I min-läge så är rätt mycket fel men i max-läge så verkar det stämma någerlunda.

Vad heter den andra tillverkaren av knivkrängare, något med Lind......?? Skulle behöva en kniv som är lika lång men bredare. För det skulle väl höja fjäderkonstanten?

Mvh Björn

_________________
/Björn Olander
fd Nilsson
Tel: 0704-847656
Porsche 944 TURBO
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator
Trådstartare
Ahha vi har missat en sak till.
Vågen står under typ kulbulten och krängar sitter en bit in.
Vi har ett utväxlingshörhållande.

1. Mät bärarmslängen, cc kulbult till infästing i karrsen
2. cc krängarfäste till infästing i karrsen

_________________
Johan Sjölinder
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator
Trådstartare
Björn:
Ställde du om båda knivarna när du testade????
Båda liggande ger 28
Båda stånede ger 116
En liggande och en stående ger 45

28 och 45 ligger inom samma bollklank som 20 och 40

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Avregistrerad (7214)

Här sen Feb 2006
Inlägg: 49



hej.

Ni har ju i Björns fall endast tagit reda på vad krängaren har för rate totalt dvs med högra sidan i detta fall stum, detta gäller inte när bilen står race eller kör färdig på marken , efter som krängaren faktiskt inte ser stumt läge på högersidan, efter som där sitter en fjäder på fjäderbenet. så testa igen med fjäderbenet & fjädern monterad på högersidan så för du en ny kräng konstant samt den riktiga eller sk dynamiska
konstanten. = total wheel-rate.

_________________
Avregistrerad användare
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator
Trådstartare
Det är krängas tillskått vi är ute efter.
och att få teori och praktik att gå ihopp.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1370



fuling skrev:
Björn:
Ställde du om båda knivarna när du testade????
Båda liggande ger 28
Båda stånede ger 116
En liggande och en stående ger 45

28 och 45 ligger inom samma bollklank som 20 och 40


Jepp, båda var i liggande eller stående samtidigt.

Sen kan vi ju ta det här med värdet för hela krängaren och värdet på hjulet. De värderna du får fram i excel är för hela krängaren?? Värdena jag mäter fram är också för hela skiten??

Värdena jag fick från Jonas igår skall enligt Zolnir halveras.

Sen ligger de inte i samma bollplank eftersom vi har utväxlingen också, eller den har du tagit med?

Det värde som jag anser vara helt åt !"#¤%&/ är stående knivar, det borde vara större men det kan kanske tillskrivas mina fästen mot kaross. De gör jag om i helgen å provar igen. Mäter även ut utväxlingen och sätter vågen direkt under infästningen för krängaren.

Något mer som jag ska kolla chefen?

/Björn

_________________
/Björn Olander
fd Nilsson
Tel: 0704-847656
Porsche 944 TURBO
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



Björn Nilsson skrev:
...Det värde som jag anser vara helt åt !"#¤%&/ är stående knivar, det borde vara större men det kan kanske tillskrivas mina fästen mot kaross. De gör jag om i helgen å provar igen...

om det visar sig att det är där skon klämmer; har den här garageövningen varit väldigt tidseffektiv

(gissa hur lång tid det hade tagit att knäcka att det var karossfästen som var för mjuka genom provkörningar ute på banan).

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



Björn Nilsson skrev:
...Det värde som jag anser vara helt åt !"#¤%&/ är stående knivar, det borde vara större men det kan kanske tillskrivas mina fästen mot kaross. De gör jag om i helgen å provar igen...

"Rörelser som man inte har kontroll över skall man minimera".
Innebär detta att man skall ersätta pappslöjden med järnvägsräls?
Inte nödvändigtvis, ett annat alternativ är att skaffa sig kontroll över rörelsen.
M.a.o; mät hur mycket krängningsfjädern rör sig nära infästningspunkten då du belastar den.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator
Trådstartare
Citat:
Något mer som jag ska kolla


För kolla att vågen visar någolunda korekt så inte tex plankan, som ligger på vågen, stular till det.
Eller att ställa vågen på domkarften.
Hmm försöker bara ränsa bort idiotfel

_________________
Johan Sjölinder
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18606



fuling skrev:
Citat:
Något mer som jag ska kolla


För kolla att vågen visar någolunda korekt så inte tex plankan, som ligger på vågen, stular till det.
Eller att ställa vågen på domkarften.
Hmm försöker bara ränsa bort idiotfel


På samma tema så skall du kolla så du inte får hysterisk hysteres ( ) i dina infästningspunkter på röret pga friktion/böj-byrålådseffekt. Har du smort dom t ex?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Tomas L
Boden
Här sen Dec 2005
Inlägg: 312



Björn Nilsson skrev:
Nu är det dax igen att gnugga geniknölarna

Har mätt fjäderkonstanten med en badrumsvåg när den sitter i bilen. Resultatet blev ju inte riktigt som vi har beräknat

Fick tips hur jag skulle gå till väga med mätningen av Andreas Zolnir. Jag har monterat länkarmen och fäst kränghämmaren i länkarmen. På sidan jag inte mäter så ser jag till att låsa kniven från att kunna röra sig. Sidan för mätning har jag en våg och domkraft så jag kan se hur många kg det blir när jag hissar domkraften 10mm. Säg att det blir 40kg/10mm = 4kg/mm = 40N/mm X 2 = 80N/mm

Kränghämmarens hjulkonstant när knivarna är liggande läge blev: 40 N/mm och 80 N/mm i stående läge.

Detta är ju alldeles för mjukt jämfört med vad Johan kom fram till i formlen. Har jag gjort fel eller har räknegrabbarna glömt något?? Jag hoppas på det första pga att jag måste ha en hårdare k-hämmare.


Har varit lite frånvarande på sista tiden så jag kommer in lite sent här.
I de tidigare räkneexmplen kom vi fram till 169 N/mm för ett 30/20 rör och 109 N/mm för ett 30/25 rör. Detta kombinerat med knivarnas styvhet i stående läge blir då 122 N/mm för det tjocka röret och 87 N/mm för det tunna röret.
Sedan har du en MR på kanske 0,75-0,8 om jag använder mitt ögonmått på bilden. Det ger MR^2 på ca 0,56-0,64 och därmed en total styvhet på 68-79 N/mm för det tjocka röret och 49-56 N/mm för det tunnväggigare röret.
Med ditt sätt att mäta ska du med andra ord få ett utslag på vågen på mellan 49 och 79 kg/10mm beroende på rörtjocklek och MR (om de verkliga värdena ligger inom det gissade spannet). Eftersom flera av parametrarna här är gissningar så är det ju svårt att få någon noggranhet i beräkningarna, det är ju dessutom en del mätfel på de uppmätta värdena och till det kommer fjädring i de komponenter som vi ansett som helt styva.
Värdet från vågen ska inte multipliceras med två om det ska jämföras med den styvhet som räknats fram här i tråden. Värdet på krängaren är ju N/mm där mm värdet är skillnaden i höjdläge mellan sidorna. Om ett hjul sitter fast och du hissar det andra 10 mm så blir ju höjdskillnaden på krängaren 10 mm om vi skulle ha MR=1.

_________________
Tomas Lindbäck
Citera
Racetech
Fjäderkonstant på kniv K-fjäder
<<   1, 2, 3
5 besök senaste veckan (19733 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande