Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 350i -88
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
25 besök senaste veckan (32592 totalt)
richo
Malmö
Här sen Okt 2017
Inlägg: 93


Trådstartare
Nu förstår jag Tack för den lektionen, är ju logiskt när man förstår logiken bakom. Googlade lite snabbt på fackverk och svetssträngar och inser snabbt att mina svetskunskaper är väldigt ytliga:) Men som sagt, blir att kolla bromsservo infästningen en gång till!

Utöver detta så har jag lyckats få till den elektriska gaspedalen, super nöjd med resultatet Blev en el-gaspedal från bmw e46. Var egentligen inte meningen att använda denna men fick rådet av killen som jag köpte kabel satsen att använda den pedalen. Smidig och relativt enkel installation. Kunde använda e30 orginal gaspedal stopp skruv att fästa den vita plast adaptern, samt mindre kapning i vita plasten i botten vilket gjorde det väldigt enkelt att installera.






_________________
Richard Jönsson
Citera
richo
Malmö
Här sen Okt 2017
Inlägg: 93


Trådstartare
Långsamt långsamt går det framåt

Kardan kortad och monterad. Delade kardanen är från M5 e39 och den som används på bilen är från en 523 e39 som är kortad och första triangelbiten är från M5 e39 kardanen.


Svetsad i röret av Malmö motorrenovering, känns som det blev bra.





Nu har jag avverkat en kort provkörning med bilen Eftersom vi fick stora problem med bruksbilen (Saab 9-3) så vart jag tvungen att felsöka bruksbilen och då behövde projekbilen köras ut ur garaget. Blev en väldigt kort runda på 5 min precis i villa kvarteret.... Bilen gick förvånansvärt bra på första körningen! Lite skrammel från värmeplåt men det visste jag om eftersom det var väldigt trångt med värmeplåten.





Kvar att göra är insug med lmm och lite små justeringar och sätta ihop skärmar och huv mm.

_________________
Richard Jönsson
Citera
richo
Malmö
Här sen Okt 2017
Inlägg: 93


Trådstartare
Någon som är duktig på luftmängdsmätare och elektronik?

Pga av platsbrist vill jag nu endast köra med en lmm, orginal är det två lmm, en på var sida bakom strålkastarna. Kan man ta signalen från en lmm till båda kablarna på motorn? Spänningen ut från lmm är runt 1v, tänker att den kanske blir för svag för båda kablarna/styrenheten?

Absolut enklast och bäst är med två lmm. Först tänkte jag seriekoppla lmm efter varandra i ett rör men insåg att då blir luftgenomströmning dubbelt så stor så det blir inget bra. Sen tänkte jag parallell koppla två rör med lmm i varsitt rör men det går inte även om jag sätter luftfilter långt bort pga platsbrist.

Enda alternativet som jag ser det är att göra ett större rör med antingen en skiljeväg i mitten på röret vilket troligtvis behöver vara ganska stort för att få samma area och luftgenomströmning. Tror knappt det går.

Eller ett mellan stort rör med båda lmm seriekopplat i samma rör. Men då bör man nog räkna en del på hur stor röret ska vara för att det ska funka.

Det det lutar nu åt att montera dom direkt på insuget men det kommer inte heller bli helt rätt. Några tips?


Sista alternativet är att lämna iväg boxen igen och få lmm bortprogramerat men det vill jag helst inte.

_________________
Richard Jönsson
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1963



Måste dessa två insugsrör sitta ihop. Du kan inte dra dem parallellt över och under varandra? Platsbrist?

/AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
richo
Malmö
Här sen Okt 2017
Inlägg: 93


Trådstartare
Al: God ide, men tyvärr går det inte pga platsbrist Sitter stort termostathus precis under rören. Lutar åt att montera båda luftmängdsmätarna där dom gula pilarna pekar. Egentligen borde det inte vara så svårt att montera båda kablarna till en lmm, och det borde bli rätt, ingen som testat?

_________________
Richard Jönsson
Citera
richo
Malmö
Här sen Okt 2017
Inlägg: 93


Trådstartare
Nu får jag nog säga att jag är i Mål

Bilen är provkörd och går faktiskt helt okej. Behöver byta bränslepump eftersom jag fick felkoder på för mager bränsleblandning. Men annars så är det vrid i överflöd och relativt bra tryck framåt också Är lite fart skadad sedan tidigare så kan inte riktigt avgöra hur bra den går men ska testa lite mot brorsans bil, en M3 e36 kompressor med 500hk. Går den hyffsat jämnt med den så är det helt okej, men återstår att testa

Insuget blev i alla fall egenkomponerat med lite risk för strypning men fann ingen annan lösning. Blev båda lmm på begränsad yta.







Sen blev det ihopsättning av skärmar och front. Lagom kul efter mer än ett år sedan demontering. Körde även ut och tvättade av allt garagedamm, härlig känsla!





Återstående jobb är lite förfining av diverse slangar, kablar mm samt det hårda jobbet att köra med bilen!

_________________
Richard Jönsson
Citera
adde78
karlstad
Här sen Feb 2013
Inlägg: 148



Grattis!

Kul att höra att det funkar och att den är i rullning

_________________
Andreas Näsman
Citera
richo
Malmö
Här sen Okt 2017
Inlägg: 93


Trådstartare
adde78 skrev:
Grattis!

Kul att höra att det funkar och att den är i rullning


Tack, känns riktig bra! Säkert lagt minst 5 timmar i veckan i över ett år så det är riktigt skönt att man börjar blir klar. Och då räknar jag inte med allt googlande

Ska bli kul att följa din bil, framför allt bakvagnsbygget. Jag lär väl skrota en och annan diff på min bil....

_________________
Richard Jönsson
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Vad kul Richard! Grattis!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
richo
Malmö
Här sen Okt 2017
Inlägg: 93


Trådstartare
Christian Jansson skrev:
Vad kul Richard! Grattis!


Tack!

_________________
Richard Jönsson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare

Alltså... nåt klurigt behövs ju läggas till i trådrubriken Typ "inte heeeelt original", "något mer framtung numera ;-)", "jösses vad den går för att vara en 318", "318... hold my beer...", "318 plusmeny extra allt"......... eller nåt thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
richo
Malmö
Här sen Okt 2017
Inlägg: 93


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Alltså... nåt klurigt behövs ju läggas till i trådrubriken Typ "inte heeeelt original", "något mer framtung numera ;-)", "jösses vad den går för att vara en 318", "318... hold my beer...", "318 plusmeny extra allt"......... eller nåt thumbs up


Ska göra det när allt funkar perfekt Vilket det inte gör för tillfället

_________________
Richard Jönsson
Citera
richo
Malmö
Här sen Okt 2017
Inlägg: 93


Trådstartare
Kan nu bekräfta att det inte funkar alls bra med egen box för lmm. Min box var för liten vilket lurar lmm. Bytte till större 044 bränslepump men fick fortfarande felkoder på för mager blandning. Monterade tillbaka båda lmm i sina plasthus och nu funkar allt perfekt igen. Så nu har jag programmerat bort felkoder på lmm och kommer som jag förstår det köra på alpha n mapp.

Men för att göra detta så behöver jag köra med temp sensor från lmm men utan kablar inkopplade på lmm. Temp sensorn används bara på den vänstra lmm på M5 e39 men båda lmm har temp sensor. Någon som vet vilka kablar som går till tempsensorn på den vänstra lmm kabeln? På vänster lmm finns det 5 kablar som är inkopplade, pin 1-5. På höger lmm finns det 4 kablar inkopplade, pin 2-4. Alltså bör pin 1 ha med temp sensorn att göra. Dvs vilka kablar ska jag koppla ur från vänster lmm? Elchema på TIS säger inte mycket för mig:) Elschema: https://www.newtis.info/tisv2/a/en/e39-m5-lim/wiring-functional-info/p . . . .


_________________
Richard Jönsson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare

Hmmm, på ena till separat pinne, på andra till samma pinne som utsignal från trissan



_________________
Magnus Thomé
Citera
richo
Malmö
Här sen Okt 2017
Inlägg: 93


Trådstartare
Jag har nog luskat ut att TANS är temp kabeln. TANS=Temperatur Anssaugsluft.

Vad menar du med "Trissan"?

Ska man använda 87 och TANS, samt fimpa de tre andra kablarna? Hur vet man vilken tex TANS är i kontakten av pin 1-5? Det är ju givetvis pin 1 kom jag på men vilken pin är 87? Pin 3 brun? Vill ju helst vara säker

_________________
Richard Jönsson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare

richo skrev:
Jag har nog luskat ut att TANS är temp kabeln. TANS=Temperatur Anssaugsluft.

Vad menar du med "Trissan"?

Ska man använda 87 och TANS, samt fimpa de tre andra kablarna? Hur vet man vilken tex TANS är i kontakten av pin 1-5? Det är ju givetvis pin 1 kom jag på men vilken pin är 87? Pin 3 brun? Vill ju helst vara säker


trissan = transistorn som ansluts upp till 87


Jag är inte så hemma på de här schemana men förvånad att pinnummer inte står?!? Finns det inte fler diagram, där det även står pinnummer?

_________________
Magnus Thomé
Citera
richo
Malmö
Här sen Okt 2017
Inlägg: 93


Trådstartare
Tror jag luskat ut vad varje pin har för funktion:

Pin 1. TRANS, temperature anssaugsluft. Blå/gul kabel.
Pin 2. Term 87, bör väl vara konstant 12V? Blå/röd kabel
Pin 3. Jord. Brun kabel
Pin 4. +5V referens från DME. Gul/grön kabel
Pin 5. Signal. Gul kabel

Så pin 1 är ju självklar att den ska användas. Pin 3 bör också användas eftersom det är jord. Pin 2 är jag osäker på men vanlig tempsensor använder väl inte +12V?
Pin 4 & 5 bör ju inte användas. Tempsensorn i en lmm bör väl funka som en helt vanlig tempsensor där man mäter resistansen?

Och mäter jag direkt på lmm på temp sensorn så får jag ca 2 kohm. Mäter jag på stift 1 och 3 så får jag samma:) Borde vara löst nu:)


_________________
Richard Jönsson
Citera
bmw_fredde
Vadstena
Här sen Nov 2007
Inlägg: 408



Kan du inte skaffa nån annan kylare så du kan dra rören över kylarn och fram i grillen?

_________________
Fredrik Edholm
Citera
richo
Malmö
Här sen Okt 2017
Inlägg: 93


Trådstartare
bmw_fredde skrev:
Kan du inte skaffa nån annan kylare så du kan dra rören över kylarn och fram i grillen?

Tanken har faktiskt slagit mig att antingen flytta ner kylaren men då blir den mer utsatt, eller att skaffa en annan kylare men det resulterar troligtvis i sämre kylning.

Någon som har åsikt om att att köra utan LMM? Verkar som många gör så, Tino på 300mm.de gör så, och flera som kör med eftermarknads sprut kör utan LMM.

_________________
Richard Jönsson
Citera
richo
Malmö
Här sen Okt 2017
Inlägg: 93


Trådstartare
Sedan ett tag tillbaka så har jag kört med bortprogrammerade LMM och det har faktiskt funkat riktigt bra! Går något oroligt på tomgång precis vid uppstart men knappt märkbart. Bränsleförbrukningen är nog något hög men det kan också vara helt okej, svårt att köra ekonomiskt med denna bilen. Ligger för tillfället på mellan 2-3 liter milen med några kallstarter och en hel del bankörning. Senaste tankningen var 2,24l/mil. Ska försöka köra en längre lugn körning snart, men det har jag tänkt länge

Beställde nytt litet luftfilter som jag tycker den går relativt bra med trots att den suger varmluft:


Körde Sturup 13e juni med en hel del mindre problem så som överhettning av motor, hjul som tog i skärmar, helt slutkörda nya Biltema frambelägg. Anledningen till Biltema fram beläggen var bara för att testa anläggning av beläggen. Trodde dock att dom skulle klara en bankörning men icke trots 325mm M3 e46 bromsskivor.


Så jag justerade coilovers lite, bytte till Carbotech bromsbelägg runt om (10 fram och 8 bak), och bytte även ljuddämparen bak för mindre avgasmottryck. Gamla ljuddämparen stoppade nog flödet en del.






Nya belägg:


Sedan körde jag Sturup igen den 30e Juni som nog var den varmaste dagen detta året, runt 30C, och givetvis hade jag värmeproblem fortfarande. Fick köra med full värme på 4 ans fläkt hastighet.... Som en BASTU!!! Min bil är den röda framför Tack Henrik J. för filmning!
https://youtu.be/EqsFJJvU18g

Så efter bastu körningen har jag bytt ut Biltema elfläkten mot en stor tryckande från skroten och även styrt luften bättre till kylaren. Hjälper inte detta så får jag noga kapa lite i fronten för bättre luftflöde. Motorn bygger sakta sakta upp värmen.



Biltema fläkten till vänster. Nya fläkten kyler betydligt bättre vid låga hastigheter.

Nästa körning blir nog Japtuning på tisdag:) Hoppas slippa värmeproblemen då!


Väghållning:
Känns som att jag inte har bra kurvhastighet på banan. Tyckte nästan den gick bättre med orginal 318 chassie. Några tips på vad man kan göra för att få bättre väghållning med mina förutsättningar? Dvs s62 motor som väger 158kg dvs ca 40 kg extra i fronten, k-sport gat coilovers och federal 595 r-däck 225/45/17 och millway bussningar i fram och bakvagn. Känns som att det är obalans i hela bilen och den är svårkörd. Kortade tiden på Sturup med 9 sekunder (1.26 till 1.17) från orginal bil så lite har det gjort men får inget flyt i körningen.

Har inget fjäderbenstag i motorutrymmet och ingen krängningshämmare bak. Borde jag ha dessa uppgraderingar? Förslag på andra lättare uppgraderingar?

_________________
Richard Jönsson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare

richo skrev:
....

Väghållning:
Känns som att jag inte har bra kurvhastighet på banan. Tyckte nästan den gick bättre med orginal 318 chassie. Några tips på vad man kan göra för att få bättre väghållning med mina förutsättningar? Dvs s62 motor som väger 158kg dvs ca 40 kg extra i fronten, k-sport gat coilovers och federal 595 r-däck 225/45/17 och millway bussningar i fram och bakvagn. Känns som att det är obalans i hela bilen och den är svårkörd. Kortade tiden på Sturup med 9 sekunder (1.26 till 1.17) från orginal bil så lite har det gjort men får inget flyt i körningen.

Har inget fjäderbenstag i motorutrymmet och ingen krängningshämmare bak. Borde jag ha dessa uppgraderingar? Förslag på andra lättare uppgraderingar?


Vad för fjäderhårdheter har du nu? Och vad var det med gamla motorn i?




PS:
Döp om tråden

_________________
Magnus Thomé
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 350i -88
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
25 besök senaste veckan (32592 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande