Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Helt Grön och ska testa bankörning för första gången
8285 besök totalt
roadwraith
Lönsboda
Här sen Sep 2017
Inlägg: 8


Trådstartare
Hej alla kurvfanatiker

Var på en Greatdays upplevelse tidigare i år och fick en liten försmak på bankörning. Blev såklart
biten hårt av detta och giftet verka inte försvinna.

Så nu handlade jag en tilltänkt ban/gatbil som kommer fungera som extra åk vid behov och såklart
köras på bana.

Bilen i fråga är en Toyota Celica GT 2.0 94. Inte riktigt vad jag först letade efter men den var så pass billig och ändå fint skick. Bara sommarkörd med så den är ju en riktigt fröjd att skruva på dessutom. Servad o klar med ny bromsvätska o oljor.

Tanken är att jag ska köra med den som den är nu och sedan i vinter uppgradera det som behövs.

Nu till det området jag är helt ovetande om.

*Bör jag teckna en speciell försäkring, vilken isf?
*Vilka evenemang/banträffar kan jag ställa upp i med min toyota?
*Hur anmäler jag mig till de olika evenemangen?
*Finns det några Oskrivna regler jag bör vara medveten om?

Jag har såklart googlat lite och läst vad jag kunnat men vill såklart ta reda på så mycket som möjligt.
Vill helst göra min premiär på Ring knutstorp pga det ligger relativt nära och skulle bilen ge upp så har jag vänner i närliggande by.


Tackar för all info ni kan ge mig.

_________________
Jimmie Nilsson
Citera
Mats O Berg
Stallarholmen
Här sen Feb 2012
Inlägg: 32



Hej!
Alfaklubben har ett banmöte på Knutan den 14e oktober som du är mer än välkomme till . Anmälan gör du via Club Alfa Romeo Svezias hemsida, tyvärr är det lite meckigt just nu. Vi har problem med robotregistreringar så man måste skicka ett mail till webbansvarig (hemsidan(at)alfaromeo.org) för att bli reggad på sida sen är det bara att anmäla sig.
Gissar att du inte har någon SBF-licens, då kan man teckna en Prova-på licens en gång per år. Den är en försäkring för 3e part, att köpa försäkring för bilen tror jag är ganska dyrt.
Några oskrivna regler är det ingen som talat om för mig i allafall , men ett glatt humör skadar aldrig. Brukar komma av sig själv efter ett par varv, speciellt på knutan

_________________
Mats Berg
Citera
3DBlaster
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1066



Att läsa denna tråd kan även vara bra
Första banträffen någonsin, vad bör man ha med sig?
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=25932

_________________
Janne Ström
Citera
roadwraith
Lönsboda
Här sen Sep 2017
Inlägg: 8


Trådstartare
Mats O Berg skrev:
Hej!
Alfaklubben har ett banmöte på Knutan den 14e oktober som du är mer än välkomme till . Anmälan gör du via Club Alfa Romeo Svezias hemsida, tyvärr är det lite meckigt just nu. Vi har problem med robotregistreringar så man måste skicka ett mail till webbansvarig (hemsidan(at)alfaromeo.org) för att bli reggad på sida sen är det bara att anmäla sig.
Gissar att du inte har någon SBF-licens, då kan man teckna en Prova-på licens en gång per år. Den är en försäkring för 3e part, att köpa försäkring för bilen tror jag är ganska dyrt.
Några oskrivna regler är det ingen som talat om för mig i allafall , men ett glatt humör skadar aldrig. Brukar komma av sig själv efter ett par varv, speciellt på knutan


Underbart precis vad jag ville höra Det ska jag allt göra, 14 okt passar dessutom mig prefekt.
Men är det OK att dyka upp med Toyotan på en Alfa träff ?

Se om jag kan teckna någon sådan licens redan ikväll men är inne på SBF.se nu och läser om olika licenser.
Där står att Prova på licens köps av arrangör eller på BS online. Säljer ni där på plats?

_________________
Jimmie Nilsson
Citera
roadwraith
Lönsboda
Här sen Sep 2017
Inlägg: 8


Trådstartare
3DBlaster skrev:
Att läsa denna tråd kan även vara bra
Första banträffen någonsin, vad bör man ha med sig?
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=25932


Vilken lista lång lista

Kommer tyvärr inte kunna ha med mig allt det där men kommer göra så gott jag kan.

Tack

_________________
Jimmie Nilsson
Citera
SuneK
Arboga
Här sen Jan 2013
Inlägg: 92



roadwraith skrev:
Mats O Berg skrev:
Hej!
Alfaklubben har ett banmöte på Knutan den 14e oktober som du är mer än välkomme till . Anmälan gör du via Club Alfa Romeo Svezias hemsida, tyvärr är det lite meckigt just nu. Vi har problem med robotregistreringar så man måste skicka ett mail till webbansvarig (hemsidan(at)alfaromeo.org) för att bli reggad på sida sen är det bara att anmäla sig.
Gissar att du inte har någon SBF-licens, då kan man teckna en Prova-på licens en gång per år. Den är en försäkring för 3e part, att köpa försäkring för bilen tror jag är ganska dyrt.
Några oskrivna regler är det ingen som talat om för mig i allafall , men ett glatt humör skadar aldrig. Brukar komma av sig själv efter ett par varv, speciellt på knutan


Underbart precis vad jag ville höra Det ska jag allt göra, 14 okt passar dessutom mig prefekt.
Men är det OK att dyka upp med Toyotan på en Alfa träff ?

Se om jag kan teckna någon sådan licens redan ikväll.


Klart du är välkommen med en Toyota - vi tillåter tom tyska bilar!

Prova på-licensen löser du på plats. Och här kan du läsa om hur banmötena fungerar: http://www.alfaromeo.org/Aktiviteter/Banm%C3%B6ten.aspx

_________________
Sune Karlsson
Citera
roadwraith
Lönsboda
Här sen Sep 2017
Inlägg: 8


Trådstartare
Låter som en perfekt början

Puh tur.. Var precis på väg ut i garaget och kolla om jag hade några gamla Alfa romeo delar kvar jag hade kunnat klistra på

Mejlade Charlotte och se om hon kunde hjälpa mig med medlemskapet Får väl svar imorgon.

_________________
Jimmie Nilsson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41507

Forumägare
Forumägare

roadwraith skrev:
3DBlaster skrev:
Att läsa denna tråd kan även vara bra
Första banträffen någonsin, vad bör man ha med sig?
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=25932


Vilken lista lång lista

Kommer tyvärr inte kunna ha med mig allt det där men kommer göra så gott jag kan.

Tack


Ja den är en redig overkilllista Mera en lista av saker man kan välja ur vad man vill ta med sig. Och mera en lista om man kör racing och har en bil som kan behövas pysslas om på ett eller annat sätt under träffen. Absolut en bra lista att gå igenom för att fundera på allt som man iof kan ta med sig men bedömer att man klarar sig utan.

Min kompletta lista (jag kör en nyare bil som jag förutsätter inte ska behöva någon som helst omvårdnad under själva träffen förutom koll och justering av däckstryck):

- Hjälm
- Handskar
- Jag åker till träffen i långärmat o långbyxor (bomullsmaterial)
- Billig däckstrycksmätare från Biltema
- Massa dricka

- Vissa arrangörer kräver att man har en stor presenning att lägga under bilen när man står i depån.
- Bilens avtagbara dragögla måste vara med i bilen


That's IT!

_________________
Magnus Thomé
Citera
roadwraith
Lönsboda
Här sen Sep 2017
Inlägg: 8


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
roadwraith skrev:
3DBlaster skrev:
Att läsa denna tråd kan även vara bra
Första banträffen någonsin, vad bör man ha med sig?
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=25932


Vilken lista lång lista

Kommer tyvärr inte kunna ha med mig allt det där men kommer göra så gott jag kan.

Tack


Ja den är en redig overkilllista Mera en lista av saker man kan välja ur vad man vill ta med sig. Och mera en lista om man kör racing och har en bil som kan behövas pysslas om på ett eller annat sätt under träffen. Absolut en bra lista att gå igenom för att fundera på allt som man iof kan ta med sig men bedömer att man klarar sig utan.

Min kompletta lista (jag kör en nyare bil som jag förutsätter inte ska behöva någon som helst omvårdnad under själva träffen förutom koll och justering av däckstryck):

- Hjälm
- Handskar
- Jag åker till träffen i långärmat o långbyxor (bomullsmaterial)
- Billig däckstrycksmätare från Biltema
- Massa dricka

- Vissa arrangörer kräver att man har en stor presenning att lägga under bilen när man står i depån.
- Bilens avtagbara dragögla måste vara med i bilen


That's IT!


haha Ja verkligen. Har gjort mitt yttersta för att min Celica inte ska svika mig men man kan inte helt gradera sig.

Detta är ju främst ett experiment och kommer försöka hitta en bra balans mellan bilens hållbarhet och inspirerande tempo

Anmälde mig precis för Klass C i Alfa Romeos klubbkörning vill vara kaxig och säga att jag är nog inte den som kommer få problem med bilen när Alfa är där, men Karma har slagit till förr

Ska bli roligt att se de Italienare elda runt knutstorp. Är svag för Alfa romeo.

_________________
Jimmie Nilsson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41507

Forumägare
Forumägare

roadwraith skrev:
...att jag är nog inte den som kommer få problem med bilen när Alfa är där, men Karma har slagit till förr


Oooh oooh, famous last words




_________________
Magnus Thomé
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2267



Magnus Thomé skrev:
roadwraith skrev:
...att jag är nog inte den som kommer få problem med bilen när Alfa är där, men Karma har slagit till förr


Oooh oooh, famous last words






_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
Mats O Berg
Stallarholmen
Här sen Feb 2012
Inlägg: 32



roadwraith skrev:
Magnus Thomé skrev:
roadwraith skrev:
3DBlaster skrev:
Att läsa denna tråd kan även vara bra
Första banträffen någonsin, vad bör man ha med sig?
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=25932


Vilken lista lång lista

Kommer tyvärr inte kunna ha med mig allt det där men kommer göra så gott jag kan.

Tack


Ja den är en redig overkilllista Mera en lista av saker man kan välja ur vad man vill ta med sig. Och mera en lista om man kör racing och har en bil som kan behövas pysslas om på ett eller annat sätt under träffen. Absolut en bra lista att gå igenom för att fundera på allt som man iof kan ta med sig men bedömer att man klarar sig utan.

Min kompletta lista (jag kör en nyare bil som jag förutsätter inte ska behöva någon som helst omvårdnad under själva träffen förutom koll och justering av däckstryck):

- Hjälm
- Handskar
- Jag åker till träffen i långärmat o långbyxor (bomullsmaterial)
- Billig däckstrycksmätare från Biltema
- Massa dricka

- Vissa arrangörer kräver att man har en stor presenning att lägga under bilen när man står i depån.
- Bilens avtagbara dragögla måste vara med i bilen


That's IT!


haha Ja verkligen. Har gjort mitt yttersta för att min Celica inte ska svika mig men man kan inte helt gradera sig.

Detta är ju främst ett experiment och kommer försöka hitta en bra balans mellan bilens hållbarhet och inspirerande tempo

Anmälde mig precis för Klass C i Alfa Romeos klubbkörning vill vara kaxig och säga att jag är nog inte den som kommer få problem med bilen när Alfa är där, men Karma har slagit till förr

Ska bli roligt att se de Italienare elda runt knutstorp. Är svag för Alfa romeo.


Kul Jimmie!
Vi ska göra vårt bästa för att få dig "hooked" på det här med banåka, låter iofs som du redan är där men i alla fall!

_________________
Mats Berg
Citera
roadwraith
Lönsboda
Här sen Sep 2017
Inlägg: 8


Trådstartare
Hur bruka tempot vara i Klass C på era körningar? Kan man även köpa SBF-racing licens på banmötet? Tror att jag kommer hålla på med detta ett tag :-) så finns möjligheten att köpa den direkt gör jag nog det :-)

http://www.alfaromeo.org/Aktiviteter/Banm%C3%B6ten.aspx

Om man kollar på besiktnings protokollet så står det
* däck (märkning samt däckmönster)

Vad menar de märkning?

Jag har några standarddäck dom är frächa fast inget som har prestanda i baktanke. Tanken är att köra upp dem sen köpa något med bett i.

_________________
Jimmie Nilsson
Citera
Mats O Berg
Stallarholmen
Här sen Feb 2012
Inlägg: 32



roadwraith skrev:
Hur bruka tempot vara i Klass C på era körningar? Kan man även köpa SBF-racing licens på banmötet? Tror att jag kommer hålla på med detta ett tag :-) så finns möjligheten att köpa den direkt gör jag nog det :-)

http://www.alfaromeo.org/Aktiviteter/Banm%C3%B6ten.aspx

Om man kollar på besiktnings protokollet så står det
* däck (märkning samt däckmönster)

Vad menar de märkning?

Jag har några standarddäck dom är frächa fast inget som har prestanda i baktanke. Tanken är att köra upp dem sen köpa något med bett i.


Nu var det ett tag sen jag körde i C-klassen men jag upplevde att tempot var bra, varken toklångsamt eller jättesnabbt. Men jag tror det varierar med vilka som kommer. Efter varje pass har vi en debriefing där vi tar upp om det är något problem med tempot eller om man känner sig hindrad.
Prova-på licens köper du på banmötet, fullvärdig SBF-licens måste man gå en kurs för att få. Alfa cluben brukar anordna sånna på andra banmötet för säsongen.
Märkningen av däck är för helbilsgodkända bilar som måste ha E-märkta däck. Borde inte vara ett problem om du kör på gatdäck, dom är nog E-märkta.
Jag tror det kommer att gå jättebra! Ska bli kul att komma tillbaks till Knutan

_________________
Mats Berg
Citera
roadwraith
Lönsboda
Här sen Sep 2017
Inlägg: 8


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
roadwraith skrev:
...att jag är nog inte den som kommer få problem med bilen när Alfa är där, men Karma har slagit till förr


Oooh oooh, famous last words





Karma

La en hel dag igår på att fixa bilen till tip-top... Bilen var snäll att belöna mig strax efter med att bilalarmet/startspärr fick hjärnblödning :S

så nu har jag en grönsak tills jag har lyckats knäcka detta :S

_________________
Jimmie Nilsson
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Helt Grön och ska testa bankörning för första gången
8285 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande