Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 350i -88
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
24 besök senaste veckan (32591 totalt)
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Jag är definitivt ingen chassi-expert så jag har nog inga färdiga svar, tyvärr.

Tråkigt att höra att du inte får till väghållningen, själv är jag ju faktiskt MYCKET nöjd.
Din bil är ju tyngre fram än min, men min är ju ändå framtung.

Hur menar du med obalans?

Med din tyngd i fram vill du ju ha en styvare framvagn än bakvagn för att ge ett
i grunden mer understyrt uppförande. Helt bortkopplad krängare bak finns ju gott om folk som tävlat
med, så att du saknar borde inte vara grundorsaken till ett obalanserat uppträdande. Snarare gett mer
understyrning.

Jag har ju krängningshämmare bak men valde att ha original m-chassi-variant.
Fram valde jag en kraftigare hämmare, justerbar, och flyttade upp fästet för att få ytterligare
mer utväxling. Jag har också relativt hårda fjädrar runt om. Inget fjäderbensstag.

Har du koll på dina vinklar? Har ju själv erfarit att länkarmarna bak kan peka helt tokigt beroende
på något i länkarmens tidigare liv. Ett tips man brukar få till E30 är ju att försöka få till toe-in bak.
Har du toe-ut av någon anledning blir ju bakvagnen orolig.

Gällande värmeutveckling - har du något oljekyl? Ser inte så ut på bilderna. Skulle tro att du behöver
det om det saknas.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Bl0mgren
Karlstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 196



har du org fjäderkonstant från k-sport gatkitt är dom extremt mjuka.

_________________
Sebastian Blomgren

BMW E30 Coupe
Citera
richo
Malmö
Här sen Okt 2017
Inlägg: 93


Trådstartare
Fjäderhårdhet från början var helt vanligt BMW orginal 318 e30 chassie.

Sen gjorde jag alla förändringar på en och samma gång dvs byte motor, gat k-sport coilovers, 323 bakvagn mm.
Hårdheten på coilovers fjädrar stod någonstans men kan inte hitta det nu, men det bör vara helt orginal gat anpassat, så säkert mjuka.

Med obalans menar jag nog att den överstyr:). Jag jämför med vissa tidigare kurvor på Sturup där jag med tidigare motorsvagare bilar fått hålla igen där jag nu kan ge fullt med 350 bilen och det beror enligt mig på att jag har för låg hastighet ut ur kurvan som var tidigare. Jämför även med min bror som har en e30 typ 318is som är helt rensad och jag har svårt att hänga på honom i kurvorna, och så ska det kanske vara men det är något som inte är som det ska vara.

Jag har så låg förspänning jag kan utan att coiloversen tar i däcken. Jag har inte justerat alls på dämpningen av stötdämparna(lilla skruven i fjäderbenstornet i motorutrymmet) Som jag förstått det så hjälper det inget alls att öka förspänningen om man vill ha hårdare fjädring. Det blir bara stötigt och den kommer fortfarande vara mjuk när man behöver hårdheten, inte sant?

Så ni tror mest på byte av framfjädrar till hårdare? Vilken hårdhet i så fall?

_________________
Richard Jönsson
Citera
richo
Malmö
Här sen Okt 2017
Inlägg: 93


Trådstartare
richo skrev:
Fjäderhårdhet från början var helt vanligt BMW orginal 318 e30 chassie.

Sen gjorde jag alla förändringar på en och samma gång dvs byte motor, gat k-sport coilovers, 323 bakvagn mm.
Hårdheten på coilovers fjädrar stod någonstans men kan inte hitta det nu, men det bör vara helt orginal gat anpassat, så säkert mjuka.

Med obalans menar jag nog att den överstyr:). Jag jämför med vissa tidigare kurvor på Sturup där jag med tidigare motorsvagare bilar fått hålla igen där jag nu kan ge fullt med 350 bilen och det beror enligt mig på att jag har för låg hastighet ut ur kurvan som var tidigare. Jämför även med min bror som har en e30 typ 318is som är helt rensad och jag har svårt att hänga på honom i kurvorna, och så ska det kanske vara men det är något som inte är som det ska vara.

Jag har så låg förspänning jag kan utan att coiloversen tar i däcken. Jag har inte justerat alls på dämpningen av stötdämparna(lilla skruven i fjäderbenstornet i motorutrymmet) Som jag förstått det så hjälper det inget alls att öka förspänningen om man vill ha hårdare fjädring. Det blir bara stötigt och den kommer fortfarande vara mjuk när man behöver hårdheten, inte sant?

Så ni tror mest på byte av framfjädrar till hårdare? Vilken hårdhet i så fall?


Gjorde nyligen hjulinställning och satte den då som M3 e30 med lite mer negativ camber fram.



_________________
Richard Jönsson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41542

Forumägare
Forumägare

Camber bak ser ju heltossigt ut eller läser jag fel? För inte tala om toe out bak.... brukar ju bli "intressant" att köra då

_________________
Magnus Thomé
Citera
richo
Malmö
Här sen Okt 2017
Inlägg: 93


Trådstartare
Nu när du säger det så sa dom nog att camber inte var riktigt rätt bak. Men det går väl inte att justera på en e30?

_________________
Richard Jönsson
Citera
Henrik J
Malmö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 441



Nu har väl jag inte så mycket att tillägga då mina kunskaper inom chassi är väldigt begränsade.



Jag kan iallafall lägga till hur min E30 323i har för värden i nuläget, då du vet på ett ungefär hur den tar sig runt på Sturup.



Fast vi ses ju på Knutan imorrn!



Men håller med Magnus, camber bak är lite mysko. Stämmer, det går inte att justera original (men när jag uppgraderar mitt chassi så ska jag passa på att göra bakvagnen justerbar - ett relativt vanligt ingrepp).

Jag själv har inte gjort något med min bakvagn, endast satt dit Supersport 60 mm sänkfjädrar (Supersport 75139), så nu har jag lite över -2 grader camber. Original är det -1°50' i min E30 323i instruktionsbok (dvs nästan 2 grader).

Även toe bak är lite mysko. Om jag läser rätt så har du en svag toe out medans bakvagnen bör ha en svag toe in. Men i ärlighetens namn har jag lika stolliga toe bak. Jag har -0.17° vänster bak och +0.13° höger bak.

Men camber bak var faktiskt lite mysko Richard.


I övrigt inte så stora skillnader. Jag har en aningens mer negativ camber fram, lite mer caster fram och noll toe fram. Inga dramatiska skillnader alltså. Original k-hämmare fram och bak (taget från E30 325i med Sport Suspension dvs 20.0 mm fram och 14.5 mm bak).

Fast den bakre krängningshämmaren verkar inte göra så mycket på just den setup jag har nu. Körde ofrivilligt utan bakre krängningshämmare på föregående track day på Sturup och det var inte så stora skillnader.



Vi ska bara vara lite försiktiga när vi jämfår våra papper.
Mitt papper använder decimalgrader medans Richard's använder grader+minuter.

Här är mina nuvarande värden


_________________
Henrik Johannisson
BMW 323i E30
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5591



richo skrev:
Nu när du säger det så sa dom nog att camber inte var riktigt rätt bak. Men det går väl inte att justera på en e30?

Inte med original bussningarna.

https://www.powerflex.co.uk/product-details/Rear+Trailing+Arm+Bush+Adj . . . .

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



super7 skrev:
richo skrev:
Nu när du säger det så sa dom nog att camber inte var riktigt rätt bak. Men det går väl inte att justera på en e30?

Inte med original bussningarna.

https://www.powerflex.co.uk/product-details/Rear+Trailing+Arm+Bush+Adj . . . .


thumbs up

Min vinklar är än så länge bara garage-justerade, så jag skall nog vara försiktig med att svänga mig med exakta siffror.
Jag har i alla fall strävat efter näst intill 0 i toe in fram, något toe in bak.
Med nuvarande i princip obefintliga rake och låg chassisättning så har jag -3,5 grader camber runt om.
Jag har ju justerbar bakvagn men har inte lagt kraft på att finjustera den. Dock byggde jag ju bort en del av
bakvagnens negativa camber vilket gör att jag inte har mer negativ camber än vad jag har trots låg höjd.
9 grader caster båda sidor fram.
Slutsats av detta? - Även med grovt justerade vinklar ska det gå att få ett OK uppträdande.

Hur är inställningen på dina dämpare? När jag före montering skärskådade dämparna som jag nu har bak (K-Sport) så
var de inställda på hårdast möjliga rebound. Förre ägaren till dämparna benämnde dem som "okörbara",
och det kan man kanske förstå med den inställningen...
Jag har ställt dem i mjukaste läget och är mer än nöjd så. Vi har inte så mycket vikt där bak som sagt.

Tillägg:
Mina framdämpare (Koni) är relativt hårt satta på rebound. Om jag minns rätt 2 varv ifrån hårdaste sättningen.
Går inte att översätta till K-Sport men kan ändå vara en viss guide kanske.

Hur är teorin om fjäderhårdhet och påverkan på överstyrning

Kanske förstärker en kraftig infjädring t.ex höger fram i en vänsterkurva, pga mjuk fjäder, lastväxelreaktionen och lyfter
vänster bak vilket gör att greppet bak tappas mitt i kurvan?
Tittar man på Henriks video så pitchar ju din kaross hyggligt mycket i kurvorna, det syns ju att bakvagnen
släpper och det verkar vara lite före du kliver på gasen helt - eller?
Skulle det resonemanget stämma tror jag nog att du hade vunnit på både högre fjäderkonstanter och kraftigare
krängare fram...

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
richo
Malmö
Här sen Okt 2017
Inlägg: 93


Trådstartare
Tack för alla svar!

Efter en mycket givande och intressant dag med vänner på Knutstorp igår, där vi fick fint banväder, och mycket körning, så konstaterade jag att min bil nog har en hyfsad väghållning trots allt. Bilen passar mycket bra till Knutstorp, med högre hastigheter. Så något rätt måste jag gjort

Nedan tider är andra passet för dagen med Federal 595 r-däck. Det som är intressant är att 3e varvet är det bästa på 1.13 och optimal lap är 1.11. Detta säger mig att r-däcken sedan blev överhettade/dåliga och det fanns mer tid att hämta. Kände på alla däcken med handen, både insida och utsida och dom kändes väldigt jämn varma. Vet inte om det säger något om hjulvinklarna? Kanske helt normalt trots felaktiga hjulvinklar på bana?

Alla fyra däck 595 Federal r-däck:


Tyvärr fick jag ingen chans att köra mer med r-däck eftersom jag nästa körning bromsade en platta på ett av fram däcken ända ner till corden vilket gjorde att jag var tvungen att byta dessa. Satte då bakre r-däcken fram och gatdäck bak, eftersom det inte gick att få tag i r-däck så snabbt. Gick givetvis långsammare men ganska kul ändå med 5,0 liters motor och gatdäck som överhettade snabbt. Med gatdäck bak satte jag snabbaste tiden på 3e körningen efter bytet. Dvs det tog lite tid att köra in sig med r-däck fram och gatdäck bak. Snabbaste tiden på denna körning blev också redan på varv 2 vilket tyder på att gatdäclen sedan blev överhettade

Körning med 595 Federal fram och gatdäck bak:




För skojskull lägger jag in tider från Knutstorp för två år sedan innan bilen modifierades. Dvs helt original 113hk e30 med 14"gatdäck och 80% torrt:



Väghållning:
På Knutstorp märkte jag klart och tydligt att den är för mjuk, framförallt fram. I kurvan "Liton" som först går ner och sedan upp snabbt så skrapar däcken i skärmarna trots väldigt högt ställda coilovers. Känns som att första steget är byte av fram fjädrar. Någon som har erfarenhet av vad som kan vara lämpligt i hårdhet på fram fjädrar? Ska ringa till raidopower och fråga vad dom rekommenderar men ni får gärna komma med förslag på hårdhet.
Om jag sätter hårdare fjädrar fram så kanske den blir för mjuk bak?
Börjar med fjädrar så får jag testa med krängningshämmare sedan.


Överhettning:
Temp mätaren rörde sig bara lite över mitten på första passet och sedan demonterade jag njurarna i fronten vilket gjorde att tempen höll sig nära mitten hela dagen så det var väldigt bra! Stämmer bra att jag inte har oljekylare. Går det utan eller är det ett "måste" på dessa motorer vid bankörning?

_________________
Richard Jönsson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41542

Forumägare
Forumägare

Skitkul att höra om din dag på Knutan thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Fixxe
Halmstad
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1272



jahaaaa
Jag kopplade inte att det va denna man såg igår!
Kul!

Du körde i gula passet va?

_________________
Fredrik Heijel
www.hondaklubben.com
Civic -00 BilsportSS 1.24.12
Civic FK8 Type R -19
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Citera
richo
Malmö
Här sen Okt 2017
Inlägg: 93


Trådstartare
Fixxe skrev:
jahaaaa
Jag kopplade inte att det va denna man såg igår!
Kul!

Du körde i gula passet va?


Stämmer bra, gula passet. Vilken grupp körde du i? Med Honda civic? Såg en Honda civic med stor svart vinge, var det din? Kul dag var det i alla fall

_________________
Richard Jönsson
Citera
Fixxe
Halmstad
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1272



Silvrig civic från -00 Körde i röda passet. (va en vit 2005-2006 med svart vinge oxå, det va Aldin och en FK8 -17, det va Philip)
Svarta plastbreddare och stort svart vinge

Ja grym dag! Sjukt mycket körtid! Vid 14,30 hade jag kört 68 varv på fullgas och va helt slut i hjärnan

_________________
Fredrik Heijel
www.hondaklubben.com
Civic -00 BilsportSS 1.24.12
Civic FK8 Type R -19
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Citera
richo
Malmö
Här sen Okt 2017
Inlägg: 93


Trådstartare
Fixxe skrev:
Silvrig civic från -00 Körde i röda passet. (va en vit 2005-2006 med svart vinge oxå, det va Aldin och en FK8 -17, det va Philip)
Svarta plastbreddare och stort svart vinge

Ja grym dag! Sjukt mycket körtid! Vid 14,30 hade jag kört 68 varv på fullgas och va helt slut i hjärnan


Då var det nog den jag såg snett uppställd mot min i depån. Tror aldrig vi körde tillsammans. Kl 16.00 hade jag fått ihop 78 varv, och då hade jag hunnit med en runda till Helsingborg och bytte däck också vid lunchtid

_________________
Richard Jönsson
Citera
Fixxe
Halmstad
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1272



Gött!
Jag hade typ slut på bensin oxå då vid 14,30 så jag orkade inte köra tanka för att köra 10 varv till..

Och jo, din bromsplatta hördes och luktade över hela depån

_________________
Fredrik Heijel
www.hondaklubben.com
Civic -00 BilsportSS 1.24.12
Civic FK8 Type R -19
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Citera
richo
Malmö
Här sen Okt 2017
Inlägg: 93


Trådstartare
Fixxe skrev:
Gött!
Jag hade typ slut på bensin oxå då vid 14,30 så jag orkade inte köra tanka för att köra 10 varv till..

Och jo, din bromsplatta hördes och luktade över hela depån


Det sjuka är att jag märkte inte själv att jag gjorde en bromsplatta.... Helt plötsligt började bilen skaka och jag förstod inte ens varför Så antagligen kom jag alldeles för snabbt och hade full fokus på att reda upp "situationen".

Dom sa ju på förarmötet att man skulle bromsa med 100kg bromstryck så jag gjorde som dom sa

_________________
Richard Jönsson
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13275



Nu har du ju en sleeper men om temperaturproblemen kvarstår så går det alltid att ta upp ett hål i huven, strax bakom kylaren. väldigt effektivt med en liten gurney flap i framkant på hålet. Då lär du behöva flytta insuget så det inte hamnar i lågtrycks zonen...


_________________
Tord Ringenha11
Citera
richo
Malmö
Här sen Okt 2017
Inlägg: 93


Trådstartare
Tord skrev:
Nu har du ju en sleeper men om temperaturproblemen kvarstår så går det alltid att ta upp ett hål i huven, strax bakom kylaren. väldigt effektivt med en liten gurney flap i framkant på hålet. Då lär du behöva flytta insuget så det inte hamnar i lågtrycks zonen...



Tack för tipset! Tanken är att försöka hålla original stuket men man vet aldrig i framtiden


Angående väghållningen:
Ringt Raidopower: Enligt dom så trodde dom att jag hade 8 kg fram och 6 kg bak på fjädrarna. Kollar man på fjädrarna så är dom märkta fram: 11.5-205. & bak O-12.5-140. Detta säger mig inget alls men någon här kanske vet och kan rekommendera rätt fjädrar för mig?

Raidopower tyckte jag skulle börja med 2 kg högre fram. Vettigt?




_________________
Richard Jönsson
Citera
Fixxe
Halmstad
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1272



richo skrev:
11.5-205. & bak O-12.5-140


Det är nog tråddiametern och totallängden.

_________________
Fredrik Heijel
www.hondaklubben.com
Civic -00 BilsportSS 1.24.12
Civic FK8 Type R -19
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Jag kan kolla upp vad jag har fram. Har ju Millway och
de går att läsa av. Kommer inte ihåg på rak arm.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 350i -88
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
24 besök senaste veckan (32591 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande