Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 350i -88
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
6 besök senaste veckan (32566 totalt)
richo
Malmö
Här sen Okt 2017
Inlägg: 93


Trådstartare
Christian Jansson skrev:
Jag kan kolla upp vad jag har fram. Har ju Millway och
de går att läsa av. Kommer inte ihåg på rak arm.


Det får du gärna kolla! Våra är ju ganska lika förövrigt. V8an är väl aluminium hela blocket så det borde inte skilja mycket från din s50. Enligt nätet skiljer det 7kg (158 / 151) på våra motorer

_________________
Richard Jönsson
Citera
Magnus Lidholm
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 536



richo skrev:
Tord skrev:
Nu har du ju en sleeper men om temperaturproblemen kvarstår så går det alltid att ta upp ett hål i huven, strax bakom kylaren. väldigt effektivt med en liten gurney flap i framkant på hålet. Då lär du behöva flytta insuget så det inte hamnar i lågtrycks zonen...



Tack för tipset! Tanken är att försöka hålla original stuket men man vet aldrig i framtiden


Angående väghållningen:
Ringt Raidopower: Enligt dom så trodde dom att jag hade 8 kg fram och 6 kg bak på fjädrarna. Kollar man på fjädrarna så är dom märkta fram: 11.5-205. & bak O-12.5-140. Detta säger mig inget alls men någon här kanske vet och kan rekommendera rätt fjädrar för mig?

Raidopower tyckte jag skulle börja med 2 kg högre fram. Vettigt?




Har 100 N/mm fram och 120 N/mm bak (blir väl ca 10kg/mm resp 12 kg/mm) på en E30 med M20, fungerar bra även på gata, skulle det vara ren ban-bil kunde det vara lite hårdare ändå. (de flesta brukar ha 30-50% högre fjäderkonstant bak än fram på en E30 med fjädern på originalplats (Radipower kanske trodde du hade coilover bak).

Om bilen är sänkt brukar det nog bli ca -2 grader camber bak som på Henriks protokoll.

_________________
Magnus Lidholm
Citera
richo
Malmö
Här sen Okt 2017
Inlägg: 93


Trådstartare
Magnus Lidholm skrev:
richo skrev:
Tord skrev:
Nu har du ju en sleeper men om temperaturproblemen kvarstår så går det alltid att ta upp ett hål i huven, strax bakom kylaren. väldigt effektivt med en liten gurney flap i framkant på hålet. Då lär du behöva flytta insuget så det inte hamnar i lågtrycks zonen...



Tack för tipset! Tanken är att försöka hålla original stuket men man vet aldrig i framtiden


Angående väghållningen:
Ringt Raidopower: Enligt dom så trodde dom att jag hade 8 kg fram och 6 kg bak på fjädrarna. Kollar man på fjädrarna så är dom märkta fram: 11.5-205. & bak O-12.5-140. Detta säger mig inget alls men någon här kanske vet och kan rekommendera rätt fjädrar för mig?

Raidopower tyckte jag skulle börja med 2 kg högre fram. Vettigt?




Har 100 N/mm fram och 120 N/mm bak (blir väl ca 10kg/mm resp 12 kg/mm) på en E30 med M20, fungerar bra även på gata, skulle det vara ren ban-bil kunde det vara lite hårdare ändå. (de flesta brukar ha 30-50% högre fjäderkonstant bak än fram på en E30 med fjädern på originalplats (Radipower kanske trodde du hade coilover bak).

Om bilen är sänkt brukar det nog bli ca -2 grader camber bak som på Henriks protokoll.


Det ska alltså vara hårdare bak än fram? Är det riktigt?

_________________
Richard Jönsson
Citera
Magnus Lidholm
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 536



richo skrev:
Magnus Lidholm skrev:
richo skrev:
Tord skrev:
Nu har du ju en sleeper men om temperaturproblemen kvarstår så går det alltid att ta upp ett hål i huven, strax bakom kylaren. väldigt effektivt med en liten gurney flap i framkant på hålet. Då lär du behöva flytta insuget så det inte hamnar i lågtrycks zonen...



Tack för tipset! Tanken är att försöka hålla original stuket men man vet aldrig i framtiden


Angående väghållningen:
Ringt Raidopower: Enligt dom så trodde dom att jag hade 8 kg fram och 6 kg bak på fjädrarna. Kollar man på fjädrarna så är dom märkta fram: 11.5-205. & bak O-12.5-140. Detta säger mig inget alls men någon här kanske vet och kan rekommendera rätt fjädrar för mig?

Raidopower tyckte jag skulle börja med 2 kg högre fram. Vettigt?




Har 100 N/mm fram och 120 N/mm bak (blir väl ca 10kg/mm resp 12 kg/mm) på en E30 med M20, fungerar bra även på gata, skulle det vara ren ban-bil kunde det vara lite hårdare ändå. (de flesta brukar ha 30-50% högre fjäderkonstant bak än fram på en E30 med fjädern på originalplats (Radipower kanske trodde du hade coilover bak).

Om bilen är sänkt brukar det nog bli ca -2 grader camber bak som på Henriks protokoll.


Det ska alltså vara hårdare bak än fram? Är det riktigt?


Japp fjäderkonstanten blir högre bak pga att fjädern sitter en bit in på bärarmen, se länk nedan som förklarar bättre än jag kan.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=63560

Fördelen med E30 är att många redan provat så bara ta copy-paste på ett fungerande recept

_________________
Magnus Lidholm
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Det finns ju som sagt mycket beprövat till E30. Är dock inte helt på det klara med vad som är beprövat
på motorkonverterade bilar med klumpar fram.

Det hör till saken att min chassiuppsättning inte alls är vetenskapligt framtagen,
jag har använt mig av bitar som följde med bilen från föregående ägare eftersom
jag ville få ihop den först, sortera ut sedan. Det som jag är skyldig till är ju i princip
krängaren fram och den ombyggda bakvagnen.

Det kanske går mot vetenskapen, men min bil fungerar utmärkt som nöjesbil kombinerat med banbil
med min setup och jag fick höra på Kinnekulle att jag hade förhållandevis
lite bodyroll på bilen jfrt med övriga bilar. Kunde jag ifs inte kontrollera själv...

Efter att ha krupit under min bil så kan jag ge följande info:

Jag har samma bakfjädrar som du, dvs K-Sport 12,5 140.
Mina framfjädrar är Millway 06P0450 - 450 lbs

Denna uppsättning är väldigt lik din i konstanter visar det sig. K-Sports
siffror (140) är högst sannolikt kg/tum och Millway anger lbs/tum.
Omräknat till Newton blir detta alltså:
80 N/mm fram
55 N/mm bak

E30 bakvagn har inbyggd "squat" tack vare fjäderns placering. Dvs vid acceleration så har de drivande hjulen
lite extra hävstång mot fjädern och bilen sätter sig mer. Våra K-sport fjädrar är ju dock avsedda att sitta på
orginalplacering, de är inte sålda för att användas som coilover.

Jag har inte upplevt några som helst problem med att hjulen fjädrar in så att det tar i skärmarna....
Tvärtom är det svårt att på bilsparkar-manér fjädra in vare sig fram- eller bakvagn för hand öht.
Antingen så ljuger Internet om vikten på
S50 eller så ligger orsaken till ditt problem någon annanstans...

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
richo
Malmö
Här sen Okt 2017
Inlägg: 93


Trådstartare
Både fram och bak hjul har tagit i något i skärmkanterna tidigare. Men bara på vänster sida!!!!!

Framhjul:
Jag kör ju med 225/45/17 både fram och bak och rekommendationen från Tino på 300mm.de där jag köpte 5 bults konverteringen till framhjulen var att köra med 215/40/17.

Tino skriver: The conversion incl. brake makes round about 15mm widther.
You don't need new fenders but in my opinion the 225/45 ist too big for e30. Better is 215/40.

Fram har det också bara tagit i på vänster sida och är ganska säker på att det hänt när fjädringen bottnat med svängda hjul. Typ när man fått sladd och behöver reda upp situationen. Detta har hänt fler gånger och jag har höjt coiloversena fram flera gånger för att undvika böjda framskärmar. Bilen ser nästan ut som en offroad bil nu. Och på Knutstorp igår tog den i vänster skärm igen.


Bak hjul:
Bakvagn kommer från 323 compact och de ska tydligen bredda 19,5 mm på var sida mot orginal.
Bak räckte det med att massera inre kanten ytterst lite, fast bara på den vänstra sidan. Andra sidan var bra. Det handlade nog om 1-2 mm massage av innerskärmen.
Jag tror det är bra bak idag, men kan vara så att den tar i någonstans.





Kan däckstorleken vara anledningen till att däcken tar i skärmarna eller beror det på mjuka fjädrar eller något annat? Vad kör du med för däckstorlek Christian?

_________________
Richard Jönsson
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Däckstorlek har säkert betydelse.

Jag har 215/40-17 fram,. 235/40-17 bak. Dock har jag ju inte Compact baknav utan Z4 som inte
breddar alls lika mycket.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13247



Tips är att ta tumstocken och mäta däckbredden med, det varierar ordentligt mellan olika märken vid samma märkta bredd

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



richo skrev:
Typ när man fått sladd och behöver reda upp situationen. Detta har hänt fler gånger och jag har höjt coiloversena fram flera gånger för att undvika böjda framskärmar. Bilen ser nästan ut som en offroad bil nu. Och på Knutstorp igår tog den i vänster skärm igen.


Det är det här beteendet som jag inte känner igen alls. Det är klart att jag kan
provocera fram saker, men jag upplever min bil som rätt neutral med lite dragning
åt understyrning. Definitivt inte giftig eller elak. Den skillnaden ligger inte
i däcksbredd.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
richo
Malmö
Här sen Okt 2017
Inlägg: 93


Trådstartare
Tack för alla tips! Detta tål att sovas på Lutar lite nu åt att skaffa hårdare fjädrar både fram och bak samt nya r-däck med dimensionen 215/40/17 runt om, alternativt byta till gat fälgarna med större bredd bak och köra med samma som Christian har dvs 215/40-17 fram, och 235/40-17 bak. Gör det stor skillnad med bredare bak däck?

_________________
Richard Jönsson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41507

Forumägare
Forumägare

Dubbelkolla att alla dämparna beter sig som de ska? Kan ju ge en del läbbiga beteenden annars. Och toe bak... :-)

_________________
Magnus Thomé
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1496

Namndispens
Namndispens

Kan nämna att "Rör Olsson" som körde ifrån det mesta på banträffarna när det begav sig, körde med 255/40-17 bak och 235/40-17 fram på sin trimmade e30 Alpina. 9 tums alpina (e36) fälgar bak och 8 tum fram vill jag minnas att han körde med. Inga masserade skärmar.

_________________
Johan B
Citera
richo
Malmö
Här sen Okt 2017
Inlägg: 93


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Dubbelkolla att alla dämparna beter sig som de ska? Kan ju ge en del läbbiga beteenden annars. Och toe bak... :-)


Hur kollar jag dämparna på ett systematiskt sätt? Drar dom upp och ner utan fjädrar? Vid körning med bilen kan jag nog inte avgöra om dom är friska eller inte. Jag har ändrat alldeles för mycket på bilen för att avgöra vad som är vad. Men magkänslan säger att dämparna är bra. Justering av toe bak blir på "att göra listan", eftersom det trots allt är lite modifiering för att få till och lika bra att få rätt på fjädrarna först om jag ska göra en ny hjulinställning. Får som sagt sova på detta och se vad Raidopower säger också om att ha hårdare fjädrar bak än fram. Men det verkar helt klart logiskt när man tänker efter...

_________________
Richard Jönsson
Citera
richo
Malmö
Här sen Okt 2017
Inlägg: 93


Trådstartare
blixten skrev:
Kan nämna att "Rör Olsson" som körde ifrån det mesta på banträffarna när det begav sig, körde med 255/40-17 bak och 235/40-17 fram på sin trimmade e30 Alpina. 9 tums alpina (e36) fälgar bak och 8 tum fram vill jag minnas att han körde med. Inga masserade skärmar.


Rör Olsson tror jag att jag läste om i Bilsport när jag var 18-19 år. Han hade väl en röd e30 med dubbelturbo? Intressant i alla fall med däckbredden. Låter som att ju bredare desto bättre!

_________________
Richard Jönsson
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Håller med Magnus.

Du har vad jag förstått än så länge inte skruvat på dämparna? De kan ju fungera men vara felställda...
De kan påverka väldigt mycket och är ju väldigt smidiga att justera!

De och krängningshämmare, som ju mer korrekt är en krängningsfjäder, påverkar
bilens kurvuppförande mycket.

Jag är inte expert men om jag kan få min bil bra med i princip samma fjädrar som du så
låter det som fel väg att gå att byta dem i detta läget. Du skruvar på fler saker utan att
ha isolerat orsak och verkan. Visst kan man säkert förbättra, men din bils giftighet
undrar jag om du får bort helt...

Att ha staggered setup på däcken påverkar givetvis greppet bak vs fram, jag valde ju detta
avsiktligt. Generellt är ju bredare bättre men om däcken tar i så är du ju inte hjälpt.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Bl0mgren
Karlstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 196



Jag kör 12kg fram och 18kg bak på 1400kg bmw Z3 (e30 bakvagn) med semi-r däck.
En liten hint

_________________
Sebastian Blomgren

BMW E30 Coupe
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41507

Forumägare
Forumägare

richo skrev:
Magnus Thomé skrev:
Dubbelkolla att alla dämparna beter sig som de ska? Kan ju ge en del läbbiga beteenden annars. Och toe bak... :-)


Hur kollar jag dämparna på ett systematiskt sätt? Drar dom upp och ner utan fjädrar? Vid körning med bilen kan jag nog inte avgöra om dom är friska eller inte. Jag har ändrat alldeles för mycket på bilen för att avgöra vad som är vad. Men magkänslan säger att dämparna är bra. Justering av toe bak blir på "att göra listan", eftersom det trots allt är lite modifiering för att få till och lika bra att få rätt på fjädrarna först om jag ska göra en ny hjulinställning. Får som sagt sova på detta och se vad Raidopower säger också om att ha hårdare fjädrar bak än fram. Men det verkar helt klart logiskt när man tänker efter...


Man kan som grov grov test ha de lösa och trycka ihop dem o se hur fort de expanderar.

_________________
Magnus Thomé
Citera
richo
Malmö
Här sen Okt 2017
Inlägg: 93


Trådstartare
Bl0mgren skrev:
Jag kör 12kg fram och 18kg bak på 1400kg bmw Z3 (e30 bakvagn) med semi-r däck.
En liten hint


Tack! Känns din bil väldigt hård? Körs den bara på bana? Vad kör du med för motor?

På mina fjädrar står det fram: 11.5-205. & bak O-12.5-140, betyder det att jag har 11,5 tråddiameter eller 11,5 kg fram?

_________________
Richard Jönsson
Citera
Magnus Lidholm
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 536



richo skrev:
Magnus Thomé skrev:
Dubbelkolla att alla dämparna beter sig som de ska? Kan ju ge en del läbbiga beteenden annars. Och toe bak... :-)


Hur kollar jag dämparna på ett systematiskt sätt? Drar dom upp och ner utan fjädrar? Vid körning med bilen kan jag nog inte avgöra om dom är friska eller inte. Jag har ändrat alldeles för mycket på bilen för att avgöra vad som är vad. Men magkänslan säger att dämparna är bra. Justering av toe bak blir på "att göra listan", eftersom det trots allt är lite modifiering för att få till och lika bra att få rätt på fjädrarna först om jag ska göra en ny hjulinställning. Får som sagt sova på detta och se vad Raidopower säger också om att ha hårdare fjädrar bak än fram. Men det verkar helt klart logiskt när man tänker efter...


Kan du inte göra en grov koll av hjulinställningen själv? Däckfirmans maskin kan ju vara felkalibrerad eller att något gick fel vid mätningen. Har precis som Christian bara gjort garageinställning på min bil, mha en enkel billig vinkelmätare från Biltema för Camber och en hemmagjord Toe-båge för TOE-in. Och som Christian nämner tidigare kan en liten smäll på hjulet vrida fästena som är svetsade på bakaxelbalken (hade själv nära 0 i Toe på ena bakhjulet innan jag byggde om till ställbara vinklar bak).

_________________
Magnus Lidholm
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41507

Forumägare
Forumägare

Snören för att kolla toe lite grovt funkar också! thumbs up Skulle jag absolut göra om jag var du.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13247



Magnus Thomé skrev:
Snören för att kolla toe lite grovt funkar också! thumbs up Skulle jag absolut göra om jag var du.


Så här gjorde jag när jag hade e30

Tord skrev:
Kebabmeck:




Halverade toe-out. Får se om det blir bättre...

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 350i -88
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
6 besök senaste veckan (32566 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande