Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Att äga en "riktig" sportbil?
<<   1, 2, 3, 4   >>
4 besök senaste veckan (16742 totalt)
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Cédric skrev:


Skojbilar med dragkrok, där har vi min expertis, eftersom jag letat efter en ett tag. RX8 är ju frånsett rensis motorns korta livslängd, olämplighet för korta resor och törst rätt optimal. 4 sitsig, kul väghållning, ser ut som en sportbil och finns med dragkrok!


Tack! Jag ska kolla på det vid tillfälle. Nu föll jag till föga och valde en mindre rolig andrabil för ett tag framöver (Focus EcoBoost). Nästa gång det är dags kanske drag är mindre viktigt (eller inte, det vet vi inte än).

Men jag funderar också mycket över om jag vill ha en sportbil, en sportig bil eller en rolig bruksbil.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11248



therealpinto skrev:
Men jag funderar också mycket över om jag vill ha en sportbil, en sportig bil eller en rolig bruksbil.



Men jag funderar också mycket över om jag vill ha en sportbil, en sportig bil och en rolig bruksbil.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Kristofer Å
Södertälje
Här sen Sep 2012
Inlägg: 153



Men det viktigaste är att den har (lite) drag!

_________________
Kristofer Åhlin
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10136



Eller så är det bara kapitulera och skaffa mer garageplats så man får plats med några olika bilar.

_________________
Anders Hansson
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19491



En depåkompis skaffade en BMW 340 som tjänstebil (minimalt med option för att få in den motorn som tjänstebil), lite chip på den och annat avgas så är det en asgarv-leksak i vardagen.
Den matar på så det känns från 190, och med bil på släp bakom så pinnar det iväg ganska bra det med (men inte från 190).

Fyra dörrar och på tok för små bromsar för den vikten och effekten, sen räcker inte väghållningen till för rondellattack (eller ens för hurtig 270-gradig motorvägspåfart), men man kan gasa sig ur det mesta .

Ingen yster Miata som ger dansade glädje i moderata hastigheter, utan nåt helt annat.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
gluffis
Köping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 512



Jag kan väl slå ett slag för min bruksis, en BRZ. Kanske inte så snabb men förvånansvärt underhållande för lite pengar. Lite samma känsla som en E30, vill gärna gå på tvären

För 100k borde du kunna få en Evo , ev felstyrd beroende på hur nytt du vill ha. 4 dörrar, isofix, bra bagage, 4wd, turbo osv. Går förvånansvärt fort på alla underlag (Okej, kanske lite partisk eom Evoklubben admin )

_________________
Mika Morell
-------------
Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel,
Tesla Model 3
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3438



GluffiS skrev:


För 100k borde du kunna få en Evo , ev felstyrd beroende på hur nytt du vill ha. 4 dörrar, isofix, bra bagage, 4wd, turbo osv. Går förvånansvärt fort på alla underlag (Okej, kanske lite partisk eom Evoklubben admin )


I mitt tycke är bruksa en evo ungefär lika bekvämt som helrensad civic, inte mycket till ljudisolering och utväxling som gör att det varvar token i motorvägshastighet.
Sedan brukar det vara mer regel än undantag med +15 ägare och alla har kört dem som om de var självaste Tommy Mäkkinen vilket ganska snabbt brukar resultera i mer eller mindre långvariga och kostsamma driftsstopp.

Kanske EVO X är bättre än de 5-9 jag har erfarenhet från men de kostar ju minst 150K vilket är över budget.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
höfläkt

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1613



Alltså Evo, Impressa M3 mm är inga sportbilar. Sportiga bilar kanske, men satsa på Lotus, 911 vetja!

_________________
Stefan Larsson
Citera
gluffis
Köping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 512



Wärhner skrev:
GluffiS skrev:


För 100k borde du kunna få en Evo , ev felstyrd beroende på hur nytt du vill ha. 4 dörrar, isofix, bra bagage, 4wd, turbo osv. Går förvånansvärt fort på alla underlag (Okej, kanske lite partisk eom Evoklubben admin )


I mitt tycke är bruksa en evo ungefär lika bekvämt som helrensad civic, inte mycket till ljudisolering och utväxling som gör att det varvar token i motorvägshastighet.
Sedan brukar det vara mer regel än undantag med +15 ägare och alla har kört dem som om de var självaste Tommy Mäkkinen vilket ganska snabbt brukar resultera i mer eller mindre långvariga och kostsamma driftsstopp.

Kanske EVO X är bättre än de 5-9 jag har erfarenhet från men de kostar ju minst 150K vilket är över budget.


Min 8a funkar skapligt att toura i tycker jag. X har jag inte åkt alls, men dom är klart mer 'svenssonifierad' om jag fattat allt rätt. Men ja, komfort är inte den starka sidan

Problemet är väl sportbil och 100-150k i budget sällan hänger ihop om man vill ha saker som komfort osv. Hade väl nästan vart bättre med en 330 Coupe/Cab o glida med på sommaren. Får man med lätthet in i budgeten, och ska man prompt åka bana med den så är det bara kasta på lite bättre chassi

_________________
Mika Morell
-------------
Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel,
Tesla Model 3
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5281


Trådstartare
Tack för all feedback!

Gammal Evo/WRX vore trevligt men 20år gamla 4wd "rallybilar" låter som en pengagrop i ägande.

Svårt då för lite pengar är inblandade.

Står nu i tankarna att antingen köpa en MX-5 NBFL dvs 2001>2005 och bygga på eller få ihop mer pengar till något annat spännande.

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
gluffis
Köping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 512



robber skrev:
Tack för all feedback!

Gammal Evo/WRX vore trevligt men 20år gamla 4wd "rallybilar" låter som en pengagrop i ägande.

Svårt då för lite pengar är inblandade.

Står nu i tankarna att antingen köpa en MX-5 NBFL dvs 2001>2005 och bygga på eller få ihop mer pengar till något annat spännande.


Ja det är ingen spargris Åker man 'steg 1' evo så håller dom helt okej. Banzaistarter är väl inte optimalt

MX5 är säkert helt okej

_________________
Mika Morell
-------------
Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel,
Tesla Model 3
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5281


Trådstartare
GluffiS skrev:
robber skrev:
Tack för all feedback!

Gammal Evo/WRX vore trevligt men 20år gamla 4wd "rallybilar" låter som en pengagrop i ägande.

Svårt då för lite pengar är inblandade.

Står nu i tankarna att antingen köpa en MX-5 NBFL dvs 2001>2005 och bygga på eller få ihop mer pengar till något annat spännande.


Ja det är ingen spargris Åker man 'steg 1' evo så håller dom helt okej. Banzaistarter är väl inte optimalt

MX5 är säkert helt okej


EVO5-6 är balla bilar men fått så mycket stryk tyvärr.

MX5 är ofta väl omhändertagna och finns mcyket skoj till dessa, dock inte bekväm men det måste jag nog stryka.

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3438



robber skrev:
GluffiS skrev:
robber skrev:
Tack för all feedback!

Gammal Evo/WRX vore trevligt men 20år gamla 4wd "rallybilar" låter som en pengagrop i ägande.

Svårt då för lite pengar är inblandade.

Står nu i tankarna att antingen köpa en MX-5 NBFL dvs 2001>2005 och bygga på eller få ihop mer pengar till något annat spännande.


Ja det är ingen spargris Åker man 'steg 1' evo så håller dom helt okej. Banzaistarter är väl inte optimalt

MX5 är säkert helt okej


EVO5-6 är balla bilar men fått så mycket stryk tyvärr.

MX5 är ofta väl omhändertagna och finns mcyket skoj till dessa, dock inte bekväm men det måste jag nog stryka.


Då faller ju bruksvärdet också då mx5:an inte har något baksäte heller.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5281


Trådstartare
Wärhner skrev:
robber skrev:
GluffiS skrev:
robber skrev:
Tack för all feedback!

Gammal Evo/WRX vore trevligt men 20år gamla 4wd "rallybilar" låter som en pengagrop i ägande.

Svårt då för lite pengar är inblandade.

Står nu i tankarna att antingen köpa en MX-5 NBFL dvs 2001>2005 och bygga på eller få ihop mer pengar till något annat spännande.


Ja det är ingen spargris Åker man 'steg 1' evo så håller dom helt okej. Banzaistarter är väl inte optimalt

MX5 är säkert helt okej


EVO5-6 är balla bilar men fått så mycket stryk tyvärr.

MX5 är ofta väl omhändertagna och finns mcyket skoj till dessa, dock inte bekväm men det måste jag nog stryka.


Då faller ju bruksvärdet också då mx5:an inte har något baksäte heller.


Barnvakt!
Nä skämt och sido så finns det ingen bra kompromiss jag kan hitta dessvärre.
RX8 med motorswap är det enda jag kommer på.

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19491



Motorswap faller inte riktigt under "bekväm" det heller

En 996 C2 med självbedrägeri med inköpsbudget (finns väl ingen som rullar för så lite som 100k) och total avsaknad av optimeringsvilja (gatdäck som måste inte så mycket "fixas till", och då behålls ju lite bekvämlighet också).

Det är svårt med kompromisserna när man ibland måste vara mer än en i bilen.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3438



robber skrev:
Wärhner skrev:
robber skrev:
GluffiS skrev:
robber skrev:
Tack för all feedback!

Gammal Evo/WRX vore trevligt men 20år gamla 4wd "rallybilar" låter som en pengagrop i ägande.

Svårt då för lite pengar är inblandade.

Står nu i tankarna att antingen köpa en MX-5 NBFL dvs 2001>2005 och bygga på eller få ihop mer pengar till något annat spännande.


Ja det är ingen spargris Åker man 'steg 1' evo så håller dom helt okej. Banzaistarter är väl inte optimalt

MX5 är säkert helt okej


EVO5-6 är balla bilar men fått så mycket stryk tyvärr.

MX5 är ofta väl omhändertagna och finns mcyket skoj till dessa, dock inte bekväm men det måste jag nog stryka.


Då faller ju bruksvärdet också då mx5:an inte har något baksäte heller.


Barnvakt!
Nä skämt och sido så finns det ingen bra kompromiss jag kan hitta dessvärre.
RX8 med motorswap är det enda jag kommer på.


Kan du tänka dig högerstyrt så är nog en 996C2 eller en E46M3 vettigt.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5281


Trådstartare
Wärhner skrev:
robber skrev:
Wärhner skrev:
robber skrev:
GluffiS skrev:
robber skrev:
Tack för all feedback!

Gammal Evo/WRX vore trevligt men 20år gamla 4wd "rallybilar" låter som en pengagrop i ägande.

Svårt då för lite pengar är inblandade.

Står nu i tankarna att antingen köpa en MX-5 NBFL dvs 2001>2005 och bygga på eller få ihop mer pengar till något annat spännande.


Ja det är ingen spargris Åker man 'steg 1' evo så håller dom helt okej. Banzaistarter är väl inte optimalt

MX5 är säkert helt okej


EVO5-6 är balla bilar men fått så mycket stryk tyvärr.

MX5 är ofta väl omhändertagna och finns mcyket skoj till dessa, dock inte bekväm men det måste jag nog stryka.


Då faller ju bruksvärdet också då mx5:an inte har något baksäte heller.


Barnvakt!
Nä skämt och sido så finns det ingen bra kompromiss jag kan hitta dessvärre.
RX8 med motorswap är det enda jag kommer på.


Kan du tänka dig högerstyrt så är nog en 996C2 eller en E46M3 vettigt.


Kollat mycket på M3E46 verkar dock vara jätte dyr att äga?
/R

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
Andersk
EU
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1135

Namndispens
Namndispens

Jag har testat lite olika typer av bilar för gatkörning.
Den bästa var faktiskt 944-2.7, underbara vinteregenskaper och rolig i nästan laglig hastighet.
Mini Cooper Works, rätt kass men baksätet var bedrövligt
997-4s, för obekväm på gata och för mjuk på bana
Nu kör jag en Twingo RS, 133 hästar och 1075 kg, den har gett mig glädjen att köra, rolig som fasen och har ett funktionellt baksäte.
Alternerar med en Lotus Elise och tyvärr en XC90.
Clio Sport är en grymt underskattad bil, ger massa skoj och sticker inte ut, inte direkt någon sportbil men en rolig gatbil för minipengar.
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13173

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

GT86 *host*...




Stulna bilder...



_________________

Rice and shine
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3438



robber skrev:


Kollat mycket på M3E46 verkar dock vara jätte dyr att äga?
/R


Försäkringen är det som suger generellt för BMW om man bor i storstaden.

Här är en för 90K som har gått 16000mil och har bakvagnen åtgärdad: https://www.pistonheads.com/classifieds/used-cars/bmw/e46-m3-00-06/bmw . . . .

Gav runt 70K för den jag köpte 2011 med ca 19000mil på mätaren. Kändes förvånansvärt tight trots miltalet. Vill minnas att helförsäkringen låg på runt 20K/år då.
Fick tillbaka pengarna när jag sålde.

Bra är att det är enkelt att regga, de godkänner mätarhuset med dubbla skalor, strålkastarna slår man bara om på en liten spak och bilen är helfordonsgodkänd så man slipper en massa intyg mm.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
PerKr
Mariestad
Här sen Feb 2007
Inlägg: 470



Förvånad att ingen nämnt corvette än? Fjärde generationen ligger rätt i pris och finns ju som skattebefriad om så önskas.

Själv har jag ju en pontiac fiero. Visst är det en automat med för lite effekt men när man väl är ute på småvägarna och har kommit upp i fart så... Kör till och från jobbet utan problem, värdet är lågt så behöver inte vara orolig för det och döttrarna gillar att den sticker ut. Inget för frekventa långresor dock, ljudet i kupén blir jobbigt i högre farter.

_________________
Per Kristoffersson

Kristoffersson Engineering
Citera
Allmänt banåkaforum
Att äga en "riktig" sportbil?
<<   1, 2, 3, 4   >>
4 besök senaste veckan (16742 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande