Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Lotus Elise S1 -00 | 3610 besök totalt |
Hej,
Så har man då kanske hittat rätt i banbilsträsket. Efter en del letande hittade jag en Elise som föll mig i smaken och lyckades slå till innan nån annan gjorde det... Så här långt har jag kört två banträffar (Sviestad o Gotland Ring) och jag kan inte säga annat att jag är mycket nöjd med hur den beter sig på bana! Enda bekymren har varit att en bussning i växellänkaget gav upp på väg till GotlandRing samt att det är lite för mycket olja på utsidan av motorn... får bli nåt att titta på i vinter. Tar gärna emot goda råd och idéer om förbättringar! _________________ Jörgen Engström |
||
fin bil! Superkul bilval. Hoppas du känner dig nöjd!
Får passa på att tipsa om Svenska Lotusklubben också har två bandagar per år, http://www.lccs.nu . Brukar alltid vara några Eliser där _________________ Per Kajmats |
||
Vad trevligt!
Den bästa uppgradering jag gjort, förutom att köra mycket, är breda fälgar (och Kumho V70). Tyvärr är utbudet väldigt smalt, men Rota (https://www.eliseparts.com/products/show/79/1059/s1-elise-wheels-steel-grey/) är schyssta. 6.5" fram och 8" bak, mot 5.5 och 7 har jag för mig på de Rimstock du har. _________________ Pontus Fyhr |
||
Behövs det verkligen bredare? Jag tycker det biter rätt bra som det är. Men det kanske bara betyder att jag fegar i kurvorna... Annars finns det ju adaptrar så att man kan få på 4x100 med vettig ET. _________________ Jörgen Engström |
||
Det är svårt att säga vad som gör den stora skillnaden, jag både bytte däck och fälgar i ett steg, samtidigt som körningen fått "sätta sig" lite. Men jag upplever att bilen nu är mer kommunikativ och förutsägbar, sen kan det bero på att jag vant mig bara. 4x100 med spacers vore attraktivt att prova, kanske tillsammans med ännu bredare fälgar. Rent praktiskt skulle man behöva gå rakt utåt från Rota-fälgarnas ET, men det finns plats för lite mer. _________________ Pontus Fyhr |
||
Nu har vintersäsongen inletts!
Det jag tänkt roa mig med under vintern är ungefär detta: 1) Hitta oljeläckaget och fixa 2) När man ändå håller på, uppgradera toppackningen 3) Nya gas- o växelvajrar 4) Bensintanken var lite rostig, kanske byta den och pumpen _________________ Jörgen Engström |
||
Beställt lite grejer:
1 ea. Pressure Relief Remote Thermostat (Elise, Exige S1, 340R only Rover engines) 1 ea. Exhaust Manifold Gasket (Elise, Exige, 340R K-Series engine) 1 ea. Plastic Plenum Gasket (Elise 120bhp K-series engine) 2 ea. Camshaft Oilseal (Elise, Exige, 340R all K-series engines) Colour - Black 2 ea. Camshaft Oilseal (Elise, Exige, 340R all K-series engines) Colour - Red 1 ea. Camlock tool (K-series engines) 1 ea. Liquid Gasket set (K-series engine) 1 ea. Motorsport Gearchange Cables (PAIR) (Elise S1, Exige S1, Elise S2 Rover engine up to MY04) 1 ea. K-Series Flywheel locking tool 1 ea. Multilayer Gasket kit with headbolts & Oil Ladder (K-series engine) _________________ Jörgen Engström |
||
Ibland kan det behövas 2 avgaspackningar för att få tätt... PRT beställt hela kitet? kan ju även kompletteras med laminova oljekylare. Oljeläckage är även vanligt vid drivaxlarna _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||
Våra race- och banåkarbilar Lotus Elise S1 -00 | 3610 besök totalt |